Itse uskon asian menneen tälleen, laulukirjaan kirjoitetun tekstin sekä Nissen muistikuvien mukaanKuolemannaakka kirjoitti: Ke Elo 20, 2025 10:44 am Hämää silti tuo imperfektin käyttö tässä. Kyllähän juu päiväkirjaan kirjoitetaan että sepi oli metskaamassa, mutta minusta siihen kirjoitetaan tällä tavalla vasta metskaamisen jälkeen. Rakas päiväkirja, tänään oli jännä päivä kun Sepi oli metskaamassa...
Tuo aamuyöstä kirjoittaminen on ihan älytöntä, tytöt olivat siis nukkuneet jonkun nelisen tuntia (ja pojat myös). Mutta ei tässä oikein mitään muutakaan vaihtoehtoa ole, ellei sitten tuota ole kirjoitettu jo illalla, ja sepi oli ollut päivällä myös metskaamassa. Ja tuo ylösnousulause on jotain muuta tai sitten siinä yritetään kertoa, että poikien oli tarkoitus herätä yöllä, eli kuvataan vasta tulevaa asiaa.
En usko Nisseä syylliseksi hänen paikallaan teltan sisällä olleiden verijälkien vuoksi, mutta ihmettelen sitä, että miksi Sepi yritti nousta hiljaa yksikseen keskellä yötä kalaan ja lähti sinne ilman Nisseä ja ilmiselvästi ei juurikaan häntä kaivannut seurakseen? Siirtyi vielä toiseen paikkaankin sillä välin kun Nisse oli pois. Eli ei tuo nouseminen voi olla sovittu juttu, kun Sepi lähti melkeinpä salassa. No, ei tietysti halunnut ainakaan tyttöjä herättää, eikä nämä Nissen mukaan edes heränneet. Mutta silti omituinen "livahtaminen" 4 tunnin yöunien jälkeen.
Vaikuttaa, ettei Sepi saanut unta ja siitä tuskastuneena viimein päätti nousta.
Sepi ei ole saanut unta ja on koittanut hissukseen lähteä kalaan yöllä. Lähdettyään Nisse herännyt ja huomannut Sepin lähteneen. Nisse ajatellut lähteä uimaan. Rannassa huomannut Sepin olevan metskaamassa. Huomattuaan veden olevan liian kylmää uimiseen on palannut teltalle ja Tuulikki on tässä vaiheessa kysynyt missä Sepi on (tämän Nisse on itse kertonut) nisse alkanut vetämään farkkuja jalkaan ja kertonut tytöille Sepin olevan metskaamassa ja ettei Itse uinut koska vesi oli liian kylmää. Sitten lähtenyt Sepin luo käymään (sepi oli tässä välin siirtynyt toiselle niemelle joten Nisse ei jaksanut sinne lähteä vaan oli oman niemen kärjessä hetken ennen kuin palasi teltalle) tässä kohtaa Nissen poissaollessa uskon tyttöjen kirjoittaneen tekstin. Selittäisi tuon painauman "eiuinut" Sepi oli metskaamassa.... eiuinut. Tuohon sopisi muuten sana "nisse ei uinut" olisiko "massa" kirjoituksen jälkeen vielä painaumaa?