Äkkiseltään voi olla samaa mieltä ja kritiikki tuntuu oikealta: ovi pitää viranomaiselle avata. Mutta jos miettii tätä nimenomaista tilannetta tarkemmin niin asia ei ehkä olekaan enää niin mustavalkoinen. Vanhemmat ovat saattaneet pelätä, että avattuaan oven kaikki lapset passitetaan sitten poliisiautoon naapureiden töllistellessä (naapurit myös soittaneet?) ja viedään pois, epämääräiseksi ajaksi. No, jos tällaista ovat pelänneet jo etukäteen ja jättäneet siksi oven avaamatta niin eivät todellakaan turhaan: näin myös oikeasti tapahtui.Ulrica kirjoitti: Kiinnitin jo aiemmin huomiota siihen, etteivät vanhemmat päästäneet viranomaisia vapaaehtoisesti kotiinsa. Poliisi joutui murtautumaan ja rikkomaan oven. Mä en pystyisi toimimaan noin lasteni ollessa paikalla. Lapsille näytetään esimerkkiä, viranomaisille ei niskuroida. Samat lait pätee kaikille. Mä en pystyisi järjestämään lapsilleni tuon kaltaista tilannetta, jossa joutuvat pelkäämään. Viranomaisten tulo oven läpi aiheuttaa kaikenlaista ahdistusta. Vanhemmat valitsivat toimia noin, ei kukaan muu heidän puolestaan.
Poliisi taitaa olla jäljillä. En pidä itsestään selvänä, että kaikki lapset ovat hengissä enää. Viranomaisten täytyy asia todeta, muu ei vakuuta. Vanhempia epäillään lapsien pahoinpitelystä, aikajana kiinnostaa. Ei ole poissuljettu, että sama toiminta lapsia kohtaan jatkuu.
Toivottavasti Case päättyy hyvin ja lapset palautuu viipymättä taholle, joka katsoo, että heidän etunsa toteutuu, myös takautuvasti.
Muistaakseni oikeusavustajan mukaan epäily pahoinpitelystä ei liity mihinkään fyysiseen. Täälläkin on spekuiltu, liittyisikö se epäily sitten johonkin terveydenhoidon laiminlyöntiin. Mutta siis edelleen epäily kyseessä, ei tutkittu eikä tuomittu.
Itse uskon, että kaikki lapset hengissä. Heiltä itseltäänkin pitäisi kysyä, haluavatko he tulla erotetuksi sekä vanhemmistaan että sisaruksistaan. Tämähän oli lasun tavoite. Aina väitetään, että lapset ovat kovin lojaaleja, mutta kyllä heillä omakin mielipide on. Sitä pitäisi arvostaa ja ottaa se huomioon.