Saunamökissä majaillut mies

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
antsa1
Susikoski

Saunamökissä majaillut mies

Viesti Kirjoittaja antsa1 »

Tervehdys taas kaikille!

Muistelen että ehkä jollain vanhalla palstalla,oli joskus puhetta tästä kummallisesta miehestä joka majaili saunamökillä Bodomjärvellä.Nimikirjaimet olivat A.O. Vai sekoitanko nyt tähän P. Timbergiin? Ainakin sen mitä minä muistan enemmän aluetta tietävien aikanaan kertoneen niin saunamökkihän jäi remontoimatta. Siellä oli remontti kesken ja tavarat levällään helluntaina silloin vuona 1960 ja paikalla enemmän käyneiden mukaan mökki oli keskeneräinen vielä 2000-luvun alussa.En ole ihan varma onko sitä enää olemassakaan vai liekö hajotettu maan tasalle.

Sen mitä minä asiasta tiedän ja muistan niin AO sai olla aika rauhassa omissa oloissaan eikä kukaan miestä huomioinut. Hänet kyllä jotkut tiesivät mutta kukaan ei oikein tainnut olla perillä mikä mies hän oli.Oliko se mökki edes hänen ja oliko se tämä O joka sitä remontoi? Faijalta en koskaan huomannut saunamökin miehestä edes kysyä.

Ei tämä välttämättä mikään tappaja ollut mutta se mitä puhuttiin oli että mies näytti aivan siltä henkilöltä jonka Gustafson ja O. Kivilahti kuvailivat hypnoosissa. Tapahtuman jälkeen mies kuulemma vetäytyä entisestään ja vältteli näyttäytymistään.Liikuskeli öisin eikä halunnut tulla nähdyksi. Oli kova kalamies mutta siitä en ole varma oliko hällä vene vai onkiko rannalta.Näin puhuttiin mutta minä en itse miestä koskaan tuntenut. Mietin vaan sitä että olisiko sattunut onkimaan silloin kun nämä tapot tehtiin ja olisi siis nähnyt jotain josta ei halunnut puhua. Tämä ihmisten välttely tuntuu niin oudolta.

Nimimerkki wagner muistaakseni on jopa nähnyt tämän miehen ja tietää kai hänestä enemmän. Olisi kiva vaikkapa ihan vaan verestää muistoja näistä vanhoista tapahtumiin jollain lailla liittyvistä henkilöistä.
MEG
Jessica Fletcher

Re: Saunamökissä majaillut mies

Viesti Kirjoittaja MEG »

H.Assmanilla oli toinen asunto espoon aseman eteläpuolella (mitään Korsbackan kojua ei ollut) ,samassa talossa asui myös itä-saksalainen ryhmä. Talon omisti maalariurakoitsija jolla oli sama nimi kuin k.o. saunan remonttimiehellä, mutta siis eri henkilö . Nimeä en muista, Wagner siitä aikoinaan kirjoitti.
Pharnamoh
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Pharnamoh »

Jos Wagner on nimen tänne kirjoittanut, niin miksi se ei muka löydy? Eikös täällä ole arkistoitua kaikki viestit?
"I'm a plain man; rum and bacon and eggs is what I want, and that head up there for to watch ships off."
Still love
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Still love »

antsa1 kirjoitti:
Muistelen että ehkä jollain vanhalla palstalla,oli joskus puhetta tästä kummallisesta miehestä joka majaili saunamökillä Bodomjärvellä.Nimikirjaimet olivat A.O. Vai sekoitanko nyt tähän P. Timbergiin? Ainakin sen mitä minä muistan enemmän aluetta tietävien aikanaan kertoneen niin saunamökkihän jäi remontoimatta. Siellä oli remontti kesken ja tavarat levällään helluntaina silloin vuona 1960 ja paikalla enemmän käyneiden mukaan mökki oli keskeneräinen vielä 2000-luvun alussa.En ole ihan varma onko sitä enää olemassakaan vai liekö hajotettu maan tasalle.
^ Lainausta lyhennetty. Kysyjä ei välttämättä ketjua enää lue, mutta jos joku muu lukee, niin..

