Kesän parhaat jäätelömaut!

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
m1ckey
Jack Bauer

Re: Kesän parhaat jäätelömaut!

Viesti Kirjoittaja m1ckey »

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 1:28 am
Huutaja Jaana kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 12:25 am
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 12:07 am ^ Hehhe! Juu, no mutta, tehdään vaan muutamat jumppaliikkeet päivän mittaan, niin eiköhän se kulutus-syönti-yhtälö mene jokseenkin nappiin. Jos siis ei aleta vetämään ihan kaksin käsin jätskejä, pidetään jokin kontrolli siinä, esim. 1 jätski päivässä.
Joo. Tai sit lähdetään Houstoniin moikkaamaan Dr. Now´ta.

Tohtori Now sen tietää: Jumppaaminen ei auta laihduttajalle. Se auttaa että syö terveellisemmin ja vähemmän.
No syödään sitten terveellisemmin ja vähemmin, jos on tarve laihdutukseen. Jos syö useampaa namsnamia päivässä niin vähentää vain yhteen. Mulla ei just nyt tarve laihikseen (toivottavasti ei jatkossakaan 🙏🏻, mutta jos tulisi, niin sitten vaan itsekurilla eteenpäin jne), mutta tiedän että pitää vähän katsoa mitä syö. Nyt onkin sipsipussi sopivasti lopussa, niin ei tule sinne mentyä. :)
Kohtuullisuus on homman idea...

Aiemmin mainitusta NESTLEN Persikka & Vadelma litrajäätelöstä olen syönyt kaksi (2) tuuman slaissia.

Olen oikea namusetä, ostan yleensä kaikkia herkkuja lähinnä nostalgian takia.
MUTTEN itse niitä pahemmin syö...

Ostin kanssa aiemmin mainitun M.A.C. - mehujään makuisen limsapullon joskus viime vuonna, edelleen jääkaapissa. :lol:
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

m1ckey kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:13 am Ostin kanssa aiemmin mainitun M.A.C. - mehujään makuisen limsapullon joskus viime vuonna, edelleen jääkaapissa. :lol:
Kaipa se aikuisen ihmisen keho tietää mitä tarvitsee - ja mitä ei! Varmaan suojeleekin meitä omalla tavallaan.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
AlsSie
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AlsSie »

m1ckey kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:13 am
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 1:28 am
Huutaja Jaana kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 12:25 am

Joo. Tai sit lähdetään Houstoniin moikkaamaan Dr. Now´ta.

Tohtori Now sen tietää: Jumppaaminen ei auta laihduttajalle. Se auttaa että syö terveellisemmin ja vähemmän.
No syödään sitten terveellisemmin ja vähemmin, jos on tarve laihdutukseen. Jos syö useampaa namsnamia päivässä niin vähentää vain yhteen. Mulla ei just nyt tarve laihikseen (toivottavasti ei jatkossakaan 🙏🏻, mutta jos tulisi, niin sitten vaan itsekurilla eteenpäin jne), mutta tiedän että pitää vähän katsoa mitä syö. Nyt onkin sipsipussi sopivasti lopussa, niin ei tule sinne mentyä. :)
Kohtuullisuus on homman idea...

Aiemmin mainitusta NESTLEN Persikka & Vadelma litrajäätelöstä olen syönyt kaksi (2) tuuman slaissia.

Olen oikea namusetä, ostan yleensä kaikkia herkkuja lähinnä nostalgian takia.
MUTTEN itse niitä pahemmin syö...

Ostin kanssa aiemmin mainitun M.A.C. - mehujään makuisen limsapullon joskus viime vuonna, edelleen jääkaapissa. :lol:
Mulla on vähän sama tyyli litran jäätelöiden kanssa. En ota niistä kuin ohuita siivuja yleensä. Oikeasti en ole ns. jäätelöihmisiä (mutta yritän nyt päästä vähän makuun), haluan vaan tietää sen maun ja jos on tosi hyvää, niin sitten otan vähän lisää, mutta yleensä eivät ole niin hyviä.

Nostalgiatyylisi kuulostaa mukavalta.
Mahdollisesti näin.
AlsSie
Martin Beck

No nyt tuli maha kipeäksi!

Olin jo niin hyvillä mielin. Tämä luultavasti johtuu puffettijäätelön keksistä, siinä on gluteenia ja se ei ilmeisesti käy mulle.

Joutunen menemään mahalteen makaamaan tyyny vatsan alle laitettuna. Tämän tästä nyt saa, herkuttelusta. :cry:

Otin puffetin lisäksi myös vähän karkkia ja vadelmia, mutta jälkimmäisistä ei ole aiemmin tullut tällaista.
En tiedä uskallanko koettaa puffetteja gluteenipitoisuuden takia.

