Merirosvot kaappasivat supertankkerin Itä-Afrikassa

Tähän osioon kaikki muut rikoksiin liittyvät asiat

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Solmu
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2560
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Merirosvot kaappasivat supertankkerin Itä-Afrikassa

Viesti Kirjoittaja Solmu » Ma Marras 17, 2008 11:43 pm

Merirosvot kaappasivat supertankkerin
17.11.2008 22:32

Kuva
Sirius Star kuljettaa sadan miljoonan dollarin arvoista öljylastia.

Somalialaiset merirosvot ovat kaapanneet saudiomistuksessa olevan supertankkerin Itä-Afrikan rannikon edustalla. Kyseessä on suurin alueella koskaan kaapattu alus.

Sirius Star -aluksessa on jopa kahden miljoonan tynnyrin verran öljyä, yli neljännes siitä mitä Saudi-Arabia päivittäin vie maasta. Öljylastin kaappaus nosti raakaöljyn hintaa maailmanmarkkinoilla.

Sirius Star oli matkalla Yhdysvaltoihin Afrikan eteläkärjen kautta, kun se sunnuntaina kaapattiin Kenian lähistöllä. Alus oli jo ohittanut alueen, missä kaappauksia on viime aikoina tehty.

Aluksessa on miehistön jäseniä muun muassa Kroatiasta, Puolasta ja Britanniasta. Merirosvot olivat maanantaina kuljettamassa tankkeria Eyliin, joka on Pohjois-Somaliassa sijaitseva merirosvojen tukikohta.

Somalian lähistöllä on tammikuusta lähtien hyökätty 83 alusta vastaan. Niistä kolmisenkymmentä kaapattiin.
Dubai (STT-Reuters-AFP)
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1617141

Laitetaan nyt vielä toinen kuva tuosta paatista.

Kuva
Sirius Star -oljytankkeri on 330 metriä pitkä, eli lähes yhdysvaltalaisen modernin lentotukialuksen kokoinen. Alus pystyy kuljettamaan 2 miljoonaa barrelia öljyä.

Aika epeleitä.
"Yöperho on koteloitunut"

mikodeus
Sammakkoprofessori
Viestit: 450
Liittynyt: To Loka 16, 2008 10:51 pm

Viesti Kirjoittaja mikodeus » Ma Marras 17, 2008 11:51 pm

hah jumalauta kyllä nytten rupee päitä putoileen voipi olla että moni hermostuu tosta ensinnäkin merirosvojen tukikohta tuhotaan ja kaikki tapetaan aikas varmastikkin meinaa ei noit tankkereit ihan noin vaan kaappailla mielenkiinnolla seuraan tätä juttua! : )

Mike Manner
Sherlock Holmes
Viestit: 3218
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner » Ti Marras 18, 2008 1:05 am

^Veikkaan myös samaa... Tuollaiset kuprut (vaikuttaa jo maailmalla öljyn hintaan :shock: ) on sitä luokkaa, että ei tainut kukaan ajatella tuossa kaappari porukassa sitä hetkeä, kun pitäisi lopulta päästä vielä karkuunkin... Ja jos vielä ei ole ollut, niin nyt varmasti on mitta täynnä noilla laivayhtiöillä, öljyntuottaja mailla ja suurvalloilla noiden merirosvojen kanssa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Greg Medavoy
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 10:27 pm

Viesti Kirjoittaja Greg Medavoy » Ti Marras 18, 2008 1:19 am

Tankkeria kohti lienee jo matkalla liuta kovan luokan ammattisotilaita saudien piikkiin. Vähemmästäkin on tapettu...

markja
Watson
Viestit: 2933
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja » Ti Marras 18, 2008 1:32 am

Mikseivät pistä näitä piraatteja kuriin? Luulisi että ei olisi iso homma ja kustannuskysymys jonkun laivayhtiön palkata liuta ammattisotilaita järjestämään väijytystä merirosvoille. Kun muutaman merirosvopurtilon upottaisi niin sana kulkisi kyllä nopsaan. Naurettavaa pelleilyä kun tämmöisen annetaan jatkua.

Luu kurkkuun heti ja homma seis. Tuo pelleily on jatkunut liian kauan.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD

Kelju K. Kojootti
Sammakkoprofessori
Viestit: 437
Liittynyt: La Kesä 09, 2007 2:07 am

Viesti Kirjoittaja Kelju K. Kojootti » Ti Marras 18, 2008 2:26 am

Vitun somalit. Ohjuksia peliin.

