Mies poltettiin kuoliaaksi - Helsinki 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Tay77
Rico Tubbs

Re: Mies poltettiin kuoliaaksi - Helsinki 2011

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Knobster kirjoitti: Ma Kesä 02, 2025 9:41 pm ...

Miten sen nyt ottaa kun joku sanoi ylempänä että Sohvilla olisi lapsikin. Se kai voi ihan edistää vapautumista sen lisäksi että on työpaikka ja kaikki on mennyt aika hyvin. Ei kai tuohon oikein estettäkään enää ole.
Mun mielestä tuo on niin väärä ajattelutapa Suomessa ja mitä ylipäätään tulee ek-vankien vapauttamiseen! :( :(

Murhaajille (siis yleisesti) pitäisi muka antaa uusi mahdollisuus, varsinkin jos heillä on lapsia ja työpaikka eli ns. uusi parempi elämä.
Kas kun murhan uhrien kohdalla sitä ei koskaan muisteta. Uhri ja hänen lastensa loppuelämä on "pilalla", mutta murhaajalle annetaan kyllä uusi mahdollisuus.

Olen muissakin ketjuissa todennut tämän. En ihannoi Jenkkeä missään mutta yksi ja ainoa on tuomiot siellä! Siinä otetaan yleensä huomioon myös muutakin kun Suomessa: "rikoksen tehnyt sovittaa tekonsa muutamalla vuodella ja hänet saatetaan ja opastetaan takaisin normaaliin elämään."
Uhrilla ja hänen omaisilla ei koskaan tule olemaan tätä mahdollisuutta :evil:

Vakavan rikoksen tekijästä puhutaan usein ihan kun kyse olisi vaikka "vaimon pettämisestä toisen naisen kanssa" tai "ystävän huijaamisesta".
Sellaisesta voikin antaa vielä uuden mahdollisuuden! Mutta että murhaajallekin?
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Tay77
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

matamimimmi kirjoitti: To Marras 28, 2024 1:51 pm Tässä tilaamani tapaukseen liittyvä etpk

https://mega.nz/folder/F6c2GahB#Ly5KfW7TtszFoUrC5jmgUQ

olkaa hyvä
Luin vasta eilen ajatuksella etpk:aa.
Kylmäävää luettavaa.

Ei muisteta mitään, kielletään kaikki. Vedotaan siihen viinapulloon, joka on vedetty aamulla. Että on mennyt muisti, ajantaju ja järkevä ajattelu.
Tupakan tulipää voisi sytyttää ihmisen palamaan. Hohhoijaa.

Oikeasti syytön ihminen olisi ollut edes jossain vaiheessa hämmentynyt ja epävarma: Mitä minä muka tein? Miten muka mun tupakan sytyttämisestä olisi joku voinut syttyä tuleen ja kuolla siihen? Etpk:ssa ei ollut missään vaiheessa ihmetystä, katumusta tai hämmennystä tekijöiden kuulusteluiden osalta. Mä tulkitsen tämän kaiken siten, että olivat kyllä tietoisia mitä tekivät.

Mä en vaan pääse yli siitä, että nämäkin tekijät tallaavat täällä vapaana, kuitenkin murhasta tuomittuina. Heillä on oikeus ja mahdollisuus uuteen elämään. Uhrilla ja läheisillä ei.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Kalle-Ville
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Birch Tree Headland kirjoitti: Ma Marras 11, 2024 7:12 pm Melkoisen pitkä penni olisi säästynyt jos Suomessa ymmärrettäisiin antaa silmä silmästä tällaisille ihmishirviöille ja tässä tapauksessa polttaa heidät elävältä kesken unosten.

