Rauhallisen pientaloalueen lapset pakotetaan Ghetto-kouluun

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Paikalla
Öyhö
Olivia Benson

Re: Rauhallisen pientaloalueen lapset pakotetaan Ghetto-kouluun

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

Nähdäksemme ratkaisu [on] maahanmuuttajataustaisten lasten nykyistä tasaisempi jakautuminen sekä päiväkotien että koulujen välillä kaupunginosasta riippumatta. Tämä tarjoaisi jokaiselle lapselle mahdollisuuden suomen kielen oppimiseen jo ennen koulun alkua ja vähentäisi segregaatiota pitkällä aikavälillä. Yhtä tärkeää olisi, että suomenkielisten perheiden vanhemmat näkisivät segregaation haitat niin päiväkotien pihoilla kuin päätöksenteossakin.
Jösses tätä schaissea.

Kyllä me nähtiin sekä massiivisen maahanmuuton että segregaation haitat. Siksi me muutettiin pois, ettei meidän lapset joutuneet kouluun, jossa yli puolet taistelee suomen vieraana kielenä.

Kirjoittajat eivät voi tosissaan vaatia, että rikastusta jaetaan tasaisesti kaikille.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
Paikalla
Öyhö
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

URSA kirjoitti: To Elo 13, 2026 4:02 pm https://www.iltalehti.fi/palat/e9e2ebfd ... b82b6eb067

Ja vielä ihmettelen miten 10 vuotta Suomessa asuneet 19 - ja 21 - vuotiaat ei puhu tarpeeksi suomea työskennelläkseen tai edes opiskellakseen suomeksi. Mitä ne täällä tekee?
Odottaa että me tullaan järkiimme ja perutaan oleskelulupa.

Suomessa ei ole töitä oikein edes kielitaitoiselle.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Jutussa haastatellulla on nimikaimoja joten en tiedä onko haastateltu pentujoogaaja vai mikrobitutkija vai joku muu.
Mira kertoo, miksi halusi lapsensa "parjatun Itä-Helsingin" kouluun

Julkaistu 24.08.2026 06:27

Segregaation torjunta nousi tapetille kuluneen kesän aikana.

Keskustelu segregaation torjunnasta otti kesällä kierroksia, kun Helsingin kaupunki päätti muuttaa koulupiirijakoa Itä-Helsingissä tasoittaakseen oppilasmääriä ja vieraskielisten osuuksia kouluissa.

Tapausta kommentoitiin ministeritasoa myöten. Esimerkiksi sisäministeri, kaupunginvaltuutettu Mari Rantanen (ps.) vaati Helsingin kaupunkia perumaan päätöksen koulualueiden muutoksista ja kutsui tapausta ”päättömäksi touhuksi”.

Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara totesi, että koulurajojen muuttaminen on väärä keino ratkaista suurten kaupunkien segregaatio-ongelmaa.

Tapauksen yhteydessä on noussut esille koulushoppailu, eli se, että vanhemmat hakevat lapsiaan eri keinoin muihin kouluihin, jotka tuntuvat heistä paremmilta.

Helsingissä asuva kahden lapsen äiti Mira Grönroos otti hiljattain kantaa keskusteluun Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Grönroos totesi kirjoituksessaan olevansa sitä mieltä, että koulun monimuotoisuus on itse asiassa lapsen etu. Hän kertoo valinneensa huolella asuinpaikakseen "koulushoppailukeskustelun yhteydessä parjatun", Itä-Helsingissä sijaitsevan alueen.

Hän kertoo valintansa kriteerinä olleen muun muassa luonnon läheisyyden, hyvän sijainnin ja monimuotoisen asukaskunnan.

– Minun mielestäni täällä on hyvä, rento ilmapiiri ja paljon erilaisia ihmisiä. Se tuo itsellenikin sellaisen turvallisen olon, että minäkin saan olla juuri sellainen kuin olen. Puhutaan, että on huonoja alueita. Sitten kun itse täällä asuu, niin asian kokee siten, että ei ymmärrä, miksi tätä niin kartetaan, Grönroos kommentoi MTV Uutisille.

