Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
JasseHames
Michael Knight
Viestit: 4040
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 4:54 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Ei tarvitsekaan olla mitään palkkamurhaajakouluja niin kauan kuin lähes kaikissa Euroopan maissa on asevoimia ja niin kauan kuin on olemassa likaisia temppuja tekeviä tiedustelupalveluita (KGB/FSB, Mossad jne.). Nuo tiedustelupalvelut myös kouluttavat sukkanukkejaan ( :mrgreen: ) salamurhien teossa, mistä tieto tietenkin vuotaa tavallisillekin rikollisille.

Taksikuski Larha tuskin edes käytti revolverissaan äänenvaimenninta, vaan luotti puhelinlankojen katkaisemiseen. Väitän myös, että pätevä palkkamurhaaja olisi likvoidoinut laukausten äänet kuulleen taloudenhoitajan ehkä ennen varsinaista kohdettaan.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
JasseHames
Michael Knight
Viestit: 4040
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 4:54 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Artemission kirjoitti: Pe Kesä 12, 2026 11:03 am Mietin sitä, että naapurilla oli koira/koiria. Niillä on paljon tarkempi kuulo kuin ihmisellä ja uni yleensä kevyttä. Mikseivät ne alkaneet haukkua, kun naapurista kuuluu mölinää, mitä on varmastikin kuulunut?
Ei pidä sekoittaa koirien kuuloaistia koirien hajuaistiin, joka tosiaankin on mielettömän paljon tarkempi kuin ihmisellä. Toki koirien kuuloaistikin on ihmisen vastaavaa parempi.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Avatar
Ross Sullivan
James Bond (David Niven)
Viestit: 10757
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 2:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

JasseHames kirjoitti: Pe Kesä 12, 2026 4:32 pm Ei tarvitsekaan olla mitään palkkamurhaajakouluja niin kauan kuin lähes kaikissa Euroopan maissa on asevoimia ja niin kauan kuin on olemassa likaisia temppuja tekeviä tiedustelupalveluita (KGB/FSB, Mossad jne.). Nuo tiedustelupalvelut myös kouluttavat sukkanukkejaan ( :mrgreen: ) salamurhien teossa, mistä tieto tietenkin vuotaa tavallisillekin rikollisille.

Taksikuski Larha tuskin edes käytti revolverissaan äänenvaimenninta, vaan luotti puhelinlankojen katkaisemiseen. Väitän myös, että pätevä palkkamurhaaja olisi likvoidoinut laukausten äänet kuulleen taloudenhoitajan ehkä ennen varsinaista kohdettaan.
Oliko Larhan tapauksessa naapuria siinä lähettyvillä? Entäs oliko edes niin, että siinä Larhan tapauksessa tekijä/tekijät eivät olisi jääneet kiinni? Antoiko kenties ampumisen kuullut naapuri ratkaisevan vihjeen? Kysymyksiä herää paljon!
Mitä te dorkat dorkailette?
JasseHames
Michael Knight
Viestit: 4040
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 4:54 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Tuskinpa sisätiloissa ammutun laukauksen äänet ovat kovin kauas kuuluneet, vaikka luultavasti Jollaksen tapauksessa ei olekaan käytetty äänenvaimenninta. Laitatko estimaattia, kuinka lähellä kyseistä merenrantahuvilaa naapurin olisi pitänyt olla ja sanotaanko vielä ulkotiloissa, vaikka yöaikaan voidaan olettaa myös naapurin olleen nukkumassa sisätiloissa.
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Avatar
Ross Sullivan
James Bond (David Niven)
Viestit: 10757
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 2:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

JasseHames kirjoitti: Pe Kesä 12, 2026 5:11 pm Tuskinpa sisätiloissa ammutun laukauksen äänet ovat kovin kauas kuuluneet, vaikka luultavasti Jollaksen tapauksessa ei olekaan käytetty äänenvaimenninta. Laitatko estimaattia, kuinka lähellä kyseistä merenrantahuvilaa naapurin olisi pitänyt olla ja sanotaanko vielä ulkotiloissa, vaikka yöaikaan voidaan olettaa myös naapurin olleen nukkumassa sisätiloissa.
No ainakin 100 metrin päähän ampuminen on kuulunut vaimentimellakin.

