Mutta tietäisitpä kuinka paljon enemmän jää aikaa kaikkeen muuhun, kun avustaja siivoaa ja laittaa ruokaa. Voin käydä lenkillä ja käydä salilla. Hyvä systeemi.KingEdward kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 4:36 pm Alustavan arvion mukaan jutusta saa sen kuvan, että mitään todellista syytä istua pyörätuolissa ei ole, vaan ongelma on taasen korvien välissä. Pyörätuolin saa käytännössä käyttöönsä kuka vaan, sellaisen olemassaolo ei vielä oikeuta vammaispalveluihin. Jos ei 14v ole mitään oikeaa vammaa tai sairautta, niin pyörätuolissa istumisen mahdollistaminen pahentaa vaan tilannetta. Kohta on fyysisesti jo niin huonossa kunnossa, että vaativat 24/7 hoivakotia itselleen. Onhan näitä nähty.
Nuo rampit on julmetun kalliita, helposti menee tuo 10t. Muutenkin vammaispalvelut ovat kalliita erityispalveluita, jotka asiakkaille maksuttomia. Moni niitä hakee ilman oikeaa vammaa, ihan vaan avustajia siivoamaan ja laittamaan ruokaa puolesta, tai taksikyytejä ovelta ovelle. Kassa on tyhjä, kun ihmiset viitsi itse tehdä mitään. Vammaispalvelut on tarkoitettu ihan oikeasti nimensä mukaisesti vammaisille ihmisille, ei laiskimuksille tai pöpipäille.
Oma Häme ohjeistaa pyörätuolia tarvitsevaa aivohäiriöstä kärsivää tyttöä "peppukiitoon"
-
Cosmic_cowboy
- Susikoski
Re: Oma Häme ohjeistaa pyörätuolia tarvitsevaa aivohäiriöstä kärsivää tyttöä "peppukiitoon"
Re: Oma Häme ohjeistaa pyörätuolia tarvitsevaa aivohäiriöstä kärsivää tyttöä "peppukiitoon"
Samaa mieltä. Kannattaa kaikkien kuunnella ja lukea tuo juttu. Sitä ei näköjään kaikki ole tehneet.zam81 kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 5:07 pm
En ole pitkään aikaan lukenu keneltäkään mitään näin ääliömäistä.
Siellä näkyy jyrkät portaat ja sen peppuliidon suorittaminen käytännössä. Joku näkee portaalle jonkun lähihoitajan tulevaisuudessa päivystämässä ja pidättelemäseä pyörätuoli
Kyseessä harvinainen, hengenvaarallinen tila, joka ilmeisesti ilmoittaa itsestään (pahentuvina)kohtauksina. Täysin arvaamattomasti. Ei mikään jumpalla ja kovalla pepputreenillä parannettavissa oleva tila.Alle vuodessa nuori kykenee kuitenkin koulua käymään kotoa käsin. Loistavaa!
Vuoden vaihteessa iso kohtaus, jossa koko kroppa liikuntakyvytön ja hengitys stopannut. Lakanalla kannettu ulos. Koska.
Ovi on kulmassa portaisiin nähden ja tavattoman lyhyt ja kapea tila, ei tuohon taloon paareilla päästä sisään tai ulos nopeasti. Joskus se voi olla elintärkeää.
Pikimmiten tuohon on yksi turvallinen ramppi rakennettava.
Potus:" – Tulee kaveri, jolla on hyvä puheenparsi. Sitten hänet valitaan, ja yhtäkkiä ollaan jumissa miehen kanssa, joka on idiootti, Trump sanoi skenaariosta, jossa presidentiksi valitaan henkilö, joka ei ole läpäissyt kognitiivista testiä."
Ihan tavalliset portaat. Ei ole vaikea tehdä ramppia. Vaikka kaiken ostaa valmiina ei maksa satasia enempää.Tupla kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 6:49 pmkuka kykenee hengityspysähdyksen ja alaraajojen halvaantumisen sairaalatutkimuksissa feikkaamaan. Löysät on eräiden puheet.
Samaa mieltä. Kannattaa kaikkien kuunnella ja lukea tuo juttu. Sitä ei näköjään kaikki ole tehneet.zam81 kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 5:07 pm
En ole pitkään aikaan lukenu keneltäkään mitään näin ääliömäistä.
Siellä näkyy jyrkät portaat ja sen peppuliidon suorittaminen käytännössä. Joku näkee portaalle jonkun lähihoitajan tulevaisuudessa päivystämässä ja pidättelemäseä pyörätuoli![]()
Kyseessä harvinainen, hengenvaarallinen tila, joka ilmeisesti ilmoittaa itsestään (pahentuvina)kohtauksina. Täysin arvaamattomasti. Ei mikään jumpalla ja kovalla pepputreenillä parannettavissa oleva tila.Alle vuodessa nuori kykenee kuitenkin koulua käymään kotoa käsin. Loistavaa!
Vuoden vaihteessa iso kohtaus, jossa koko kroppa liikuntakyvytön ja hengitys stopannut. Lakanalla kannettu ulos. Koska.
Ovi on kulmassa portaisiin nähden ja tavattoman lyhyt ja kapea tila, ei tuohon taloon paareilla päästä sisään tai ulos nopeasti. Joskus se voi olla elintärkeää.
Pikimmiten tuohon on yksi turvallinen ramppi rakennettava.
Iltalehti 19.4.2026 / https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b364 ... 5a4d38cafa
14-vuotiaalle Miilalle ei suostuttu rakentamaan pyörätuoliramppia – Sitten tapahtui jotain odottamatonta
Aivojen toimintahäiriön vuoksi pyörätuoliin joutuneen Miila Lahikaisen kotiin rakennetaan pyörätuoliramppi veloituksetta.
Riihimäellä kolmen K-Marketin kauppiaana toimiva Markku Anttila kertoo, että 14-vuotiaan Miila Lahikaisen kotiin rakennetaan pyörätuoliramppi veloituksetta.
– Ajatuksena on tuoda Riihimäellä toimivat K-Plussa-toimijat yhteen ja saada se ramppi hoidettua Miilalle, Anttila kertoo.
Iltalehti kertoi aiemmin sunnuntaina Miilasta, joka on joutunut aivojen toimintahäiriön vuoksi pyörätuoliin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue ei suostunut kustantamaan pyörätuoliramppia, koska Miilan tilanne ja hänen toimintarajoitteensa eivät toistaiseksi täytä vammaispalvelulain edellytystä vamman tai toimintarajoitteen pitkäaikaisuudesta.
Anttila kertoo lukeneensa Miilan tilanteesta pääsiäisenä Aamupostin jutusta. Oma Häme oli ohjeistanut Miilaa, että hänen tulisi toistaiseksi mennä portaita pitkin ”peppukiidolla”.
– Tuli sellainen ajatus, että tälle asialle voi tehdä jotain ja tämän nuoren tytön asemaa vähän parantaa, Anttila sanoo.
”Kaikki lähtevät mukaan”
Anttila lähestyi Miilan äitiä, Miia Lahikaista, puhelimitse ja kysyi, onko heillä mitään ajatusta vastaan. Lahikaiset olivat hyvällä tavalla hämmentyneitä ehdotuksesta, Anttila kuvailee.
– Miila hyvällä mielellä totesi, että olisi jo aika päästä itse liikkumaan. Hän on ollut niissä portaissa panttivankina, ja ulos lähteminen on ollut avustajien varassa.
Anttila kertoo, että prosessi rampin osalta on vielä vaiheessa, mutta etenee hyvää vauhtia. Hän on haalinut mukaan jo useampia alueen K-Plussa-toimijoita ja loput toimijoista kontaktoidaan heti alkuviikosta.
– Olen aika luottavainen, että kaikki lähtevät mukaan.
Anttila korostaa, että he eivät halua väheksyä tai kritisoida Oma Hämeen päätöstä olla kustantamatta Miilalle pyörätuoliramppia.
– Sehän ei voinut kriteereillään sitä (ramppia) myöntää. Säännöksiä pitää noudattaa. Me vain halusimme hyväntahdonosoituksena tällaisen asian tehdä.
Anttila on käynyt tapaamassa Lahikaisia kasvotusten. Hän samalla totesi paikan päällä, että ramppi pystytään toteuttamaan.
Itse rakennustyöt aloitetaan joidenkin viikkojen päästä. Anttila arvioi, että rampin rakentaminen tulee kustantamaan enintään 1 000 euroa.
– Se on noin puolen päivän homma.
”Pääsen nyt itse pihalle”
Iltalehti tavoitti Lahikaiset puhelimitse sunnuntai-iltapäivänä. Miila pitää todella kivana asiana, että pyörätuoliramppi saadaan asennettua hänen kotiinsa. Se merkitsee hänelle paljon.
– Pääsen nyt itse pihalle eikä se ole enää aina kiinni siitä, että toinen vanhemmista on paikalla auttamassa.
-
hipsulainen
- Adrian Monk
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b364 ... 5a4d38cafa
14-vuotiaalle Miilalle ei suostuttu rakentamaan pyörätuoliramppia – Sitten tapahtui jotain odottamatonta
Aivojen toimintahäiriön vuoksi pyörätuoliin joutuneen Miila Lahikaisen kotiin rakennetaan pyörätuoliramppi veloituksetta.
Riihimäellä kolmen K-Marketin kauppiaana toimiva Markku Anttila kertoo, että 14-vuotiaan Miila Lahikaisen kotiin rakennetaan pyörätuoliramppi veloituksetta.
– Ajatuksena on tuoda Riihimäellä toimivat K-Plussa-toimijat yhteen ja saada se ramppi hoidettua Miilalle, Anttila kertoo.
Iltalehti kertoi aiemmin sunnuntaina Miilasta, joka on joutunut aivojen toimintahäiriön vuoksi pyörätuoliin.
Kanta-Hämeen hyvinvointialue ei suostunut kustantamaan pyörätuoliramppia, koska Miilan tilanne ja hänen toimintarajoitteensa eivät toistaiseksi täytä vammaispalvelulain edellytystä vamman tai toimintarajoitteen pitkäaikaisuudesta.
Anttila kertoo lukeneensa Miilan tilanteesta pääsiäisenä Aamupostin jutusta. Oma Häme oli ohjeistanut Miilaa, että hänen tulisi toistaiseksi mennä portaita pitkin ”peppukiidolla”.
– Tuli sellainen ajatus, että tälle asialle voi tehdä jotain ja tämän nuoren tytön asemaa vähän parantaa, Anttila sanoo.
”Kaikki lähtevät mukaan”
Anttila lähestyi Miilan äitiä, Miia Lahikaista, puhelimitse ja kysyi, onko heillä mitään ajatusta vastaan.
Lahikaiset olivat hyvällä tavalla hämmentyneitä ehdotuksesta, Anttila kuvailee.
– Miila hyvällä mielellä totesi, että olisi jo aika päästä itse liikkumaan. Hän on ollut niissä portaissa panttivankina, ja ulos lähteminen on ollut avustajien varassa.
Anttila kertoo, että prosessi rampin osalta on vielä vaiheessa, mutta etenee hyvää vauhtia. Hän on haalinut mukaan jo useampia alueen K-Plussa-toimijoita ja loput toimijoista kontaktoidaan heti alkuviikosta.
Anttila korostaa, että he eivät halua väheksyä tai kritisoida Oma Hämeen päätöstä olla kustantamatta Miilalle pyörätuoliramppia.
– Sehän ei voinut kriteereillään sitä (ramppia) myöntää. Säännöksiä pitää noudattaa. Me vain halusimme hyväntahdonosoituksena tällaisen asian tehdä.
Anttila on käynyt tapaamassa Lahikaisia kasvotusten. Hän samalla totesi paikan päällä, että ramppi pystytään toteuttamaan.
Itse rakennustyöt aloitetaan joidenkin viikkojen päästä. Anttila arvioi, että rampin rakentaminen tulee kustantamaan enintään 1 000 euroa.
Iltalehti tavoitti Lahikaiset puhelimitse sunnuntai-iltapäivänä.
Miila pitää todella kivana asiana, että pyörätuoliramppi saadaan asennettua hänen kotiinsa.
Se merkitsee hänelle paljon.
– Pääsen nyt itse pihalle eikä se ole enää aina kiinni siitä, että toinen vanhemmista on paikalla auttamassa.
”Kaikki lähtevät mukaan”
Anttila lähestyi Miilan äitiä, Miia Lahikaista, puhelimitse ja kysyi, onko heillä mitään ajatusta vastaan.
Lahikaiset olivat hyvällä tavalla hämmentyneitä ehdotuksesta, Anttila kuvailee.
Iltalehti tavoitti Lahikaiset puhelimitse sunnuntai-iltapäivänä.
Miila pitää todella kivana asiana, että pyörätuoliramppi saadaan asennettua hänen kotiinsa.
Se merkitsee hänelle paljon.
Olet sietämätön tyyppi ja mielipiteesi ovat vääriä
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
Älä soita tänne enää koskaan - Ultra Bra
-
Rubiskreebeli
- Theo Kojak
Ja nyt kustannusarvio on tonnin kun sitä ei tehdä verorahoilla.KingEdward kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 4:59 pmOikeasti nämä on julkisia hankintoja, jotka kilpailutettu. Tuossa maksaa materiaali ja asennus, materiaalit enemmän. Noita ramppeja voidaan onneksi uusiokäyttää. Mutta kalliita ovat.Arjalainen 88 kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 4:52 pm Hinta selittynee sillä, että ensin teetetään suunnitelma kunnanjohtajan pojan firmalla, jonka pohjalta tuon valmistaa kunnanvaltuuston johtajan pikkuserkun firma ja asentaa tielautakunnan varapuheenjohtajan vaimon veljen firma. Koska jakajia on paljon, pitää myös hankesuunnittelukokouksia järjestää useita, mieluiten Levillä.
Vielä tuohon alkuperäinen "kymppitonniin" niin sehän ei ylitä hankintalaissa määritettyjä rajoja eli sen olisi voinut tehdä suorahankintana ilman kilpailutusta. Ilmeisesti sote-alueen pomon sukulaisen firmalla oli just kalenteri täynnä niin sitä hankintaa ei voitu vielä tehdä. Noh, kauppias hoiti homman.
-
Naya Deluna
- Jack Taylor
Käsittämätön hinta vammaispalvelujen rampista. Kun kustannuksia pidetään liian korkeina, voidaan kiristää palvelujen myöntämisen ehtoja vaikka samalla rahalla olisi saanut useammalle rampit. Toisaalta jo pelkkä palvelutarpeen arviointi ja siitä annettu kielteinen hallintopäätös maksaa helposti satoja, jopa yli tuhat euroa kun huomioidaan vaadittavat lausunnot, työaikakulut ym.
Periaatteessa tuo noin 10 000 euroa olisi tullut myös tämän perheen maksamista veroista, joten siksi on sinänsä hyvä, että työ pystyttiin toteuttamaan huomattavasti edullisemmin ystävällisen yhteisön toimesta. Valitettavasti säästyneet julkiset varat kuitenkin usein kuluvat johonkin muuhun yhtä kyseenalaiseen.
Herää kysymys, kuinka paljon julkista taloutta voitaisiin keventää ja kuinka paljon yksityiset ihmiset ja perheet voisivat itse vaurastua, jos asioita järjestettäisiin enemmän suoraan ihmisten kesken ilman raskasta julkista koneistoa. Sote-palveluiden lisäksi valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien toiminnassa on paljon sellaista, jonka suuri osa ihmisistä pystyisi järjestämään keskenäänkin. Jos omasta työstä jäisi enemmän itselle, ei olisi iso sijoitus laittaa itse ramppiin muutama tonttu.
Periaatteessa tuo noin 10 000 euroa olisi tullut myös tämän perheen maksamista veroista, joten siksi on sinänsä hyvä, että työ pystyttiin toteuttamaan huomattavasti edullisemmin ystävällisen yhteisön toimesta. Valitettavasti säästyneet julkiset varat kuitenkin usein kuluvat johonkin muuhun yhtä kyseenalaiseen.
Herää kysymys, kuinka paljon julkista taloutta voitaisiin keventää ja kuinka paljon yksityiset ihmiset ja perheet voisivat itse vaurastua, jos asioita järjestettäisiin enemmän suoraan ihmisten kesken ilman raskasta julkista koneistoa. Sote-palveluiden lisäksi valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien toiminnassa on paljon sellaista, jonka suuri osa ihmisistä pystyisi järjestämään keskenäänkin. Jos omasta työstä jäisi enemmän itselle, ei olisi iso sijoitus laittaa itse ramppiin muutama tonttu.
Rampin rakentaminen tulee kustantamaan enintään 1 000 euroa.
Homma on hoidossa, paikallista apua
Joku koijari meinasi vetää 10000
Homma on hoidossa, paikallista apua
Joku koijari meinasi vetää 10000
Valkoinen Suomi
Julkinen sektori ei saa edes pierua aikaiseksi alle kymppitonnilla. Hyvä etteivät tehneet ramppia, siihen olisi varmaan tullut homevaurio ja sen purkaminen olisi maksanut kymppitonnin.
Mikä vitun peppukiito? Mitä on niin kuin käytännössä? Tyttö täristelee pyörätuolilla ratatata ne portaat alas?
Olisivat vaan sanoneet että ei ole rahaa piste. Nuo ääliömäiset nimitykset ne eniten loukkaa. Minullekin joku lääkäri lässytti pissataudista, kun podin parikymppisenä virtsatieinfektiota. En minä mikään vauva ollut.
Asiallista kieltä, eikä hassunhauskoja nimityksiä.
Olisivat vaan sanoneet että ei ole rahaa piste. Nuo ääliömäiset nimitykset ne eniten loukkaa. Minullekin joku lääkäri lässytti pissataudista, kun podin parikymppisenä virtsatieinfektiota. En minä mikään vauva ollut.
Asiallista kieltä, eikä hassunhauskoja nimityksiä.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Vittu, vittu! Ja asiallista kieltä. Siellä se lukee ja peppukiito näkyy, linkin takana.Ifigeneia kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 9:47 pm Mikä vitun peppukiito? Mitä on niin kuin käytännössä? Tyttö täristelee pyörätuolilla ratatata ne portaat alas?
Asiallista kieltä, eikä hassunhauskoja nimityksiä.![]()
Kts ja
Potus:" – Tulee kaveri, jolla on hyvä puheenparsi. Sitten hänet valitaan, ja yhtäkkiä ollaan jumissa miehen kanssa, joka on idiootti, Trump sanoi skenaariosta, jossa presidentiksi valitaan henkilö, joka ei ole läpäissyt kognitiivista testiä."
En ole lääkäri, vaan asiakas.Tupla kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 9:53 pmVittu, vittu! Ja asiallista kieltä. Siellä se lukee ja peppukiito näkyy, linkin takana.Ifigeneia kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 9:47 pm Mikä vitun peppukiito? Mitä on niin kuin käytännössä? Tyttö täristelee pyörätuolilla ratatata ne portaat alas?
Asiallista kieltä, eikä hassunhauskoja nimityksiä.![]()
Kts ja![]()
"Oma Hämeen ohjeistuksen mukaan Miilan tulisi toistaiseksi mennä portaita pitkin ”peppukiidolla”. Iltalehti on nähnyt kyseisen ohjeen.
– Portaiden kulkeminen peppukiidolla on hyvää kuntouttavaa toimintaa arjessa, lausunnossa sanotaan.
Lausunnon mukaan kolmen rappusen laskeutumista on harjoiteltu mainitulla peppukiidolla, jolloin Miila on siirtynyt rappusissa ketterästi ja ongelmitta."
Niin? Eihän tuo selitä miten käytännössä tuo manööveri suoritetaan. Vai oliko termin avaaminen kätketty jonnekin muuanne?
Videoon näemmä. Eihän tuo perseen asettelu ole KIITOA nähnytkään.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Siis jos ns Yhteiskunta jotain veloittaa, on summat tähtitieteellisiä itse nomaalielämään verratuna. Penska hävitti aikoinaa kirjaston dvd ja tietenkin jouduin sen korvaamaan. Kävin Anttilasta ostamassa vastaavan tuottee, liekkö reilun kympin maksoi. Vaan ei käynyt kirjastolle, ei, vaan tuli yli 40 euron lasku samasta dvdstä.
Olisi hauska nähdä mistä kustannuksista 10tonni muodostui. Lähistön asuntoon tehtiin ramppi. Eikä iha mikä tahansa vaan sellainen missä ovesta tullessa on käännös sivuun, mistä vie pitkä metalliluiskat alas. Kaiteet molemmin puolin. Koko hökötys on metallia, todella iso ja estää normi rappujen käytön. rivitalo Samassa taloyhtiössä on toinen ramppi, missä oikealla puolella puinen kaide, portaiden päällä kaksi luiskaa alas. Ja luiskat suoraa kun ovi avautuu. Tämän teki taloyhtiö. Toisen teki joku firma.
Olisi hauska nähdä mistä kustannuksista 10tonni muodostui. Lähistön asuntoon tehtiin ramppi. Eikä iha mikä tahansa vaan sellainen missä ovesta tullessa on käännös sivuun, mistä vie pitkä metalliluiskat alas. Kaiteet molemmin puolin. Koko hökötys on metallia, todella iso ja estää normi rappujen käytön. rivitalo Samassa taloyhtiössä on toinen ramppi, missä oikealla puolella puinen kaide, portaiden päällä kaksi luiskaa alas. Ja luiskat suoraa kun ovi avautuu. Tämän teki taloyhtiö. Toisen teki joku firma.
-
Rubiskreebeli
- Theo Kojak
Tulee mieleen Vantaan Kuusijärven savusaunojen miljoonien hintalappu. Eihän ne oikeasti sitä maksa jos ne vaan tilattaisiin joltain urakoitsijalta tuntitöinä. Mutta kun se tarjouskilpailu. Jos kaikki tarjoajat ymmärtävät pelin hengen ja tarjoavat yhtä järjettömillä hinnoilla niin kilpailu on toteutettu ja halvin voittakoon.lammas1 kirjoitti: Su Huhti 19, 2026 10:04 pm Siis jos ns Yhteiskunta jotain veloittaa, on summat tähtitieteellisiä itse nomaalielämään verratuna. Penska hävitti aikoinaa kirjaston dvd ja tietenkin jouduin sen korvaamaan. Kävin Anttilasta ostamassa vastaavan tuottee, liekkö reilun kympin maksoi. Vaan ei käynyt kirjastolle, ei, vaan tuli yli 40 euron lasku samasta dvdstä.