Yhtenä toiveena lampunhengelle (jos sellainen ilmaantuisi) olisi, että pystyisi syömään ja juomaan mitä vaan ilman mitään vaivaa.
Mahdollisesti näin.
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:54 am Olin jo niin hyvillä mielin. Tämä luultavasti johtuu puffettijäätelön keksistä, siinä on gluteenia ja se ei ilmeisesti käy mulle.
Kaikki hyvä on aina pahasta :x
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
AlsSie
Martin Beck

RL11/6 kirjoitti: La Heinä 18, 2026 8:58 am
AlsSie kirjoitti: La Heinä 18, 2026 12:54 am
RL11/6 kirjoitti: Pe Heinä 17, 2026 11:40 am
..
Itse pidän suomalaiskansallisromanttisena makuna vanhanajan Pöytäviinaa. Toinen hyvä on Seppo Lehtomainen Jägermeistenvanilja. Vanilja toimii sinällään hyvin ku klux klan -jäätelönä ja sopii näiden nuorten valkoihoisten reippaiden miesten imagoon, koska vaniljan makuhan saadaan aidolla tavalla hankittuna (eläinkunnan tuotteena) majavan perseestä. Siinä on sitä Syvä Joki -meininkiä ja kärsämäkeläistä zoofiiliaa, jotta se mahtuu sikaniskaisten maaseutujen rasistiperheiden pakastimeen, eikä ole siellä viemässä tilaa niin kuin ihmiset Pentti Linkolan syväekologistisfilosofiassa.

Itse olen hieman jäädyttänyt huna- ja vesimelonisiivuja pakastimessa, jotta en syö samaa paskajäätelöä, mitä muut ihmiset. Sokeriliemessä säilötyt säilykepersikat toimivat myös loistavasti. Roskaihmiset tekevät niistä persikkapiirakkaa, laittavat täytekakun täytteeksi, tai tekevät niistä kotiviiniä. Hedelmien tulisi olla niitä, joita me kutsumme jäätelöiksi, makeisiksi ja leivoksiksi. Vitamiinit saadaan eläinten tavoin marjoista ja sisäelimistä, ei hedelmistä. Hedelmät ovat pelkästään sokeripommisia karkkeja, jotka aiheuttavat syöpien lisäksi keskivartalolihavuutta ja vesivatsaisuutta, kun maksa pettää ja rasvoittunut sydän piiputtaa.
Miten muistelisin, että olet joskus puhunut (siis kirjoittanut) jostain minttujäätelöstä, mitä teit itse? :P En ole lukenut jokaista palstalle kirjoittamaasi viestiä, mutta satun nyt vaan muistamaan tämän, ihmeellisesti. Sama homma kuin että saattaa muistaa epäolennaisia tai näennäisesti sattumanvaraisia seikkoja.

Hunaja- ja vesimelonisiivut ovat hyviä, tuota pakastamismetodia en ole kokeillutkaan, kiitti vinkistä. Joskus talvisin syön iltaisin/yöpalaksi pakastimesta suoraan otettuja jäisiä mansikoita. Näiden lisäksi syön kyllä karkkiakin ja sipsejä, että en ole absolutisti terveysruokavalion suhteen.

Etkö sä oikeasti syö mitään sipsejä tai karkkia, entäpä pullapitkoja? Viimeisimmän suhteen muistelen jälleen (hehhe) kirjoittaneesi jostakin tekemästäsi pitkosta, joten et voi nyt sanoa, ettet söisi mitään epäterveellistä ja makeaa. Gotcha!
Jos leipoo itse, se on englantilaispaskahuussisavolaisittain "baking arttia" parhaimmillaan, jos siihen vain suhtautuu kuin kirurgi työhönsä. On minulla myös aina kaapissa K menun sitruunakakku odottamassa erikoiskahvitilannetta, mutta ne ovat niin harvinaisia, että keskityn enemmän juuri tuohon leipomiseen. Josta pitääkin mainita, että Xtran se halvin vehnäjauho ei ole hyvä kuin pizzataikinassa, mutta Kotimaista puolikarkea (se 2 kg sininen pussi) on parempaa rakaa-ainetta kuin yhdenkään raskalaisen tai italialaisen kahvilakondiittorin käyttämä. Oikein räikeänväriset sokerikuorrutteet ja semmoinen Hello Kitty -ulkoasu on se juttu. Vähän kuin kotikemisti valmistaisi pommia.
:D loppuosan kuvailuille .