Wille
Alokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 1:29 am

Viesti Kirjoittaja Wille » Ti Marras 18, 2008 3:02 am

markja kirjoitti:Mikseivät pistä näitä piraatteja kuriin? Luulisi että ei olisi iso homma ja kustannuskysymys jonkun laivayhtiön palkata liuta ammattisotilaita järjestämään väijytystä merirosvoille. Kun muutaman merirosvopurtilon upottaisi niin sana kulkisi kyllä nopsaan. Naurettavaa pelleilyä kun tämmöisen annetaan jatkua.

Luu kurkkuun heti ja homma seis. Tuo pelleily on jatkunut liian kauan.
Samoilla linjoilla kanssasi, tuntuu uskomattomalta.

ns_
Ran-tan-plan
Viestit: 360
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 1:27 pm
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja ns_ » Ti Marras 18, 2008 10:21 am

Tuonnehan on matkalla useammankin maan sotalaivoja, oli Hesarissa juttua muutama päivä sitten:

HS.fi 14.11.08
LONTOO. Kansainvälinen yhteisö on aloittanut taistelun yhä röyhkeämmiksi käyneitä somalimerirosvoja vastaan. Tiistaina Britannian laivaston erikoisjoukot surmasivat ainakin kaksi merirosvoa Adeninlahdella, joka on tärkeä merireitti Euroopan ja Aasian välillä.
Tulitaistelu alkoi, kun brittifregatti HMS Cumberland yritti pysäyttää Jemenin lipun alla liikkuneen rannikkoaluksen. Sen uskottiin hyökänneen aiemmin samana päivänä tanskalaislaivaa vastaan.

Kuninkaallisen laivaston tiedottaja kertoi, että alusta yritettiin ensin pysäyttää ilman väkivaltaa. Kumiveneillä liikkuneet brittikommandot piirittivät merirosvolaivaa, josta vastattiin tulituksella.
"Näitä veneitä kohti ammuttiin, ja joukot vastasivat itsepuolustukseksi", tiedottaja kertoi.
Lyhyen tulitaistelun jälkeen muut merirosvot antautuivat. Kahden kuolleen somalimerirosvon lisäksi alukselta löytyi loukkaantunut jemeniläismies, joka kuoli myöhemmin vammoihinsa. On epäselvää, saiko hän vammansa tulitaistelussa vai aiemmin.
"Olemme erittäin tyytyväisiä Britannian toimiin. Merirosvojen riskit kasvavat ja he saavat vastavoiman, jonka pitäisi hillitä rikollisuutta", kertoo kansainvälisen merenkulkujärjestön IMB:n johtaja Cyrus Mody.

Tällä viikolla myös Intian laivasto avasi tulen merirosvoja vastaan. Tuoreet tulitaistelut ovat ensimmäisiä aseellisia yhteenottoja Adeninlahdella syyskuun jälkeen. Tuolloin Ranskan laivasto vapautti kaksi panttivankia ja vangitsi kuusi merirosvoa.
Yhteenottojen odotetaan jatkuvan. YK:n turvallisuusneuvosto valtuutti lokakuun alussa Adeninlahdella partioivat sota-alukset käyttämään voimaa merirosvoja vastaan. Ne voivat liikkua myös Somalian aluevesillä, jonka turvasatamiin merirosvot kuljettavat kaapattuja aluksia.
Adeninlahdella tai Somalian rannikolla on tänä vuonna hyökätty 84 laivaa vastaan. Näistä 34 on kaapattu. Merirosvojen hallussa on yhä 13 alusta ja 250 miehistön jäsentä.

Adeninlahdella liikkuu nyt sotalaivastoa eri puolilta maailmaa turvaamassa kuljetuksia. Ainakin Yhdysvallat, Saksa, Espanja, Venäjä, Ranska, Hollanti ja Intia ovat lähettäneet paikalle sota-aluksia. Myös Etelä-Korean hallitus suunnittelee lähettävänsä laivastoaan Adeninlahdelle.
Sota-alukset muodostavat suojaväyliä kauppalaivoille, mutta ne eivät kykene turvaamaan kaikkien matkaa. Adeninlahdella kulkee päivittäin satoja rahtialuksia.

