Tapaus Jere Karalahti

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
McCall
Michael Knight

Re: Tapaus Jere Karalahti

Viesti Kirjoittaja McCall »

TimoTyön kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 11:59 am
McCall kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 11:57 am
TimoTyön kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 11:49 am

Jerellä tosin oli 1kg ja 300g. Ehdollista siitä ei ole oikeuden toteutumista.
Ei siitä kilosta ollut muuta näyttöä kuin ne harakan varpaaat muistikirjassa, ja kun kaikki kiistivät Jerellä olleen sen kilon niin ei kai oikeudessa voida mennä pelkästään muistikirjan varassa.
Ei sitä kyllä Jeren lisäksi kukaan muu kiistänyt.
Okei:
Iltalehti 17.4.2026 / https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/42e4 ... 94fd271e4c
...
Syyttäjän mukaan huumeita oli kuitenkin enemmän: amfetamiinia oli yli kilo ja kokaiinia 300 grammaa, ja Karalahden oli tarkoitus myydä niitä eteenpäin.

Syyttäjän näyttö levitystarkoituksesta ja määristä perustui Karalahdelle huumeita myyneen Rauno Hyvösen, 57, muistikirjan merkintöihin sekä muiden syytettyjen esitutkinnassa antamiin kertomuksiin.

Oikeudessa kaikki pääsyytetyt kiistivät myyneensä Karalahdelle muistikirjaan kirjattuja määriä. Myös Karalahti kiisti jyrkästi väitteet huumeiden myynnistä.

– Ihan jokainen ihminen tietää: Mä en oo koskaan myynyt kenellekään yhtään mitään, sanoi Karalahti oikeudessa.
...
affa
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja affa »

McCall kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 12:04 pm
McCall kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 11:57 am

Ei siitä kilosta ollut muuta näyttöä kuin ne harakan varpaaat muistikirjassa, ja kun kaikki kiistivät Jerellä olleen sen kilon niin ei kai oikeudessa voida mennä pelkästään muistikirjan varassa.
Okei:
...
Syyttäjän mukaan huumeita oli kuitenkin enemmän: amfetamiinia oli yli kilo ja kokaiinia 300 grammaa, ja Karalahden oli tarkoitus myydä niitä eteenpäin.

Syyttäjän näyttö levitystarkoituksesta ja määristä perustui Karalahdelle huumeita myyneen Rauno Hyvösen, 57, muistikirjan merkintöihin sekä muiden syytettyjen esitutkinnassa antamiin kertomuksiin.

Oikeudessa kaikki pääsyytetyt kiistivät myyneensä Karalahdelle muistikirjaan kirjattuja määriä. Myös Karalahti kiisti jyrkästi väitteet huumeiden myynnistä.

– Ihan jokainen ihminen tietää: Mä en oo koskaan myynyt kenellekään yhtään mitään, sanoi Karalahti oikeudessa.
...
Miten olisi näyttönä harakanvarpaiden kirjoittajan kertomus asiasta? Olisiko tämä näyttöä? Kiistoillahan harvemmin salissa on merkitystä, jos asiat on puhuttu kuulusteluissa eikä tarinan muuttumiselle ole älyllistä selitystä ja älylliseksi ei lasketa sitä, että "eiku se oli vaan läppä" tai "kytät pakotti puhumaan".

Entäs kävisikö vasikkamestarin puheita tukemaan näytöksi itse Aden kertomus jossa hän ei suinkaan kiistä kiloa vaan vetoaa muistamattomuuteen?
HA_Rauno_äänessä.png
HA_Rauno_äänessä.png (409.6 KiB) Katsottu 3740 kertaa
Liitteet
AD_äänessä.png
AD_äänessä.png (376.32 KiB) Katsottu 3716 kertaa
Kåppis
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Kåppis »

Eipä toi kyllä oikeuskäytännön mukaan mennyt mutta se tavallista Suomessa. Kuka vaan muu nisti olisi noilla näytöillä saanut jonku 5-7 vuotta kovaa. Ei mua se harmita että Jere pääsi kuin koira veräjästä. Mutta pitäis sitten muutkin tuomita samoin. Eiköhän syyttäjä valita hoviin ja ihme on jos ei yleisen linjan mukaan pauku tuomiot. Tai mistäpä minä tiedän miten syvällä tuolla korruptio on
VrumVrum
Susikoski

Viesti Kirjoittaja VrumVrum »

affa kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 12:32 pm

Okei:
...

...
Miten olisi näyttönä harakanvarpaiden kirjoittajan kertomus asiasta? Olisiko tämä näyttöä? Kiistoillahan harvemmin salissa on merkitystä, jos asiat on puhuttu kuulusteluissa eikä tarinan muuttumiselle ole älyllistä selitystä ja älylliseksi ei lasketa sitä, että "eiku se oli vaan läppä" tai "kytät pakotti puhumaan".

