https://yle.fi/a/74-20227734Pelastaisiko lakimuutos naisten ja tyttöjen henkiä?
Naismurha on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimmäinen muoto, jossa heidät surmataan sukupuolensa vuoksi. Italiassa se on oma rikoksensa, Suomessa ei.
Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Yhteensä ainakin 11 naisen uskotaan joutuneen henkirikoksen uhriksi kuluneen vuoden aikana. Käräjäoikeus on antanut tuomion kahdesta tapauksesta, muut ovat poliisin esitutkinnassa tai käräjäoikeuden käsittelyssä.
Kaikkien epäiltyjen rikosten motiivi ei ole tiedossa
Mediatietojen mukaan kaikissa tapauksissa epäilty on ollut naisen nykyinen tai entinen puoliso. Yleisesti ottaen naisiin kohdistuvissa henkirikoksissa valtaosassa tekijänä on uhrin nykyinen tai entinen puoliso.
Esimerkiksi Italiassa, Kyproksella ja Kroatiassa naisen surmaamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä kutsutaan naismurhaksi.
Naismurha, eli femicide tai feminicide on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimuoto.
Yleisesti naismurha tarkoittaa naisen tappamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä. Sen taustalla vaikuttavat sukupuoleen liittyvä viha, kontrolli, väkivalta tai syrjintä.
Italiassa naismurhasta tuomitaan elinkautiseen, kun nainen tapetaan esimerkiksi vihan, hallitsemisen tai naisen kieltäytymisen vuoksi.
Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
-
Tuulenvire
- Sofia Karppi
- Viestit: 413
- Liittynyt: La Marras 22, 2025 4:26 pm
Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Järkyttävää. Tiedä sitten toisiko lakimuutos minkäänlaista muutosta. Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille.
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Tuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:23 pm Järkyttävää. Tiedä sitten toisiko lakimuutos minkäänlaista muutosta. Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille.
https://yle.fi/a/74-20227734Pelastaisiko lakimuutos naisten ja tyttöjen henkiä?
Naismurha on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimmäinen muoto, jossa heidät surmataan sukupuolensa vuoksi. Italiassa se on oma rikoksensa, Suomessa ei.
Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Yhteensä ainakin 11 naisen uskotaan joutuneen henkirikoksen uhriksi kuluneen vuoden aikana. Käräjäoikeus on antanut tuomion kahdesta tapauksesta, muut ovat poliisin esitutkinnassa tai käräjäoikeuden käsittelyssä.
Kaikkien epäiltyjen rikosten motiivi ei ole tiedossa
Mediatietojen mukaan kaikissa tapauksissa epäilty on ollut naisen nykyinen tai entinen puoliso. Yleisesti ottaen naisiin kohdistuvissa henkirikoksissa valtaosassa tekijänä on uhrin nykyinen tai entinen puoliso.
Esimerkiksi Italiassa, Kyproksella ja Kroatiassa naisen surmaamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä kutsutaan naismurhaksi.
Naismurha, eli femicide tai feminicide on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimuoto.
Yleisesti naismurha tarkoittaa naisen tappamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä. Sen taustalla vaikuttavat sukupuoleen liittyvä viha, kontrolli, väkivalta tai syrjintä.
Italiassa naismurhasta tuomitaan elinkautiseen, kun nainen tapetaan esimerkiksi vihan, hallitsemisen tai naisen kieltäytymisen vuoksi.
Jos Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille, niin entä miehille? Miehiä taitaa kuolla vielä enemmän. Entä lapset?
Miksi näin muuten on? Miksi esim Venäjä , Albania, Moldova ja Serbia ovat "turvallisempia" naisille? Pitäisikö ottaa mallia näistä " turvallisemmista" Euroopan maista?
-
holmesin haamu
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8204
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Aika monet naiset hakeutuvat tietoisesti sellaisten miesten luokse, joista seuraa ongelmia.
Paljonkohan näissä on taustalla sellaista turhanpäiväistä poliittista puuhastelua, joita keinoja voidaan käyttää muissa yhteyksissä.
Raiskauksissa tämä on näkynyt sillä tavalla eli kun tajuttiin maahanmuuttajien tekevän liikaa raiskauksia, niin feministien ideana oli vähentää raiskauksen määritelmää ja puhua lähinnä yhteisestä sopimisesta, jolloin huomio aiheesta menisi täysin sivuraiteille.
Paljonkohan näissä on taustalla sellaista turhanpäiväistä poliittista puuhastelua, joita keinoja voidaan käyttää muissa yhteyksissä.