Mike Manner
Sherlock Holmes
Viestit: 3218
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner » Ti Marras 18, 2008 12:16 pm

Tuli mieleen kaivaa pari kuvaa, että yleisölle selviää minkä kokoisia aluksia noi supertankkerit on :arrow:

Tässä yksi ilman lastia satamassa
Kuva

Ja yksi lastissä merellä
Kuva


...Ei ihan mitään pieniä kippoja... :shock:
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Sten
Parranpäristäjä
Viestit: 99
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 11:13 am

Viesti Kirjoittaja Sten » Ti Marras 18, 2008 12:19 pm


raikuli
Parranpäristäjä
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 8:28 pm

Viesti Kirjoittaja raikuli » Ti Marras 18, 2008 7:21 pm

Tuntuu kyllä ihme touhulta, ettei noita kaappauksia pystytä estämään, sillä tuskinpa merirosvojen pikaveneetkään mitään ohjuspaatteja ovat. En tiedä kuinka arveluttavaa olisi varustaa ko. merialueella kulkevia laivoja aseistetuilla vartioilla. Ei luulisi olevan hankalaa upottaa piraattien purkkeja, jos pääsisi ison laivan kannelta ampumaan. Toisaalta myös lentotukialukselta operoivien hävittäjien olisi lapsellisen helppoa tuhota laivaa lähestyvät perskärpäset. Ja mikseipä myös koko tukikohtaa voida pommittaa tuhannen p**lun päreiksi. Rajoittava tekiä toki lienee merirosvoilla olevat panttivangit, joiden henki olisi mahdollisten iskujen jälkeen halpaa.

markja
Watson
Viestit: 2933
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja » Ti Marras 18, 2008 8:48 pm

raikuli kirjoitti:Tuntuu kyllä ihme touhulta, ettei noita kaappauksia pystytä estämään, sillä tuskinpa merirosvojen pikaveneetkään mitään ohjuspaatteja ovat. En tiedä kuinka arveluttavaa olisi varustaa ko. merialueella kulkevia laivoja aseistetuilla vartioilla. Ei luulisi olevan hankalaa upottaa piraattien purkkeja, jos pääsisi ison laivan kannelta ampumaan.
Jeps.
Tietysti onhan se palkkakustannus kun joudutaan palkkaamaan laivalle aseenkäsittelytaitoista porukkaa. Luulisi kyllä, että joku firma lähistöllä suostuisi leasing-periaatteella tarjoamaan suojeluryhmiä kyseisen alueen läpi kulkeville aluksille (vain siksi ajaksi kun ne ovat siellä). Joku parikymmentäpäinen palkkasotilasjoukko alukseen valmiiksi väijyyn muutamaksi päiväksi kun ollaan vaaravyöhykkeellä...

Tuossahan olisi kyllä hyvä bisnessauma...hmmm...pitäisiköhän ryhtyä järjestelemään... ;)
Rajoittava tekiä toki lienee merirosvoilla olevat panttivangit, joiden henki olisi mahdollisten iskujen jälkeen halpaa.
Israelilaisten tapa suhtautua panttivankeihin on täsmälleen oikea: Kaikki panttivangit katsotaan jo kuolleiksi ennen operaation alkua. Jos joku selviää, hyvä juttu. Jos kaikki kuolevat operaatio onnistuu muuten, hyvä juttu. Niin ja panttivankeja pitävien kanssa EI KOSKAAN TULISI NEUVOTELLA. Ei koskaan. Ei milloinkaan. Ei mitään.

Kysymys: Montako panttivankitilannetta Israelissa muuten on? Miksiköhän?
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD

Erasmus
Aloitteleva besserwisser
Viestit: 34
Liittynyt: To Syys 25, 2008 10:32 pm
Paikkakunta: Suomen Chicago

Viesti Kirjoittaja Erasmus » Ti Marras 18, 2008 8:55 pm

"Merirosvojen hallussa on yhä 13 alusta ja 250 miehistön jäsentä. "
Tuossa vastaus panttivanki määrään, mutta paljonko heistä on hengissä onkin toinen juttu. Mutta toistaiseksi panttivankien määrä on tuo.
Luvattomat kulkijat ammutaan, henkiinjääneet ammutaan uudelleen!

Solmu
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2560
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu » Ti Marras 18, 2008 9:42 pm

Pistetään CNN:n artikkeli myös tänne:
Pirates grab more ships, captured tanker docked

NAIROBI, Kenya (CNN) -- The crew of a supertanker are reported safe after pirates hijacked the vessel laden with oil and holed up in lawless Somalia.

Two more ships were attacked Tuesday off the East African coast and a third was seized Saturday but only reported Tuesday, according to a monitoring agency.

The spate of hijackings underscores a dramatic increase in piracy that has alarmed national governments and shipping companies around the world.

"This is completely unprecedented," said Michael Howlett, assistant director of the International Maritime Bureau in London, which tracks pirate attacks. "We've never seen a situation like this."

