Aulis Käkelä - Katosi kotoaan Rovaniemellä 19.8.2006
Re: Aulis Käkelä - Katosi kotoaan Rovaniemellä 19.8.2006
Eiköhän se syy, miksi Mersu - porukka ei ole viranomaisiin yhteyttä ottanut ole nyt kuitenkin niinkin arkinen kuin se, että he ovat Käkelän syystä tai toisesta mukanaan vieneet, melko pian autokyydin alettua hänet tappaneet ja onnistuneet kätkemään ruumiin niin hyvin, ettei sitä ainakaan toistaiseksi ole löydetty.
Se yksinkertaisin selitys kun useimmiten osuu oikeaan.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
^ Enpä sanoisi, että tuo on arkinen selitys. Kuin tuollaista tehtäisiin tavan takaa. Arkista olisi lähteä metsässä käymään, saada sairauskohtaus, ja tuupertua niille sijoilleen. Mutta se, yleensä luonnollisin, selitys ei kelpaa, kun halutaan, että tapaukseen liittyy rikos.
Tietysti autoporukkakin on voinut Käkelän viedä, mutta en pidä sitä mitenkään itsestään selvänä vaihtoehtona. Miksei viejä voisi olla toinenkin autoporukka - pihassahan sittemmin kävi myös Auliksen veli?
Tietysti autoporukkakin on voinut Käkelän viedä, mutta en pidä sitä mitenkään itsestään selvänä vaihtoehtona. Miksei viejä voisi olla toinenkin autoporukka - pihassahan sittemmin kävi myös Auliksen veli?
- Ross Sullivan
- James Bond (David Niven)
No kyllä siellä alueella tämä katoaminen on edelleen pinnalla. Ei se mitään kasvotonta suurkaupunkialuetta ole.Rousku kirjoitti: La Elo 01, 2026 1:10 amHyvin mahdollisesti en. En muista niitten nimiä kovin pitkään jälkeenpäin.Ross Sullivan kirjoitti: La Elo 01, 2026 12:54 am Ja sitten sä et koskaan kuulisi tämän kauppakumppanin katoamisesta? Et vaikka tapaus on tunnettu.
Oliko tästä tapauksesta sinun mielestäsi sitten heti alkuun paljonkin juttua tiedotusvälineissä? Alkuvaikutelmani mukaan ei, mutta voin olla väärässä.
Eli oliko tapaus edes järin tunnettu? Suurin osa katoamistapauksista ei ole. Melkein pitää olla nätti nuori tyttö, jotta lööppeihin pääsee ja koko kansa tietää. Ei joku keski-ikäinen vanhapoika ketään kiinnosta.
Jos Aulis on ollut tuttu, niin kyllä silloin paikallinen on siitä katoamisesta ja mersun käymisestä paikalla kuullut. Tuskin siellä paikalla on käynyt muu kuin lähialueen ihminen, joka on Auliksen tuntenut. Ei ole kuitenkaan ilmoittanut itsestään.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.
- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
- Ross Sullivan
Niin ja jos eivät liittyisi, niin ilmoittaisivat itsestään ja kertoisivat tapahtumista oman versionsa.matlockb kirjoitti: La Elo 01, 2026 6:41 am Eiköhän se syy, miksi Mersu - porukka ei ole viranomaisiin yhteyttä ottanut ole nyt kuitenkin niinkin arkinen kuin se, että he ovat Käkelän syystä tai toisesta mukanaan vieneet, melko pian autokyydin alettua hänet tappaneet ja onnistuneet kätkemään ruumiin niin hyvin, ettei sitä ainakaan toistaiseksi ole löydetty.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
Miten niin?Ross Sullivan kirjoitti: La Elo 01, 2026 7:15 pm Tuskin siellä paikalla on käynyt muu kuin lähialueen ihminen, joka on Auliksen tuntenut.
Pohjoisessa se "lähialuekin" voi olla aika iso. Ja kattaa myös naapurimaata.