Raiskauksissa tämä on näkynyt sillä tavalla eli kun tajuttiin maahanmuuttajien tekevän liikaa raiskauksia, niin feministien ideana oli vähentää raiskauksen määritelmää ja puhua lähinnä yhteisestä sopimisesta, jolloin huomio aiheesta menisi täysin sivuraiteille.
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Jumalauta. Miksei poliisi ota sitä miestä kiinni?
Kuollut ryssä on hyvä ryssä.
-
holmesin haamu
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8204
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Käytännössä kaikki Pohjoismaat olivat vaarallisimpia maita naisille Euroopassa eli juuri ne maat, joissa naisten oikeudet ovat parhaat. Loogisesti ajatellen naisten oikeuksia pitäisi tällöin vähentää.apässi kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:33 pmTuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:23 pm Järkyttävää. Tiedä sitten toisiko lakimuutos minkäänlaista muutosta. Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille.
https://yle.fi/a/74-20227734Pelastaisiko lakimuutos naisten ja tyttöjen henkiä?
Naismurha on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimmäinen muoto, jossa heidät surmataan sukupuolensa vuoksi. Italiassa se on oma rikoksensa, Suomessa ei.
Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Yhteensä ainakin 11 naisen uskotaan joutuneen henkirikoksen uhriksi kuluneen vuoden aikana. Käräjäoikeus on antanut tuomion kahdesta tapauksesta, muut ovat poliisin esitutkinnassa tai käräjäoikeuden käsittelyssä.
Kaikkien epäiltyjen rikosten motiivi ei ole tiedossa
Mediatietojen mukaan kaikissa tapauksissa epäilty on ollut naisen nykyinen tai entinen puoliso. Yleisesti ottaen naisiin kohdistuvissa henkirikoksissa valtaosassa tekijänä on uhrin nykyinen tai entinen puoliso.
Esimerkiksi Italiassa, Kyproksella ja Kroatiassa naisen surmaamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä kutsutaan naismurhaksi.
Naismurha, eli femicide tai feminicide on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimuoto.
Yleisesti naismurha tarkoittaa naisen tappamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä. Sen taustalla vaikuttavat sukupuoleen liittyvä viha, kontrolli, väkivalta tai syrjintä.
Italiassa naismurhasta tuomitaan elinkautiseen, kun nainen tapetaan esimerkiksi vihan, hallitsemisen tai naisen kieltäytymisen vuoksi.
Jos Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille, niin entä miehille? Miehiä taitaa kuolla vielä enemmän. Entä lapset?
Miksi näin muuten on? Miksi esim Venäjä , Albania, Moldova ja Serbia ovat "turvallisempia" naisille? Pitäisikö ottaa mallia näistä " turvallisemmista" Euroopan maista?
Usein saadaan haluttu tulos sopivalla kysymyksen asettelulla.
-
Tuulenvire
- Sofia Karppi
- Viestit: 413
- Liittynyt: La Marras 22, 2025 4:26 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Osaatko sanoa montako miestä on kuollut naisten toimesta tänä vuonna? Se on totta, että myös miehet kokevat parisuhdeväkivaltaa, mutta täytyy huomioida, että siinäkin tekijänä on usein miesystävä. Tutkimuksen mukaan 57% naisista ja 42% miehistä on kokenut lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana.apässi kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:33 pmTuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:23 pm Järkyttävää. Tiedä sitten toisiko lakimuutos minkäänlaista muutosta. Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille.
https://yle.fi/a/74-20227734Pelastaisiko lakimuutos naisten ja tyttöjen henkiä?
Naismurha on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimmäinen muoto, jossa heidät surmataan sukupuolensa vuoksi. Italiassa se on oma rikoksensa, Suomessa ei.
Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Yhteensä ainakin 11 naisen uskotaan joutuneen henkirikoksen uhriksi kuluneen vuoden aikana. Käräjäoikeus on antanut tuomion kahdesta tapauksesta, muut ovat poliisin esitutkinnassa tai käräjäoikeuden käsittelyssä.
Kaikkien epäiltyjen rikosten motiivi ei ole tiedossa
Mediatietojen mukaan kaikissa tapauksissa epäilty on ollut naisen nykyinen tai entinen puoliso. Yleisesti ottaen naisiin kohdistuvissa henkirikoksissa valtaosassa tekijänä on uhrin nykyinen tai entinen puoliso.
Esimerkiksi Italiassa, Kyproksella ja Kroatiassa naisen surmaamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä kutsutaan naismurhaksi.
