Kela lopettaa syöpälääkkeiden maksamisen syöpäihmisille

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Khalifatta
Alibin satunnaislukija

Re: Kela lopettaa syöpälääkkeiden maksamisen syöpäihmisille

Viesti Kirjoittaja Khalifatta »

Otsikko "Kela lopettaa syöpälääkkeiden maksamisen syöpäihmisille" ei oikein ole linjassa tekstin "Kela lopettaa UUSIEN syöpä­lääkkeiden korvaamisen" - jatkakaa!
Tupla
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Tupla »

Tässä Aki Lindenin omalla facesivullaan julkaisema selvennys itseensä äärioikeiston kohdistamaan maalitukseen.

Aki Linden

TROLLAUKSEN HUIPPU

on se, että väitetään minun olevan ”syypää” tähän lääkekorvauskriisiin. Tätä perustellaan sillä, että kesällä 2022 säädetyn lain alta löytyy TP Sauli Niinistön ja minun nimet. Olin silloin ministerinä. MUTTA ei se laki liity tähän asiaan millään muulla tavalla kuin siten, että AIKAISEMPI kuntia ja sairaanhoitopiirejä koskeva periaate siirrettiin koskemaan myös uutta hyvinvointialuehallintoa, jolle kuntien sotetehtävät siirrettiin. Sama periaate oli ollut voimassa jo vuosikymmenet. Eli oli ”palomuuri” kuntien valtionosuuksien ja Kelan rahojen välillä. Tämä johtuu siitä, että ne kerätään eri lähteistä. Kelan sairaanhoitomaksun maksavat palkansaajat, eläkeläiset ja yrittäjät. Valtion verot kerätään laajemmin mm arvonlisäveroilla , yhteisöveroilla, progressiiviseksi tuloverolla jne.

Eli vielä kerran asian ydin: hyvinvointialueille kuuluu vastuu potilaiden hoidosta ja tähän kuuluu myös kalliiden lääkkeiden kustannus. STMn ja Kelan olisi pitänyt siirtää Kelalta leikattu 100 miljoonaa hyvinvointialueille. Tätä ei jostain syystä tehty. Tehtiin vain leikkaus.
Potus:" – Tulee kaveri, jolla on hyvä puheenparsi. Sitten hänet valitaan, ja yhtäkkiä ollaan jumissa miehen kanssa, joka on idiootti, Trump sanoi skenaariosta, jossa presidentiksi valitaan henkilö, joka ei ole läpäissyt kognitiivista testiä."
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Niin, parantumattomasti sairaille syöpäpotilaille ei enää kustanneta törkykalliita lääkkeitä, joilla he saisivat pari viikkoa tai kuukauden lisää elinaikaa, ja senkin todennäköisesti edelleen huonovointisina sänkypotilaina. En näe tässä mitään valtavaa ongelmaa. Toisaalta, minä en toivoisi itselleni enkä kenellekään läheiselleni yhtään kärsimyksen pitkittämistä, mikäli taistelu syöpää vastaan on jo joka tapauksessa hävitty, mutta maailma on erilainen todistetusti ihmisten kurjuutta ja kärsimystä rakastavien sosialistien silmin.
Tupla
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Tupla »

viivahattu kirjoitti: La Heinä 11, 2026 12:17 pm Niin, parantumattomasti sairaille syöpäpotilaille ei enää kustanneta törkykalliita lääkkeitä, joilla he saisivat pari viikkoa tai kuukauden lisää elinaikaa, ja senkin todennäköisesti edelleen huonovointisina sänkypotilaina. En näe tässä mitään valtavaa ongelmaa. Toisaalta, minä en toivoisi itselleni enkä kenellekään läheiselleni yhtään kärsimyksen pitkittämistä, mikäli taistelu syöpää vastaan on jo joka tapauksessa hävitty, mutta maailma on erilainen todistetusti ihmisten kurjuutta ja kärsimystä rakastavien sosialistien silmin.
Sieltä omasta viivahatusta tempaistu kotitekoinen käsitys asiasta, höystettynä poliittisella öyhöllä ihmisten kurjuutta ja kärsimystä rakastavista sosialisteista.
Potus:" – Tulee kaveri, jolla on hyvä puheenparsi. Sitten hänet valitaan, ja yhtäkkiä ollaan jumissa miehen kanssa, joka on idiootti, Trump sanoi skenaariosta, jossa presidentiksi valitaan henkilö, joka ei ole läpäissyt kognitiivista testiä."
Paikalla
siiantaika
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Onkohan tuon uutisen laatinut kirjoittelija lopulta ottanut asiasta edes selvää. Kaikissa syöpälääkkeissä tuppaa olemaan raskaita sivuvaikutuksia, joita jokainen sitten sietää tai ei. Minulla oli yksi syöpäsairas perhetuttu, joka sai sairaalassa kaikenlaisia lääkkeitä, joista mikään ei oikein toiminut. Viimeisenä keinona kokeilivat jotain kallista "uutta syöpälääkettä", jolla kai oli myös positiivisia vaikutuksia, mutta haitat olivat niin merkittäviä, että hän päätyi lopettamaan lääkityksen kokonaan omasta tahdostaan.