Jos et minua usko, niin 1) googlaa tai 2) sparraa vaikka tekoälyn kanssa.
Mitä te dorkat dorkailette?
JasseHames
Michael Knight
Viestit: 4040
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2021 4:54 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja JasseHames »

Tai tarkennetaan kysymystä vielä sen verran, että jos ollaan sisätiloissa ja ammutaan piippu merta kohden. Ampuma-aseen laukaisusta syntyvät ääniaallot kun eivät suinkaan leviä voimakkuudeltaan tasaisesti kolmiulotteisessa ympäristössä. :mrgreen:
"Kostin" sukkanukke/sivupersoona kuvittelee suuruusharhoissaan tuntevansa Castrén & Snellmanin osakkaan:
Ross Sullivan kirjoitti: Ma Tammi 06, 2025 1:42 am Mulla on muuten kaveri Kassun osakkaana!
Avatar
Ross Sullivan
James Bond (David Niven)
Viestit: 10757
Liittynyt: La Joulu 02, 2017 2:14 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

JasseHames kirjoitti: Pe Kesä 12, 2026 5:41 pm Tai tarkennetaan kysymystä vielä sen verran, että jos ollaan sisätiloissa ja ammutaan piippu merta kohden. Ampuma-aseen laukaisusta syntyvät ääniaallot kun eivät suinkaan leviä voimakkuudeltaan tasaisesti kolmiulotteisessa ympäristössä. :mrgreen:
Eittämättä sinulla on älykkäitä juttuja ketjussa kuin ketjussa!

Itse asiassa kuulosuojaimiakaan ei tarvita, koska ääniaallot lähtevät ensisijaisesti luodin suuntaan.
Mitä te dorkat dorkailette?
Avatar
Quorthon
Adrian Monk
Viestit: 2757
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Youngstown, OH

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Nykytilanteen valossa sekin on OK teoria, että jollekin suoraan jenkkileffasta otetulle outolinnulle tuli pakkomielle tuohon perheeseen heidän idyllinsä takia. Eli tällainen Punainen Lohikäärme-tyyppinen hahmo. Vakoillut perhettä, nähnyt kuinka rakastuneita Veikko ja Berit ovat. Haaveillut olevansa perheellinen rahamies kuten Veikko. Soitellut huohotuspuheluita. Nähnyt vara-avaimen otetun joskus kynnysmaton alta. Paine on jotenkin kasvanut, kyhännyt sen Paanas-lapun ja ajatellut tulevansa raiskaamaan Beritin hoideltuaan Veikon. Mutta ei ole vielä ollut valmis, on mennyt sisu kaulaan pimeällä Veikon noustessa autosta aseen kanssa. Sitten viikkoa myöhemmin yöllä estot murtuneet lopullisesti. Naamioinut ryöstöksi ja paennut.

Tässä tapauksessa soralinja voisi olla vaan Pesämiehen pinttynyt katkera valhe, tai ehkä Falck on vaan perunut suunnitelmansa ja vaan paennut maasta rahoineen Espanjaan.
Seuraavat harkinnassa olevat uudet nimimerkit:

FalckFanatic
Espoon Hiekka Oy
Gustu-Nisse
Mopedimies
SilverBackMaleGorilla
Mallipoju66
Darkest Auer
SailorMary
Sivukirjasto
Peuramaa Stalker
Cemetery Poser
Sockdoll-13
000-555
Bloodiest Anal Rape
Avatar
K9Wifey
Adrian Monk
Viestit: 2633
Liittynyt: Pe Loka 02, 2020 11:20 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Palataan aiheeseen...
Kuuntelin Häkkänen kirjaa 'Suomalaisen henkirikoksen anatomia'.

