Aika erikoinen logiikka sinulla on. Oletko siis sitä mieltä, että rikollinen ei mieti seuraamuksia lainkaan ennen tekoa? ELi toisin sanoen sinun mukaasi rangaistukset ovat merkityksettömiä? Niillä ei ole lainkaan estävyysvaikutuksia vai? Jos rikollinen tietää, että saattaa hyvin todennäköisesti sen jälkeen seurata pitkä vankeusrangaistus, niin se saattaa hieman hillitä sitä alttiutta tehdä mitään.Lehmuskruve kirjoitti: Ti Kesä 16, 2026 11:37 pmNiin, että jos on uhkailtu ja tulee tapetuksi tai vammautuu niin se on ihan ok kun on kertonut poliisille kuka/ketkä sen uhkauksen on tehnyt? Aika laiha lohtu. Siihen uhkaukset juuri perustuu ja pyrkii että sillä vaiennetaan ettei kohde uskalla kertoa. Ja jos medialle ja poliisille kerrot jonkun uhkailleen mutta et pysty todistamaan niin helposti on itse tuomittuna jostain kunnianloukkauksesta, perättömästä ilmiannosta jne.Ross Sullivan kirjoitti: Ti Kesä 16, 2026 5:08 pmOn se tämän ketjun tapauksessa aika naurettava ajatus. Se ei tarkoita sitä, että pitäisin tehokasta uhkailua aina ja kaikissa tapauksissa täysin mahdottomana. Silloin pitäisi mielestäni olla uskottavat JR-rikolliset uhkaajina, eikä niitä Suomessa ole montaa.tuulituu kirjoitti: Ma Kesä 15, 2026 8:03 pm
Ok, anteeksi. Käsitin aiemmin, että sinusta oli lähinnä naurettavaa ajatus, että joku uhkailtaisi/peloteltaisi hiljaiseksi vuosien ajan.
Uskotko sinä, että Angelin mökin tyttöä ja hänen lapsiaan on uhkailtu, ja tiedätkö, kuka/ketkä väittää, että hänkin liittyy katoamiseen? Olisiko uhkaaja itse joku, joka tietää Antin kohtalosta?
Entä arveletko, että J:tä on myös uhkailtu, ja se olisi syynä hänen haluttomuutensa puhua tästä tapauksesta?
Itse en mafiosoihin usko, vaan normaalimpikin vallanhaluinen voi uhkailla ja pelotella.
"Uskotko sinä, että Angelin mökin tyttöä ja hänen lapsiaan on uhkailtu, ja tiedätkö, kuka/ketkä väittää, että hänkin liittyy katoamiseen?" Siltä vaikuttaisi, että uhkailu ei ole ollut tehokasta, jos kerran uhkailusta tiedetään.
"Entä arveletko, että J:tä on myös uhkailtu, ja se olisi syynä hänen haluttomuutensa puhua tästä tapauksesta?" En usko. Uskoisin, että haluttomuus johtuu siitä, että hän kokee aiheesta julkisuudessa puhumisen vaikeaksi/ei halua julkisuutta tms. Sitä mieltä tosin olen, että hänen olisi pitänyt aiemmin jutun alkuvaiheissa hoitaa mediapreesenssiä laadukkaammin. Toki voihan se vaikeneminen kertoa syyllisyydestäkin. Toisin kuin kaistapäät ketjussa, niin en minä ole sokaistunut omaan vahvistusharhaani.
Uhkailuista vielä: luulisi, että mahdollisen uhatun kannattaisi kaikin mahdollisin keinoin kertoa medialle uhkailuista ja poliisille myös. Tämän jälkeenhän, jos jotain käy, niin syyllinen käytännössä tiedetään heti. Se julkisuus toimii ikään kuin vakuutuksena. Sen sijaan, jos uhkailuista ei keroo, niin siinähän saattaa käydä niin, että yks kaks ja yllättäen uhkailija toteuttaa uhkailunsa eikä mitään yhdistävää tekijää välttämättä olekaan.
"ja poliisille kerrot jonkun uhkailleen mutta et pysty todistamaan niin helposti on itse tuomittuna jostain kunnianloukkauksesta, perättömästä ilmiannosta "
Annas yksi esimerkki tapauksesta Suomessa, josssa pelkästään poliisille ilmoittaminen uhkailuista olisi johtanut tuomioon/seuraamukseen?