Ote Anneli Auerin kuulemisesta (etpk):
Olin unessa ja heräsin vasta silloin, kun mies löi minua veitsellä rintaan, jonka jälkeen loikkasin makuuhuoneen lattialla olevan puuarkun yli karkuun.
Kuva murhayöltä (uhri ja ensihoitajat leikattu etpk-kuvasta). Näyttikö vaatevuoren alle jäänyt puuarkku siltä, että sen päälle olisi astuttu? Näkyykö "huppumiehen" verisiä jalanjälkiä tai Annumamman loikasta syntynyttä painaumaa?
Ote poliisin kuulemisesta (etpk):
Sain informaatiota paikalla olleelta ensipartiolta… …He kertoivat, että kohteessa oli tapettu mies ja vaimo viety sairaalaan… …Vaimo oli kertonut, että ikkunasta oli tullut mies ja puukottanut häntä rintaan ja hän oli lähtenyt karkuun. Tämä ikkunasta tullut mies oli käynyt sen jälkeen Jukka Lahden kimppuun ja alkanut tappelemaan tämän kanssa…
Auer oli siis kertonut ensipartiolle tulleensa ensin itse puukotetuksi, minkä jälkeen Lahti oli vasta alkanut tapella "huppumiehen" kanssa.
Anneli Auer 6.12.2006:
Kun miehet kamppailevat, niin minä olin menossa tai minulla oli sellainen aikomus, että menen väliin. Minulla ei ole muistikuvaa, että ehdin väliin tai koskinko mies, mutta tunsin, että minua lyötiin vasempaan rintaan… …Minä lähdin karkuun. Minä hyppäsin arkun yli siten, että miehet olivat takan puolella ja minä kiersin oven puolelta karkuun… …Minulla on sellainen muistikuva, että Axxxxa, 9 vuotta, olisi ollut hereillä tai heräsi huutooni. Mietin, mitä teen seuraavaksi. Menin hiukan olohuoneen puolelle ja näin miesten olevan vastakkain oven tai takan edessä, välähdyksenomaisesti. En uskaltanut mennä lähemmäksi.
Otteita Anneli Auerin kuulemisesta Satakunnan keskussairaalassa 2.12.2006 [selvennys hakasulkeissa]:
Auer: …siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä… …Kysyjä: …ja sen jälkeen lähdit soittamaa.. Auer: Joo. Kysyjä: Kävikkö siinä välissä katsomassa vielä, mitä siellä tapahtuu? Auer: Eee … siinä välissä mä en käyny, mut sielt kuulu semmosta tappelun ääntä ja mä muistan, et kuulu sitä Jukan huutoaki jo siinä… Auer [saamansa veitseniskun jälkeen, ennen hätäkeskuspuhelua]: Joo, no sit mä juoksin sinne tota, kuistille. Mietin, et mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o siel sisällä, mihkää lähteä ja ei mul edes avainta ollu, ni mä kurkkasi sinne sit takasi, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisää, hän oli menny sit takasi sinne. Mä luulen, et siin oli se puhelin…auki, mä menin sit takasi puhelimee.
Mitä-mitä? Oliko puhelin auki jo silloin, kun Auer palasi kuistilta, jonne oli (muka) paennut veitseniskua? Veitseniskun jälkeinen pakomatkahan oli Auerin mukaan tapahtunut välittömästi "huppumiehen" tultua sisään: siis silloin, kun Auer ja Lahti olivat juuri heränneet unten mailta ja olivat molemmat vielä takkahuoneessa. Miten niin lankapuhelin oli jo (luultavasti) auki? Miksi Auer käytti ilmausta "menin sit takasi puhelimee?" Nyt ei ole kaikki kohdillaan. KRP:n tulisi selvittää, miltä osin Auer on (mahdollisesti) suoltanut (jo) ensimmäisessä kuulemisessa puutaheinää.
Otteita Anneli Auerin myöhemmästä kuulemisesta:
Kysyjä: Missä Axxxxa oli silloin, kun aloitit puhelun hätäkeskukseen? Auer: En osaa sanoa. Kysyjä: Jos et tiennyt, missä Axxxxa oli tuolloin niin, etkö ollut huolissasi hänestä? Auer: En varmaankaan tuolloin edes ajatellut koko asiaa.
Niin, mitäpä sitä 9-vuotiaan tyttären turvallisuudesta huolehtimaan

.