Siinä (ääniraita 5) käsitellään tätä tapausta otsikolla 'Kuka hyötyi'. Helinä mielestäni hyvin perustellusti kohdentaa epäilyksen taloudelliseen motiiviin, yritysepäselvyyksiin, satunnaiseen muistamattomuuteen ja yhtiökumppani Tauno Varikseen, jota Marko Niemi haastatteli podcastiaan varten. Ja joka yht'äkkiä ei muistanutkaan parin leikkauksen takia asioita, kun Niemi haastatteli häntä toisen kerran (ensimmäisellä kerralla Niemi sattumalta unohti äänittää ensimmäisen haastattelun - ilmeisesti ilman edeltäviä leikkauksia :lol: ).

Lisäisin tähän, että 'makes sense', että vanhempana miehenä (isänä ja isoisänä?) Varis ei pystynyt ottamaan hengiltä vauvaa, vaan jätti kuoleman 'Herran haltuun' - tosin Herra ei kyllä haluaisi missään nimessä pienen, viattomaan sielun kuolevan - mutta onhan niitä 'herroja' :evil: Vauvan kuolinsyy oli siis tukehtuminen.

En tässä käy enempää kirjoittamaan auki kuulemaani vaan jatkan kirjan kuuntelua :D
RL11/6 kirjoitti: Ma Tammi 13, 2025 7:22 pm Poistettu mielipuolista mölinää.
-NILS-
Avatar
Quorthon
Adrian Monk
Viestit: 2757
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Youngstown, OH

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

K9Wifey kirjoitti: La Kesä 13, 2026 4:04 pm Lisäisin tähän, että 'makes sense', että vanhempana miehenä (isänä ja isoisänä?) Varis ei pystynyt ottamaan hengiltä vauvaa, vaan jätti kuoleman 'Herran haltuun'
Jos Variksen ei ole koskaan todettu olevan väkivaltainen eikä mielenvikainen/luonnevikainen, niin on kyllä äärimmäisen vaikea uskoa hänen siellä makuuhuoneessa riehuneen.

On voinut olla mukana kuviossa noin muuten jollain tapaa kyllä.
Seuraavat harkinnassa olevat uudet nimimerkit:

FalckFanatic
Espoon Hiekka Oy
Gustu-Nisse
Mopedimies
SilverBackMaleGorilla
Mallipoju66
Darkest Auer
SailorMary
Sivukirjasto
Peuramaa Stalker
Cemetery Poser
Sockdoll-13
000-555
Bloodiest Anal Rape
Ulrica

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Se, mikä tekee Niemen podcastista erityisen mielenkiintoisen, on se, että koko projekti näyttää lähteneen liikkeelle Veikon sukulaisten aloitteesta. Tulkintani mukaan tällä viitataan nimenomaan Veikon poikiin, ja vieläpä monikossa. Podcast alkaa kahden anonyymin mieshenkilön – Veikon sukulaisten – kertomuksilla, ja Niemi mainitsee erikseen, että pojat eivät halua esiintyä omilla nimillään. Tämä tukee vahvasti käsitystä siitä, että podcastissa viitatut sukulaiset ovat juuri Veikon pojat.

Kun kokonaisuutta tarkastelee lähemmin, herättää huomiota se, että podcast rakentuu pitkälti muiden mahdollisten syyllisten esiin nostamiseen, ei niinkään poikien roolin kriittiseen tarkasteluun. Tarjolle tuodaan useita vaihtoehtoisia tekijöitä, mutta poikien osuutta ei käsitellä samalla analyyttisellä painolla.

Yksi kiinnostava episodi liittyy niin sanottuun baaritunnistukseen, jossa korostuu Veikon sukulaisen aktiivinen rooli. Lisäksi esiin tuodaan sävyjä, joita voi tulkita jopa painostaviksi: todistajille “tarjotaan turvaa” viittaamalla Veikon sukulaisen mahdollisiin yhteyksiin vaarallisiin piireihin tilanteessa, jossa heidän turvallisuutensa olisi uhattuna.