Grönroos kertoo, että kun hän hiljattain muutti uuteen asuntoon, niin ajatuksena oli varta vasten, että lapset pysyvät nykyisessä koulussaan.

"Monimuotoisuus huomattavasti enemmän läsnä nykyään"

Grönroos kertoo asuneensa lapsena itse alueella, joka oli kulttuurisesti hyvin yksipuolinen. Hän toteaa huomanneensa, kuinka suuri kontrasti on hänen nykyiseen elämäänsä verrattuna.

– Ero on nyt silmiinpistävä, kun on asunut tällä alueella, tässä ajassa ja mitä näkee työelämässä – kaikkialla on monimuotoisuutta.

Grönroos kertoo havahtuneensa siihen, että ei olisi ollut pahitteeksi jos hän itsekin olisi ollut jo lapsuusaikana kosketuksissa enemmän eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa.

– Sen myötä pystyy toimimaan kansainvälisissä yhteyksissä ja kotimaisen monimuotoisuuden kanssa paremmin. En näe mitään haittaa siinä.

"Negatiivinen uutisointi harmittanut"

Grönroos toteaa, että hänen lapsensa syyslukukausi on pyörähtänyt käyntiin hyvin innokkaissa merkeissä. Grönroos kertoo, että häntä itseään uutisointi koulushoppailusta ja segregaatiosta on harmittanut.

– Vanhemmat tekevät valintoja silmällä pitäen sitä, mihin lapset menevät kouluun. Varmasti siinä on monia syitä. Mutta jos se perustuu paljolti koulun maineeseen tai jos on tieto suuresta S2 -oppilaiden määrästä, niin kyllähän se tuntuu tosi ikävältä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mir ... un/9381854

Löysinkin saman henkilön mielipidekirjoituksen:
Minä elin lapsuuteni lähes vitivalkoisella pientaloalueella, jossa 600 oppilaan koulusta muistan kaksi eriväristä lasta. En halua tarjota omille lapsilleni yhtä yksipuolista kuvaa maailmasta.

Haluan, että he tuntevat olonsa kotoisaksi missä päin maailmaa tahansa. Jo moni Euroopan suurkaupungeista on värikkäämpi kuin suurin osa Helsingistä. En halua, että lapseni ryhtyvät rajoittamaan omia unelmiaan, koska pelkäävät, että jossain on liian erilaisia ihmisiä.
Lukijan mielipide | Haluan lasteni kasvavan monimuotoisessa koulussa Itä-Helsingissä https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012210187.html

Tuo on mielenkiintoinen sanavalinta että monikulttuurisuutta kutsutaan "värikkyydeksi". Kivan värisiä kaapuja?
aivoriihi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Helsingissä asuva Mira Grönroos valitsi asuinalueekseensa Helisingin Itäkeskuksen, jotta hänen lapsensa pääsevät Itiksen kouluun. :lol:

Eiköhän Mira lapsineen päätynyt sinne Itäkeskukseen, koska muualla kämppään ei ollut varaa? Missä on Miran kahden lapsen isä Grönroos kommentteineen perheen "koulushoppailusta"?

Helsingissä asuva kahden lapsen äiti Mira Grönroos otti hiljattain kantaa keskusteluun Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Grönroos totesi kirjoituksessaan olevansa sitä mieltä, että koulun monimuotoisuus on itse asiassa lapsen etu. Hän kertoo valinneensa huolella asuinpaikakseen "koulushoppailukeskustelun yhteydessä parjatun", Itä-Helsingissä sijaitsevan alueen.

Hän kertoo valintansa kriteerinä olleen muun muassa luonnon läheisyyden, hyvän sijainnin ja monimuotoisen asukaskunnan.

– Minun mielestäni täällä on hyvä, rento ilmapiiri ja paljon erilaisia ihmisiä. Se tuo itsellenikin sellaisen turvallisen olon, että minäkin saan olla juuri sellainen kuin olen. Puhutaan, että on huonoja alueita. Sitten kun itse täällä asuu, niin asian kokee siten, että ei ymmärrä, miksi tätä niin kartetaan, Grönroos kommentoi MTV Uutisille.