Saunamökin mies oli Ahti Oksanen. Jos jollakin on mitä tahansa tietoa hänestä, niin kiinnostaisi kuulla. Esim.syntymäaika tai -vuosi. Oliko miehen etunimet Tauno Ahti ja kutsuttiin Ahdiksi?
Oliko mies SKP aatteen kannattaja?
Kunto Kalpa
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Kunto Kalpa »

MEG kirjoitti:H.Assmanilla oli toinen asunto espoon aseman eteläpuolella (mitään Korsbackan kojua ei ollut) ,samassa talossa asui myös itä-saksalainen ryhmä. Talon omisti maalariurakoitsija jolla oli sama nimi kuin k.o. saunan remonttimiehellä, mutta siis eri henkilö . Nimeä en muista, Wagner siitä aikoinaan kirjoitti.
1. Korsbackan mökki oli olemassa, ja siitä oli aikanaan kuvakin netissä.
2. Hans asui murhan aikoihin Espoon keskuksen vieressä. Taisi olla sillloin Kalliotie, nykyisin se on Kalliohaantie. Talon omisti Hansin työnantaja ja siellä asui 5 ruokakuntaa. Vieno Assmannin jossain haastattelussa käyttämä ilmaisu ddr-kolhoosi oli ihan höpöä, ei siellä muita saksalaisia asunut. Olen keskustellut kahden silloisen asukkaan kanssa, eikä niistä irronnut muuta kuin, että Vienolla oli joskus silmä mustana.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Saunamökin mies oli Oksanen, asui naapurissamme silloisessa Jyrkkätie 8 kiinteistön
saunamökissä isoisäni vuokralaisena. Toisella puolen tietä asuivat Kalaojat ja Seme(jeff), jotka olivat kuulemani mukaan naapureita myös Inarinkadulla.

Korsbackan mökistä minulla ei ole tietoa.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
veikkonen
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja veikkonen »

Missä tarkalleen ottaen Bodomilla sijaitsi/sijaitsee se saunamökki, minkä rakentaja/oleskelija lienee nimeltään Ahti Oksanen?

Onko tämä saunamökin mies Ahti Oksanen sama Ahti Oksanen, joka teki dynamiittimurtoja 1957 Ruotsissa? Tämän dynamiitti-Ahdin kerrotaan olevan Turusta kotoisin ja olleen 31-vuotias vuonna 1957.

Huom! Esko Aatos Lonka tehtaili myös dynamiittimurtoja 1940-luvulla. Vuonna 1949 Lonka teki dynamiittimurron Nivalassa. Samana vuonna tai aiemmin Lonka dynamiittimurrot myös Vaajakoskella, Kannuksessa ja Seinäjoella, ja pidätettiin Huittisissa.

Jos Bodomin sauna-Ahti on tuo sama Ruotsin dynamiittimies, tunsivatko Oksanen ja Lonka toisensa, ja olivatko he molemmat Bodomilla helluntaina 1960?

Olisiko aika kaivaa Ahti Oksasen hauta auki ja tehdä dna-vertailu tyynyliinaan? Jari Louhelainen, ota koppi!
Karo79
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Karo79 »

Olisiko tosiaan nämä kaksi ne kaksi kalastajaa joiden kanssa Seppo jutteli illalla. Joilta olisi jäänyt ne ahvenet kalliolle, syystä tai toisesta.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

veikkonen kirjoitti: Pe Elo 01, 2025 6:46 pm Missä tarkalleen ottaen Bodomilla sijaitsi/sijaitsee se saunamökki, minkä rakentaja/oleskelija lienee nimeltään Ahti Oksanen?

Onko tämä saunamökin mies Ahti Oksanen sama Ahti Oksanen, joka teki dynamiittimurtoja 1957 Ruotsissa? Tämän dynamiitti-Ahdin kerrotaan olevan Turusta kotoisin ja olleen 31-vuotias vuonna 1957.

Huom! Esko Aatos Lonka tehtaili myös dynamiittimurtoja 1940-luvulla. Vuonna 1949 Lonka teki dynamiittimurron Nivalassa. Samana vuonna tai aiemmin Lonka dynamiittimurrot myös Vaajakoskella, Kannuksessa ja Seinäjoella, ja pidätettiin Huittisissa.