Otteita vanhimman tyttären kuulemisesta 1.12.2006 (etpk):
Kysyjä: Oliks se ikkuna sit jo rikki? Lapsi: Oli. Kun mä tulin kattoon ensimmäisen kerran, se oli jo rikki. Kysyjä: Siel oli niit lasinsirui? Sä muistat? Lapsi: Joo… …Kysyjä: Joo. Mihi äiti meni sitte? meniks se sit sinne? Tuliks se puhelimee vai. Lapsi: Yy. Kysyjä: Vai meniks se ulos vai. Lapsi: Ulos ja sit puhelimee… Kysyjä: Siis oliko nyt niin, ett isä oli lattialla ja äiti oli menos puhelimee. Lapsi: Joo… …ku mä menin uudestaan kattoon mää näin iskän lattialla. Kysyjä: No missä äiti oli sillon? Lapsi: Äiti oli muistaakseni soittamassa…. …Kysyjä: Olik siel ketää vierasta miestä? Lapsi: Mää en nähny, se oli varmaan menny jonnekin piiloon. Sit siel oli puukko lattialla… …Kysyjä: Ko äiti oli menny just puhelimee, sä kävit kattomaa sinne ja.. Lapsi: Iskä oli lattial… …Kysyjä: Sit sää tuut uuden kerran kattomaa, nii äiti oli puhelimes. Lapsi: No, sillon iskä oli lattial ja sit, tota äiti oli just menos puhelimee… …Kysyjä: Joo-joo. Ja siel oli pimee siel sillon? Lapsi: Siin oli jo mun mielest valoisaa, koska mää näin iskän lattialla. Kysyjä: Näiks sää selvästi iskän? Lapsi: Näin… …Kysyjä: No kun sää olit puhelimessa ni, mitä äiti? Käviks se kattomas sit isää? Lapsi: No, kävi se kerran… …Lapsi: …Ni me haetaan tuolta [Tähtisentieltä] pikkase vaatteita sitte. Kysyjä: Yy-y. Lapsi: Ettei ne ihmettele sitte, et miks me tullaa sinne.
Lapsen ensimmäisessä kuulemisessa kävi ilmi, että ikkuna oli jo rikki, lattia täynnä lasinsiruja ja verho (tästä johtuen) lattialla. "Huppumiestä" ei näkynyt sen enempää takkahuoneessa kuin terassillakaan. Äidin kiiruhtaessa soittamaan oli valoisaa ja isä oli jo lattialla veitsi vierellään. Puukotus oli siis päättynyt ja uhri kanttuvei, vaikka puhelinshow oli vasta alkamassa. "Huppumiestä" ei näkynyt. Aika yllättävää, että 9-vuotias lapsi miettii rikosteknisiä käytäntöjä ja käyttää ilmaisua: "Ettei ne ihmettele sitte, et miks me tullaa sinne". Ihan kuin joku olisi ohjeistanut lasta
oikeuttamaan tavaroiden haun rikospaikalta. No, tässä tapauksessa kukaan ei valvonut edes Annelin käyntejä.
Ote vanhimman tyttären myöhemmästä kuulemisesta (etpk):
Kysyjä: …joutuiko äiti juoksemaan sitä tekijää pakoon sielt? Lapsi: PUDISTAA PÄÄTÄ. Ei. Kysyjä: Ei ei tarvinnu juosta pakoon.
"Huppumiestä" ei näkynyt - eikä ketään tarvinnut juosta pakoon.
Anneli Auerin ja vanhimman tyttären tapahtumakuvauksissa on suuria ristiriitoja. Anneli Auer kertoo, että juuri ennen hätäkeskukseen soittamista hän on sekä a) nähnyt välähdyksenomaisesti miehet vastakkain oven tai takan edessä että b) ei ole nähnyt takkahuoneen suunnalla mitään. Takkahuoneesta oli kuitenkin kuulunut tappelun ääniä ja uhrin huutoa. Lapsi kertoo nähneensä juuri ennen hätäkeskukseen soittamista vain hiljaa ja liikkumatta lattialla maanneen isänsä ja veitsen. Tappelua tai uhrin huutoa ei ollut havaittavissa.
Anneli Auer kertoo käyneensä hätäpuhelun aikana kahteen kertaan takkahuoneen rajalla ja paenneensa hyökkääviä elkeitä tehnyttä ”huppumiestä”. Lapsi kertoo äidin käyneen hätäpuhelun aikana takkahuoneessa vain kerran – ja siten, ettei tämän tarvinnut juosta ketään pakoon.
Vanhin lapsi kertoo ”odottaneensa, että äiti saisi puhelun”. Auer kertoo, ettei muista, oliko vanhin lapsi hereillä vai heräsikö tämä äidin huutoon. Toisaalta Auer kertoo lapsen olleen eteisessä, muttei muista, oliko tämä siinä, kun hän soitti hätäkeskukseen.
Auer kertoo ajatelleensa lapsia, kun on seisonut rintavammansa kanssa kuistilla ja miettinyt, mitä tekisi. Toisaalta Auer kertoo, ettei ole juuri ajatellut vanhimman lapsen sijaintipaikkaa (= turvallisuutta).
Outoa kyllä Auer kertoi 2.12.2006 puhelimen olleen auki jo ennen varsinaista hätäkeskuspuhelua. Oliko puheluita surmayönä useampia – ja kenelle? Joka tapauksessa: valheellisia tarinoita yhdeltä tai molemmilta avaintodistajilta.