Minulle tämä tapahtunut usein. En mene vaan odotan rauhallisesti vaikka minuuttitolkulla että autoilija tajuaa mennä. Ei autoilija voi pakottaa minua rikkomaan lakia, kun minulla (pyöräilijällä) on väistämisvelvollisuus niin minä väistän vaikka autoilija pysähtyy päästämään.aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 4:03 pm Täytyy mainita, että itseä pyöräilijänä häiritsee, kun autot pysähtyvät suojatien eteen ja viittovat menemään yli, kun minulla on väistämisvelvollisuus.
Sähköpotkulautailija kuoli Vantaalla jäätyään rekan alle, 30.6.26
- Private dick
- Javier Pena
Re: Sähköpotkulautailija kuoli Vantaalla jäätyään rekan alle, 30.6.26
Jos sulla on jalka maassa, olet jalankulkija. Patti.Private dick kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 11:41 pm Minulle tämä tapahtunut usein. En mene vaan odotan rauhallisesti vaikka minuuttitolkulla että autoilija tajuaa mennä. Ei autoilija voi pakottaa minua rikkomaan lakia, kun minulla (pyöräilijällä) on väistämisvelvollisuus niin minä väistän vaikka autoilija pysähtyy päästämään.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
- Private dick
- Javier Pena
Ei ole, ollakseen jalankulkija on pyörä talutettava eli käveltävä ja pyörä jommallakummalla puolella vartaloa. Niin kaua kuin pyörä on jalkojen välissä on pyöräilijä.
Joo. Juuri näin. Ison auton kuljettaja oli selvästi syyllinen, ei vaan viitsinyt katsoa yhtään ja lisäksi kaasutteli reilusti kääntyessään.Transventtiili kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 6:59 pmJos ei oo mitään sanottavaa, niin sitten voi olla hiljaa eikä alkaa tuollaiseksi lapselliseksi. Tosin ei kyllä tule yllätyksenä täällä. Mun pointti kuitenkin oli se, että myös sitä isoa autoa voi ajas vielä hiljempaa ja siellä kopissa voi päätä kääntää ja kroppaa liikuttaa vielä enemmän, niin että on oikeasti varma ettei siellä ketää missään ole.Joosua kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 6:51 pmJuuri näin. Kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan. Kyllä sen kääntyvän on pakko aina väistää. Sehän on selvä asia. Siis ei muuta kuin eteenpäin ja mielellään vielä kovalla vauhdilla. Samalla voi huutaa keuhkojen täydeltä vaikka: "saatanan apina, sinun kuuluu väistää".Transventtiili kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 12:02 pm
Toi että vääntöä on noin paljon, kertoo siitä, että sääntöjen suhteen on ihmisillä paljon väärää tietoa/luuloa.
Ja tässä ei edelleenkään tiedetä miten on mennyt, joten ei kannata tätä skuuttikuskia leimata kamikazeksi. Ja kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus on kuitenkin aina ihan ehdoton. Vaikka olisi jalkakäytää laittomasti ajanut, niin silti kääntyvän pitää väistää risteävää tietä ylittävää.
-
Transventtiili
- Harjunpää
Ei jumalauta, just noinhan mä sanoinkin.Joosua kirjoitti: Su Heinä 05, 2026 10:31 amJoo. Juuri näin. Ison auton kuljettaja oli selvästi syyllinen, ei vaan viitsinyt katsoa yhtään ja lisäksi kaasutteli reilusti kääntyessään.Transventtiili kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 6:59 pmJos ei oo mitään sanottavaa, niin sitten voi olla hiljaa eikä alkaa tuollaiseksi lapselliseksi. Tosin ei kyllä tule yllätyksenä täällä. Mun pointti kuitenkin oli se, että myös sitä isoa autoa voi ajas vielä hiljempaa ja siellä kopissa voi päätä kääntää ja kroppaa liikuttaa vielä enemmän, niin että on oikeasti varma ettei siellä ketää missään ole.Joosua kirjoitti: Pe Heinä 03, 2026 6:51 pm
Juuri näin. Kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan. Kyllä sen kääntyvän on pakko aina väistää. Sehän on selvä asia. Siis ei muuta kuin eteenpäin ja mielellään vielä kovalla vauhdilla. Samalla voi huutaa keuhkojen täydeltä vaikka: "saatanan apina, sinun kuuluu väistää".