Nämä viimeisen vaiheen lääkkeet eivät edes yritä parantaa syöpää vaan pidentää viimeisiä elinkuukausia tai -vuosia. Siksikin on perusteltua kysyä, pitäisikö niitä korvata ollenkaan.
Viimeksi muokannut siiantaika, La Heinä 11, 2026 12:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kitarisa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

Tupla kirjoitti: La Heinä 11, 2026 12:07 pm
Kitarisa kirjoitti: La Heinä 11, 2026 9:56 am Tuohan ei ole lääkkeen hintaan sidonnainen asia, vaan ne rajataan lääkkeisiin, joita potilas ei itse voi annostella. Toki useimmiten ne sattuvat sitten olemaan samalla niitä kalliimman pään lääkkeitä. Lakihan tuli voimaan jo 2023, mutta STM antoi tänä vuonna tiukemman ohjeistuksen sen noudattamiselle. Se, että tässä rajataan se yksityispuolelle on hieman erikoinen asia, jos hyvinvointialueille myönnettäisiin enemmän rahoitusta, se menisi kyllä sitäkin kautta. En tiedä riittäisikö 35 miljoonaa nyt alkuun, mutta mutta..
Hölötysviestejä olikin jo tarpeeksi, kiitos asian ytimen esiintuomisesta.
Kela saa nyt arvostelua osakseen. Suuri on summa, paljon on vastuun välttelijöitä.

Tässä Aleksi Salosen fasessa julkaisema kirjoitus.
Kolme ministeriä on tänään selittänyt samaa lääkekorvauspäätöstä kolmella eri tavalla, ja jokainen selitys jättää jotain kertomatta.

Wille Rydman (ps) kiisti X:ssä koko asian koskevan häntä. Kela-korvaukset kuuluvat hänen mukaansa sosiaaliturvaministerille, ei hänelle, ja hänen oma yksikkönsä vain reagoi siihen, mitä Kelassa oli jo linjattu. Karoliina Partanen (kok), joka on juuri se sosiaaliturvaministeri, jolle Rydman osoitti vastuun, täydensi kuvaa: ohjauskirje on valmisteltu puhtaasti virkanäkemyksen pohjalta, ilman poliittista ohjausta, ja kyse on vain siitä, että jotkin hyvinvointialueet ovat vuosia toimineet lainvastaisesti siirtämällä lääkekustannuksia Kelan maksettavaksi. Anna-Kaisa Ikonen (kok), kunta- ja alueministeri, myönsi jotain, mitä kumpikaan kollega ei myöntänyt: muutoksen toimeenpano kesken budjettivuoden on hyvinvointialueille iso haaste, ja ohjausta olisi pitänyt antaa hyvissä ajoin ennen vuoden alkua.

Näiden kolmen selityksen välillä on suora ristiriita, ei vain sävyero. Rydman kiistää lääkekorvausasioiden kuuluvan hänelle ylipäätään, koska ne kuuluvat hänen mukaansa sosiaaliturvaministerille. Mutta kokoomuslaiset hallituskumppanit Partanen ja Ikonen kirjoittavat molemmat päinvastaista: Partanen, että ohjauskirje valmisteltiin "ministeri Rydmanin vastuulle kuuluvalla osastolla", ja Ikonen, että kirje valmisteltiin "ministeri Rydmanin alaisuudessa". Jompikumpi versio on virheellinen: joko asia ei kuulu Rydmanin osastolle, kuten hän itse väittää, tai se kuuluu, kuten hänen kaksi hallituskumppaniaan kirjoittavat.

