Teemu Puumala 17 v. - katosi Tampereella 2007
Re: Teemu Puumala 17 v. - katosi Tampereella 2007
Se, mitä julkisuuteen on kerrottu, hän soitteli matkalta. Tämä tieto poliisille antoi heille ymmärryksen, ettei häntä surmattu asunnolla
Tekijä on tiedossa poliseillakin niin kuin paikallaolijoilla ja niiden kavereilla.matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 10:48 amYmmärsin, että nuo soitot olisivat tapahtuneet Teemun ollessa vielä Äijänahteentien asunnossa ? voi tietysti muistaa väärinkin, mutta jostain vakavasta tuo häke - puhelu kertoo jonka asunnon isäntä (?) on soittanut. Voi hyvinkin olla, ettei Teemu ole sen aikana ollut edes tajuissaan.Hurjimus kirjoitti: Su Elo 02, 2026 10:33 am Varmaankin Teemu on saanut loimeen, mutta hän kumminkin soitteli matkalla toisille kavereilleen ja suunnitteli jatkoja heidän luona, joten tuskin henkihieverissä oli.
Tietenkin meidän on mahdotonta tietää tapahtumien tarkkaa kulkua, koska emme ole paikalla olleet.
Kukaan ei uskalla vasikoida kun tekijä hengissä.
Polisilta puuttuu näyttö.
Niinpä niin, se näyttö puuttuu.kyr-12 kirjoitti: Su Elo 02, 2026 4:37 pmTekijä on tiedossa poliseillakin niin kuin paikallaolijoilla ja niiden kavereilla.matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 10:48 amYmmärsin, että nuo soitot olisivat tapahtuneet Teemun ollessa vielä Äijänahteentien asunnossa ? voi tietysti muistaa väärinkin, mutta jostain vakavasta tuo häke - puhelu kertoo jonka asunnon isäntä (?) on soittanut. Voi hyvinkin olla, ettei Teemu ole sen aikana ollut edes tajuissaan.Hurjimus kirjoitti: Su Elo 02, 2026 10:33 am Varmaankin Teemu on saanut loimeen, mutta hän kumminkin soitteli matkalla toisille kavereilleen ja suunnitteli jatkoja heidän luona, joten tuskin henkihieverissä oli.
Tietenkin meidän on mahdotonta tietää tapahtumien tarkkaa kulkua, koska emme ole paikalla olleet.
Kukaan ei uskalla vasikoida kun tekijä hengissä.
Polisilta puuttuu näyttö.
Aihe todisteita on, täältä myös löytynee varmaankin 20 vastaavaa, missä poliisilla on tieto tekijästä, mutta ne näytöt puuttuvat, on ainoastaan aihe todisteita.
Parenpi on, että tuhat konnaa vapaalla, kuin yksi syytön linnassa. Tästä lähtee suomen oikeusjärjestelmä.
- Ross Sullivan
- James Bond (David Niven)
Väittäisin, että eivät ole, mutta mitään akateemista tutkimusta en ole aiheesta tehnyt.matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 4:45 am ^ Olen täysin samaa mieltä Rossin kanssa. Muutamilla pikku lisäyksillä. Ihan yhtä kyvyttömiä selvittämään (henki)rikoksia on Itä-Uudenmaan poliisi.
Ja jos teko on tosiaan mennyt niin, että Teemu on hakattu jo lähes hengiltä - > päässyt poistumaan asunnosta/karkuun - > lähdetty perään, täyttää se murhan tunnusmerkstön sitkeän surmaamispyrkimyksen perusteella (vakaa harkinta, murhaa ei suinkaan tarvitse suunnitella päiviä, viikkoja saati kuukausia vaan muutama tuntikin riittää, jokainen henkirikos on erilainen).
Tämä tapaus pitäisi/olisi jo pitänyt siirtää KRP:lle.