-
Mikromuovi
- Alibin satunnaislukija
Koska tämä potkulautailija oli keski-ikäinen nainen niin veikkaan että tässä syyllinen oli kuorma- auto. Niin paljon näkee autoja jotka ei väistä. Pitäisi saada isommat sanktiot liikenteessä mutta pikku sakoilla selviää taposta jolloin mennään kuin viidakossa eli vahvempana tapetaan heikompi pois alta.
Viimeksi perjantaina ajoin pyörällä kevyenliikenteenväylällä Pakilantietä ja oikealle kääntyvä henkilöauto ei väistänyt. Väisti kyllä edestä tulevan pyörän mutta ei minua (värikkäästä vaattesta ja edessäkin keskellä päivää olevasta valosta huolimatta) joten minun oli vaihdettava kulkusuuntaa koska olisin muuten törmännyt autoon. Ja juu, en ajanut neljääkymppiä vaan rauhallisesti kuten tuossa on pakko ajaa.
Viimeksi perjantaina ajoin pyörällä kevyenliikenteenväylällä Pakilantietä ja oikealle kääntyvä henkilöauto ei väistänyt. Väisti kyllä edestä tulevan pyörän mutta ei minua (värikkäästä vaattesta ja edessäkin keskellä päivää olevasta valosta huolimatta) joten minun oli vaihdettava kulkusuuntaa koska olisin muuten törmännyt autoon. Ja juu, en ajanut neljääkymppiä vaan rauhallisesti kuten tuossa on pakko ajaa.
-
Artemission
- Susikoski
Raskaisiin ajoneuvoihin on hankittu usein katvekameroita, joiden pitäisi parantaa ympäristön havainnointimahdollisuuksia. Olisikohan syytä vaatia pakolliseksi?
Ei olisi kannattanut väistää. Nyt autoilija pääsi ilman mitään seurauksia. Oikeudessa olisi varmasti saanut sakkoja ja olisi oppinut.Mikromuovi kirjoitti: Ti Heinä 07, 2026 10:34 am Koska tämä potkulautailija oli keski-ikäinen nainen niin veikkaan että tässä syyllinen oli kuorma- auto. Niin paljon näkee autoja jotka ei väistä. Pitäisi saada isommat sanktiot liikenteessä mutta pikku sakoilla selviää taposta jolloin mennään kuin viidakossa eli vahvempana tapetaan heikompi pois alta.
Täällä idioottien maassa pitäisi määrätä pakolliseksi jopa kävelykortti. 10h teoriaa ja kirjalliset. Jospa tyhminkin oppisi mikä on katve...
-
Transventtiili
- Harjunpää
Tuskin tekisi pahaa tuokaan mutta kyllä tuolla niin hurjan näköistä autoilua näkee, että pitäisi kyllä autokoulua myös pidentää ja reilusti. Ja isoihin autoihin pakolliseksi kaikki mahdolliset kuolleen kulman kamerat ym. Nyt tuolla autot vetelee isomman oikeudella ihan miten sattuu ja liikennesäännöistä välittämättä. Tästä ketjustakin jo huomaa ettei ne säännöt todellakaan ole kaikilla hanskassa.Koljattii kirjoitti: Ke Heinä 08, 2026 5:22 am Täällä idioottien maassa pitäisi määrätä pakolliseksi jopa kävelykortti. 10h teoriaa ja kirjalliset. Jospa tyhminkin oppisi mikä on katve...
- LiamNeeson
- Rico Tubbs
Ihan yleisellä tasolla, kyllähän osa autoilijoista ajaa holtittomasti niin taajamissa kuin maanteillä.
Mutta pääkaupunkiseudulla ainakinkin Tikkurila ja Järvenpää ovat täynnä näitä itsemurhapommittajia, eli skuuteilla vedetään miljoonaa suojatielle. Luurit päässä ja huppu näkösuojana, päät ei yhtään käänny seuraamaan muuta liikennettä.
Sairaalassa tai arkussa on sitten mukava miettiä liikennesääntöjä.