Itse ohjausasiakirja löytyy sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta, päivätty 16.4.2026, diaarinumero VN/5488/2026-STM-1. Sen on allekirjoittanut kansliapäällikkö Veli-Mikko Niemi yhdessä lääkintöneuvos Vesa Jormanaisen kanssa. Asiakirja tukee osaltaan Partasen väitettä siitä, ettei kyse ole uudesta linjauksesta: se vetoaa terveydenhuoltolain 68 pykälään ja sairausvakuutuslain 2 luvun 3 pykälään. Mutta asiakirjassa on yksityiskohta, jota kukaan kolmesta ministeristä ei ole maininnut. Se korvaa kolme päivää aiemmin, 13.4.2026, annetun version. Miksi ensimmäinen versio piti kirjoittaa uudelleen näin nopeasti, jää auki.

Ikosen kuvaus asiasta on myös suppeampi kuin asiakirjan sisältö. Hän puhuu vain laitoshoidon aikana annettavista lääkkeistä. Asiakirja itse koskee laajemmin myös avovastaanotolla annettavia lääkkeitä silloin, kun lääkäri antaa ne tai valvoo antamista. Tämä ei ole pieni ero, koska juuri avovastaanotolla annettavat syöpä- ja migreenilääkkeet ovat se kiistan ydin, josta koko keskustelu on syntynyt.

Helsingin Sanomat joutui tällä viikolla korjaamaan oman juttunsa väitteen siitä, että linjanmuutos olisi valmisteltu ministeriössä. Korjauksen jälkeen lehti haastatteli osastopäällikkö Anna Cantell-Forsbomia, joka kertoi, että Kela oli asiassa aloitteellinen ja että ministeri tuskin on edes lukenut kirjettä, koska tällaisia ei kuittauteta ministerillä. Tämä ei täysin täsmää itse asiakirjan kanssa, joka esittää sosiaali- ja terveysministeriön itsensä havainneen ongelman hyvinvointialueilla, ei Kelan pyynnöstä reagoivana osapuolena.

Jokainen näistä selityksistä sattuu tukemaan sitä, ettei kertoja itse ole vastuussa mistään. Kun sadan miljoonan euron kustannus siirtyy valtion kirjanpidosta hyvinvointialueiden budjettiin kesken vuoden, olisi kohtuullista odottaa, että hallitus pystyisi kertomaan yhden, yhtenäisen version siitä, mitä tapahtui ja miksi.

