Pyhäjärveläinen 19-vuotias Eveliina

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
whispers
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 29, 2008 4:57 pm

Viesti Kirjoittaja whispers »

joey kirjoitti:
whispers kirjoitti: Käsittääkseni koirat etsivät pääsääntöisesti hajuaistilla, vähemmän kuulolta :D ... Tämä vain huomautuksena joeylle, joka ihmetteli etteivät koirat kuulleet...
Minä oletin että keli on ollut tuolla katoamispaikalla yhtä sateinen kuin täällä etelämpänäkin, kuten ilmeisesti onkin jos tyttökin oli saanut juotua crocsiin kerääntynyttä vettä. Jälki on siis ainakin jonkun verran heikentynyt. Ja ainakin oma koirani, jota ei ole koulutettu jälkeen, kuulee metsässä kilometrin päähän. Jotenkin sitä kuvittelisi että jälkikoirakin lähtisi ääntä kohti. Sitä minä en ihmettele yhtään että et itse ole kuullut auton torvea muutamien satojen metrien päähän, mutta sehän ei tähän liity kun kyllähän tyttökin oli maininnut kuulleensa pelastajien äänet. En vain millään tajua, miten koirat eivät kuulleet tyttöä. ...Paitsi jos jäljestämishetkelläkin satoi rankasti vettä, nimim. Koiran sateella metsään useaan kertaan kadottanut.

Loka, tytöllä on ollut viikko aikaa ajatella kirkkaasti. Se tässä lähinnä ihmetyttää.
Tottahan se koira kuulee mutta sitä ei ole opetettu jäljestämään kuuloaistia apuna käyttäen. Jälkikoira opetetaan jäljestämään rikkoutuneen maan hajua apuna käyttäen. Eli koira jäljestää hajuja. Koira pystyy myös tunnistamaan jäljet toisistaan, eli jos sieltä jäljen poikki on mennyt toinen ihminen ristiin niin oikein koulutettu koira ei vaihda jälkeä kesken hommansa :)

Mikäli apuna on käytetty hakukoiria (henkilöetsintä) voisin kuvitella että koirat olisivat paremmin havainnoineet metsästä kuuluvat äänet ja ehkä jopa reagoineet niihin. En ole pelastushakua koskaan treenannut mutta voisin kuitenkin kuvitella sen tapahtuvan jotakuinkin samoin kuin pk-haun. Eli koira tekee pistoja metsään, ikäänkuin juoksee kaarroksia ja palaa jälleen ohjaajan luo joka lähettää koiran uudelle pistolle. Jos nyt yhtään ajattelen oikein niin tuolloin etsittävän alueen laajuus on maksimissaan parikolmesataa metriä leveä. Haku on minusta koiralle aika uuvuttavaa ja etsintä alue pieni, joten järjellä ajateltuna olettaisin käytetyn jälkikoiria.

Pieni vesisade ei haittaa koiran työskentelyä eikä sade huuhdo jälkeä maastosta. Vettä pitäsi tulla kaatamalla ja melko kauan. Oma metsäjälkikoirani on vasta alokas luokan tasoa ja se kykenee ihan loistavasti ajamaan 6h tuntia jälkeä kohtuullisissa olosuhteissa. Vanhempaa jälkeä en ole kokeillut.

Koirahan on aika putkiaivo eikä mene sinne metsään varsinaisesti etsimään ihmistä vaan hakemaan palkkiota hyvin tehdystä työstä :)
Eli sen työ on etsiä rikkoutuneen maan hajua / ihmisen hajua ja palkkio tulee siitä kun se ihminen löytyy :D
poison
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 12:59 pm

Viesti Kirjoittaja poison »

joey kirjoitti: Ja ainakin oma koirani, jota ei ole koulutettu jälkeen, kuulee metsässä kilometrin päähän. Jotenkin sitä kuvittelisi että jälkikoirakin lähtisi ääntä kohti.
Jälkikoirat koulutetaan nimenomaan seuraamaan hajujälkeä ja sietämään myös ylimääräisiä häiriötekijöitä (esim. äänet ja ympärillä liikkuvat ihmiset). Nenätyöskentely vaatii kuitenkin aikamoista keskittymistä koiralta, ja koko homma voi mennä plörinäksi, jos kora käy kuuntelemaan ympäristön ääniä. Saati että se poistuisi jäljeltä jonkun äänen perään, joka ei välttämättä liittyisi mitenkään koko asiaan.