Naismurha, eli femicide tai feminicide on naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan äärimuoto.
Yleisesti naismurha tarkoittaa naisen tappamista hänen sukupuoleensa liittyvistä syistä. Sen taustalla vaikuttavat sukupuoleen liittyvä viha, kontrolli, väkivalta tai syrjintä.
Italiassa naismurhasta tuomitaan elinkautiseen, kun nainen tapetaan esimerkiksi vihan, hallitsemisen tai naisen kieltäytymisen vuoksi.
Jos Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille, niin entä miehille? Miehiä taitaa kuolla vielä enemmän. Entä lapset?
Miksi näin muuten on? Miksi esim Venäjä , Albania, Moldova ja Serbia ovat "turvallisempia" naisille? Pitäisikö ottaa mallia näistä " turvallisemmista" Euroopan maista?
-
Tuulenvire
- Sofia Karppi
- Viestit: 413
- Liittynyt: La Marras 22, 2025 4:26 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Olisiko tästä käytännöstä jotain näyttöä?holmesin haamu kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:36 pm
Käytännössä kaikki Pohjoismaat olivat vaarallisimpia maita naisille Euroopassa eli juuri ne maat, joissa naisten oikeudet ovat parhaat.
-
holmesin haamu
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8204
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 2:44 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Tämä asia tuli jo silloin aiemmin hyvin esiin kun alkoi tutkia mitkä maat ovat siellä listojen kärkisijoilla jossain aiemmassa tutkimuksessa.Tuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:39 pmOlisiko tästä käytännöstä jotain näyttöä?holmesin haamu kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:36 pm
Käytännössä kaikki Pohjoismaat olivat vaarallisimpia maita naisille Euroopassa eli juuri ne maat, joissa naisten oikeudet ovat parhaat.
Valtamedioissa ja julkisuudessa on pyritty tietoisesti yleensä pimittämään muut maat, että ihmisille ei tule selkeää käsitystä kokonaisuudesta.
Euroopan unionin ja Euroopan tasa-arvoinstituutin (EIGE) tutkimusten mukaan Suomi ja muut Pohjoismaat nousevat usein tilastojen kärkeen naisiin kohdistuvassa väkivallassa. Esimerkiksi laajojen kyselytutkimusten mukaan jopa yli puolet (57 %) suomalaisnaisista on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai sen uhkaa.
Tätä ilmiötä kutsutaan usein pohjoismaalaiseksi paradoksiksi. Tilastojen kärkisija ei kuitenkaan tarkoita, että Suomi olisi todellisuudessa Euroopan turvattomin maa naisille, sillä ilmiölle on olemassa selkeät tutkimukselliset taustatekijät.
/Quote]
Usein siellä onkin Tanska, Suomi, Ruotsi, Hollanti ja muut kärjessä, kun tehdään kyselytutkimuksia.
-
Tuulenvire
- Sofia Karppi
- Viestit: 413
- Liittynyt: La Marras 22, 2025 4:26 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Jos 11 miesten tappamaa naista puolessa vuodessa ei huolestuta, niin mikä olisi sellainen määrä joka huolestuttaisi? Vai onko sellaista laisinkaan?
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Tuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:38 pmOsaatko sanoa montako miestä on kuollut naisten toimesta tänä vuonna? Se on totta, että myös miehet kokevat parisuhdeväkivaltaa, mutta täytyy huomioida, että siinäkin tekijänä on usein miesystävä. Tutkimuksen mukaan 57% naisista ja 42% miehistä on kokenut lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana.apässi kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:33 pmTuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:23 pm Järkyttävää. Tiedä sitten toisiko lakimuutos minkäänlaista muutosta. Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille.
https://yle.fi/a/74-20227734
Jos Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille, niin entä miehille? Miehiä taitaa kuolla vielä enemmän. Entä lapset?
Miksi näin muuten on? Miksi esim Venäjä , Albania, Moldova ja Serbia ovat "turvallisempia" naisille? Pitäisikö ottaa mallia näistä " turvallisemmista" Euroopan maista?
Kukaan ei ole väittänyt, että naiset surmaisivat miehiä enemmän kuin miehet naisia.
Pointti oli se, että MIEHIÄ KUOLEE ENEMMÄN kuin naisia henkirikoksen seurauksena. Miksei Suomi ole siis Euroopan vaarallisin maa miehille?
Toisaalta, lapsia kuolee enemmän juuri naisten käden kautta. Syntymättömistå lapsista puhumattakaan.
