Samoin minäkin ajattelen. Ja avustajien suhteen arviointi on hyvin monimutkaista. Lähtökohtaisesti voi olettaa, että jokainen, joka on avustanut paossa ja piilottelussa, on tietoisesti avustanut omavaltaisessa huostaanotossa (tai lapsikaappauksessa, jos lapset on viety ulkomaille). Avustajiksi oletan väkeä, joka on ollut tietoinen tilanteesta, eli siitä, että lapset on otettu huostaan, ja heidät on viety huostasta. Oikeudessa ei voi tehokkaasti vedota siihen, ettei ole laista hajuakaan. Tahallisuus on hyvin selvää. Sen sijaan avunannon aste vaihtelee. Jos on varustanut makaronilaatikkoa pakomatkalle, vähäisyysperuste täyttyy, eikä esitutkintaa tällaisen henkilön osalta jatketa. Sen sijaan, jos on esim. autokuskina ja majoituksen tarjoajana kyynärpäitä myöten syltyssä, niin arvio on toinen. Ja tilanne on muuttunut radikaalisti vangitsemisen jälkeen. Nyt jokainen avustaja tietää varmasti osallistuvansa mahdolliseen törkeään vapaudenriistoon.Punahilkka kirjoitti: Ke Heinä 23, 2025 1:03 amIrvailin näille toimintaelokuvafantasioille, en itse sellaista ksj001:n kommentista löytänyt. Ajattelen itse kuten kuvaat alla, se voimankäyttö on siellä työpöydän ääressä ja bittien tutkimisena. Jostain tämäkin aukeaa ja kun se aukeaa, ei räjähdä helikopteri, vaan niihen avustaneisiin on yhteydessä rauhallinen, suomalainen poliisihenkilö joka tahtoo kuulla mitä avustajalla on sanottavana. Jos ja kun epäilyjä on todistettu, jaetaan tuomiota tylsän harmaassa oikeussalissa, mun mieleen tulee aina tylsähkö Tornion sali kun se on ainoa jossa olen sisällä käynyt. Toki jos valtakunnanrajan on ylitetty, ei suomalaisen rauhallinen ja harmaa viranomaistoiminta ole itsestäänselvyys.Saunabad kirjoitti: Ke Heinä 23, 2025 12:38 am
Emme kukaan tiedä, mitä täsmälleen ksj001 tarkoitti sanoessaan, että poliisi tulee iskemään voimalla avustajaporukkaan. Itse ajattelin ihan toisenlaista voimaa kuin joidenkin toimintaelokuvafantasiat. Toisten värikkäät mielikuvat eivät kuitenkaan ole alkuperäisen kirjoittajan vastuulla. Raaka totuus on se, että poliisi iskee resurssien mukaan, ja myös sen mukaan, miten vakavia rikoksia on tapahtunut.
Jos tapaus saadaan joskus selvitettyä ja epäilyt todistetaan, poliisin olisi pakko iskeä voimalla, koska kyseessä olisivat vakavat lapsiin kohdistuvat rikokset. Vaikka täällä on muutamia, jotka haluaisivat taputtaa lastenrääkkääjiä päähän, viranomaisten on noudatettava lakia. Eikä se voima ole helikopterissa vaan työpöydän ääressä.
Täällä on sotkettu soppaa siitä, miksi törkeät vapaudenriistot alkavat syntymästä, mistä alati harhaanjohtavasti siteerattu Hyttinen on sanonut: "Poliisihan voi epäillä rikosta ja kirjata sille jonkin tekoajan, joka voi sitten tarkentua tutkinnan edetessä. Luonnollisempi selitys todennäköisesti onkin, että tekoaika täsmentyy tutkinnan aikana, Hyttinen sanoo."
Tämä yksityiskohta ei ole kiinnostava siksi, että siitä saa väännettyä hysteeristä vouhotusta siitä, miten synnyttäminen olisi rikollista, vaan siksi, että se kertoo jotain tärkeää. Törkeä vapaudenriisto voisi nimittäin liittyä yksinomaan kaappaukseen, jolloin sen alkamispäivä olisi kaappauspäivä. Nyt tiedämme, että niin ei ole, vaan tekojen epäillään jatkuneen kauan.