Podcastissa nostetaan toistuvasti esiin myös se, että Varis oli ensimmäinen paikalla, kun ruumiit löydettiin, sekä se, että hän tiesi takaoven olleen auki. Tätä on käytetty implisiittisesti epäilystä lisäävänä tekijänä. Tällainen argumentaatio on kuitenkin ongelmallista, sillä tieto takaovesta on voinut olla peräisin muulta taholta – esimerkiksi Veikon nuorimmalta pojalta – eikä sen alkuperää käsitellä riittävän tarkasti.

Kokonaiskuvassa mielenkiintoiseksi muodostuu se, että Veikon pojat ovat vaikuttaneet olleen aloitteellisia niin kirjahankkeen käynnistämisessä kuin mökkiin liittyvissä toimissa ja sen etsimisessä. Samanaikaisesti niin sanottu Falck-linja ei julkisten tietojen perusteella ole ollut poliisin keskeinen kiinnostuksen kohde.

Niemi kuvaa tapauksen ympärillä vallinneen pelon ilmapiirin. Tähän liittyen Veikon nuorimmasta pojasta on ollut julkisuudessa väitteitä uhkaavasta ja aggressiivisesta käytöksestä todistajia kohtaan. Tällaiset piirteet voivat heikentää hänen uskottavuuttaan ja herättää kysymyksiä mahdollisista motiiveista.

Lisäksi on tuotu esiin, että molemmat pojat kytkeytyvät tapaukseen konkreettisen todistusaineiston kautta: toisen sormenjälki ja toisen verinen paita. Tällaiset fyysiset linkit ovat merkittäviä, eikä vastaavanlaisia yhteyksiä muihin henkilöihin ole samalla tavalla noussut esiin.
Mahdollisista motiiveista keskusteltaessa keskeiseksi nousee kysymys Veikon ja Beritin suhteesta ja sen mahdollisesta virallistumisesta. Mikäli pari olisi ollut aikeissa mennä naimisiin, tämä voisi viitata taloudelliseen motiiviin ja muuttaa joidenkin osapuolten intressejä merkittävästi.

Poikien syyttömyyttä heikentäväksi tekijäksi voidaan nähdä myös Veikon töiden laskutus hänen kuolemansa jälkeen. On esitetty, että jälkilaskutus tehtiin avoimesta laskusta kuolinpesän edustajan kautta, mikä herättää lisäkysymyksiä tapahtumien kulusta kuoleman jälkeen. Tämä voisi olla myös yksi vakuuttava näyttö siitä, että kuolinpesällä oli hallussaan Veikon muistikirja, mikä katosi surmien yhteydessä.

Mahdollisina keskeisinä todistajina voisivat toimia esimerkiksi poikien äiti sekä Margit. Heidän asemansa huomioiden voidaan kuitenkin pohtia, edellyttäisikö heidän avoin todistamisensa jonkinlaista suojaa tai turvajärjestelyjä.
On myös mahdollista, että poliisia kiinnostavat erityisesti nuoremman pojan väitetyt uhkailut ja vaientamispyrkimykset eri suuntiin. Näiden merkitys voi korostua kokonaisarviossa. Oma arvioni on, että tutkinnanjohto pyrkii saamaan tapauksen ratkaistua ennen henkilövaihdoksia tai eläköitymistä.

Lopuksi on huomionarvoista, että vain hyvin rajallinen joukko lähipiirin henkilöitä on voinut tietää esimerkiksi siitä, kummalla puolella Veikko ja Berit nukkuivat vesisängyssä. Tällaisilla yksityiskohdilla voi olla merkitystä arvioitaessa, kenellä on ollut tarkkaa tietoa tapahtumapaikan olosuhteista
Avatar
Quorthon
Adrian Monk
Viestit: 2757
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Youngstown, OH