Entäs kävisikö vasikkamestarin puheita tukemaan näytöksi itse Aden kertomus jossa hän ei suinkaan kiistä kiloa vaan vetoaa muistamattomuuteen? HA_Rauno_äänessä.png
Onneksi Suomessa ei ihan noin helposti tuomita jos paperissa lukee Jere 1000/300. Luet ajatuksella läpi tuon esitutkinnan ilman ennakkoasenteita niin huomaat ettei siellä ole mitään faktoja siitä että Jere olisi myynyt. Joku yksittäinen kommentti että saisi sen eteenpäin einole faktaa.
affa
Harjunpää

VrumVrum kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 6:45 pm

Okei:

Entäs kävisikö vasikkamestarin puheita tukemaan näytöksi itse Aden kertomus jossa hän ei suinkaan kiistä kiloa vaan vetoaa muistamattomuuteen? HA_Rauno_äänessä.png
Onneksi Suomessa ei ihan noin helposti tuomita jos paperissa lukee Jere 1000/300. Luet ajatuksella läpi tuon esitutkinnan ilman ennakkoasenteita niin huomaat ettei siellä ole mitään faktoja siitä että Jere olisi myynyt. Joku yksittäinen kommentti että saisi sen eteenpäin einole faktaa.
Jos sinä luet ajatuksella läpi tämän keskustelun niin huomaat, että kyse ei ole myynnistä vaan ostamista. Jos luet uudelleen ajatuksella tämän ketjun, katsot kuvakaappaukset ja luet ne paperit itse etkä anna muille neuvoja niiden lukemiseen niin huomaat, että kyseessä on paljon muutakin kuin Jere 1000/300. Älä opeta isääsi nussimaan poika.
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

affa kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 7:26 pm Jos sinä luet ajatuksella läpi tämän keskustelun niin huomaat, että kyse ei ole myynnistä vaan ostamista. Jos luet uudelleen ajatuksella tämän ketjun, katsot kuvakaappaukset ja luet ne paperit itse etkä anna muille neuvoja niiden lukemiseen niin huomaat, että kyseessä on paljon muutakin kuin Jere 1000/300. Älä opeta isääsi nussimaan poika.
Ja tässähän on se, että kun amfetamiini oli 6,5€/g ja mikkikokkkeli 13,5€/g niin miten noilla Jeren itse ilmoittamilla määrillä velka olisi ollut sen 20 000€?

300g 2000€ + 1000€ = n. 3000€?

Ei voi mennä noin. Ja Jeren isä on kertonut, että ihan oikea käytäntö.. :roll:
VrumVrum
Susikoski

Viesti Kirjoittaja VrumVrum »

affa kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 7:26 pm

Jos sinä luet ajatuksella läpi tämän keskustelun niin huomaat, että kyse ei ole myynnistä vaan ostamista. Jos luet uudelleen ajatuksella tämän ketjun, katsot kuvakaappaukset ja luet ne paperit itse etkä anna muille neuvoja niiden lukemiseen niin huomaat, että kyseessä on paljon muutakin kuin Jere 1000/300. Älä opeta isääsi nussimaan poika.
Menikö sedällä tunteisiin? 😂

Puheita riittää mutta faktahan on on että TODISTEITA ei ole ja sen takia Kamalahti ei saanut kovempaa tuomiota.

Ei tämä sen vaikeampaa ole
affa
Harjunpää

VrumVrum kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 7:44 pm
affa kirjoitti: Pe Huhti 17, 2026 7:26 pm
Menikö sedällä tunteisiin? 😂

Puheita riittää mutta faktahan on on että TODISTEITA ei ole ja sen takia Kamalahti ei saanut kovempaa tuomiota.

Ei tämä sen vaikeampaa ole
Voi helvetti mä oon niin läpinäkyvä! 😂 Suututtaa! 😂 Vai oletko sinä niin hyvä arvaamaan? 😂

Seuraavalla kerralla yritä poika pysyä kuitenkin aiheessa. Väitit mielenvikaisuuteen ja piripsykoosiin viittaavalla tavalla, ettei ollut olemassa näyttöjä Jeren suorittamasta myynnistä, vaikka kukaan ei ollut mistään myynnistä puhunutkaan. Ikinä. Tai evö kuten siellä nistipiireissä on tapana sanoa. Kyse oli ostosta, josta todisteet ovat olemassa. Nyt vaihdoit puheenaiheen tarkentamattomiin todisteisiin. Estolistalle mars. Vrum Vrum! 😂
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Oikeushan voi vapaasti oman harkintansa mukaan päättää onko Jeren kertomukset valtaisasta omasta käytöstä uskottavia vai ei. Eikö ao perustellut isoja määriä jotenkin niin että aamupalaksikin menee luokkaa kymmenkertaisen hengenvaarallisen yliannoksen verran piriä koska on kova urheilijan kunto. Näitä kertomuksia voi oikeus pitää harkintansa mukaan uskottavina, tai epäuskottavina, jolloin myynti nousee todennäköiseksi vaihtoehdoksi. Roskiin heittämisestäkään ei ole puhuttu, ja tämänkin vaihtoehdon uskottavuus saattaisi myös olla ongelmallinen.
Backspace
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Backspace »