Hyvä vinkki tuossa Kotimaisen 2kg:n puolikarkeasta vehnäjauhosta, ainoa vaan, että todennäköisen gluteeniherkkyyden takia joudun käyttämään gluteenittomia jauhoseoksia. En ole kauheasti leivoskellut, mutta juuri muutamia päiviä sitten tein banaanileivän gluteenittomalla jauhoseoksella ja se oli tosi hyvää.
Mahdollisesti näin.
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

LIDLin versio "puffetista". Vain 0.99€ eli varmasti hintansa väärti :!:

Kuva
AlsSie
Martin Beck

^ En tiedä, miten tohdin jatkaa puffettien suhteen kokeilua. Toisaalta (!) sittenhän se juurisyy varmistuisi, jos taas söisin jonkin puffetin ja maha tulisi kipeäksi. Tosin tarkka juurisyy olisi edelleen haussa, kts seuraava pohdintaosio.

En ole varma allergisuudesta gluteenille, mutta pyrin pääsääntöisesti välttämään sitä. Nyt tuli maha kipeäksi ja tuli mieleen, että jospa syynä on gluteenin sijasta tai lisäksi jokin ainesosa siinä Pirkka Daniela suklaa-appelsiinipuffetissa. Stabilointi - tai emulgointi tai nostatusaineet? Hain nyt roskiksesta sen pakkauskääreen ja listaan tähän syömäni puffetin ainesosat:

Suklaan ja appelsiinin makuista kermajäätelöä (56%) ja kookoskeksiä

Ainesosat: suklaan ja appelsiininmakuinen kermajäätelö /vesi, kerma 8% Viro), sokeri, rasvaton maitojauhe, voi, herajauhe (maito), kaakaojauhe * stabilointiaineet(E410, E412), emulgointiaine (E471, kasviperäinen), luontainen aromi/ , keksi /vehnäjauho, sokeri, kasvirasva (palmu), vähärasvainen kaakaojauhe*, suola, emulgointiaine (E471, kasviperäinen), nostatusaineet (E503, E500), AROMI/ . Saattaa sisältää pieniä määriä pähkinöitä ja maapähkinää. *Rainforest Alliance Certified. Lue lisää ra.org.

Valmistusmaa Viro. Valmistuttaja Kesko Oyj.

Tuli tämä ainesosien mahdollisen allergisuuden mietintä mieleen, koska mun mahdollinen allergisuus gluteenia kohtaan ei ole ollenkaan selvää. Saatan välillä ilman oireita pystyä syömään gluteenipitoisia keksejä tai leipää, mutta pyrin tosiaan pääsääntöisesti välttämään gluteenia. Onko keillään muilla allergisuutta/herkkyyttä ja/tai tietoa emulgointi/yms aineista?
Mahdollisesti näin.
Huutaja Jaana
Angus MacGyver

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 4:51 amEn tiedä, miten tohdin jatkaa puffettien suhteen kokeilua.
Ehkä ei kannata! Ei mikään oo vatsakivun arvoista. Sairas kipu.
acp
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja acp »

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:02 am Coca colaan mulla ei olekaan ollut riippuvuutta, sen sijaan sipseihin näin voisi sanoa olevan.
Entäs suolapähkinöihin?

Ps. Nestlestä en jaksa avautua :mrgreen:. Unilever, Kraft Foods, Orkla, jne. menee liian off topic.
AlsSie
Martin Beck

acp kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 5:29 am
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:02 am Coca colaan mulla ei olekaan ollut riippuvuutta, sen sijaan sipseihin näin voisi sanoa olevan.
Entäs suolapähkinöihin?

Ps. Nestlestä en jaksa avautua :mrgreen:. Unilever, Kraft Foods, jne. menee liian off topic.
Tykkään kyllä suolapähkinöistä, niihin ei ole kuitenkaan ollut samanlaista riippuvuutta kuin sipseihin. :)

Nyt ajattelin mennä suihkuun ennen untenmaita, lämmin suihku voi tehdä hyvää mahallekin. Ehkä pari kulausta laktoositonta maitoa olisi myös paikallaan. Silicea-piihappogeeliä löytyisi mahakipuun, sitäkin voisi ottaa mutta sitten ei ohjeen mukaan voi ottaa pariin tuntiin muuta lääkettä esim särky- tai unilääkettä. Olen jäänyt tähän tyynyjen kanssa jumittumaan lepoasentoon, joskus johonkin asentoon vaan jää "jumiin" :D ja näppäimistö on siinä edessä pitäen yhteyden eetteriin päällä, no täytyy vaan lähteä suihkuun ja nukkumaan.

Tarvitsee aikaistaa nukkumaan menemisiä, mutta nyt tuli mahakipu viivästyttämään. Selitystä, selitystä, päätä tyynyyn vaan, kuten sanotaan. Mutta ei se aina mene niin.

Hyvää yötä ja sunnuntaita. 💤🙏🏻🌅✨
Mahdollisesti näin.
acp
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja acp »

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 5:41 am
acp kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 5:29 am
Entäs suolapähkinöihin?