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Ulrica kirjoitti: To Kesä 18, 2026 10:55 am Se, mikä tekee Niemen podcastista erityisen mielenkiintoisen, on se, että koko projekti näyttää lähteneen liikkeelle Veikon sukulaisten aloitteesta. Tulkintani mukaan tällä viitataan nimenomaan Veikon poikiin, ja vieläpä monikossa. Podcast alkaa kahden anonyymin mieshenkilön – Veikon sukulaisten – kertomuksilla, ja Niemi mainitsee erikseen, että pojat eivät halua esiintyä omilla nimillään. Tämä tukee vahvasti käsitystä siitä, että podcastissa viitatut sukulaiset ovat juuri Veikon pojat.
Mielestäni on puhetyylin perusteella aika selvää, että nämä alussa kuullut sukulaismiehet ovat suomenruotsalaisia. Eli tuttuja ja sukua ex-vaimon kautta varmaan. Mielestäni on ainakin melko selvää, että Veikon pojat he eivät ole.
Seuraavat harkinnassa olevat uudet nimimerkit:

FalckFanatic
Espoon Hiekka Oy
Gustu-Nisse
Mopedimies
SilverBackMaleGorilla
Mallipoju66
Darkest Auer
SailorMary
Sivukirjasto
Peuramaa Stalker
Cemetery Poser
Sockdoll-13
000-555
Bloodiest Anal Rape
Cadi John
Axel Foley
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2023 3:05 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Ulrica kirjoitti: To Kesä 18, 2026 10:55 am Se, mikä tekee Niemen podcastista erityisen mielenkiintoisen, on se, että koko projekti näyttää lähteneen liikkeelle Veikon sukulaisten aloitteesta. Tulkintani mukaan tällä viitataan nimenomaan Veikon poikiin, ja vieläpä monikossa. Podcast alkaa kahden anonyymin mieshenkilön – Veikon sukulaisten – kertomuksilla, ja Niemi mainitsee erikseen, että pojat eivät halua esiintyä omilla nimillään. Tämä tukee vahvasti käsitystä siitä, että podcastissa viitatut sukulaiset ovat juuri Veikon pojat.

Kun kokonaisuutta tarkastelee lähemmin, herättää huomiota se, että podcast rakentuu pitkälti muiden mahdollisten syyllisten esiin nostamiseen, ei niinkään poikien roolin kriittiseen tarkasteluun. Tarjolle tuodaan useita vaihtoehtoisia tekijöitä, mutta poikien osuutta ei käsitellä samalla analyyttisellä painolla.

Yksi kiinnostava episodi liittyy niin sanottuun baaritunnistukseen, jossa korostuu Veikon sukulaisen aktiivinen rooli. Lisäksi esiin tuodaan sävyjä, joita voi tulkita jopa painostaviksi: todistajille “tarjotaan turvaa” viittaamalla Veikon sukulaisen mahdollisiin yhteyksiin vaarallisiin piireihin tilanteessa, jossa heidän turvallisuutensa olisi uhattuna.

Podcastissa nostetaan toistuvasti esiin myös se, että Varis oli ensimmäinen paikalla, kun ruumiit löydettiin, sekä se, että hän tiesi takaoven olleen auki. Tätä on käytetty implisiittisesti epäilystä lisäävänä tekijänä. Tällainen argumentaatio on kuitenkin ongelmallista, sillä tieto takaovesta on voinut olla peräisin muulta taholta – esimerkiksi Veikon nuorimmalta pojalta – eikä sen alkuperää käsitellä riittävän tarkasti.

Kokonaiskuvassa mielenkiintoiseksi muodostuu se, että Veikon pojat ovat vaikuttaneet olleen aloitteellisia niin kirjahankkeen käynnistämisessä kuin mökkiin liittyvissä toimissa ja sen etsimisessä. Samanaikaisesti niin sanottu Falck-linja ei julkisten tietojen perusteella ole ollut poliisin keskeinen kiinnostuksen kohde.

Niemi kuvaa tapauksen ympärillä vallinneen pelon ilmapiirin. Tähän liittyen Veikon nuorimmasta pojasta on ollut julkisuudessa väitteitä uhkaavasta ja aggressiivisesta käytöksestä todistajia kohtaan. Tällaiset piirteet voivat heikentää hänen uskottavuuttaan ja herättää kysymyksiä mahdollisista motiiveista.