Se olisi hyvä seuraamus, parempi mieli.
Olet oikeassa, juuri noin pitäisi tehdä.
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Äidin synkkä historia
27-vuotias nainen murhasi kolmen lapsen isän julkisella paikalla tavalla, joka kylmäsi jopa kokenutta poliisia: – Jos tällainen alkaisi pyöriä YouTubessa, se järkyttäisi puolta maailmaa, tutkinnanjohtaja perusteli päätöstä salata valvontakameranauhat täysin. Nyt murhaaja aloittaa uuden elämän perheenäitinä, joka haluaisi jättää hirmutekonsa korvaukset maksamatta.

Keskellä varhaisaamun vilinää tapahtunut henkirikos sattui Helsingin Kampissa 4. heinäkuuta 2011. Murhasta tuomittiin kolme ihmistä: 27-vuotias nainen ja hänen 29-vuotias miesystävänsä sekä 34-vuotias mies. Elinkautiseen tuomittu nainen pääsee vapaaksi 5. toukokuuta 2026.
Naista kutsutaan tässä jutussa Janikaksi. Se ei ole hänen oikea nimensä.
Janika ja miesystävä asuivat molemmat Hietaniemenkadun palvelu­keskuksessa.

Kampin keskuksen vartijat olivat kiinnittäneet huomiota kolmikon liikkeisiin jo aiemmin samana aamuna ja seuranneet heidän menoaan valvontakameroista. Vartijat näkivät, kuinka kolmikko touhusi pysäkillä nukkuneen miehen ympärillä. Sitten nousivat lieskat, ja kolmikko pakeni paikalta.
Kaksi vartijaa lähti juoksemaan valvomosta palavan miehen luokse. Toinen otti mukaansa nestesammuttimen. Kampin keskuksen valvomossa ollut vartija ilmoitti tapahtuneesta radiolla Sähkötalon vartijalle, joka lähti myös tapahtumapaikalle.
Vartijat olivat alle minuutissa palopaikalla. Yksi heistä pyysi paikalla olleita ihmisiä väistämään ja sammutti uhrin nestesammuttimella. ”Palon uhri oli vielä tajuissaan ja hengitti, mutta kykeni vaivoin liikkumaan”, vartijat kirjasivat.
Kampin metroaseman vartija jäi paikalle odottamaan ambulanssia, ja muut vartijat lähtivät etsimään kolmikkoa.

Janika ei ehtinyt olla kauaa karussa. Hän jäi kiinni kello 7.26 Kampin keskuksen 1. kerroksen edustalta E-tasolle laskevissa liukuportaissa.
Janikan poikaystävä jäi kiinni Lasipalatsin päädyssä sijainneen Pick & Deli -liikkeen edustalla kello 7.29.
Valvontakameroista näkyi, miten toinen miehistä poistui Espoon terminaalia pitkin kohti Narinkkatoria.
Janikalta kysyttiin, tietääkö hän karkuun päässeen miehen nimen. Janika kertoi sen ja mainitsi, että 34-vuotias mies oleilee usein Rautatieaseman lähistöllä. Mies jäi kiinni saman päivän aikana.

