https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012124941.htmlKuuba pimeni
Valtavan sähkökatkon syy ei ole tiedossa.
Kuubassa on ollut viime aikoina toistuvasti sähkökatkoja. Kuva viime viikolta. Kuva: Ernesto Mastrascusa
Kuuntele juttu
Joel Tiessalo
19:36
Kuuban sähköverkko on kaatunut, uutistoimisto Reuters kertoo.
Tieto perustuu maan kansallisen sähköverkkoyhtiön lausuntoon. Reutersin mukaan 10 miljoonaa ihmistä on jäänyt ilman sähköä.
Sähköverkko kaatui keskipäivällä paikallista aikaa. Kuuban aika on seitsemän tuntia Suomen aikaa jäljessä.
Tapahtuman syy ei ole tiedossa. Sähköverkkoyhtiö on Reutersin mukaan kertonut tutkivansa asiaa.
Uutinen päivittyy.
Kuuba pimeni - valtavan sähkökatkon syy ei ole tiedossa.
-
Tuohirulla
- Nikke Knatterton
Kuuba pimeni - valtavan sähkökatkon syy ei ole tiedossa.
Re: USA hyökkäsi Kuubaan
Tuskimpa, eiköhän syy löydy öljyllä tehdystä sähköstä.. Siellä ne aurinkopaneelit ja tuulimyllyt kannattaisi..
-
TucoRamirez
- Neuvoja-Jack
Sosialismi ei oikein toimi missään päin maailmaa. Ei Vantaalla eikä Kuubassa.
-
jotunheimen
- Martin Beck
Olin Espanjassa silloin viime vuonna kun sähköverkko kaatui, tuli kaikenlaista hankaluutta mutta olin jo onneksi lentokentällä kun tapahtui, lento myöhästyi vain tunteja. Kaupungeissa olisi ollut vaikeaa, kun mikään ei toimi.
@veitera has blocked you
- rikkalapio
- Axel Foley
Miten se hyökkäys tapahtui ?
Ei Eurooppa ole mikään USA:n vasalli muualla kun Venäjän propagandassa
- Schimanski -
"Iran on lyöty. Kukaan ei ole koskaan voittanut näin. MINÄ pelastin Yhdysvallat ja maailman siinä sivussa.
Tiedättehän te."
-Trump-
- Schimanski -
"Iran on lyöty. Kukaan ei ole koskaan voittanut näin. MINÄ pelastin Yhdysvallat ja maailman siinä sivussa.
Tiedättehän te."
-Trump-
-
Verinuoli-1
- Scooby-Doo
Eikö ylläpito puutu valeotsikkoihin?
-
MustaNaamion
- Sofia Karppi
No jopas, että lennot lähtivät ilman lennon valvontaa ja valoja. Aikamoista.jotunheimen kirjoitti: Ma Heinä 06, 2026 11:26 pm Olin Espanjassa silloin viime vuonna kun sähköverkko kaatui, tuli kaikenlaista hankaluutta mutta olin jo onneksi lentokentällä kun tapahtui, lento myöhästyi vain tunteja. Kaupungeissa olisi ollut vaikeaa, kun mikään ei toimi.
-
MustaNaamion
- Sofia Karppi
Katkaisivat Venäläistä rahtialusta hyödyntäen sähkökaapelit.
-
kantavapalju
- Rico Tubbs
Re: Kuuba pimeni - valtavan sähkökatkon syy ei ole tiedossa.
Itse veikkaan että agrikaatit sammuneet kun ovat venäjän polttoainetoimitusten varassa, ja kun ei venäläisillä ole sitä itsellekään niin miten sitten muillekaan.
Pikkuryssät Pietarissa näkee pahaa unta, Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta.
-
Tuohirulla
- Nikke Knatterton
Öyhöyh astu paskaan
Kuuban ulkoministeri syyttää Yhdysvaltoja sotaisista teoista – ”Öljysaarto tukehduttaa ja tappaa hiljaisella tavalla”
Kuuban sähköverkko romahti maanantaina. Presidentti Trump asetti Kuuban öljysaartoon tammikuussa.
Kuuban sähköverkko on romahtanut kolmannen kerran tänä vuonna, Videosoitin
Maanantain sähkökatko oli kolmas koko maata tänä vuonna kohdannut verkon romahdus.
Elise Aaltonen
7.7. 22:02
Yhdysvaltain hallitus käy monitasoista ja epätavanomaista sotaa Kuubaa vastaan, sanoo Kuuban ulkoministeri Bruno Rodriguez YK:n yleiskokouksessa.
Rodriguezin mukaan tila on jatkunut lähes seitsemän vuosikymmentä ja muuttunut viimeisten seitsemän kuukauden aikana entistä julmemmaksi. Yhdysvallat on pyrkinyt vuosikymmeniä kaatamaan Kuuban kommunistihallinnon talouspakotteilla.
Kuuban Kansallinen sähköliitto kertoi maanantaina, että maan sähköverkko on romahtanut. Osa kuubalaisista on ollut ilman sähköä lähes kaksi vuorokautta ja nukkunut kuumuudessa.
Kuuban sähköverkko on rapistunut, ja maan polttoainevarastot ovat ehtymässä sen jälkeen, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trump asetti Kuuban öljysaartoon tammikuussa.
Rodriguezin mukaan öljysaarto ja energiaromahduksen aiheuttaminen vastaa merisaartoa, joka on sotaisa teko.
– Polttoainetoimitusten pääsyä Kuubaan estetään sekä kaupallisesti että humanitaarisesti, suorien uhkausten, yksipuolisten pakottavien toimien ja jopa säiliöalusten häirinnän tai pelottelun kautta, hän listaa.
Ulkoministerin mukaan Kuubassa kuolleiden määrä on noussut merkittävästi.
– Öljysaarto tukehduttaa ja tappaa hiljaisella tavalla, Rodriguez sanoo.
Kuuba tuottaa vain 40 prosenttia tarvitsemastaan polttoaineesta. Venäläisen tankkerin maaliskuun lopussa toimittamat 730 000 tynnyriä öljyä loppuivat huhtikuun loppuun mennessä.
Kuuba ja YK ovat kutsuneet Trumpin hallinnon toimia laittomiksi ja saaren asukkaiden ihmisoikeuksia loukkaaviksi.
Yhdysvallat kiistää syytökset
Yhdysvaltain YK-edustaja Jeff Bartos syytti puheessaan Kuuban hallintoa propagandan levittämisestä.
– Vapauttaako tämä kokous Kuuban poliittiset vangit? Palauttaako se ulkomaille lähetettyjen kuubalaislääkäreiden varastetut palkat? Estääkö se valtion istumisen miljardien päällä samalla kun kuubalaisperheet näkevät nälkää? Vastaus on ei, Bartos sanoo.