^ Kysymys oli osoitettu Rossille, mutta minä tulkitsen hänen tarkoittaneen tuon niin, ettei sinne Auliksen pihaan ole kukaan täysin tuntematon osannut "eksyä" ja talon sijainti huomioiden, sinne ei yleensä pitäisi olla yhtään mitään asiaa ulkopuolisilla, jotka eivät siellä päin asu tai ole tulossa vierailulle jonkun siellä asuvan luokse. Jos joku sinne tulee pyörimään muuten vain, kiinnittää se ilman muuta huomiota, koska oletusarvo on silloin, ettei sellainen mies/nainen/porukka ole siellä millään päivänvaloa kestävällä asialla. Kuten ei ollut kaikella todennäköisyydellä tuo Mersu - porukkakaan.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Poliisi on suhtautunut Auliksen katoamiseen vakavasti jo alusta alkaen, sillä Kalevassa on julkaistu ensimmäinen, kuvaton ilmoitus Auliksen katoamisesta jo 24.8.2006:
Seuraava ilmoitus kuvan kera julkaistu 30.8.2006:
Tässä Auliksen kohdalla ei voida ainakaan syyttää siitä, etteikö poliisi olisi tarpeeksi aikaisin hänen peräänsä kuuluttanut. Mersuporukkakin olisi voinut nämä ilmoitukset bongata.
Minua vaivaa jostain syystä tuo kalastuslupa-asia. Oliko Auliksella tapana käydä useinkin kalassa? Käsitin Kadonneet-ohjelmasta, että oli.
Sitten tämä vielä:
Tämä on nyt ehkä tällaista lillukanvarsiin tarttumista, mutta puhelin ollut olohuoneen pöydällä. Kenen kanssa Aulis on viimeksi puhunut puhelimessa? Miksi lompakko oli eri paikassa perähuoneessa?
Linkki: https://www.kaleva.fi/mies-kadoksissa-r ... la/1990331Mies kadoksissa Rovaniemellä
24.8.2006 18:40
Rovaniemen Käyrämössä kotipaikassaan yksin asunut 53-vuotias Aulis Käkelä on kadonnut viime viikonlopun aikana eikä häntä ole nähty viime perjantai-illan jälkeen, jolloin hän oli käynyt ostamassa kalastusluvat naapurista.
Rovaniemen Käyrämössä kotipaikassaan yksin asunut 53-vuotias Aulis Käkelä on kadonnut viime viikonlopun aikana eikä häntä ole nähty viime perjantai-illan jälkeen, jolloin hän oli käynyt ostamassa kalastusluvat naapurista.
Käkelä on ammatiltaan kirvesmies ja hänen olisi pitänyt tulla Rovaniemelle töihin omakotityömaalle maanantaiaamuna.
Mies oli käynyt nostamassa verkot lähellä sijaitsevasta Käyrämöjärvestä lauantaina aamupäivän aikana, perannut kalat ja laittanut ne jääkaappiin.
Kadonnut on noin 175 cm pitkä ja hänellä on ollut päällä vihreä kangaspusero.
Lauantaina aamulla kello 8-9 välisenä aikana oli Käkelän talon pihalla käväissyt musta, 1990-luvun mallia oleva Mercedes Benz-henkilöauto. Edellä mainitulla henkilöautolla kadonneen pihassa käyneitä henkilöitä pyydetään ottamaan yhteyttä Rovaniemen poliisin numeroon 016-3295452.
Linkki: https://www.kaleva.fi/53-vuotias-mies-y ... la/198698853-vuotias mies yhä kateissa Rovaniemellä
Vuonna 1953 syntynyt Aulis Käkelä on edelleen kateissa Rovaniemellä.
30.8.2006 18:54
Viimeisin havainto miehestä on perjantailta 18. elokuuta. Mies oli käynyt kello 17:n ja 18:n välillä naapurissa ostamassa kalastusluvat. Havaintojen mukaan Käkelä oli nostanut verkot Käyrämöjärvestä seuraavana aamuna ja laittanut saaliin talteen.
Seuraavana lauantaiaamuna kello kahdeksan ja yhdeksän välillä Käkelän pihalla oli käynyt 1990-luvun mallia oleva musta Mercedes Benz-merkkinen henkilöauto.