Janika oli poliisin vanha tuttu muun muassa omaisuus­rikoksista ja pahoinpitelyistä. Aiempia tuomiota oli seitsemän.
Kuulusteluissa Janika kertoi olleensa tapahtuma-aikaan vahvassa humalassa eikä siksi muistanut tapahtumia tarkasti. Hän tunsi miehen, joka sytytettiin elävältä palamaan, mutta kiisti, että olisi itse tekoon osallinen.
– Minulla ei ole mitään hajua kuinka kauan olimme kyseisellä raitiovaunupysäkillä, koska olin tapahtuma-aikaan päissäni. Olin ehtinyt juoda tuolloin aamulla jo yhden 40 % viinapullon, jonka ostin venäläisiltä, Janika kertoi.
Hän muisti, että oli huomannut Lady Lasol -pullon nukkuneen miehen vieressä. Hän osoitti sitä ja huusi miehille, että katsokaa, [uhrin nimi] on mennyt juomaan Lasolia.
– Minua ei haittaa, jos joku tuttuni juo Lasolia, koska olen sitä itsekin pari kertaa maistanut, Janika kertoi.
34-vuotias myönsi lorottaneensa Lasolia nukkuneen miehen päälle.
– Lasolin kaataminen tämän pysäkillä nukkuneen miehen päälle oli todella typerä teko ja kadun sitä, mutta minulla ei tuolloin ollut mitään suunnitelmaa sytyttää miestä tuleen. Se oli pikemminkin vain päähänpisto, mies sanoi.
– Se oli minun puoleltani pelkkä pila eikä minulla ollut mitään tarkoitusta satuttaa ketään, hän lisäsi.
Poikaystävä kertoili myös Janikan tekemisistä.
– Samalla näin sivusilmällä oikealla puolellani olleen (Janikan) heittävän palavan tulitikun tämän pysäkillä levänneen miehen päälle, jolloin tämä lehahti liekkeihin. Sanoin vielä tuolloin (Janikalle), että "sähän olet hullumpi kuin minä”, johon tämä alkoi vain nauraa. Tuolloin päätin poistua paikalta, poikaystävä kertoi kuulusteluissa.

Pari päivää myöhemmin hän peruutteli kertomisiaan.
– Olen tässä parin päivän ajan miettinyt asioita ja tullut siihen tulokseen, että kun sanoin aiemmassa kuulustelussa nähneeni sivusilmällä, että (Janika) olisi heittänyt tulitikun tämän miehen päälle, niin siitä en ole enää varma. En siis syytä, että (Janika) ja olisi heittänyt tulitikkua miehen päälle, koska olen tullut tämän asian suhteen epävarmaksi.
Todellisuudessa Janika ojensi Colt-merkkisen tupakan­sytyttimen, jolla uhri roihahti liekkeihin. Sitä ennen toista sytytintä oli räpsitty turhaan.
Poikaystävä kiisti tahallaan sytyttäneensä uhria ja toivoi, että heille kaikille tuttu mies selviäisi hengissä. Todellisuudessa hän oli valelut miehen päälle vielä lisää Lasolia ja sitten liikutellut sytytintä edestakaisin, jotta vaatteet syttyivät kunnolla palamaan.

7.heinäkuuta Töölön sairaalan palovammaosaston lääkäri ilmoitti Helsingin väkivalta­rikos­yksikön päivystävälle tutkijalle, että poltettu mies on kuollut.

Kolmikkoa epäiltiin nyt murhasta. Näyttö oli vahvaa, sillä hirmuteko oli tallentunut valvontakameranauhalle.
Valvontakameratallenne salattiin kokonaan. Sitä ei ole annettu edes asianosaisille.
– Tämä on sen verran karmaiseva nauha, ettei se saa päätyä vääriin käsiin eikä julkisuuteen. Se on jo pelkästään uhrin omaisten kannalta kestämätöntä. Jos tällainen alkaisi pyöriä YouTubessa, se järkyttäisi puolta maailmaa”, jutun tutkinnanjohtaja rikosylikomisario Juha Rautaheimo Helsingin ”Murharyhmästä” kommentoi.

Käräjäoikeuden ratkaisu kohahdutti kansaa. Se ei pitänyt elävältä polttamista murhana.
Käräjäoikeuden mukaan oli selvää, että uhri oli palaessaan tuntenut suurta tuskaa. Siksi tappo on tehty rikoslaissa tarkoitetulla tavalla erityisen raa'alla tai julmalla tavalla. Käräjäoikeus ei pitänyt tekoa kuitenkaan kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Siksi kaikkien syyksi luettiin tappo.

Hovioikeudessa teko katsottiin murhaksi. Janika ja toinen mies tuomittiin murhasta elinkautiseen vankeus­rangaistukseen. Janikan poikaystävä tuomittiin pakkohoitoon.
Janika yritti ensimmäistä kertaa vapaaksi 2021, mutta ei päässyt. Hän oli silloin ollut sijoitettuna avolaitokseen vuodesta 2019 asti.
Viime kesänä Helsingin hovioikeus päätti laskea Janikan vapaaksi. Hän vapautuu elinkautisesta vankeudesta vapauteen 5. toukokuuta.

