SuoMiko kirjoitti: Ke Tammi 14, 2026 10:53 pm
vanhellsing kirjoitti: Ke Tammi 14, 2026 12:57 pm
Oulun_Kungaksella ihan pointtiakin, tosin kärjistettynä esitettynä, tuo Kungas saattaa tarkoituksella kirjoitettu noin kuin se on, mistä lie sitten syystä, ehkä pilkatakseen Oululaisia.
Itellä on jonkin verran elämäni varrella ollut huumeriippuvuutta, alkoholi tosin sitten se suurin ongelma, nyt tipattomalla tammikuulla. Kokemusasiantuntijana ja rehellisenä sellaisena voin sanoa sen että päihderiippuvaisille on hyvin yleistä se että ei oteta vastuuta omista vääristä valinnoista tai jopa pahoista teoista muita ihmisiä kohtaan. Päihderiippuvuuskaan ei ole oma vika, se on joko sairaus tai sitten syynä on vanhemmat, yhteiskunta tai jotain muuta, nykyään on yleistynyt se että vedetään viinaa tai huumeita sen takia että ei saada oikeaa diagnoosia ja hoitoa ja sen takia on itselääkintää. Sitten voi olla jopa niin että jollain on vaikka ADHD diagnoosi johon lääkkeetkin ja muuta tarvittavaa apua, mutta silti syytetään sitä ADHD:ta omista mokista ja päihderiippuvuudesta. Hallituksikin on niin julma, yms., voi olla moniakin syitä omaan tilanteeseen, mutta ikinä ei ole itsessä omaa syytä.
Näin alkoholisti tai nisti ajattelee lähes aina, ehkä ajattelumalli saattaa muuttua siinä vaiheessa kun on jo kuilun partaalla ja ehkä se pieni sisäinen minä joka haluaa raittiutta ja että elämä voittaa, niin herää sellaisena järjen äänenä ja ymmärtää että ainoastaan minä olen se joka voi päättää että nousen ylös tästä suosta, nöyrästi tunnustaen että apua todennäköisesti siihen tarviin myös. Olen itsekkin välillä 10 vuotta ollut selvinpäin ja ei olisi onnistunut jos en olisi itse mitään vastuuta ottanut elämästäni vaan ainoastaan syytellyt olosuhteista jotain muuta. Tuo ADHD nykyään tuntuu olevan sellainen "syntipukki" monille, minä ryyppään, vedän huumeita, varastan, pahoinpitelen ihmisiä koska minulla on ADHD ja en voi siis itselleni mitään, näin siis moni nisti itselleenkin valehtelee ja päihteet aiheuttaa ADHD:n kaltaisia oireita tai pahentaa niitä jos alunperin oikeasti on ADHD, se että mikä on syytä ja seurausta niin ei aina niin selkeää.
https://ylilauta.org/satunnainen/285fvt Tässä esim. Birdille ja Lakulle. Lisää videoita ja materiaalia löytyy tästä nististä googlaamalla.
Kuolema oli varmasti yhteiskunnan vika. Juna tuli väärään paikkaan eikä väistänyt. Vittu.
Naurettavaa tulla pätemään jonnekkin minfoon miten on tutkija sitä ja tuota. Laita yv:llä nimes ja linkki väikkäriin niin katsellaan Bird
Joo myönnetään - kirjoitukseni ja allekirjoitus oli varsin tunneperäinen ja ironinen reaktio dehumanisointiin. Eivät siis CV:ni. Se ei kuitenkaan muuta itse sisältöä, johon et vastannut; yksittäinen some-esimerkki ei toimi vastaväitteenä.
Mitä aiheeseen yleisemmin ottaen vielä tulee (vanhellsinginkin kirjoitus huomioiden), niin tässäkin keskustelussa menee useampi asia sekaisin. Kukaan ei täällä ole väittänyt, että adhd tai päihderiippuvuus poistaisi yksilön vastuun.
Selittäminen ja oikeuttaminen on eri asioita ja, jos nämä menee sekaisin, ongelma ei ole adhd:ssa tai päihteissä, vaan ajattelussa.
Ajattelun ongelma on sekin, että moni yliyleistää näitä ilmiöitä ja niihin liittyviä ihmisiä. Vaikka jotkut päihderiippuvaiset ja/tai adhd-diagnosoidut eivät ota vastuuta ja käyttävät vaikka diagnoosia väärin oikeuttaakseen omia tekojaan, se ei tarkoita, että kaikki heistä tekee niin. Eikä se, että osa näin tekee, tee diagnooseista keksittyjä eikä kumoa tutkimusnäyttöä. Yliyleistäminen ja olkiukkoilu sekä tapa, millä jotkut suhtautuvat narkomaaneihin ja adhd-diagnosoituihin, vaikeuttaa keskustelua ja ylläpitää stigmoja. Kyllähän te nyt nämä asiat oikeasti tiedätte. Vai?
Tutkimusnäyttö on varsin selkeä: ADHD lisää päihderiippuvuuden riskiä. Se, että joku yrittää oikeuttaa tekonsa diagnooseilla tai käyttää päihteitä itselääkintään, ei poista sitä tosiasiaa, että hoitamaton adhd on riskitekijä. Vaikka vastuu omista teoista kuuluu aina yksilölle, niin yhteiskunnan vastuulla on tunnistaa ja hoitaa ne tekijät, mitkä lisää riskiä päihteiden käyttöön ja rikoksiin. Ja riskitekijöiden tunnistaminen ja hoitaminen vähentää niitä tekoja. Jos tätä ei huomioida, kyse ei ole realismista, vaan tarpeesta yksinkertaistaa monimutkainen ilmiö. Ajattelun ongelma sekin.
Palatakseni vielä tohon somelinkkiin, niin en nähnyt videota, missä ko. henkilö syyttää adhd:ta, yhteiskuntaa tm. Ilmeisesti sairaudentunnoton peukun käyttäjä häiriökäyttäymisineen kyseessä, ei mitään uutta. Mikä siis linkin lähettämisen varsinainen pointti oli?
Ps. Jos joku ei tajua, niin RL11/6:n kuvaus adhd:sta ei pidä paikkaansa. Luulen hänen itsensä tämän varsin hyvin kyllä tietävän, niin enpä siihen sen enempää kantaa ota.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell