Päihteet ja käyttäjät

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Kuinka moni käyttää päihteitä?

Nikotiini (tupakka)
39
27%
Heroiini
3
2%
Kokaiini
2
1%
Alkoholi
43
30%
Kofeiini
26
18%
Kannabis
17
12%
En käytä mitään edellämainituista
12
8%

Ääniä yhteensä: 142

Sterling
Hetty Wainthropp

Re: Päihteet ja käyttäjät

Viesti Kirjoittaja Sterling »

Tupakkaa vetelen ja vähä toiseen tyyliin :)
Jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan.
jm8k
Susikoski

Viesti Kirjoittaja jm8k »

Nyt ku oon täällä Niuvassa niin ei tule ku kahvia ja tupakkia nautittua, mutta osittain syykin miksi jouduin tänne oli tutkimuskemikaalien käytössä, niistä pamahdin psykoosiin ja sitten ollaanki täällä. Tuli "tutkittua" useampia kymmeniä eri päihteitä, piristeitä päivittäin, psykedeelejä vähän harvemmin, kannabinoideja sillai jaksoittaisesti, sitä se käyttö suunnilleen oli. Piristeistä psykoosiin vei MDPV positiivisempia kokemuksia on katinoneista ja fluoroamfetamiineista. Elantokin oli aika lailla kiinni noissa aineissa, sellasta elämää.
tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

olenhan minä tänne jo sanonut,että kukka kukkikoon ja viinat virratkoon,tohon mdma,blandina pollen potkua. jos joku tätä lukasee ohittemennen,niin kierrän ite kaukaa,samoin hyvällä/rankalla,miten pelaat pääs kanssa jonkunnäköstä yhteistyötä,siirtää väliin meikäläinen tommoset sotkut.ei kestäs pää uutta reissua ja viihdyn erittäin loistavasti nyttenkin 8) Idean pointtina on siinä,et tuota rallia ym siinä' vieressä nähny kaikenlaista kummajaista tapahtumineen..ottaspa tähän illankuluks viskirokillisen ja polttelis budhaa.Kaikilla omat mielipiteet mitkä pitääkin olla,realismi se eniten opettaa.hyvällä taikka pahalla.Taikka siltäväliltä.
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-
Ruben Auer-Vaara
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Ruben Auer-Vaara »

Alkoholia käytän. En tupakoi, enkä käytä muita päihteitä.
McCall
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja McCall »

Helsingin Sanomat 21.4.2026 / https://www.hs.fi/suomi/art-2000011910361.html

Mika epäili 15-vuotiaan poikansa polttavan pilveä ja pakotti tämän pikapäihdetestiin

Apteekeista ja marketeista myytävillä pikapäihdetesteillä on helppo selvittää, onko päihteitä käytetty. Päihdetyön erityisasiantuntijan kanta on selvä: Vanhempien ei pitäisi pakottaa teinejään testeihin.

Helsinkiläisellä Mikalla heräsi muutama vuosi sitten huoli, että hänen 15-vuotias poikansa polttaa pilveä. Mika hankki apteekista pikapäihdetestin, ja kun poika seuraavan kerran kotiutui juhlista, Mika pyysi häntä pissamaan purkkiin.

”Eihän hän siitä tykännyt yhtään, mutta sanoin että tämä on nyt vain tehtävä”, Mika kertoo.

Poika pyöri porukassa, jossa Mika tiesi joidenkin käyttävän kannabista. Poika kielsi polttavansa, mutta haju vaatteissa kertoi muuta. Testi paljasti pojan käyttäneen kannabiksen lisäksi tupakkatuotteita ja alkoholia.

”Sitten käytiin pojan kanssa vakava keskustelu.”

Jutussa esiintyvien vanhempien nimet on muutettu, koska he kertovat lastensa päihteiden käytöstä. Heidän henkilöytensä on toimituksen tiedossa.

”Kokeilut kuuluvat teini-ikään, mutta halusin välittää viestin, että en hyväksy etenkään kannabiksen käyttöä.”

Espoolainen Anne teki pojalleen useita pikapäihdetestejä, kun tämä oli vielä alaikäinen. Anne alkoi epäillä pojan käyttävän huumeita, kun hänen käytöksensä muuttui ja hän alkoi valehdella tekemisistään.

”Positiivisen testin jälkeen kieltäminen oli vaikeaa”, Anne kertoo.

Testeissä näkyi yleensä kannabis ja nikotiini, kerran myös amfetamiini. Sen jälkeen poika myönsi äidilleen kokeilleensa monia muitakin aineita.

”Samalla minulle kirkastui, etteivät pojan ärtyneisyys, aggressiivisuus, valehtelu ja katoamiset olleet pelkkää nuoruuden kapinointia vaan johtuivat päihteistä.”

Helsinkiläinen Mira on käyttänyt pikapäihdetestiä pelotteena. Kun Miran 14-vuotias tytär löytyi luvatta kotibileistä toiselta puolen kaupunkia, Mira kurvasi kotimatkalla ympäri vuorokauden auki olevan apteekin kautta ja osti alkometrin ja pikapäihdetestin.

”En oikeasti epäillyt hänen käyttäneen mitään, mutta halusin näyttää että olen tosissani ja ettei kannata edes yrittää: minulla on testit valmiina.”

Kun nuori ennen könysi yöllä kotiin, vanhempi saattoi pyytää nuorta hönkäisemään päin: haisiko hengitys alkoholilta tai tupakalta? Nykyvanhempien ei tarvitse arvuutella. Apteekin huumepikatestillä voi nopeasti selvittää, mitä kaikkia päihteitä nuori on käyttänyt.

Apteekkien lisäksi pikapäihdetestejä myydään myös marketeissa. Niillä voi testata useita eri päihteitä: muun muassa amfetamiinia, bentsodiatsepiineja, kokaiinia, tupakkatuotteita, alkoholia, kannabista ja opiaatteja.

Yliopiston apteekista kerrotaan, että pikapäihdetestejä myydään päivittäin. Tietoa siitä, ketkä testejä ostavat, ei apteekeilla ole.

Huolestuneet vanhemmat ovat todennäköisesti yksi mahdollinen asiakasryhmä. Ehkäisevän päihdetyön Ehyt ry:n erityisasiantuntija Kim Kannussaari tietää joidenkin vanhempien testaavan lapsiaan.

Kannussaari ei osaa sanoa, miten yleisestä ilmiöstä on kyse. Yhdistys järjestää vanhempainiltoja, joissa vanhemmat saattavat kysyä, pitäisikö lapsen päihteidenkäyttöä testata.

Kannussaaren kanta on selkeä: ei.

”Jos epäilee lapsen käyttäneen päihteitä, asia pitää yrittää selvittää ensisijaisesti puhumalla.”
Kotitesti.jpg
Kotitesti.jpg (36.69 KiB) Katsottu 234 kertaa
Testaamiseen liittyy Kannussaaren mielestä ongelmia. Vaikka päihdepikatestit ovat yleisesti ottaen luotettavia, ne voivat antaa väärän tuloksen suuntaan tai toiseen.

Testiin pakottaminen voi olla nuorelle nöyryyttävä kokemus.

”Siinä vaiheessa kun vanhemman epäilys herää ja lapsi kieltää asian, epäluottamus on jo syntynyt. Kun sitten pakotetaan nuori vielä nöyryyttävästi virtsaamaan purkkiin, puheyhteys voi pahimmillaan katketa kokonaan”, Kannussaari sanoo.

Parasta olisi tietenkin puhua jo ennen kuin epäilys herää.

Kannussaaren mukaan oikea tapa toimia olisi käydä nuoren kanssa asiallisesti läpi päihteiden vaikutustavat ja vaarat. Sen lisäksi pitäisi puhua perheen kannasta kokeiluihin ja sopia yhdessä säännöistä.

”Jos keskustelu ei auta ja vanhemmalla on edelleen huoli nuoren päihteidenkäytöstä, sen jälkeen neuvoisin ottamaan yhteyttä kouluterveydenhuoltoon.”

Myös Ehyt ry tarjoaa maksutonta päihdeneuvontaa puhelimessa ympäri vuorokauden.

Mika muistaa, ettei hän juurikaan kipuillut, miten asiallista on pakottaa teini testiin. Pandemia koronatesteineen oli vielä tuoreena mielessä, joten apteekin testi tuntui kätevältä.

”Ajattelin, että isänä minulla on vastuu alaikäisen lapseni terveydestä ja minun on saatava tietää.”

Mikan mukaan testi teki tehtävänsä: sen jälkeen poika ei enää tullut kotiin kannabikselta haisten. Alkoholia Mika tietää pojan kuitenkin käyttäneen alaikäisenä. Mikan poika on jo täysi-ikäinen. Hän on lähdössä kesällä kavereiden kanssa Amsterdamiin.

”Mietityttää, että miksi juuri Amsterdamiin. Hän on kuitenkin jo täysi-ikäinen, joten en voi oikein enää hänen päihteidenkäyttöönsä puuttua.”

Anne kertoo, että hänelle oli helpotus saada tietää asioiden todellinen laita ja sen jälkeen hän yritti hankkia pojalle apua. Nyt hänenkin poikansa on jo täysi-ikäinen. Äidin mukaan pojan elämä on sotkussa.

”Minusta on kuitenkin erittäin hyvä, että tällaisia testejä nykyään on. Kyllä niitä vanhempien kannattaa käyttää, vaikka minä en onnistunutkaan poikaani auttamaan.”

Kannussaaren mukaan etenkin alfa-pvp:n yleistyminen herättää vanhemmissa tällä hetkellä huolta. Tutumpaan päihteeseen alkoholiin moni vanhempi suhtautuu sallivasti.

”Se on silti alaikäisille ihan yhtä kielletty aine kuin kaikki muutkin päihteet. Alkoholi aiheuttaa merkittävimmät terveyshaitat yhteiskunnassa, joten myös sen suhteen pitäisi olla tiukkana.”
JanitaSlim
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

*Poistettu OT-persuilua*tm
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
Luciano Viskos

Viesti Kirjoittaja Luciano Viskos »

Alkoholi & kannabis😍

Huumeet nou nou...
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Alkoholia toisinaan ja siinä yhteydessä nikotiinipurkkaa, jos sellaista tekee mieli. Arjessa ei kumpaakaan. Viimeksi olen ostanut 2mg nikotiinipurkkaa viime vuoden syksyllä paketin, josta on vielä puolet jäljellä. Mutta ollaan kuitenkin rehellisiä -joskus (harvoin tosin) tulee sellainen fiilis nousuhumalassa, että hitto kun tekis mieli tupakkaa. Tällöin on hyvä se purkka iskeä suuhun.

Toisinaan olen miettinyt, että ihan Jenkki-purkkakin varmaan ajaisi saman asian, taitaa olla enemmän sosiaalista ja psyykkistä tuo nikotiiniriippuvuus kuin fyysistä himoa. Sen olen oppinut, että se "parit savut kaverin tupakasta" -perseily on kyllä niin last season. Se vetää krapulan ihan uusiin ulottuvuuksiin, tuo hirveän maun suuhun ja tuntuu keuhkoissa pari seuraavaa päivää esim. lenkillä. Joten ei ole sen hetkellisen "nautinnon" väärti. Ei se edes koskaan maistu niin hyvältä kuin mielikuvissa.

Alkoholin suhteen pysyn lähinnä viineissä. Hapolliset huomat ovat täyttäviä ja mitkään siiderit, lonkerot tai muut limut eivät maistu ollenkaan. Joten viiniä saatan ostaa ja kesäisin valkkaria, kylminä talvi-iltoina tuhtirunkoista punkkua. Väkevät alkoholijuomat eivät toimi, nousevat liikaa päähän ja en tykkää olla kännissä. Siis siinä määrin, ettei ole enää kivaa. Niin minulle käy, ja nykyään melko helposti jos sille linjalle lähden. Pahapäinen minusta ei tule, mutta uni tulee kyllä sitäkin nopeammin. Kiva ilta? Ei kiitos. Mieluummin pysyttelen hereillä ja hoidan itse itseni kotiin.
Vastaa Viestiin