Rovaniemen poliisi pyytää pihassa käyneitä henkilöitä ottamaan yhteyttä poliisin, numeroon 016-3295452. Poliisi kaipaa myös niiden henkilöiden yhteydenottoja, jolla olisi havaintoja kadoksissa olevasta miehestä.
Tässä Auliksen kohdalla ei voida ainakaan syyttää siitä, etteikö poliisi olisi tarpeeksi aikaisin hänen peräänsä kuuluttanut. Mersuporukkakin olisi voinut nämä ilmoitukset bongata.
Minua vaivaa jostain syystä tuo kalastuslupa-asia. Oliko Auliksella tapana käydä useinkin kalassa? Käsitin Kadonneet-ohjelmasta, että oli.
Sitten tämä vielä:
Lainaus täältä Ylen sivuilta: https://vintti.yle.fi/ohjelmat.yle.fi/p ... akela.htmlAulis Käkelä katosi kotoaan 19. elokuuta vuonna 2006. Auliksen outo katoaminen on jäänyt asiaa tutkineen ylikonstaapeli Pertti Parikan mieleen.
- Tässä oli Auliksen kännykkä ja lompakko löytyi tuolta perähuoneesta, Parikka muistelee katsellessaan olohuoneen pöytää Käkelän kotitalossa.
Tämä on nyt ehkä tällaista lillukanvarsiin tarttumista, mutta puhelin ollut olohuoneen pöydällä. Kenen kanssa Aulis on viimeksi puhunut puhelimessa? Miksi lompakko oli eri paikassa perähuoneessa?
Poliisi on suhtautunut Auliksen katoamiseen vakavasti jo alusta alkaen, sillä Kalevassa on julkaistu ensimmäinen, kuvaton ilmoitus Auliksen katoamisesta jo 24.8.2006:
Sitten tämä vielä:
Linkki: https://www.kaleva.fi/mies-kadoksissa-r ... la/1990331Mies kadoksissa Rovaniemellä
24.8.2006 18:40
Käkelä on ammatiltaan kirvesmies ja hänen olisi pitänyt tulla Rovaniemelle töihin omakotityömaalle maanantaiaamuna.
Mies oli käynyt nostamassa verkot lähellä sijaitsevasta Käyrämöjärvestä lauantaina aamupäivän aikana, perannut kalat ja laittanut ne jääkaappiin.
Kadonnut on noin 175 cm pitkä ja hänellä on ollut päällä vihreä kangaspusero.
Lauantaina aamulla kello 8-9 välisenä aikana oli Käkelän talon pihalla käväissyt musta, 1990-luvun mallia oleva Mercedes Benz-henkilöauto. Edellä mainitulla henkilöautolla kadonneen pihassa käyneitä henkilöitä pyydetään ottamaan yhteyttä Rovaniemen poliisin numeroon 016-3295452.
Linkki: https://www.kaleva.fi/53-vuotias-mies-y ... la/198698853-vuotias mies yhä kateissa Rovaniemellä
30.8.2006 18:54
Viimeisin havainto miehestä on perjantailta 18. elokuuta. Mies oli käynyt kello 17:n ja 18:n välillä naapurissa ostamassa kalastusluvat. Havaintojen mukaan Käkelä oli nostanut verkot Käyrämöjärvestä seuraavana aamuna ja laittanut saaliin talteen.
Seuraavana lauantaiaamuna kello kahdeksan ja yhdeksän välillä Käkelän pihalla oli käynyt 1990-luvun mallia oleva musta Mercedes Benz-merkkinen henkilöauto.
Rovaniemen poliisi pyytää pihassa käyneitä henkilöitä ottamaan yhteyttä poliisin, numeroon 016-3295452. Poliisi kaipaa myös niiden henkilöiden yhteydenottoja, jolla olisi havaintoja kadoksissa olevasta miehestä.