Jos Bodomin sauna-Ahti on tuo sama Ruotsin dynamiittimies, tunsivatko Oksanen ja Lonka toisensa, ja olivatko he molemmat Bodomilla helluntaina 1960?

Olisiko aika kaivaa Ahti Oksasen hauta auki ja tehdä dna-vertailu tyynyliinaan? Jari Louhelainen, ota koppi!
Tämäpä lennokas spekulaatio. Jos kenellä mahdollisuus ja kyky selvittää Sauna-Ahdin mahdollinen dynymenneisyys, niin tehkää hyvin!
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
veikkonen
Poliisikoira Rex

Mainittakoon, että Ruotsissa dynamiittimurtoja (=rahaa ja kelloja ryöstösaalistanut) tehneen Ahti Oksasen henkilöllisyys on Ahti Arvid Oksanen.

Hänen kerrotaan ollen 31-vuotias vuonna 1957, eli syntynyt 1925 tai 1926. Vuonna 1951 hänellä on ollut Brasilian viisumi ja käyttänyt väärennettyä passia nimellä Paavo Heinonen. Pistoolilla uhkaamisesta ollut myös pidätettynä.

Helsinkiin Maunulan uurnalehtoon on haudattu eräs Ahti Arvid Oksanen 1926-2010. Luultavasti dynamiitti-Ahti siis kyseessä. Syntymäaika ja nimi täsmäävät.

Dynamiittimurtotaustan lisäksi yhdistävä tekijä Esko Lonkaan on sama syntymävuosi.

Nyt pitäisi saada selville, oliko 'Bodomin saunamies' tämä samainen henkilö vai joku muu Ahti Oksanen.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Nyt pitäisi saada selville, oliko 'Bodomin saunamies' tämä samainen henkilö vai joku muu Ahti Oksanen.
No niin pitäisi. Jos Sauna-Ahti oli dynymies Ahti Arvid Oksanen, niin nostan maljan veikkoselle.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
veikkonen
Poliisikoira Rex

LexVeritas kirjoitti: Su Elo 03, 2025 9:55 am
No niin pitäisi. Jos Sauna-Ahti oli dynymies Ahti Arvid Oksanen, niin nostan maljan veikkoselle.
Mainittakoon dynymies Ahti Oksasen tuntomerkit:

"Ahti Arvid Oksanen född den 16 juli 1926 och skriven i Åbo. kännetecken: längdt 172 cm, vikt 62 kg, ovalt ansikte, blågrå ögon, rak näsa, ljust hår, ljus hy, smärt kroppsbyggnad, högra handen förlamad."

(Lähde: Hufvudstadsbladet, 30.06.1947, nro 171, s. 8
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... 539?page=8)

Suomennettuna siis:
Ahti Arvid Oksanen syntynyt 16. heinäkuuta 1926 ja kirjoilla Turussa. Ominaisuudet: pituus 172 cm, paino 62 kg, soikeat kasvot, siniharmaat silmät, suora nenä, vaaleat hiukset, vaalea iho, hoikka ruumiinrakenne, oikea käsi halvaantunut.

Onko tässä etsitty ns. "fyysisen vamman mies"?
Karo79
Agentti Scully

Tässä olis kyllä mielestäni varteenotettava keissi poliisille. Varsinkin jos oli Lonkan kanssa tekemisissä.
Mielestäni he voisivat erittäin hyvin sopia Sepon näkemiksi kalastajiksi illalla( tai yöllä) jotka eivät kuitenkaan ole poliisille ilmoittautuneet.
Karo79
Agentti Scully

Itse oon jo pitkään ollut sitä mieltä että tekijöitä on ollut kaksi. Ellei tekijä ole Assman tai Gustafsson joihin itse en millään jaksa uskoa.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Karo79 kirjoitti: Su Elo 03, 2025 3:35 pm Itse oon jo pitkään ollut sitä mieltä että tekijöitä on ollut kaksi. Ellei tekijä ole Assman tai Gustafsson joihin itse en millään jaksa uskoa.
Mielenkiintoista. Voi hyvinkin olla et tekijöitä oli kaksi. NG syyllisyyteen en jaksa uskoa minäkään. Vaikea uskoa, että pystyisi perustamaan perheen ja elämään muina miehinä tämmöisen teon jälkeen.
Vastaa Viestiin