Ihminen putosi radiomastosta ja kuoli Tampereella

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
siiantaika
Vic Mackey

Re: Ihminen putosi radiomastosta ja kuoli Tampereella

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Salmari kirjoitti: Ti Joulu 30, 2025 8:54 pm
Wildchild79 kirjoitti: Ti Joulu 30, 2025 7:30 pm
Perilla kirjoitti: Ti Joulu 30, 2025 7:12 pm
No ei tietenkään.
Mutta minkälaisten vanhempien lapsi saa matkustaa Helsingistä Tampereelle niin etteivät vanhemmat tiedä missä lapsi on. 9-luokkalainen on lapsi vielä.
Usko tai älä mutta joskus lapset kertovat vanhemmilleen muunneltua totuutta.
Se, että sinä et osaa/uskalla lapsiasi kasvattaa vaan saavat 15 vuotiaana vapaasti matkustella ympäri Suomea kiipeilemään kiellettyihin paikkoihin ilman että tiedät missä LAPSI on niin se ei tarkoita, että kaikki ovat samanlaisia yhtä vastuuttomia.
...sanoo pallo jalassa kasvanut raukka. Ennen kännyköitä ja ilmeisesti 24/7 päällä olevaa gps-seurantaa lapsetkin ihan todella kulkivat ulkona tekemässä kaikenlaista, ja vanhemmat pystyivät vaan luottamaan siihen mitä jälkeenpäin kerrottiin.

Enkä ymmärrä, miksi nyt kännyköiden aikanaan pitäisi lapsia vakoilla ja kuulustella sen enempää.
muurari
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja muurari »

Ylöspäin on aina helpompi mennä. Itse muistan kun oltiin hiukan noita poikia nuorempina 8 kerroksisen talon katolla Raumalla 80-90 luvun vaihteessa. Siellä istuskeltiin ja alkoi tuulla ja sataa. Päätettiin lähteä alas, vähän pelotti vaikka oli kesä ja ilma lämmin, mut joku siinä alaspäin menemisessä oli. Ja olikin, kun muistan vieläkin sen ajatuksen etten mä nyt yksin voisi tänne jäädä. Sitten tikkailla helpotti heti.
elpramssim
Alokas

Viesti Kirjoittaja elpramssim »

Eiköhän tyypit olleet katsoneet Stranger Thingsin vitoskauden aloitusta, joka julkaistiin marraskuun lopulla. Ykkösjaksossa kaksi jamppaa kiipeää kilpaa lähetysmastoon. Voisi lyödä vetoa, että tiktok-haaste on peräisin tästä.
KARJU!!
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja KARJU!! »

No, tuskin menetimme tulevaa atominhalkaisijaa, potentiaalista nobelistia.
Stonedar
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

muurari kirjoitti: To Tammi 01, 2026 12:31 am Ylöspäin on aina helpompi mennä. Itse muistan kun oltiin hiukan noita poikia nuorempina 8 kerroksisen talon katolla Raumalla 80-90 luvun vaihteessa. Siellä istuskeltiin ja alkoi tuulla ja sataa. Päätettiin lähteä alas, vähän pelotti vaikka oli kesä ja ilma lämmin, mut joku siinä alaspäin menemisessä oli. Ja olikin, kun muistan vieläkin sen ajatuksen etten mä nyt yksin voisi tänne jäädä. Sitten tikkailla helpotti heti.
Mä oon sitä mieltä, että tikkaitakin on helpompi mennä ylöspäin kuin alaspäin.
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Stonedar kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:07 pm Mä oon sitä mieltä, että tikkaitakin on helpompi mennä ylöspäin kuin alaspäin.
Helpostihan tuolta alas näköjään pääsee.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Jaguaari2
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Jaguaari2 »

--Madonna-- kirjoitti: Ma Joulu 29, 2025 8:03 pm
DJ M€atballz kirjoitti: Ma Joulu 29, 2025 6:37 pm
Huutaja Jaana kirjoitti: Ma Joulu 29, 2025 6:27 pm

Darwin Awards
No, ehkä tässä tapauksessa.
Mutta noita haasteita voi ottaa vastaan esim. kuusivuotias tai kuusivuotiaan tasolla oleva kehari. Kenellä lienee silloin vastuu?
Silloin on vastuu tuon lapsen tai keharin omilla (tai kasvatus-) vanhemmilla. Vastuuta ei tule sysätä yhtään kenellekään muulle. Ei päiväkodille, ei isovanhemmille, ei koululle, ei tiktokille. Vain ja ainoastaan vanhemmissa vika, jollei osaa lapsiaan opastaa elämässä.
Olipas tyhmyyttä osoittava viesti. Mietitkö vielä?
trubaduuri
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja trubaduuri »

*Poistettu poliittinen OT-öyhöjulistus*tm
Stonedar
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