Korvauksia kammottavasta rikoksestaan Janika ei halua maksaa.
Hän on vaatinut oikeudessa, että hänelle myönnetään velkajärjestely. Nainen on työskennellyt osa-aikaisesti ja lyhentänyt velkaa ulosoton kautta noin 3 300 euroa.
Velkojen määrä oli viime helmikuussa yhteensä vielä noin 30 000 euroa. Velat ovat lähes kokonaan murhaan perustuvia, ja velkojina ovat vakuutusyhtiöt sekä rikosvahinko­korvauksia perivä Oikeusrekisterikeskus.
Janika vetosi siihen, että hän on parantunut päihde­riippuvuudesta, suorittanut kaksi ammattitutkintoa ja työskennellyt osa-aikaisesti. Hän kertoi olevansa nyt parempi elämänhallinnassa ja ottamaan vastuuta velvoitteista. Hän vetosi myös siihen, että hänellä on alaikäinen lapsi.

Naisen velkajärjestelyhakemus hylättiin molemmissa oikeusasteissa. Hovioikeuden mukaan nainen ei ole tehnyt vielä voitavaansa velkojen maksamiseksi, sillä hänellä on edellytykset työllistyä kokoaikaisesti ja parantaa siten maksuvalmiuttaan.
”Velat perustuvat kuitenkin kaikkein moitittavimpana pidettävään henkirikokseen”, käräjäoikeuden ratkaisussa todetaan.

Vapaus koittaa 5. toukokuuta. Nainen on vaihtanut nimensä. Hän ei ole syyllistynyt uusiin rikoksiin vankeusaikanaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011729917.html
Salapoliisi Santtu
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Salapoliisi Santtu »

Se on sitte Viitanen huomenna vapaa nainen 😡 löytyykö hänestä kuvaa jostain? Kuka se tuo kolmas osallisena ollut henkilö on, joka jätettiin tuomitsematta teosta?
Olivia Benson
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Olivia Benson »

Mikä se mahtaa olla Viitasen uusi nimi?
"If you're looking for sympathy, look it up in the dictionary. It's somewhere between shit and syphilis." - Joe Kenda
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Ämmä pääsi vapaaksi, kun on niin opiskellut ja lässyn lässyn, mutta paljastaa todellisen luonteensa vielä kerran haluamalla jättää hirmutekonsa korvaukset maksamatta.
finnbar87
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja finnbar87 »

Calabash kirjoitti: Ke Touko 06, 2026 6:39 am Ämmä pääsi vapaaksi, kun on niin opiskellut ja lässyn lässyn, mutta paljastaa todellisen luonteensa vielä kerran haluamalla jättää hirmutekonsa korvaukset maksamatta.
Näin on. Halvalla kyllä pääsi hengenriistosta rahallisestikin. Maksaisi pois ja olisi ihmisiksi loppuelämänsä, eikä nurisisi turhista. Säästöön ei varmasti rahaa jää ennen kuin on ulosotot maksettu, mutta ei sitä jää monelle muullekaan joilla on paljon lievempiäkin töppäyksiä elämässä tehtynä.
aumari
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja aumari »

Salapoliisi Santtu kirjoitti: Ma Touko 04, 2026 10:28 pm Se on sitte Viitanen huomenna vapaa nainen 😡 löytyykö hänestä kuvaa jostain? Kuka se tuo kolmas osallisena ollut henkilö on, joka jätettiin tuomitsematta teosta?
Mika Konttinen oli Sohvin poikakaveri, se pääsyyllinen. Hänet uomittiin pakkohoitoon, on vissiin vieläkin. Hänellä oli ollut jo vuosia mielenterveysongelmia.
Vastaa Viestiin