Tapahtumakuvaus

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Re: Tapahtumakuvaus

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Njord kirjoitti: Su Marras 30, 2025 5:18 pm ...
Ikkunaa piti rikkoa siinä määrin vähintään, että saisi lukituksen auki. Olen edellä esittänyt käsitykseni siitä, ettei murhaaja tässä onnistunut ja niistä olosuhteista jotka siinä nopeaa toimintaa vaatineessa tilanteessa sai murhaajan muuttamaan strategiaa eli hajottamaan koko ikkunan. ...
Oheisessa kuvassa tänään puheena ollut oven lukitusmekanismi sisäpuolelta terassille päin katsottuna:

Kuva
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja TutkivaEiTieltäEksy »

Hasselko kirjoitti: Su Marras 30, 2025 6:46 pm
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Su Marras 30, 2025 5:08 pm
Hermione kirjoitti: Su Marras 30, 2025 4:54 pm

Itse arvelen, että murhaaja tiesi hyvinkin tarkkaan missä vanhempien makuuhuone oli, kumpi nukkuu kummallakin puolella jne. On nimittäin dokumentoitu, että takkahuoneen sälekaihtimet olivat sellaisessa asennossa, että ulkoa näki hyvin sisälle. Kylmäävää ajatella näin, mutta on täysin mahdollista että murhaaja on seurannut mahdollisesti jopa pitkäänkin perheen iltatoimia ja tiennyt mahdollisesti jopa sen, että että nuorin lapsi kannettiin vanhempien sängystä pois.

Se ei ole omakotitaloissa mitenkään epätavallista, että sälekaihtimia pidetään "puoliauki". Oletuksena on, että omalla pihalla ei hortoile ulkopuolisia kurkkimassa ikkunoista sisälle. Tässä tapauksessa on kuitenkin aivan mahdollista sekin, että murhaaja on saattanut jopa useana iltana selvittää perheen toimia, iltarutiineja ja nukkumisia.
Tuo kyttääminen takapihalla olisi ollut iso riski, joku naapuri olisi saattanut nähdä hiipparin vielä niihin aikoihin kun nukkumaan normaalisti on käyty.
Mun mielikuva on, että teko on kuitenkin melko pikaistuksissaan tehty. Ehkä joku asia on laukaissut pidempään kyteneen vihan raivon partaalle saman päivän/illan aikana?
Pidempään suunniteltuna voisi olettaa, että matkaan olisi lähtenyt joku muu kuin fileerausveitsi, ellei sillä sitten ollut tarkoitus viiltää kurkku auki, mutta miksi ei sitten näin toiminut esim. astaloinnin sijasta?
Voihan se olla, että on alunperin mennyt vain vähän pelottelemaan ja ajatus ollut vain ikkuna rikkoa. Anneli ei kaiketi koskaan ole osannut kertoa, oliko Jukan ja huppiksen välillä sananvaihtoa. Tilanne eskaloitunut ja viha noussut muutaman sananvaihdon myötä?

Täällä joskus mietitty miten Jukka ja Anneli reagoivat niin hitaasti huppiksen hajottaessa ikkunaa voimakkaasti. Varmaan ensireaktio hämmennys vie aikaa herätä siihen hetkeen, tähän päälle sitten liikehdintää shokissa ja onko Jukka etsinyt kättä pidempää ja ensimmäisenä osunut klapi esille. No sehän ei paljoa auta, jos huomattavasti isompi mies päättää veitsellä hyökätä.
Ehkä ensimmäinen ajatus tunkeutujasta ei ole ollut tappaja, vaan murtovaras? Ja jos ensimmäisen rikkomisen äänet mieltää ilotulitukseksi tai muuksi räjähdykseksi terassilla niin ei ehkä osaa edes paeta.
Muistan kun itse aikoinaan heräsin keskellä yötä ja luulin sodan syttyneen, kun parkkipaikalle laskeutui mediheli 😂 Ei aivot rekisteröi kuin äänen joka ei ole tuttu, niin mielleyhtymät voi olla ihan mitä vaan.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
"Tunnustamalla voi ratkaista, silloin peli loppuu, eihä sillo enää mitään tarvetta tätä jatkaa. Mut jos ei jos hän ei tunnusta ja hän onki syytön, niin silloin se...se pyörii."
Timet
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Timet »

Joo ei sitä yöllä tajua välttämättä oikein mitään. Täällä meillä oli kerran maanjäristys ja heräsin siihen. Olin hetken ihmeissäni että miksi talo heiluu ja ikkunat helisee. Sitten se loppui ja jatkoin unia. Ei käynyt vissiin mielessä käydä tutkimassa tilannetta ja aamulla vasta luin uutisista että se oli maanjäristys. Ois kai se voinut olla myös huppumies.
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Pieni liekki kirjoitti: Su Marras 30, 2025 7:14 pm
Ikkunaa piti rikkoa siinä määrin vähintään, että saisi lukituksen auki. Olen edellä esittänyt käsitykseni siitä, ettei murhaaja tässä onnistunut ja niistä olosuhteista jotka siinä nopeaa toimintaa vaatineessa tilanteessa sai murhaajan muuttamaan strategiaa eli hajottamaan koko ikkunan. ...
Oheisessa kuvassa tänään puheena ollut oven lukitusmekanismi sisäpuolelta terassille päin katsottuna:

Kuva
Eikös joku naispoliisi myöhemmin kertonut, että ovea ei yhdellä kädellä auki saanut? Tarkoittaa sitä, että tuota lukitussysteemiä tarvitsee pitää käännettynä samaan aikaan kun kahvasta kääntää.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
"Tunnustamalla voi ratkaista, silloin peli loppuu, eihä sillo enää mitään tarvetta tätä jatkaa. Mut jos ei jos hän ei tunnusta ja hän onki syytön, niin silloin se...se pyörii."
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Su Marras 30, 2025 7:53 pm ...

Eikös joku naispoliisi myöhemmin kertonut, että ovea ei yhdellä kädellä auki saanut? Tarkoittaa sitä, että tuota lukitussysteemiä tarvitsee pitää käännettynä samaan aikaan kun kahvasta kääntää.
Ovat tästä asiasta olleet kertomassa oikeudessa ainakin alkuperäinen naispuolinen tekninen tutkija ja ensimmäinen tutkinnanjohtaja.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Pieni liekki kirjoitti: Su Marras 30, 2025 8:00 pm
TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Su Marras 30, 2025 7:53 pm ...

Ovat tästä asiasta olleet kertomassa oikeudessa ainakin alkuperäinen naispuolinen tekninen tutkija ja ensimmäinen tutkinnanjohtaja.
Näin muistelin lukeneeni jostain.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
Njord
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Njord »

Kuva
Näin tätä ovea kuvataan Naakan kirjassa johon johtava linkki alla:

"Kaikessa tohinassa [rekonstruktiota rakennettaessa] oven sisäpuolinen kahva jäi vaakasuoraan asentoon, vaikka se
surmayönä oli ollut alaspäin."

Eli tuossa kuvassa on kahva siis auki-asennossa. Jos se olisi kiinni, niin kahva sojottaisi pystysuoraan alas molemmilla puolilla ovea. Ja kun namiskaa siinä kahvan yläpuolella kääntää, niin oven voi avata kahvasta, vapaa valintaisesti joko ulko- tai sisäpuolen kahvasta.

Ei tämä kai itsestään selvää ihan jokaiselle ole? Tiedä ymmärsinkö itsekään, edes kuvien ja toimintamekanismin kirjallisen kuvauksen kautta... Enkä näe mitään syytä ajatella, että ikkunan totaali-paskominen olisi ollut murhaajan tulevaisuushorisontin kautta silmäiltynä jotenkin epäymmärrettävää toimintaa.

Helppo kuvitella, että siinä on ovelle kävellessä ollut vielä takaraivossa pientä epävarmuutta siitä, että olenko nyt aivan varma että olen menossa tämän oikesti tekemään. Päätös oli tehty, mut... Ensimmäisen oveen lyödyn iskun jälkeen ei paluuta mielessä ole enää ollut, eikä oven lukituksen epäonnistunut avaaminenkaan ole päätä enää voinut kääntää. Siinä tilassa tulee ihminen yllättävän tehokkaaksi toimijaksi joka ei jää pientä vastoinkäymistä liiaksi pohtimaan. Ratkaisuista ja toimintatavoista tulee suoraviivaisempia ja loppuu kaikenlainen nysvääminen. Yllätysmomenttikin piilee aina juuri siinä, että toinen tietää satavarmasti mitä seuraavaksi tapahtuu kun toinen vasta ehtii pelästyä. Ikkunaa rikkoessa murhaamisessa tarvittava tunnetila on vain vahvistunut ja siinä on ollut henkisesti hyvin epätasapainoinen asetelma uhrin ja tekijän välillä tekijän eduksi.

https://drive.google.com/file/d/1VxnVEZ ... 3n6mH/view
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Päämiäs kirjoitti: La Marras 29, 2025 3:12 pm Mutta sittenhän kone printtaa Naakan faktakirjan.
....Aika todennäköisesti juu. Mutta varmaan sitä saa toivoa, että KRP onnistuisi vihdoin ja viimein suuntaamaan tutkintansa oikeaan suuntaan, ja jättää yhden perusteellisesti loppuun kalutun linjan vihdoin rauhaan?