Sitten tämä vielä:
Lainaus täältä Ylen sivuilta: https://vintti.yle.fi/ohjelmat.yle.fi/p ... akela.htmlAulis Käkelä katosi kotoaan 19. elokuuta vuonna 2006. Auliksen outo katoaminen on jäänyt asiaa tutkineen ylikonstaapeli Pertti Parikan mieleen.
- Tässä oli Auliksen kännykkä ja lompakko löytyi tuolta perähuoneesta, Parikka muistelee katsellessaan olohuoneen pöytää Käkelän kotitalossa.
- murha.infon tiimi
- Martin Beck
murha.infon tiimi kirjoitti: Su Elo 02, 2026 3:34 pm
Aulis Käkelän katoamispaikkaa tarkennettu kartalla.
https://www.murha.info/kartat/kadonneet-kotimaa/
Take one for the team!
- Ross Sullivan
Juuri näin!matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 4:56 am ^ Kysymys oli osoitettu Rossille, mutta minä tulkitsen hänen tarkoittaneen tuon niin, ettei sinne Auliksen pihaan ole kukaan täysin tuntematon osannut "eksyä" ja talon sijainti huomioiden, sinne ei yleensä pitäisi olla yhtään mitään asiaa ulkopuolisilla, jotka eivät siellä päin asu tai ole tulossa vierailulle jonkun siellä asuvan luokse. Jos joku sinne tulee pyörimään muuten vain, kiinnittää se ilman muuta huomiota, koska oletusarvo on silloin, ettei sellainen mies/nainen/porukka ole siellä millään päivänvaloa kestävällä asialla. Kuten ei ollut kaikella todennäköisyydellä tuo Mersu - porukkakaan.
Sen lisäksi: vaikka siellä sitten olisi joku käynyt kääntymässä, mikä ei mielestäni ole todennäköistä, koska joku on poistunut autostakin ja mölynnyt pihalla jotain, eikä sen tien voi olettaa jatkuvan kovin pitkään muutenkaan, niin onhan tämä autoilijaporukka todennäköisesti alle 50-100 km säteeltä. Siis laajemmassa katsannossa sellaisia ihmisiä, jotka ovat nimenomaan sen alueellisen uutisoinnin kohteena.
^ En pidä mitään esim. tienkyselijöitä todennäköisenä tuossa minäkään, sillä olisivat luultavasti menneet toisen talon pihaan silloin. Mutta se, että varta vasten olivat Auliksen luo menossa, ei tarkoita, että eivät olisi voineet jatkaa siitä kauemmaksikin. Pohjoisessa on totuttu ajamaan pitkiäkin matkoja jonkin asian takia, etäisyydet nyt vain on sellaiset. Ja siinä sadan kilometrin sisällä tosiaan on jo naapurimaatakin.
Nehän nyt kumminkin pitäisi hommata vuosittain, jos luvanvaraista kalastusta aikoo harrastaa. Eli ei kalastusluvan hankkimisessa sinänsä ole mitään omituista. Maalla tosin ainakin omien havaintojeni mukaan ei lakien noudattaminen tässäkään asiassa ole niin turhan tarkkaa. Tietysti jos naapuri on se, jolta luvan tuohon Käyrämöjärvelle voi ostaa, ja jos hän on esim. vähän kovistellut Aulista puuttuvista luvista, asia olisi kiinnostava. Kalastuslupa on voimassa kalenterivuoden kerrallaan, eli sikäli luvan hankkiminen vasta elokuun puolenvälin jälkeen voi ihmetyttää. Ilman lupaakin voi kyllä onkia.
Mikä siinä vaivaa? Sekö, miksi juuri nyt oli niitä lupia hankkimassa?Helmie kirjoitti: Su Elo 02, 2026 7:54 am Minua vaivaa jostain syystä tuo kalastuslupa-asia. Oliko Auliksella tapana käydä useinkin kalassa? Käsitin Kadonneet-ohjelmasta, että oli.