Olen pyytänyt sosiaali- ja terveysministeriöltä ja Kelalta asiakirjoja, jotka voivat selventää, mikä 13.4. version ja 16.4. version välillä muuttui, ja oliko Kela todella aloitteellinen osapuoli. Palaan asiaan, kun vastaukset saapuvat.
Kiitos hyvästä selvennyksestä. Tämän tyyppisistä asioista on hankala löytää asiallista keskustelua mistään. Kaikista vähiten odotin sitä minfosta, mutta elämä yllättää. Nämä ovat todella tärkeitä tarkennuksia, koska maailma on niin täynnä öyhötystä, joka ei koskaan johda mihinkään rakentavaan. Huomasin samalla senkin, että tekoäly ei ensi istumalta sekään saanut asiaan selkoa, mutta kun sille antoi vähän runtua, niin se pääsi osuvampaan lopputulokseen. Se on yksi tekoälyn sudenkuopista, jos siihenkin luottaa ihan liikoja. Kaikenlaisia ruutukaappauksia viljellään somessa robotin tavoin ilman, että itsellä olisi mitään kompetenssia, tai lopulta edes mielenkiintoa syventyä sen totuudenmukaisuuteen. Media ottaa toki jokaisen klikkauksen, joka on irti otettavissa ja usein keinot ovat todella kyseenalaisia. Kohta voi Orpokin palailla turvallisesti lomilta, kun kentällä kuohuvat jo uudet asiat.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Tupla kirjoitti: La Heinä 11, 2026 12:25 pm
viivahattu kirjoitti: La Heinä 11, 2026 12:17 pm Niin, parantumattomasti sairaille syöpäpotilaille ei enää kustanneta törkykalliita lääkkeitä, joilla he saisivat pari viikkoa tai kuukauden lisää elinaikaa, ja senkin todennäköisesti edelleen huonovointisina sänkypotilaina. En näe tässä mitään valtavaa ongelmaa. Toisaalta, minä en toivoisi itselleni enkä kenellekään läheiselleni yhtään kärsimyksen pitkittämistä, mikäli taistelu syöpää vastaan on jo joka tapauksessa hävitty, mutta maailma on erilainen todistetusti ihmisten kurjuutta ja kärsimystä rakastavien sosialistien silmin.
Sieltä omasta viivahatusta tempaistu kotitekoinen käsitys asiasta, höystettynä poliittisella öyhöllä ihmisten kurjuutta ja kärsimystä rakastavista sosialisteista.
Parin läheisen viimeiset tanssit syövän kanssa olen joutunut vierestä seuraamaan. Kummallakin kerralla kuolema oli helpotus, luultavasti kaikille osapuolille paitsi niille, jotka sattuivat olemaan sosialisteja. Yhtäkään päivää enempää en olisi sitä paskaa näille kummallekaan minulle rakkaalle ihmiselle suonut. Itae asiassa vähemmän päiviä olisi ollut parempi. Ja kuten joku jo sanoikin, näissä tapauksissa ne kalliit lääkkeet ovat tosiaan yleensä näitä terminaalivaiheen myrkkyjä, joilla saadaan se muutama viikko tai pari kuukautta elinaikaa.
Kitarisa
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

viivahattu kirjoitti: La Heinä 11, 2026 12:57 pm
Tupla kirjoitti: La Heinä 11, 2026 12:25 pm
Parin läheisen viimeiset tanssit syövän kanssa olen joutunut vierestä seuraamaan. Kummallakin kerralla kuolema oli helpotus, luultavasti kaikille osapuolille paitsi niille, jotka sattuivat olemaan sosialisteja. Yhtäkään päivää enempää en olisi sitä paskaa näille kummallekaan minulle rakkaalle ihmiselle suonut. Itae asiassa vähemmän päiviä olisi ollut parempi. Ja kuten joku jo sanoikin, näissä tapauksissa ne kalliit lääkkeet ovat tosiaan yleensä näitä terminaalivaiheen myrkkyjä, joilla saadaan se muutama viikko tai pari kuukautta elinaikaa.
Tapahtuma on toki valitettava ja varmasti traaginen kaikille osapuolille. Otannan pienuudesta johtuen tästä ei kuitenkaan voi vetää mitään isoja johtopäätöksiä. Kalliit syöpälääkkeet ovat vain osa tätä palettia.
Paikalla
manearia
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja manearia »

Tämä on sairasta. Siis keskiluokkaan kuuluvat sekä köyhimmät eivät saa enää sytostaattitablettejä eikä RITejä, vaan joutuu kärsimään sädehoitojen ja suonensisäisten kemoterapioden haittavaikutuksista?
pasi_nieminen
Susikoski

Viesti Kirjoittaja pasi_nieminen »

manearia kirjoitti: La Heinä 11, 2026 4:58 pm Tämä on sairasta. Siis keskiluokkaan kuuluvat sekä köyhimmät eivät saa enää sytostaattitablettejä eikä RITejä, vaan joutuu kärsimään sädehoitojen ja suonensisäisten kemoterapioden haittavaikutuksista?
Käytännössä saa kyllä jos terveyshyöty on riittävän korkea.

Demareiden aloittama öyhötys itse säätämästään laista on surkuhupaisaa mutta jos mennään itse lakiin niin ei se niin huono ole. On selvää että huippukalliita syöpälääkkeitä ei voi jaella kuin buranaa vaan niiden terveyshyöty on laskettava tarkkaan. Kyllä sinä sen kalliinkin lääkkeen saat jos sillä on aidosti mahdollisuus pysäyttää syöpä eikä vain hankkia muutama kk lisää elinaikaa. Automaationa ei tule enää mitään hoitoa, ei edes sitä sädehoitoa.
Vastaa Viestiin