Hämeen Sanomat 20.5.2026 /
https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/9465260
Harakka pomppi kansanedustajan taloon Riihimäellä – "Sen kynnet rapisivat lautalattiaan"
Rauhallinen etäpäivä järkkyi, kun luonto tuli liian lähelle.
Suuri harakka pelästytti kansanedustaja Aino-Kaisa Pekosen (vas.) tiistaina Riihimäellä. Pekonen kertoi somessa, kuinka kuuli ääniä eteisestä.
– Jokainen eläimen omistaja tietää sen äänen, kun kynnet rapisevat kovaan lautalattiaan. Olin heti, että apua hiiri! Rotta!
– Ei tullut mieleenkään, että eteisessä tepastelee harakka. Se oli vielä sellainen valtava!
Lintu oli pomppinut sisälle avoimesta ulko-ovesta. Pekonen mietti tilannetta nanosekunnin ajan.
– Naisena laitoin kädet naamalle ja aaaa! Mitä minä teen? Tajusin, etten voi riehaantua, ettei harakka pelästy.
Hän ehti nähdä sielunsa silmin, kuinka iso lintu räpistelee paniikissa ympäri taloa.
– Sellainenhan tekee varmasti paljon tuhoa jo kakkaamallakin.

- Aino-Kaisa Pekonen.png (41.59 KiB) Katsottu 227 kertaa
Harakka (lat. pica pica) ratkaisi tilanteen itse.
– Se käänsi selkänsä ja käveli ulos. Että "Väärä osoite".
Pekonen oli yksin kotona. Ovi oli auki, koska oli lämmin päivä, ja remonttimies kulki sisällle ja ulos.
Hän teki tapauksesta somepäivityksen, jotta saisi kerrottua edes jollekin. Ihmiset kiirehtivät antamaan vertaistukea. Yksi jos toinenkin pelkää jotain luontokappaletta.
Niin kuin
Pekonen pelkää vähän lintuja ja oraviakin. Hän ei ihan tiedä, mikä niissä ahdistaa.
– Kauheaa! En ole mikään luonnon vihaaja, mutta ne kuuluvat pihamaalle.
– Se oli iso lintu, Pekonen juttelee.
Pekonen teki etätöitä keittiössä, kun eteisestä alkoi kuulua rapinaa. Samalla hän tajusi, että taloudessa ei ole koiraa eikä kissaa. Nyt hän pystyy jo nauramaan tapaukselle.
– Ovet ja ikkunat ovat varmaan auki myös tulevina päivinä ja koko kesän. Yritän tehdä pihan eläinten kanssa sovun, että he voivat olla pihamaalla.
– Ja voidaan antaa ensi talvenakin linnuille ruokaa, jos ne pysyvät ulkona.