Nehän nyt kumminkin pitäisi hommata vuosittain, jos luvanvaraista kalastusta aikoo harrastaa. Eli ei kalastusluvan hankkimisessa sinänsä ole mitään omituista. Maalla tosin ainakin omien havaintojeni mukaan ei lakien noudattaminen tässäkään asiassa ole niin turhan tarkkaa. Tietysti jos naapuri on se, jolta luvan tuohon Käyrämöjärvelle voi ostaa, ja jos hän on esim. vähän kovistellut Aulista puuttuvista luvista, asia olisi kiinnostava. Kalastuslupa on voimassa kalenterivuoden kerrallaan, eli sikäli luvan hankkiminen vasta elokuun puolenvälin jälkeen voi ihmetyttää. Ilman lupaakin voi kyllä onkia.
- Ross Sullivan
Niin, jos sinne varta vasten on menty, niin AK luultavasti ollut tuttu. Luulisi, että tutun katoamisesta tulisi tietoiseksi ja etsitystä mersusta, kun se mersu on lähes jokaisessa uutisoinnissa samalla mainittu.Rousku kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:31 pm ^ En pidä mitään esim. tienkyselijöitä todennäköisenä tuossa minäkään, sillä olisivat luultavasti menneet toisen talon pihaan silloin. Mutta se, että varta vasten olivat Auliksen luo menossa, ei tarkoita, että eivät olisi voineet jatkaa siitä kauemmaksikin. Pohjoisessa on totuttu ajamaan pitkiäkin matkoja jonkin asian takia, etäisyydet nyt vain on sellaiset. Ja siinä sadan kilometrin sisällä tosiaan on jo naapurimaatakin.
Mikä siinä vaivaa? Sekö, miksi juuri nyt oli niitä lupia hankkimassa?Helmie kirjoitti: Su Elo 02, 2026 7:54 am Minua vaivaa jostain syystä tuo kalastuslupa-asia. Oliko Auliksella tapana käydä useinkin kalassa? Käsitin Kadonneet-ohjelmasta, että oli.
Kuten olen jo sanonut, tutun ei tarvitse olla mikään henkilökohtaisempi tuttu, vaan voi olla esim. juuri joku satunnainen bisneskumppani.Ross Sullivan kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:51 pm Niin, jos sinne varta vasten on menty, niin AK luultavasti ollut tuttu. Luulisi, että tutun katoamisesta tulisi tietoiseksi ja etsitystä mersusta, kun se mersu on lähes jokaisessa uutisoinnissa samalla mainittu.
- Ross Sullivan
Niin, en sano että se on mahdotonta, mutta aikamoisessa uutispimennossa on elänyt, jos ei ole kuullut tuttunsa katoamisesta.Rousku kirjoitti: Su Elo 02, 2026 9:06 pmKuten olen jo sanonut, tutun ei tarvitse olla mikään henkilökohtaisempi tuttu, vaan voi olla esim. juuri joku satunnainen bisneskumppani.Ross Sullivan kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:51 pm Niin, jos sinne varta vasten on menty, niin AK luultavasti ollut tuttu. Luulisi, että tutun katoamisesta tulisi tietoiseksi ja etsitystä mersusta, kun se mersu on lähes jokaisessa uutisoinnissa samalla mainittu.
Olen edelleen eri mieltä. Esimerkiksi minä en välttämättä olisi kiinnittänyt huomiota lehden sisäsivulla julkaistuun katoamisilmoitukseen, jossa etsitään sitä tyyppiä jolta ostin muutaman vanhan tietokonepelin, ja jonka kanssa en ennen sitä enkä sen jälkeen ole ollut missään tekemisissä.Ross Sullivan kirjoitti: Su Elo 02, 2026 9:07 pm Niin, en sano että se on mahdotonta, mutta aikamoisessa uutispimennossa on elänyt, jos ei ole kuullut tuttunsa katoamisesta.
Tietysti koko autohan voi olla myös osa naapurin keksimää peitetarinaa. Miten se hänenkään syyttömyytensä niin varmaa olisi? Auliksen hankaluudet "Mirandan" kanssa olleet tiedossa niin kehittänyt niihin istuvan lavastuksen. Asuikohan naapuritalossa muita kuin isäntä itse?