Toinen omista koiristani on jäljellä niin keskittynyt, että ei lotkauta korvaansakaan, vaikka 50m päässä alkaisi koira räksyttää. Normaalilla lenkillä se kyllä olisi heti korvat tötteröllään äänen suuntaan. Toinen taas ei ole kovin kummoinen jäljestäjä sen vuoksi, että se voi jäädä taivastelemaan jotain horisontissa vilahtavaa lintua tms. ja saattaa hukata jäljen.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2653
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Loka kirjoitti:Onko teillä luetunymmärtämisvaikeuksia?
Tyttönen oli kovassa kuumeessa. Lähti kotoaan viilentymään metsikköpolulle jonka tunsi -sekavassa kuumetilassa.
Kuulopuhetta. En usko edelleenkään, että joutuisin Spiderin kanssa syömään talvipiponi.

Tarinassa on vain liikaa liioittelun makua. Lähtien tytön kevyestä vaatetuksesta ja päättyen sandaaliin valuneen veden juomiseen.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Lime78
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Loka 31, 2008 12:57 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lime78 »

Itse ostin Ilta-Sanomat, jossa tytön löytymisestä uutisoitiin. Vaikutuin ja liikutuinkin jutusta tosi voimakkaasti, kunnes yhtäkkiä rupesi tuntumaan, ettei kaikki täsmää. Jo samana päivänä yritin etsiä asiasta lisää tietoa iltapäivälehtien nettisivuilta, olihan se ollut kummassakin lehdessä lööppijuttu. Ihmetyksekseni toisessa iltapäivälehdessä oli ainoastaan hyvin niukka uutinen aiheesta, kun paperiversiossa sillä oli suorastaan mässäilty. Toisessa lehdessä ei ollut yhtään mitään enää klo 11, vaikka se oli siis ollut lööpinkin aihe!!! Olin asiasta erittäin hämmästynyt, olihan ko. juttu ollut päivän suurin puheenaihe ainakin omassa tuttavapiirissäni.

Mieleeni tuli, että olisiko tarinasta paljastunut lehden painoonmenon jälkeen uusia piirteitä, joiden takia lehdet olivat vetäneet jutut pois netistä? Olihan kyseessä kuitenkin todella uskomaton ja tunteisiin käyvä "huippujuttu" ja paljon turhemmistakin asioista lehdissä revitellään.

Minua asia jäi vaivaamaan niin paljon, että sen perässä tulin tännekin foorumille. :roll:
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jack the Ripper kirjoitti:
Loka kirjoitti:Onko teillä luetunymmärtämisvaikeuksia?
Tyttönen oli kovassa kuumeessa. Lähti kotoaan viilentymään metsikköpolulle jonka tunsi -sekavassa kuumetilassa.
Kuulopuhetta. En usko edelleenkään, että joutuisin Spiderin kanssa syömään talvipiponi.
Ala vedellä kiduksiin. Luuletko tosiaan, että kirjoitan tänne huhuja? Voi vittu sentään.
Nelli
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 12:18 pm

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Loka kirjoitti:
Jack the Ripper kirjoitti:
Loka kirjoitti:Onko teillä luetunymmärtämisvaikeuksia?
Kuulopuhetta. En usko edelleenkään, että joutuisin Spiderin kanssa syömään talvipiponi.
Ala vedellä kiduksiin. Luuletko tosiaan, että kirjoitan tänne huhuja? Voi vittu sentään.
Selvää huhua ja kuulopuhetta... "lestadiolainen Eveliina jne..."
lost
Olivia Benson
Viestit: 714
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 5:11 pm

Viesti Kirjoittaja lost »

Jos ollaan kovassa kuumeessa niin eikö silloin yleensä palella kovasti? Se kuumuus (jonka takia voisi lähteä vilvoittelemaan) tulee tietääkseni sen jälkeen kun kuume on laskenut. Minulle ei ainakaan kuumeessa tulisi mieleenkään lähteä vähissä vaatteissa yhtään mihinkään. Mutta noh, en tiedä paljon tytöllä sitten loppujen lopuksi ollut kuumetta. Kai sitä voi olla vähän sekasin jos on tosi tosi kovassa kuumeessa. Itselläni tälläisestä ei kokemusta, joten paha mennä veikkailemaan mitään.
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

