Pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Nile Jarvis
Harjunpää
Viestit: 310
Liittynyt: Su Joulu 07, 2025 10:36 pm

Pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Nile Jarvis »

Espoossa tuntien operaatio – Poliisilta painava muistutus: ”Hengenvaarallista”
Poliisin mukaan operaatio kesti useamman tunnin. Putoamisvaaran lisäksi mastossa on suuri säteilyvaara, joka voi aiheuttaa vakavia vaurioita.

Poliisi sai ilmoituksen radiomastoon kiivenneestä henkilöstä Espoossa, tiedottaa Länsi-Suomen poliisi.

Ilmoitus kiipeilijästä tuli noin kello 20. Operaatio kesti kokonaisuudessaan useamman tunnin.


Poliisin mukaan mastoon kiivennyt henkilö onnistui tulemaan alas itse. Paikalla oli kymmenkunta poliisin ja pelastuslaitoksen yksikköä.

Poliisi epäilee kiipeilijää alustavasti julkisrauhan rikkomisesta. Tiedotteessa muistutetaan, että luvattomasta kiipeilystä tehdään aina rikosilmoitus.

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos sai hälytyksen ihmisen pelastamiseen Pellavakaskentiellä kello 19.48.


Poliisi kertoo, että kiipeilijä tuli itse alas mastosta.
Hengenvaarallinen säteily
Poliisi painottaa, että mastoihin ei pidä kiivetä missään olosuhteissa ilman asianmukaista lupaa, koulutusta tai turvavarustusta.

Radiomastoihin kiipeily on hengenvaarallista. Putoamisvaaran lisäksi mastoon kiipeämisessä on suuri säteilyvaara.

Radiomastoissa on korkeatehoisia lähetinantenneja, jotka on suunniteltu jakamaan RF-tehoa laajalle alueelle. Mastossa radiotaajuisen signaalin tehotaso on ihmiselle vaarallisen voimakas.

Poliisin mukaan normaalisti RF-säteilyä ei voi havaita aistein, koska se läpäisee ihon ja vaikuttaa suoraan sisäelimiin. Säteily voi aiheuttaa muun muassa silmävaurioita. Säteilyn haittavaikutukset voivat ilmetä vasta pitkällä aikavälillä.

Viime joulukuussa alle 18-vuotias nuori putosi Tampereen Teiskon radiomastosta. Nuori kuoli tapaturman seurauksena.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14ac ... 1a8bcf2bed
Samira
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1417
Liittynyt: Pe Marras 22, 2019 12:33 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Samira »

Ei voida sulkea pois kyseessä olevan Rikkalapion tihutyön yritys.
Sikis:
Faktahan on kuten NATO:kin tunnustaa ettei jonkin Ukrainan haltuunottoon mene puoltatuntia kauempaa. Näin ei kuitenkaan ole näillä näkymin tapahtumassa vaikkakin länsipropagandakoneisto nyt yrittää muuta surkuhupaisasti esittää.
JanitaSlim
Ben Matlock
Viestit: 8846
Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 5:51 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Poliisin mukaan mastoon kiivennyt henkilö onnistui tulemaan alas itse. Paikalla oli kymmenkunta poliisin ja pelastuslaitoksen yksikköä.
:lol: Niin no.. poliisi ei tuonne kyllä uskaltaisi perässä kiivetä.
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
Avatar
Donald McRonald
Christopher Lorenzo
Viestit: 1575
Liittynyt: To Huhti 04, 2024 2:29 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Donald McRonald »


*pltmtxtvp*tm

Poliiseilla on sentään itsesuojeluvaistot tallella, etteivät kiipeile radiomastoissa.
Ja ei niillä taida olla sinne mitään asiaakaan. Sinne kiipeilevät vain ammattilaiset, ei mitkään poliisit, eikä etenkään älykääpiöt limanuljaskat.
manearia
Lauri Hanhivaara
Viestit: 149
Liittynyt: To Kesä 11, 2026 5:36 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja manearia »

Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Nile Jarvis
Harjunpää
Viestit: 310
Liittynyt: Su Joulu 07, 2025 10:36 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Nile Jarvis »

manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Juuri sopiva kuvaamaan tuota tyyppiä. Ei se putoaminen tuolta ole pelkkä ongelma, vaan säteily myös.
manearia
Lauri Hanhivaara
Viestit: 149
Liittynyt: To Kesä 11, 2026 5:36 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja manearia »