Töyrään kannattaisi tiheällä kammalla perata useampikin KRP:n oman tutkijan DNA:n vuoksi päätettyä linjaa uudelleen läpi, ja esimerkiksi tarkistaa onko aikanaan mahdollisesti valheellisen alibin antajat muuttaneet mieltään.
Carelin
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Carelin »

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Su Marras 30, 2025 6:29 pm
Carelin kirjoitti: Su Marras 30, 2025 6:23 pm Näissä seksijutuissa lapsiin on usein ollut lasten kertomana ryyppääminen. Voisiko Anneli olla jollain tavalla toisessa persoonassa humalassa. Jokainen varmaan tietää näitä ihmisiä, jotka muuttuvat aivan hulluiksi. Lisäksi jos on seassa jotain bentsoja.
Ei näitä lapsien seksuaalirikoksiakaan pysty kuvittelemaan kuin silloin, kun on ollut sekavana ja päihtyneenä. Mennyt siis jotenkin toiseksi persoonaksi. Samoin tämä silmitön puukotus voisi sopia siihen.
Itse näen täysin selvänä Annelin tekijänä, mutta tuntuu siltä ettei edes hän itse tiedosta sitä. Mt tutkimuksissa kun ei selvitetä miten psyyke muuttuu päihtyneenä.

Olisihan siellä nyt tietenkin ollut jäljet talolle ja pois jos ulkopuolinen tekijä. Koira varmasti haistaa.
Ei koira haista jos sitä ei tontilla käytetä.
Olihan siellä koira mukana ja ei saanut omalta tontilta mitään vierasta vaikua.
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

Carelin kirjoitti: Su Marras 30, 2025 8:45 pm
Carelin kirjoitti: Su Marras 30, 2025 6:23 pm Näissä seksijutuissa lapsiin on usein ollut lasten kertomana ryyppääminen. Voisiko Anneli olla jollain tavalla toisessa persoonassa humalassa. Jokainen varmaan tietää näitä ihmisiä, jotka muuttuvat aivan hulluiksi. Lisäksi jos on seassa jotain bentsoja.
Ei näitä lapsien seksuaalirikoksiakaan pysty kuvittelemaan kuin silloin, kun on ollut sekavana ja päihtyneenä. Mennyt siis jotenkin toiseksi persoonaksi. Samoin tämä silmitön puukotus voisi sopia siihen.
Itse näen täysin selvänä Annelin tekijänä, mutta tuntuu siltä ettei edes hän itse tiedosta sitä. Mt tutkimuksissa kun ei selvitetä miten psyyke muuttuu päihtyneenä.

Olisihan siellä nyt tietenkin ollut jäljet talolle ja pois jos ulkopuolinen tekijä. Koira varmasti haistaa.
Koira tuotiin paikalle liian myöhään. Sitä ei voitu käyttää enää tontilla jossa oli pyörinyt poliiseja enemmän kuin tarpeeksi. Koiran kanssa kierrettiin tontin ulkoreunat kolmelta sivulta. Koira sai hajuj naapuritalojen väliseltä nurmialueelta, joka loppui Tähtisentielle. Itse veikkaan tätä tekijän tuloreitiksi.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

TutkivaEiTieltäEksy kirjoitti: Su Marras 30, 2025 5:08 pm

Tuo kyttääminen takapihalla olisi ollut iso riski, joku naapuri olisi saattanut nähdä hiipparin vielä niihin aikoihin kun nukkumaan normaalisti on käyty.
Mun mielikuva on, että teko on kuitenkin melko pikaistuksissaan tehty. Ehkä joku asia on laukaissut pidempään kyteneen vihan raivon partaalle saman päivän/illan aikana?
Pidempään suunniteltuna voisi olettaa, että matkaan olisi lähtenyt joku muu kuin fileerausveitsi, ellei sillä sitten ollut tarkoitus viiltää kurkku auki, mutta miksi ei sitten näin toiminut esim. astaloinnin sijasta?
Kurkkaapas talon pohjapiirustusta. Kyse on siis takkahuoneen siitä ikkunasta, joka on talon sivulle, ei terassille.