Niin, vakaa harkinta on yksi murhan kvalifiointiperusteista (ei tarvitse osoittaa erikseen sitkeää surmaamispyrkimystä), mutta käytin "suunnitemallisuutta" ihan tarkoituksellisesti. En ole väittänyt, että suunnitelmallisuudessa olisi jokin tarkka aikaraja, mutta lyhytaikainen harkinta ei lähtökohtaisesti täytä vakaata harkintaa.
Mielestäni Puumalan tapauksessa on viitteitä ennalta laaditusta suunnitelmasta. Tekijä näyttää päättäneen lähteä uhrin perään, eikä kohtaaminen vaikuta sattumanvaraiselta. Lisäksi autoa voidaan pitää tekovälineenä, ja surman jälkeen ruumis hävitettiin ja jäljet peitettiin onnistuneesti. Vaikka ruumiin hävittäminen ei yksin osoita vakaata harkintaa, se voi yhdessä muiden seikkojen kanssa tukea päätelmää ennalta suunnitellusta teosta.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.
- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
^ Itse asiassa Raija Juutilan tapauksessa juurikin ruumiin hyvä kätköpaikka osoitti käräjäoikeuden mielestä vakaata harkintaa ja toi Tauno Luukkalalle yhdessä muun näytön kanssa elinkautisen, jonka Turun hovioikeus valitettavasti lievensi 10 vuoden vankeusrangaistukseksi taposta.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
- Ross Sullivan
Siis tuomiossa on perusteltu, että ruumiin kätkeminen yksistään osoitti vakaata harkintaa? En suoraan sanottuna uskon ennen kuin todisteet on lyöty tähän ketjuun.matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:42 pm ^ Itse asiassa Raija Juutilan tapauksessa juurikin ruumiin hyvä kätköpaikka osoitti käräjäoikeuden mielestä vakaata harkintaa ja toi Tauno Luukkalalle yhdessä muun näytön kanssa elinkautisen, jonka Turun hovioikeus valitettavasti lievensi 10 vuoden vankeusrangaistukseksi taposta.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
^ Ei suinkaan yksinään, vaan yhdessä muun näytön kanssa. Luukkalan lehti-ilmoitukset "emännätön talo" ym.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
- Ross Sullivan
Niin, yhtenä tekijä varmasti kyllä. Puumalan tapauksessa on aika vaikea ajatella, että Teemu olisi sillä kotimatkallaan kadonnut ihan luonnollisin syin pysyvästi.matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:48 pm ^ Ei suinkaan yksinään, vaan yhdessä muun näytön kanssa. Luukkalan lehti-ilmoitukset "emännätön talo" ym.
Kyllä, yhtenä tekijänä nimenomaan. Sitä tarkoitin.Ross Sullivan kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:49 pmNiin, yhtenä tekijä varmasti kyllä. Puumalan tapauksessa on aika vaikea ajatella, että Teemu olisi sillä kotimatkallaan kadonnut ihan luonnollisin syin pysyvästi.
Ja vielä erikoisempaa olisi, että tuon luonnollisen kuoleman/katoamisen jälkeen pääepäillyn autossa, takakontissa, todetaan kuljetetun ruumista.
- Ross Sullivan
On tämä kyllä outo keissi, kun ei ole oikeuteen asti ainakaan toistaiseksi päätynyt.matlockb kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:51 pmKyllä, yhtenä tekijänä nimenomaan. Sitä tarkoitin.Ross Sullivan kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:49 pmNiin, yhtenä tekijä varmasti kyllä. Puumalan tapauksessa on aika vaikea ajatella, että Teemu olisi sillä kotimatkallaan kadonnut ihan luonnollisin syin pysyvästi.
Ja vielä erikoisempaa olisi, että tuon luonnollisen kuoleman/katoamisen jälkeen pääepäillyn autossa, takakontissa, todetaan kuljetetun ruumista.