Ps. Nestlestä en jaksa avautua :mrgreen:. Unilever, Kraft Foods, jne. menee liian off topic.
Tykkään kyllä suolapähkinöistä, niihin ei ole kuitenkaan ollut samanlaista riippuvuutta kuin sipseihin. :)

Nyt ajattelin mennä suihkuun ennen untenmaita, lämmin suihku voi tehdä hyvää mahallekin. Ehkä pari kulausta laktoositonta maitoa olisi myös paikallaan. Silicea-piihappogeeliä löytyisi mahakipuun, sitäkin voisi ottaa mutta sitten ei ohjeen mukaan voi ottaa pariin tuntiin muuta lääkettä esim särky- tai unilääkettä. Olen jäänyt tähän tyynyjen kanssa jumittumaan lepoasentoon, joskus johonkin asentoon vaan jää "jumiin" :D ja näppäimistö on siinä edessä pitäen yhteyden eetteriin päällä, no täytyy vaan lähteä suihkuun ja nukkumaan.

Tarvitsee aikaistaa nukkumaan menemisiä, mutta nyt tuli mahakipu viivästyttämään. Selitystä, selitystä, päätä tyynyyn vaan, kuten sanotaan. Mutta ei se aina mene niin.

Hyvää yötä ja sunnuntaita. 💤🙏🏻🌅✨
Hyvät yöt! Toivottavasti huomenna voit paremmin.
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:54 am Tämä luultavasti johtuu puffettijäätelön keksistä, siinä on gluteenia ja se ei ilmeisesti käy mulle.
Vielä puffetin keksistä. Silloin kun se oli piparnakkeli-nimellä niin tuo keksi oli tummempi, kai siinä oli enemmän kaakaota.
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:54 am gluteenia ja se ei ilmeisesti käy mulle.
Kyllähän sitä pitäisi tietää onko keliakia vai ei. Sitä joko on tai ei ole, ei voi olla vain vähän.
Kai sinä syöt muutakin mikä sisältää viljaa kuten leipää, keksejä tai pizzaa tai mitä tahansa? Tuleeko vatsa kipeäksi muista viljatuotteista?
AlsSie
Martin Beck

Private dick kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 11:04 am
AlsSie kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 2:54 am gluteenia ja se ei ilmeisesti käy mulle.
Kyllähän sitä pitäisi tietää onko keliakia vai ei. Sitä joko on tai ei ole, ei voi olla vain vähän.
Kai sinä syöt muutakin mikä sisältää viljaa kuten leipää, keksejä tai pizzaa tai mitä tahansa? Tuleeko vatsa kipeäksi muista viljatuotteista?
Selitin tätä asiaa vähän aikaisemmissa viesteissä. Mulla voi tulla oireita ruuista ja olen huomannut, että gluteenipitoisten ainesten välttäminen on auttanut. FodMap-tyyppinen ruokavalio on myös auttanut. Olen tehnyt kaupasta ostetun gluteenitestin ja muistaakseni keliakia on multa myös testattu terveyskeskuksessa eikä mulla sitä ole, mutta silti oireilua on eli se voi olla jostain tärkkelyksestäkin tai elintarvikeaineista jne. Välillä kokeilen kuitenkin gluteenipitoisia ruokia/leipomuksia ja niistä ei aina tulekaan oireita. Pääasiassa suosin gluteenittomia ruoka-aineksia, kaurapuuro on gluteenitonta ja leivät otan gluteenittomina ja jauhot samoin. Johonkin elimistö reagoi, toivoisin tietenkin että ei reagoisi juuri mihinkään. Yritän selvittää tilannetta ja yksi keino olisi mennä ruoka-aineallergiatestiin, se tapahtuisi yksityisessä terveyspaikassa. Anti-inflammatorisessa ruokavaliossa gluteenia kehotetaan välttämään, vaikka ei olisikaan keliakiaa.

acp kirjoitti: Su Heinä 19, 2026 7:14 am Hyvät yöt! Toivottavasti huomenna voit paremmin.
Kiitos. :) Vatsakipua ei nyt juuri ole ja pääsin nukkumaankin ilman mahakipua. Tänään ajattelin myöhemmin kokeilla jotakin pakastimessa olevaa jätskiä, mutta jätän nyt puffetit väliin. Jos taas tulee oiretta pintaan, niin sitten se on jokin elintarvikeainejuttu niissä jätskeissä. Erikoistuutteihin on varmaan lisätty enemmän aineita kuin esim. litran jäätelöihin, heitän näin nyt mututunnelmalla. Olisi tosi mukavaa, kun ei tarvisi miettiä mitään, vaan voisi syödä miten vaan. 8)
Mahdollisesti näin.
Vastaa Viestiin