Aika rauhallinen kyttäyspaikka tuo ikkunan edusta, vaikka naapurustossa joku olisikin hereillä sillä naapuritalossa ei taida olla ikkunoita tuohon suuntaan. Jos ulkona on pimeää ja talossa on valot, niin aika rauhassa olisi voinut säleiden lomitse tarkkailla, ilman että sisältä huomataan mitä ulkona tapahtuu.

Tämähän on spekua, onko ikkunasta käyty vakoilemassa talon elämää, mutta missään tapauksessa skenaario ei ole mahdoton vaan päin vastoin.
piitu73
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja piitu73 »

Njord kirjoitti: Su Marras 30, 2025 8:26 pm

Kuva
Näin tätä ovea kuvataan Naakan kirjassa johon johtava linkki alla:

"Kaikessa tohinassa [rekonstruktiota rakennettaessa] oven sisäpuolinen kahva jäi vaakasuoraan asentoon, vaikka se
surmayönä oli ollut alaspäin."

Eli tuossa kuvassa on kahva siis auki-asennossa. Jos se olisi kiinni, niin kahva sojottaisi pystysuoraan alas molemmilla puolilla ovea. Ja kun namiskaa siinä kahvan yläpuolella kääntää, niin oven voi avata kahvasta, vapaa valintaisesti joko ulko- tai sisäpuolen kahvasta.

Ei tämä kai itsestään selvää ihan jokaiselle ole? Tiedä ymmärsinkö itsekään, edes kuvien ja toimintamekanismin kirjallisen kuvauksen kautta... Enkä näe mitään syytä ajatella, että ikkunan totaali-paskominen olisi ollut murhaajan tulevaisuushorisontin kautta silmäiltynä jotenkin epäymmärrettävää toimintaa.

Helppo kuvitella, että siinä on ovelle kävellessä ollut vielä takaraivossa pientä epävarmuutta siitä, että olenko nyt aivan varma että olen menossa tämän oikesti tekemään. Päätös oli tehty, mut... Ensimmäisen oveen lyödyn iskun jälkeen ei paluuta mielessä ole enää ollut, eikä oven lukituksen epäonnistunut avaaminenkaan ole päätä enää voinut kääntää. Siinä tilassa tulee ihminen yllättävän tehokkaaksi toimijaksi joka ei jää pientä vastoinkäymistä liiaksi pohtimaan. Ratkaisuista ja toimintatavoista tulee suoraviivaisempia ja loppuu kaikenlainen nysvääminen. Yllätysmomenttikin piilee aina juuri siinä, että toinen tietää satavarmasti mitä seuraavaksi tapahtuu kun toinen vasta ehtii pelästyä. Ikkunaa rikkoessa murhaamisessa tarvittava tunnetila on vain vahvistunut ja siinä on ollut henkisesti hyvin epätasapainoinen asetelma uhrin ja tekijän välillä tekijän eduksi.

https://drive.google.com/file/d/1VxnVEZ ... 3n6mH/view
Mulla on terassin ovi, jossa lukitusmekanismi yläpuolella. Kahvan alas kääntämällä oven voi jumittaa vähän raolleen tai, vaikka enemmänkin raolleen.
Lukitus kuitenkin tapahtuu erikseen lukitusnapista.
Taitaa olla montaa variaatiota noissa systeemeissä.
Njord
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Njord »

Kännissä ja bentsoissa pedofiili mut selvänä ihan mukava? Tätä mahdollisuutta ei varmasti ole osattu huomioida.
OikeuttaJlle
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja OikeuttaJlle »

Tässä taas nähdään miten valehdellaan. Uskomatonta miten itse puhuvat että faktaa pitää olla mutta sitten itse valehtevat ja vääristelevät eivätkä puhu faktoista vaan juuri toisinpäin...no joo tämä on nähty niin monta kertaa täällä että en pidä enää minään näiden huuhaaharhauttajien puheita. Ovat ihan oma kastinsa.
TutkivaEiTieltäEksy
Neuvoja-Jack

OikeuttaJlle kirjoitti: Su Marras 30, 2025 11:08 pm

Tässä taas nähdään miten valehdellaan. Uskomatonta miten itse puhuvat että faktaa pitää olla mutta sitten itse valehtevat ja vääristelevät eivätkä puhu faktoista vaan juuri toisinpäin...no joo tämä on nähty niin monta kertaa täällä että en pidä enää minään näiden huuhaaharhauttajien puheita. Ovat ihan oma kastinsa.
Jos viittaat mun kommenttiin, niin fakta on kerrotun pohjalta, että koira kävi ulkorajat haistelemassa kolmelta sivulta. Itse tontille oli turha enää päästää.
Syyttäjä Jarmo Valkama:
Vastaa Viestiin