The three hijackings reported Tuesday bring to 95 the number of incidents involving pirates and commercial vessels off the East African coast this year -- up from 31 incidents in 2007 and 10 in 2006, Howlett said.

The Sirius Star supertanker attacked Saturday weighs more than 300,000 metric tons and the ship's operator says it is fully loaded with oil. Industry sources say that could mean as much as 2 million barrels.

Its 25-man crew -- including British, Croatian, Polish, Filipino and Saudi nationals -- are reported to be safe, according to Dubai-based Vela International Marine.

"Our first and foremost priority is ensuring the safety of the crew," said Vela President Salah Kaaki. "We are in communication with their families and are working toward their safe and speedy return."

The Saudi-owned vessel is the largest ship seized to date in the escalating regional piracy crisis.

It was captured more than 450 nautical miles southeast of Mombasa, Kenya.

The U.S. Navy said the tanker was now anchored off Haradhere, a village reported to be a base for pirate gangs, 300 kilometers (180 miles) north of Mogadishu.
Kuva

Saudi Arabia's foreign minister, Prince Saud al-Faisal called the hijacking an "outrageous act."

"I think it will only reinforce the resolve of the countries of the Red Sea and internationally to fight piracy," he said on a trip to Athens, Greece. "Piracy is against everybody. Like terrorism, it is a disease that has to be eradicated."

On Tuesday morning, pirates hijacked a Thai fishing vessel and a Chinese cargo ship carrying wheat in the waters off the Horn of Africa.

A third ship -- a Chinese fishing vessel -- was hijacked Saturday, but word did not reach authorities until Tuesday, Howlett said.

Pirates currently hold 17 vessels and 339 crew members hostage, Howlett said.

The hijacked ships include the MV Faina, a Ukrainian vessel loaded with weapons and tanks that was seized on September 25 along with its 20 crew.

"One ship gets released and another ship is hijacked the next day," Howlett said.

The burgeoning piracy crisis has flourished in Somalia where almost two decades without a central government has left a country wracked by conflict, chaos and poverty.

Nur Hassan Hussein, the prime minister of Somalia's transitional government, told CNN Tuesday that shipping companies should stop paying ransom to pirates.

It is not known if Vela is in talks to pay a ransom to the hijackers of the Sirius Star, although money has been paid by other companies to pirates in the past.

Hussein added that international navies operating off the coasts of Africa and the Arabian peninsula need to use force against the pirates who have been hijacking vessels.

The U.S. Navy's Fifth Fleet said it was not expecting to send ships to intercept the Sirius Star. NATO also said it would not divert any of three ships currently in the Gulf of Aden, The Associated Press reported.

A multinational naval force including vessels from the U.S., the UK and Russia has been patrolling the Indian Ocean waters seas near the Gulf of Aden, which connects the Red Sea and the Arabian Sea, following a sharp increase in pirate attacks in the region.

But pirate attacks are spreading farther north to the Gulf of Aden and farther south off the Kenyan coast, said Noel Choong, who heads the International Maritime Bureau's Piracy Reporting Center.

"The risks are low and the returns are extremely high for these pirates," Choong told CNN.

Around 20,000 oil tankers, freighters and merchant vessels pass along the crucial shipping route each year.
advertisement

A Norwegian shipping firm has ordered its vessels to avoid the waters off the Horn of Africa and criticized governments for failing to curb the wave of piracy.

The decision by the maritime company Odfjell SE means its 90-plus ships will take the additional time and expense to sail around the southern tip of Africa instead of going through the Suez Canal.
CNN:n uutisvideo aiheesta: http://edition.cnn.com/2008/WORLD/afric ... nnSTCVideo

Lähde: http://edition.cnn.com/2008/WORLD/afric ... index.html
"Yöperho on koteloitunut"

Cotton
Matlock
Viestit: 779
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 5:28 pm
Paikkakunta: Fall River

Viesti Kirjoittaja Cotton » Ti Marras 18, 2008 9:55 pm

Panttivankien suhteen olen markjan kanssa yhtämieltä! Jo pelkkä neuvottelun mahdollisuus tulisi sulkea pois kyseisissä tapauksissa eli oppia Israelista.

Tässä tankkerin tapauksessa vain saattaa olla niinkin, että katsotaan itse laivan ja erityisesti sen lastin olevan "panttina". Olisihan se julma menetys jos laiva posautettaisiin taivaan tuuliin -tai paremminkin meren syvyyksiin- ja öljyä keräiltäisiin rannoilta vielä kolmannessa sukupolvessa!
Alussa on rakkaus, lopussa on naru. (K. Palsa)

Vastaa Viestiin