Nile Jarvis kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:24 am
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Juuri sopiva kuvaamaan tuota tyyppiä. Ei se putoaminen tuolta ole pelkkä ongelma, vaan säteily myös.
Putoaminen, säteily, ja... some, sekä kaiken maailman TikTok-haasteet taustana.
vasikka
Vic Mackey
Viestit: 1952
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Erittäin asiallinen otsikko. Paikallaan olisi pienet sakot ja isohkot vahingonkorvaukset, mitkä tuosta operaatiosta aiheutui.

manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
vasikka
Vic Mackey
Viestit: 1952
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Ei tuo RF-säteily taida kuitenkaan oikeasti olla siinä määrin vaarallista kuin mitä tuossa poliisin tiedotteessa väitetään. Teoriassa voi toki olla, mutta ei siitä ole tutkimusnäyttöä.
manearia
Lauri Hanhivaara
Viestit: 149
Liittynyt: To Kesä 11, 2026 5:36 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja manearia »

vasikka kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:52 pm Ei tuo RF-säteily taida kuitenkaan oikeasti olla siinä määrin vaarallista kuin mitä tuossa poliisin tiedotteessa väitetään. Teoriassa voi toki olla, mutta ei siitä ole tutkimusnäyttöä.
OT:ksi menee ehkä, mutta luin kerran, vuosia sitten, jonkun jutun missä varoitettiin pitämästä puhelin farkkujen taskussa kun voi aiheuttaa laskun siittiöiden määrässä ja laadussa juuri RF-säteilyn takia. Siihen aikaan sellaiset uutiset olivat melkein hassunhauskoja.

En valitettavasti löydä sitä enää, muuten laittaisin linkin.
Beetu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Loka 07, 2011 4:47 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Beetu »

manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 2:31 am
Nile Jarvis kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:24 am
manearia kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:13 am Hyvin päättyi tämän kerran. Muistan tuon Tampereen tapauksen...

Tuo otsikko on muuten vain hitusen ilkeä.
Juuri sopiva kuvaamaan tuota tyyppiä. Ei se putoaminen tuolta ole pelkkä ongelma, vaan säteily myös.
Putoaminen, säteily, ja... some, sekä kaiken maailman TikTok-haasteet taustana.
Epäilen, että mt-ongelmat kyseessä. Oli aika vähissä vaatteissa kiivennyt ylös. Näyttävä hattu sentään oli päässä.
Anoteus
Axel Foley
Viestit: 2237
Liittynyt: Su Tammi 20, 2019 7:12 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Anoteus »

Se säteily mastossa on huomattavasti suurempaa lähettimien lähellä, ja jos esimerkiksi ammattimies sinne kiipeää, niin ei niitä tehoja turhan takia lasketa vaan nimenomaan terveyssyistä.. Taitaa tulla muutaman tonnin tiktok-video..
URSA
James Bond (Roger Moore)
Viestit: 15473
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja URSA »

Kyseinen masto on yli 300 metrinen. Kuinkahan korkealla ehti käydä. Ehkä se on luonnonvalintaa jos säteily tuhoaa kivekset.
Nile Jarvis
Harjunpää
Viestit: 310
Liittynyt: Su Joulu 07, 2025 10:36 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Nile Jarvis »

URSA kirjoitti: To Kesä 18, 2026 7:46 pm Kyseinen masto on yli 300 metrinen. Kuinkahan korkealla ehti käydä. Ehkä se on luonnonvalintaa jos säteily tuhoaa kivekset.
Ei se videon perusteella ollut edes puolessa välissa. Aika alhaalla maston korkeus huomioiden.
Paikalla
Avatar
Rescuer
Horatio Caine
Viestit: 6080
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Vajakin pelastustalkoot radiomastosta Espoossa

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

vasikka kirjoitti: To Kesä 18, 2026 1:52 pm Ei tuo RF-säteily taida kuitenkaan oikeasti olla siinä määrin vaarallista kuin mitä tuossa poliisin tiedotteessa väitetään. Teoriassa voi toki olla, mutta ei siitä ole tutkimusnäyttöä.
Kyllä siitä on tutkilusnäyttöä ihan riittävästi.
Kännykän tasoisten tehojen vaikutuksesta aivosyöpään ei ole näyttöä, mutta 300000 kertaa suuremmalla lähetysteholla oleva radio- tai tv-lähetin (tuo on siis lähetysteho, ei säteilyteho joka on huomattavasti kovempi) alkaa jo aiheuttamaan palovammojakin solunesteiden kiehuessa...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Vastaa Viestiin