En ollenkaan ota kantaa siihen miksei tyttö kyennyt tulemaan pois metsästä.
Totean vain, että kuume laskee myös silloin kun ihminen joutuu kylmään. Toki kuumeelle on jokin syy alunperin, eli sairaus sinänsä ei parane, vaikka kuume laskeekin. Tällaisessa tapauksessa keinotekoisesti.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
ada
Lauri Hanhivaara
Viestit: 134
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 6:20 pm

Viesti Kirjoittaja ada »

Tampereen Tyttö kirjoitti:En ollenkaan ota kantaa siihen miksei tyttö kyennyt tulemaan pois metsästä.
Totean vain, että kuume laskee myös silloin kun ihminen joutuu kylmään. Toki kuumeelle on jokin syy alunperin, eli sairaus sinänsä ei parane, vaikka kuume laskeekin. Tällaisessa tapauksessa keinotekoisesti.
mmm....selviääköhän pää tällaisessa tapauksessa samaa tahtia?
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Nelli kirjoitti: Selvää huhua ja kuulopuhetta... "lestadiolainen Eveliina jne..."
Täh? Missä mä olen noin kirjoittanut? :lol:
rapier
Vic Mackey
Viestit: 1902
Liittynyt: Ma Maalis 10, 2008 6:21 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rapier »

Loka kirjoitti:
Nelli kirjoitti: Selvää huhua ja kuulopuhetta... "lestadiolainen Eveliina jne..."
Täh? Missä mä olen noin kirjoittanut? :lol:
Loka, et ole kirjoittanut.

Minä liityn piponsyöjiin.
Paskanen tukka
silentservice
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: La Touko 26, 2007 12:19 am

Viesti Kirjoittaja silentservice »

Muuhun ei ole kommentoitavaa, mutta huvittaa hieman joidenkin "tosi sissien" kommentit siitä, että miksei Eveliina kyennyt ryömimään tuota 400 metriä. No kaippa hän olisi sen ryöminyt, jos olisi tiennyt mihin suuntaan raahautua... Mutta hänhän oli katsokaas poijjaat eksyksissä....
Hän toimi ihna niinkuin on opetettu - jäi säästämään elinvoimia ja odottamaan varmaa apua.

Ihan toinen juttu on tietysti se, että kuinka ja miksi hän oli metsään jäänyt. Tai kuinka häntä ei löydetty aiemmin koirista ja lentoetsinnöistä huolimatta. Saattoihan kyseessä olla vain se kuuluisa huono tuuri.
X-tine
Jack Bauer
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 2:30 pm
Paikkakunta: Länsi-S

Antakaa toipumisrauhaa!

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Eveliina on löytynyt, vieläpä hengissä. Tapaukseen ei liity rikosta. Taustalla on tiettävästi nuoren ihmisen ja vanhempien välinen riita. Moni lapsi ja moni nuori on lähtenyt kotoaan tunnemyrskyssä ovet paukkuen, minäkin.
Eveliinan metsään lähtö ja mahdollinen eksyminen ym on yksityiselämään kuuluva asia, ei kuulu täällä reposteltavaksi. Myös Eveliinalla ja hänen kodillaan on intimiteettisuoja.
Toisin sanoen: annetaan Eveliinalle ja hänen läheisilleen toipumisaikaa ja rauha. Spekuloiminen miksei hän aiemmin huutanut ja mitä mahdollisesti tapahtui ennen löytymistä ei kuulu ulkopuolisille. Se on yksityisasia. Piste.
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ :wink:
Myös Eveliinalla ja hänen kodillaan on intimiteettisuoja.
Siis: Varsinkin Eveliinalla ja hänen kodillaan on intimiteettisuoja. Kyllähän tuo fakta haisee jo kauas, vai kuinka? 8)
Nothing is quite what it seems
seireeni
Lauri Hanhivaara
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 12:47 pm

Viesti Kirjoittaja seireeni »

Maybrick kirjoitti: Siis: Varsinkin Eveliinalla ja hänen kodillaan on intimiteettisuoja. Kyllähän tuo fakta haisee jo kauas, vai kuinka? 8)
Haisee. Ja intimiteettisuoja on tottakai, mutta jos itse antavat haastattelun aiheesta, niin saa kai sitä kummeksua, jos on kummeksuttavaa. Ja miksi ihmeessä iltapäivälehti veti jutun netistä kokonaan pois...? Liityn pipon syöjiin ja sanon, että ei ole tyttö metsässä koko viikkoa ollut.
"I think it was sick and weird."
Vastaa Viestiin