Huutaja Jaana kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 2:29 pm
Stonedar kirjoitti: Pe Tammi 02, 2026 12:07 pm Mä oon sitä mieltä, että tikkaitakin on helpompi mennä ylöspäin kuin alaspäin.
Helpostihan tuolta alas näköjään pääsee.
Vapaassa pudotuksessa, mutta ei tainnut laskeutua tikkaita pitkin.
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Tämä on karu totuus somen videoista, joissa ”huiputetaan” tappavan vaarallisia radiomastoja

12.1. 18:03

Juttu tiivistettynä

Google Maps -karttapalveluun oli ladattu videoita hengenvaarallisesta mastokiipeilystä.
Yksi videoista oli kuvattu Teiskon mastossa, jossa nuori kuoli pudottuaan joulukuussa.
Google poisti videot palvelusta sen jälkeen, kun Yle oli siihen yhteydessä.
Luvattomia kiipeilyvideoita Suomesta on julkaistu esimerkiksi Tiktokissa.

Jos jouluna etsi Teiskon radiomastoa Google Maps -karttapalvelusta, näki samalla videon 300-metrisen tornin huipulta. Videolla näkyy, miten joku istuu lumisen tornin ylätasanteella tavalliset lenkkarit jalassa.

Kuvassa vilahtaa myös toinen henkilö, eli kiipeäjiä on ollut ainakin kaksi.

Kyseinen video ladattiin karttapalveluun viime toukokuussa. Se oli kuukausien ajan lähestulkoon ensimmäinen asia, jonka ihminen näki, kun etsi Teiskon radiomaston sijainnin Google Mapsista.

Joulukuussa samaan torniin kiipeämässä ollut nuori menehtyi, kun hän putosi noin 150 metrin korkeudesta. Poliisin mukaan kiipeämässä olleet kolme nuorta olivat kuvaamassa sisältöä Tiktokiin.

Google Mapsiin ladattua videota talvisesta kiipeämisestä Teiskon mastoon ei poistettu senkään jälkeen, kun alaikäinen kuoli kiipeiltyään Teiskon mastossa.

Mastoa hallinnoiva Digita ei halunnut kommentoida videota Ylelle.

– Poliisin tutkinnan ollessa kesken emme kommentoi asiaa enempää, vaan annamme viranomaisille työrauhan, Digitan viestinnästä todettiin.

Digita ei vastannut kysymykseen siitä, oliko se videosta tietoinen.

Videoita myös muista radiomastoista

Yle etsi Google Maps -karttapalvelusta noin 20 tunnettua radiomastoa. Kolmen maston kohdalle oli lisätty kiipeilyvideo, jossa ollaan tornin huipulla. Teiskon lisäksi videoita oli Espoon ja Joutsenon alueilta. Tuorein video oli lisätty palveluun tämän vuoden puolella.

Yle on varmistanut, että videot on kuvattu juuri kyseisistä mastoista.

Google poisti videot Ylen yhteydenoton jälkeen.

– Tiimimme tarkisti videot ja poisti ne, koska ne rikkoivat sääntöjämme, Googlen Norjan ja Suomen viestintäpäällikkö Sondre Ronander totesi sähköpostitse.

Videoita luvattomasta kiipeilystä julkaistaan eniten sosiaalisessa mediassa.

Yle löysi nopealla etsinnällä Tiktokista kymmenkunta aktiivista tiliä, jotka ovat julkaisseet useita videoita radio- ja tv-mastoihin tai muihin korkeisiin paikkoihin kiipeämisestä Suomessa.
https://yle.fi/a/74-20202994
Rescuer
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^
Mikäs takia ne poistettiin, kun täällähän asiantuntijat kertoivat niihin kiipeilemisen olevan ihan jokamiehenoikeudella sallittua?
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
jotunheimen
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja jotunheimen »

muurari kirjoitti: To Tammi 01, 2026 12:31 am Ylöspäin on aina helpompi mennä. Itse muistan kun oltiin hiukan noita poikia nuorempina 8 kerroksisen talon katolla Raumalla 80-90 luvun vaihteessa. Siellä istuskeltiin ja alkoi tuulla ja sataa. Päätettiin lähteä alas, vähän pelotti vaikka oli kesä ja ilma lämmin, mut joku siinä alaspäin menemisessä oli. Ja olikin, kun muistan vieläkin sen ajatuksen etten mä nyt yksin voisi tänne jäädä. Sitten tikkailla helpotti heti.
Joo kyllä se pahin vaihe oli mennä katolta takaisin tikkaille, varsinkin jos tikkaissa oli katon puolella vain sellaiset matalat nysät, eikä mitään kaarisuojia yms.
@veitera has blocked you
Oulun_Kungas
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Oulun_Kungas »

Rescuer kirjoitti: Ti Tammi 13, 2026 10:35 am ^
Mikäs takia ne poistettiin, kun täällähän asiantuntijat kertoivat niihin kiipeilemisen olevan ihan jokamiehenoikeudella sallittua?
Jo aikojen alusta on sensuuria voitu harjoittaa vastuullisuuden nimeen.

*Poistettu toisen palstalaisen nimittelyä ja kirjoittaja bannattu viikoksi*tm
Vastaa Viestiin