Olisikohan sitten niin, että poliisilla on tiedossaan jotain sellaista, joka puoltaa epäiltyjen syyttömyyttä?
Olen tuota samaa miettinyt, mutta yleensä sellaisissa tilanteissa poliisi tuo esiin sen syyttömyyttä puoltavan/puoltavat seikat (tai ainakin kertoo, että sellaisia seikkoja on) jo epäillyn/epäiltyjen itsensäkin edun nimissä ja todennäköisesti jopa toivomuksesta, jotta ei syyttömiä ihmisten puheissa syyllistettäisi.Ross Sullivan kirjoitti: Su Elo 02, 2026 8:58 pmOlisikohan sitten niin, että poliisilla on tiedossaan jotain sellaista, joka puoltaa epäiltyjen syyttömyyttä?
Kyllä tämä pahasti näyttää siltä, että paikallispoliisi vain on yksinkertaisesti saamaton ja haluton viemään juttua syyttäjälle. Kuten todettua; paljon vähemmästäkin on syytteitä nostettu.
(Lainausta lyhennetty.)
-
olankohaus
- Armas Tammelin
Kyllähän se alun viive tutkinnan aloituksessa ja väärin tulkittu nk. omasta halusta katoaminen-linja teki sen suurimman ongelman tutkinnan onnistumisessa tulkintani mukaan.
Siinähän oli mahdollisuus tuhota todisteet, sopia yhteneväiset puheet ja kehittää alibit kaikille. Kyllähän se porukka tajusi, että valmistautuminen oli tärkeää ja aikajanalle keksiä syyt ym.
Jos Teemu todistetusti pääsi asunnosta pois ja matkalle soittelemaan muille, niin silti edelleen he ovat olleet liikkeellä autolla etsimässä Teemua ja siihen päättyvät jäljet kadonneen havainnoista.
Mun mielestä on sääli, että tähän saakka on kyllä uudelleen aktivoiduttu Raisan katoamisen kanssa ja edelleen pyydelty havaintoja ja tarkistettu vihjeitä, mutta Teemun tapaus ei aiheuta samanlaista aktiivisuutta..
Siinähän oli mahdollisuus tuhota todisteet, sopia yhteneväiset puheet ja kehittää alibit kaikille. Kyllähän se porukka tajusi, että valmistautuminen oli tärkeää ja aikajanalle keksiä syyt ym.
Jos Teemu todistetusti pääsi asunnosta pois ja matkalle soittelemaan muille, niin silti edelleen he ovat olleet liikkeellä autolla etsimässä Teemua ja siihen päättyvät jäljet kadonneen havainnoista.
Mun mielestä on sääli, että tähän saakka on kyllä uudelleen aktivoiduttu Raisan katoamisen kanssa ja edelleen pyydelty havaintoja ja tarkistettu vihjeitä, mutta Teemun tapaus ei aiheuta samanlaista aktiivisuutta..
Poliisin mukaan Teemu soitteli toisille kavereille matkallaan Tohloppia kohti, juurikin suunnitellen uutta bile paikkaa.
Sitten on " tappajien" naapurin havainto, kun tämä epäilty lähti autolla asunnoltaan. Hänhän alkuun väitti, ettei ollut poistunut sieltä, mutta todistajan tultua esiin, hän muutti puheitaan.
Kuukkeloikkaa
YLE. Teemu pahoinpideltiin ja tappaja lähti perään.
Sitten on " tappajien" naapurin havainto, kun tämä epäilty lähti autolla asunnoltaan. Hänhän alkuun väitti, ettei ollut poistunut sieltä, mutta todistajan tultua esiin, hän muutti puheitaan.
Kuukkeloikkaa
YLE. Teemu pahoinpideltiin ja tappaja lähti perään.
- Ross Sullivan
Ihan asiaa.olankohaus kirjoitti: Ma Elo 03, 2026 6:58 pm Kyllähän se alun viive tutkinnan aloituksessa ja väärin tulkittu nk. omasta halusta katoaminen-linja teki sen suurimman ongelman tutkinnan onnistumisessa tulkintani mukaan.