Mutta pääkaupunkiseudulla ainakinkin Tikkurila ja Järvenpää ovat täynnä näitä itsemurhapommittajia, eli skuuteilla vedetään miljoonaa suojatielle. Luurit päässä ja huppu näkösuojana, päät ei yhtään käänny seuraamaan muuta liikennettä.
☆Yksi kerta on sattumaa, toinen kerta on yhteensattumaa, ja kolmas kerta on järjestelmällistä toimintaa♤
-
Transventtiili
- Harjunpää
Toi on jo niin vanha kulunut juttu että sairaalassa on kiva miettiä sääntöjä. Jos autoilijat miettisi niitä liikennesääntöjä myös ja lähestyisivät suojatietä sellisella nopeudella kun kuuluu, niin ei sinne sairaalaan jouduta.LiamNeeson kirjoitti: Ke Heinä 08, 2026 8:20 am Ihan yleisellä tasolla, kyllähän osa autoilijoista ajaa holtittomasti niin taajamissa kuin maanteillä.
Osalla autoilijoista ei myöskään ole hajuakaan että koska pyörää kuuluu väistää ja koska pyörän kuuluu väistää. Mikä on sinänsä outoa, koska on vain yksi tilanne jossa pyörä väistää. Liikkuessaan pyöräteillä ja kevyenliikenteen väylillä siis. Ajoradalla ajaessa mennään tietysti sitten ajoradan sääntöjen mukaan.
Todellakin sääntöjä on hyvä miettiä ja sitten on pakko ottaa huomioon, että kaikki eivät onnistu niitä noudattamaan.Transventtiili kirjoitti: Ke Heinä 08, 2026 8:39 am miettisi niitä liikennesääntöjä myös ja lähestyisivät suojatietä sellisella nopeudella kun kuuluu, niin ei sinne sairaalaan jouduta.
Siksi joutuu väistämään suojatietä lähestyvää polkupyöräilijää tai skuuttaajaakin, vaikka kuinka ajaisi suoraan ilman kolmiota.
Kun ei tiedä, aikooko se väistää (usein ei) vai muuttuuko se kenties jopa jalankulkijaksikin.
Edelleen sympat on ison auton kuskin puolella tässä.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
-
Transventtiili
- Harjunpää
Ja sitten taas jätetään väistämättä kun poistutaan liikenneympyrästä taikka kun käännytään.Öyhö kirjoitti: Ke Heinä 08, 2026 9:02 amTodellakin sääntöjä on hyvä miettiä ja sitten on pakko ottaa huomioon, että kaikki eivät onnistu niitä noudattamaan.Transventtiili kirjoitti: Ke Heinä 08, 2026 8:39 am miettisi niitä liikennesääntöjä myös ja lähestyisivät suojatietä sellisella nopeudella kun kuuluu, niin ei sinne sairaalaan jouduta.
Siksi joutuu väistämään suojatietä lähestyvää polkupyöräilijää tai skuuttaajaakin, vaikka kuinka ajaisi suoraan ilman kolmiota.
Kun ei tiedä, aikooko se väistää (usein ei) vai muuttuuko se kenties jopa jalankulkijaksikin.
Edelleen sympat on ison auton kuskin puolella tässä.
Edit. Noihan on toki yksi ja sama asia mutta sekään ei tunnu ihmisille olevan selvää.
Jos ei ehdi huomioimaan, niin silloin on liikaa vauhtia tai keskittyminen jossain ihan muualla kuin missä pitäisi.
Kyllä ja ei, kun sillä sähköskuutilla tullaan villisti, niin ei sitä mitenkään pysty huomioimaan. Se on korkeemmassa kädessä. Mut olisko niin, että skuuttaajien meno on vähän rauhoittunut? Vaimo kyllä sai osuman pysäkillä tänä vuonna vielä. Et on säännöt nuorilta aika hakusessa. 15 vuoden ikäraja on hyvä alku.Transventtiili kirjoitti: Ke Heinä 08, 2026 9:23 am Jos ei ehdi huomioimaan, niin silloin on liikaa vauhtia tai keskittyminen jossain ihan muualla kuin missä pitäisi.