Oletko siis sitä mieltä, että esim Venäjä tai islamilainen Albania ym. ovat naisille turvallisempia kuin Suomi? Ne nimittäin ovat myös Euroopan maita.
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Moniko surma oli suomalaisen miehen tekemä ja moniko muualta tulleen? Vai onko se niin että kun ulkkarimies tulee Suomen rajojen sisäpuolelle, saa valtiomme olotila niin ahdistuneeksi että se saa kunnollisen, tunnollisen ulkkismiehen suuntaamaan aggressionsa naisiin?
-
Tuulenvire
- Sofia Karppi
- Viestit: 413
- Liittynyt: La Marras 22, 2025 4:26 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Siis väitätkö, että nuo tutkimuksessa lähisuhdeväkivallasta kärsineet (57%) ovat ulkomaalaismiesten uhreja? Valtaosa noista 11 naisuhrista on suomalaisten käsialaa. Saattaa siellä olla yksi latvialainen joukossa ( milloin tuo latvialaisen vaimon tappo tapahtui?)Suorasuu kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 8:08 pm Moniko surma oli suomalaisen miehen tekemä ja moniko muualta tulleen? Vai onko se niin että kun ulkkarimies tulee Suomen rajojen sisäpuolelle, saa valtiomme olotila niin ahdistuneeksi että se saa kunnollisen, tunnollisen ulkkismiehen suuntaamaan aggressionsa naisiin?
-
Tuulenvire
- Sofia Karppi
- Viestit: 413
- Liittynyt: La Marras 22, 2025 4:26 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Suomen kulttuuri on pitkälti ryssäkulttuuria. Koskee alkoholin käyttöä, lähisuhdeväkivaltaa jne.apässi kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:57 pmTuulenvire kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:38 pmOsaatko sanoa montako miestä on kuollut naisten toimesta tänä vuonna? Se on totta, että myös miehet kokevat parisuhdeväkivaltaa, mutta täytyy huomioida, että siinäkin tekijänä on usein miesystävä. Tutkimuksen mukaan 57% naisista ja 42% miehistä on kokenut lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana.apässi kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 7:33 pm
Jos Suomi on Euroopan vaarallisin maa naisille, niin entä miehille? Miehiä taitaa kuolla vielä enemmän. Entä lapset?
Miksi näin muuten on? Miksi esim Venäjä , Albania, Moldova ja Serbia ovat "turvallisempia" naisille? Pitäisikö ottaa mallia näistä " turvallisemmista" Euroopan maista?
Kukaan ei ole väittänyt, että naiset surmaisivat miehiä enemmän kuin miehet naisia.
Pointti oli se, että MIEHIÄ KUOLEE ENEMMÄN kuin naisia henkirikoksen seurauksena. Miksei Suomi ole siis Euroopan vaarallisin maa miehille?
Toisaalta, lapsia kuolee enemmän juuri naisten käden kautta. Syntymättömistå lapsista puhumattakaan.
Oletko siis sitä mieltä, että esim Venäjä tai islamilainen Albania ym. ovat naisille turvallisempia kuin Suomi? Ne nimittäin ovat myös Euroopan maita.![]()
-
Mukava valkku
- Neuvoja-Jack
- Viestit: 536
- Liittynyt: Su Touko 16, 2021 11:22 pm
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Tämä on moneen kertaan loppuun kaluttu aihe: Pakollinen asepalvelus tietenkin raaistaa Suomen miehet ja tänne tulevat ulkomaalaiset miehet ottaa mallia paikallisista.Suorasuu kirjoitti: Ke Kesä 17, 2026 8:08 pm Moniko surma oli suomalaisen miehen tekemä ja moniko muualta tulleen? Vai onko se niin että kun ulkkarimies tulee Suomen rajojen sisäpuolelle, saa valtiomme olotila niin ahdistuneeksi että se saa kunnollisen, tunnollisen ulkkismiehen suuntaamaan aggressionsa naisiin?
Seuraava aihe, kiitos.
– Minä olen ihminen ja kaipaan joskus iloa, valoa ja hauskuutta
Re: Suomessa miehen epäillään surmanneen tänä vuonna naisen keskimäärin kahden viikon välein.
Tarkoitatko tämän keskustelun aloittajaa Tuulenvirettä? Sitä minäkin ihmettelen.
Kun kaikki rötöstelevät ja Kela-tuilla elävät matut lähetetään täältä kotimaahansa, kummasti rasismikin vähenee.