Sekin vielä, että 2007 nää heebot ovat todennäköisesti kommunikoineet tekstarein. Jos olisi ollut esim. 2017, niin olisivat oletettavasti käyttäneet tiettyjä nuorison suosimia äppejä, joista viestejä olisi ollut mahdollista (viimeistään ulkomaan yhtiön avustuksella) palauttaa.
^ Ross otti esiin tuossa tuon mahdollisuuden palauttaa viestejä.
Muistelen, että pari vuotta sitten edesmennyt erittäin hyvä ystäväni, joka ymmärsi tietotekniikan päälle, olisi kertonut minulle, että tekstiviestejä operaattori säilyttää kaksi vuotta, mutta saatan muistaa väärin, mitä hän tarkoitti ja tässä tapauksessa kaikki mahdollinen laite-etsinnöillä saatava hyöty on jo auttamatta joka tapauksessa menetetty vuosia sitten.
Tässähän on alusta asti ollut valitettavasti yksi ja sama tutkinnanjohtaja kuin oli Karoliina Kestin katoamisjutussa, Hannu Kallioniemi, josta lausui Kesti jutussa että "jos joku on varmaa, niin Likolammessa hän (Kesti) ei varmasti ole" (osittain vapaa lainaus).
Kuten edellä olen jo todennut, en pidä Kallioniemeä mitenkään pätevänä poliisina vaikka kokenut onkin. Kokemus ei aina takaa ammattitaitoa ja osaamista. Hän tuskin on ratkaissut yhtään henkirikosta.
Samaa sakkia muut Tampereen poliisit. Jari Kinnusen (joka on poikkeus) käsissä ratkesi Raija Juutilan henkirikos, oli vähällä ratketa Markku Mallatin henkirikos (ehti vain vanhentua syyteoikeus eli siirrettiin Kinnusen käsiin liian myöhään) ja ratkesi Tesoman murha (joka tuomittiin syyntakeettomana taposta Niuvaniemeem), jossa tosin tekijä ehti yllättäen itse tunnustaa ennen kuin dna-massatestaus osui hänen kohdalleen.
Muistelen, että pari vuotta sitten edesmennyt erittäin hyvä ystäväni, joka ymmärsi tietotekniikan päälle, olisi kertonut minulle, että tekstiviestejä operaattori säilyttää kaksi vuotta, mutta saatan muistaa väärin, mitä hän tarkoitti ja tässä tapauksessa kaikki mahdollinen laite-etsinnöillä saatava hyöty on jo auttamatta joka tapauksessa menetetty vuosia sitten.
Tässähän on alusta asti ollut valitettavasti yksi ja sama tutkinnanjohtaja kuin oli Karoliina Kestin katoamisjutussa, Hannu Kallioniemi, josta lausui Kesti jutussa että "jos joku on varmaa, niin Likolammessa hän (Kesti) ei varmasti ole" (osittain vapaa lainaus).
Kuten edellä olen jo todennut, en pidä Kallioniemeä mitenkään pätevänä poliisina vaikka kokenut onkin. Kokemus ei aina takaa ammattitaitoa ja osaamista. Hän tuskin on ratkaissut yhtään henkirikosta.
Samaa sakkia muut Tampereen poliisit. Jari Kinnusen (joka on poikkeus) käsissä ratkesi Raija Juutilan henkirikos, oli vähällä ratketa Markku Mallatin henkirikos (ehti vain vanhentua syyteoikeus eli siirrettiin Kinnusen käsiin liian myöhään) ja ratkesi Tesoman murha (joka tuomittiin syyntakeettomana taposta Niuvaniemeem), jossa tosin tekijä ehti yllättäen itse tunnustaa ennen kuin dna-massatestaus osui hänen kohdalleen.