Lisäksi on tuotu esiin, että molemmat pojat kytkeytyvät tapaukseen konkreettisen todistusaineiston kautta: toisen sormenjälki ja toisen verinen paita. Tällaiset fyysiset linkit ovat merkittäviä, eikä vastaavanlaisia yhteyksiä muihin henkilöihin ole samalla tavalla noussut esiin.
Mahdollisista motiiveista keskusteltaessa keskeiseksi nousee kysymys Veikon ja Beritin suhteesta ja sen mahdollisesta virallistumisesta. Mikäli pari olisi ollut aikeissa mennä naimisiin, tämä voisi viitata taloudelliseen motiiviin ja muuttaa joidenkin osapuolten intressejä merkittävästi.

Poikien syyttömyyttä heikentäväksi tekijäksi voidaan nähdä myös Veikon töiden laskutus hänen kuolemansa jälkeen. On esitetty, että jälkilaskutus tehtiin avoimesta laskusta kuolinpesän edustajan kautta, mikä herättää lisäkysymyksiä tapahtumien kulusta kuoleman jälkeen. Tämä voisi olla myös yksi vakuuttava näyttö siitä, että kuolinpesällä oli hallussaan Veikon muistikirja, mikä katosi surmien yhteydessä.

Mahdollisina keskeisinä todistajina voisivat toimia esimerkiksi poikien äiti sekä Margit. Heidän asemansa huomioiden voidaan kuitenkin pohtia, edellyttäisikö heidän avoin todistamisensa jonkinlaista suojaa tai turvajärjestelyjä.
On myös mahdollista, että poliisia kiinnostavat erityisesti nuoremman pojan väitetyt uhkailut ja vaientamispyrkimykset eri suuntiin. Näiden merkitys voi korostua kokonaisarviossa. Oma arvioni on, että tutkinnanjohto pyrkii saamaan tapauksen ratkaistua ennen henkilövaihdoksia tai eläköitymistä.

Lopuksi on huomionarvoista, että vain hyvin rajallinen joukko lähipiirin henkilöitä on voinut tietää esimerkiksi siitä, kummalla puolella Veikko ja Berit nukkuivat vesisängyssä. Tällaisilla yksityiskohdilla voi olla merkitystä arvioitaessa, kenellä on ollut tarkkaa tietoa tapahtumapaikan olosuhteista
Tämmöistä aivoista:
Yleisesti ottaen impulssikontrollista, tunteiden säätelystä ja riskien arvioinnista vastaa erityisesti aivojen etuotsalohko. Nämä alueet kehittyvät ja kypsyvät molemmilla aivopuoliskoilla tutkimusten mukaan pitkälle 25–30 ikävuoteen asti.

Tämä voi kertoa miksi useat nuoret tekevät järjettömiä rikoksia, varsinkin päihteiden alaisena.
Ulrica

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Nuorimman pojan alibi jää edelleen epäselväksi ja jättää mahdollisuuden, että hän olisi voinut olla surmapaikalla tekoaikaan.

On annettu ymmärtää, että hän olisi ollut Kotkan meripäivillä, ja mahdollisesti käytössä on ollut siellä sijaitseva mökki. Vahvemman alibin muodostaisi tilanne, jossa mökki olisi vuokrattu kaveriporukalla ja useampi henkilö voisi todistaa hänen olleen paikalla koko kyseisen ajan. Tällaisesta ei kuitenkaan ole esitetty näyttöä. Ainoa alibin tukihenkilö on tyttöystävä Milla, joka ei pysty kattavasti kertomaan nuorimman pojan olinpaikkaa kaikkien tuntien osalta. Lisäksi päihtyneen alibintodistajan luotettavuus on kyseenalainen. Molempien Veikon poikien alibit perustuvat päihtyneisiin henkilöihin.