Tuo rajanveto, onko aineet omaan käyttöön vai myymistarkoitukseen, on todella mielivaltainen. Jos itse puuhailisin huumeiden kanssa, niin tilaisuuden tullen ja kukkaron salliessa ostaisin mieluummin kunnon satsin kerralla, kuin jotain kerta-annoksia joka päivä. Pitäisi olla selvää näyttöä että on aikeissa myydä tai jo myynyt.
Puntari
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Puntari »

Backspace kirjoitti: La Huhti 18, 2026 12:59 pm Tuo rajanveto, onko aineet omaan käyttöön vai myymistarkoitukseen, on todella mielivaltainen.
Jossakin raja on oltava ja kannattaa muistaa, että huumerikollisuus on säädetty hyvin kattavasti rangaistavaksi.
Myynnistä olisi oltava jotain näyttöä, tässä sitä ei löytynyt riittävästi tuomitsemiseen.

Toinen asia on, että käyttäjälle ja yhteiskunnalle hyötyä olisi aivan muista asioista kuin vankilatuomiosta.
RL 50:7 antaa tähän mahdollisuuden käyttörikoksissa: "Syyte voidaan myös jättää nostamatta tai rangaistus tuomitsematta, jos rikoksesta epäilty tai tekijä on hakeutunut sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymään hoitoon".
TimoTyön
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TimoTyön »

Backspace kirjoitti: La Huhti 18, 2026 12:59 pm Tuo rajanveto, onko aineet omaan käyttöön vai myymistarkoitukseen, on todella mielivaltainen. Jos itse puuhailisin huumeiden kanssa, niin tilaisuuden tullen ja kukkaron salliessa ostaisin mieluummin kunnon satsin kerralla, kuin jotain kerta-annoksia joka päivä. Pitäisi olla selvää näyttöä että on aikeissa myydä tai jo myynyt.
Ei se ole. Törkeän huumerikoksen raja on 100g amfetamiinia, tai 10g mikkikokkelia. Nämä ylittyivät Jerellä 10x ja 30x, mutta isä taisi pedata pojalleen pienemmän tuomion esiripun takana.

Nämä pienet tuomiot huumeiden levittämisestä ovat aivan käsittämättömiä, kun niillä tehdään nuorisoon paljon tuhoa ja se tulee maksamaan ihan älyttömästi.
Carelin
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Carelin »

Hovissa pamahtaa vitosen kakku. Käräjä on ihan vitsi ja ihan sama mitä sieltä tulee, kun joka tapauksessa poikkeuksetta muuttuu.
Vittu minkä näköinen olio on tuo nannan siskon mies. Pelkästä habituksesta pitäis laittaa Niuvaan tai duuniin kummitustaloon.
On Jerellä hienoja ystäviä. Somali ja tämä spurgun näköinen em. Sukulaissielu. Ei voi ku nauraa mikä tonttu se on.
Veikkaan, että kamarahti ei vuotta pidempään enää elä. Nuppi on nyt ruuvipenkissä kun venaa hovin päätöstä ja sitä lääkitään tietenkin millä muulla kuin päihteillä. Haima on viittä vajaa ja poksahtaa tuota pikaa. Ja kaipaamaan jäivät...
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Jos ei muutu hovissa eli päätös saa lainvoiman niin jatkossa varmaan saadaan lukea monia huimia selityksiä isojen satsien olevan vain omaan käyttöön kun asianomaisella on niin kova kunto ja sen myötä valtavat kerta-annokset.

Itse, kuten moni muukin, arvioin että oikeus ei pidä valtavia annoksia uskottavina. Mutta eiköhän syyttäjä valita hoviin. Sitten on mielenkiintoista katsoa kuinka siellä asiaa katsotaan.

Mutta tässäkin jutussa voi olla sellaisia seikkoja joista emme tiedä.
affa
Harjunpää

Joosua kirjoitti: Ti Huhti 21, 2026 9:59 am Jos ei muutu hovissa eli päätös saa lainvoiman niin jatkossa varmaan saadaan lukea monia huimia selityksiä isojen satsien olevan vain omaan käyttöön kun asianomaisella on niin kova kunto ja sen myötä valtavat kerta-annokset.

Itse, kuten moni muukin, arvioin että oikeus ei pidä valtavia annoksia uskottavina. Mutta eiköhän syyttäjä valita hoviin. Sitten on mielenkiintoista katsoa kuinka siellä asiaa katsotaan.

Mutta tässäkin jutussa voi olla sellaisia seikkoja joista emme tiedä.
Kyllä. Kaikkein viisaimmat alkaa ehkä jopa pyytää Nacci Tranbergia kirjoittamaan jossakin tyhjänpäiväisessä kirjassaan kuinka "X on kova vetään kamaa" ja sitten voi sitä käyttää puolustuksena Jeren tapaan.
Vastaa Viestiin