Myös Niemi kiinnittää podcastissa huomiota siihen, että Pirkon kotona ollut omaisten joukko pohti, oliko kyseessä perheen sisäinen teko. Tämä tapahtui siitä huolimatta, että osa omaisista oli jo tuolloin ollut poliisin kuulusteluissa. Tämä viittaa mahdollisesti Veikon veljeen ja vanhimpaan poikaan. On huomionarvoista, ettei Pirkon käsitys perheen sisäisestä tapahtumasta muuttunut, vaikka poliisi oli jo varhaisessa vaiheessa viestinyt ulkopuolisen tekijän mahdollisuudesta.

Veikon vanhimman pojan soitto Ponkilaiselle voi näyttäytyä yrityksenä vaikuttaa siihen, ettei naapuri kertoisi julkisuudessa havainneensa häntä lauantain vierailijoiden joukossa. Toisaalta soitto saattoi olla myös keino selvittää, mitä naapuri oli nähnyt tai havainnut surma-aikaan, mahdollisesti oman puolustuksen rakentamiseksi.
Lisäksi on merkittävää, että Beritin entinen puoliso pidätettiin myöhään henkirikosten paljastuttua, samana iltana lähipiirin kuulustelujen jälkeen, mahdollisesti niiden seurauksena. Veikon poikaa kuultiin jo ruumiiden löytymispäivän iltana, ja on todennäköistä, että myös nuorinta poikaa kuultiin, koska hän ei ollut tuolloin paikalla Pirkon kotona.

On myös mahdollista, että nuorimman pojan julkinen purkaus Beritin ex-puolison vapauttamisen jälkeen johtui turhautumisesta siihen, että poliisi jatkoi uuden tekijän etsimistä. Niemen kirjan mukaan Beritin ex-puolison uhkailuista ei kuitenkaan ole jäänyt riittävän konkreettista näyttöä, vaan ne perustuvat pitkälti Veikon poikien kertomuksiin, joilla voi olla omat motiivinsa. On tuotu myös esiin, että Veikon lähipiiri ei pitänyt siitä, kun Beritin ex vapautettiin. Kuitenkin Veikon sisaret pitävät molempia poikia surmien tekijöinä. Eli johtopäätös on se, että Veikon pojat eivät ilahtuneet Kinnusen vapauttamisesta.

Veikon pojat ovat käyneet ruotsinkielisiä kouluja, mikä näkyy myös heidän puheessaan podcastissa. Paanaskirjeen kielellinen kömpelyys voi osittain selittyä sillä, että sen kirjoittaja ei välttämättä ole suomea äidinkielenään puhuva.
Ruotsinkielisen koulutuksen saaneilla suullinen ja kirjallinen ilmaisu voi olla luontevampaa ruotsiksi kuin suomeksi.
Avatar
Quorthon
Adrian Monk
Viestit: 2757
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Youngstown, OH

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Ulrica kirjoitti: To Kesä 18, 2026 12:47 pm Veikon pojat ovat käyneet ruotsinkielisiä kouluja, mikä näkyy myös heidän puheessaan podcastissa.
Taas on etuaivolohkoissa jotain häikkää. Niemihän vielä alleviivaa erikseen, että ei saanut pojista irti muuta kuin tapaamisen vanhemman kanssa, josta oli lyhyt kuvaus kirjassa. Lisäksi toinen noista sukulaismiehistä oli kirjassa ihan nimettykin, ja Rosskin taisi tietää hänet jollain lailla.

Eli podcastissa kuullut miehet eivät ole Veikon pojat. Tämän pitäisi olla selvä asia. Spekuloida saa, mutta tällaisen misinformaation levittäminen vie keskustelua väärille urille.
Seuraavat harkinnassa olevat uudet nimimerkit:

FalckFanatic
Espoon Hiekka Oy
Gustu-Nisse
Mopedimies
SilverBackMaleGorilla
Mallipoju66
Darkest Auer
SailorMary
Sivukirjasto
Peuramaa Stalker
Cemetery Poser
Sockdoll-13
000-555
Bloodiest Anal Rape
Vastaa Viestiin