Grönroos kertoo, että kun hän hiljattain muutti uuteen asuntoon, niin ajatuksena oli varta vasten, että lapset pysyvät nykyisessä koulussaan.

----
Koko horina: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mir ... un/9381854
----

"– Minun mielestäni täällä on hyvä, rento ilmapiiri ja paljon erilaisia ihmisiä. Se tuo itsellenikin sellaisen turvallisen olon, että minäkin saan olla juuri sellainen kuin olen."

Tämä kertoneekin jo kaiken?
Viimeksi muokannut aivoriihi, Ma Elo 24, 2026 10:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Sipi kirjoitti: Su Elo 23, 2026 7:44 pm "... tämä tarjoaisi jokaiselle lapselle mahdollisuuden suomen oppimiseen jo ennen koulun alkua.... "

Siis kenen vastuulla se nyt olikaan? Suomalaislasten?

Kun mamuvanhemmat eivät halua tehdä mitään suomalaisten kanssa, eivät omaa yhtään suomalaista kaveria eivätkä sellaisia kaipaakaan, opettavat omiensa joukossa omiensa toimesta omaa kulttuuriaan, islamia jne ja asioivat omissa kaupoissaan niiden halal-lihojensa ja kuskusiensa kanssa, eivät lapset edes kuule suomea arjessaan. Tai ainakaan vanhemmat eivät omalla esimerkillään tai toiminnallaan edesauta asiaa millään tavalla. Ja koska he eivät huolehdi lastensa tulevaisuuden edellytyksistä kuten panosta ja kannusta noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä, integroitumaan saati miettimään työllistymistä tulevaisuudessa, miten helvetissä tämän ongelman ratkaiseminen on nyt sitten suomalaislasten harteilla?
Yritetään tehdä jotakin ongelmalle jota ei voi enää ratkaista. Me ollaan hävitty jo tää peli.

Monia vuosia sitten oli hokema ettei me olla Ruotsin tiellä, ku me ollaan estetty segregaatio sijoittamalla vuokra- ja omistusasuminen sekaisin. Sitten ihmetellään että jossain onkin 90% ryhmästä S2sia. Ensin päiväkodeissa, sitten kouluissa. Sitten todetaan etteivät lapset enää opikaan suomenkieltä "luonnonmenetelmänä", kun suhdeluku on liian iso. Ongelmaan ratkaisuna olisi tietysti pienentää suhdelukua sekoittamalla populaa. Mutta kun tässä vaiheessa sillä pilataan vielä isomman määrän lapsia mahdollisuus oppia sitä suomenkieltä, kun ollaan jo jääty vähemmistöön tietyillä alueilla.

Ei tähän ole olemassa enää ratkaisua. Päättäjät näpertelevät pieniä korjaussarjoja joilla ongelma vain leviää.

Harmikseni olen lisääntynyt kahdella pojalla. Mutta he ovat päättäneet olla lisääntymättä, joten anteeksi ja kiitos heille. Ja kestävyyttä toivotan heille elämän tarpomisessa Suomessamme, jossa päättäjät ovat jo tuhonneet Suomen tulevaisuuden sellaisena kuin minun sukupolveni olisi sen halunneet jälkeläisillemme jättää.
Mens malus in corpore sano
Paikalla
McPanty
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja McPanty »

URSA kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 9:36 am Jutussa haastatellulla on nimikaimoja joten en tiedä onko haastateltu pentujoogaaja vai mikrobitutkija vai joku muu.

Keskustelu segregaation torjunnasta otti kesällä kierroksia, kun Helsingin kaupunki päätti muuttaa koulupiirijakoa Itä-Helsingissä tasoittaakseen oppilasmääriä ja vieraskielisten osuuksia kouluissa.

Tapausta kommentoitiin ministeritasoa myöten. Esimerkiksi sisäministeri, kaupunginvaltuutettu Mari Rantanen (ps.) vaati Helsingin kaupunkia perumaan päätöksen koulualueiden muutoksista ja kutsui tapausta ”päättömäksi touhuksi”.

Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara totesi, että koulurajojen muuttaminen on väärä keino ratkaista suurten kaupunkien segregaatio-ongelmaa.

Tapauksen yhteydessä on noussut esille koulushoppailu, eli se, että vanhemmat hakevat lapsiaan eri keinoin muihin kouluihin, jotka tuntuvat heistä paremmilta.

Grönroos kertoo asuneensa lapsena itse alueella, joka oli kulttuurisesti hyvin yksipuolinen. Hän toteaa huomanneensa, kuinka suuri kontrasti on hänen nykyiseen elämäänsä verrattuna.

– Ero on nyt silmiinpistävä, kun on asunut tällä alueella, tässä ajassa ja mitä näkee työelämässä – kaikkialla on monimuotoisuutta.

Grönroos kertoo havahtuneensa siihen, että ei olisi ollut pahitteeksi jos hän itsekin olisi ollut jo lapsuusaikana kosketuksissa enemmän eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa.

– Sen myötä pystyy toimimaan kansainvälisissä yhteyksissä ja kotimaisen monimuotoisuuden kanssa paremmin. En näe mitään haittaa siinä.

Grönroos toteaa, että hänen lapsensa syyslukukausi on pyörähtänyt käyntiin hyvin innokkaissa merkeissä. Grönroos kertoo, että häntä itseään uutisointi koulushoppailusta ja segregaatiosta on harmittanut.

– Vanhemmat tekevät valintoja silmällä pitäen sitä, mihin lapset menevät kouluun. Varmasti siinä on monia syitä. Mutta jos se perustuu paljolti koulun maineeseen tai jos on tieto suuresta S2 -oppilaiden määrästä, niin kyllähän se tuntuu tosi ikävältä.

Minä elin lapsuuteni lähes vitivalkoisella pientaloalueella, jossa 600 oppilaan koulusta muistan kaksi eriväristä lasta. En halua tarjota omille lapsilleni yhtä yksipuolista kuvaa maailmasta.

Haluan, että he tuntevat olonsa kotoisaksi missä päin maailmaa tahansa. Jo moni Euroopan suurkaupungeista on värikkäämpi kuin suurin osa Helsingistä. En halua, että lapseni ryhtyvät rajoittamaan omia unelmiaan, koska pelkäävät, että jossain on liian erilaisia ihmisiä.
Lukijan mielipide | Haluan lasteni kasvavan monimuotoisessa koulussa Itä-Helsingissä https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012210187.html

Tuo on mielenkiintoinen sanavalinta että monikulttuurisuutta kutsutaan "värikkyydeksi". Kivan värisiä kaapuja?
Lainasin nyt laiskuuttani koko pötkän tähän vaikka kommentoin vain tuota lehtijuttua.

"Se tuo itsellenikin sellaisen turvallisen olon, että minäkin saan olla juuri sellainen kuin olen."
Kukahan kertoisi tälle, että todennäköisesti tuolla nuslimien kanssa pyöriessäsi saat olla vähemmän sen kaltainen kuin olet verrattuna länsimaiset sivistystavat omaavien ihmisten joukkoon?

"Grönroos kertoo asuneensa lapsena itse alueella, joka oli kulttuurisesti hyvin yksipuolinen. Hän toteaa huomanneensa, kuinka suuri kontrasti on hänen nykyiseen elämäänsä verrattuna."
Tässäpä se ongelma onkin. Kun on lapsuutensa kasvanut hyvin käyttäytyvien ja sivistyneiden ihmisten keskellä, luo sitä itselleen oudon kieroutuneen mielikuvan siitä, kuinka on kasvanut jotenkin suljetussa ja rajoitetussa yhteisössä. Jos olisi kasvanut "värikkäämmässä" ympäristössä, olisi todennäköisesti tällä hetkellä persujen äänestäjä.
aivoriihi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Kukaan täysissä ruumiin ja sielunvoimissaan oleva stadilainen/suomalainen ei halua Itäkeskukseen asumaan. Senhän sanoo jo järkikin.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Ahdistusoptimointi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ahdistusoptimointi »

McPanty kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 10:29 am
URSA kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 9:36 am Jutussa haastatellulla on nimikaimoja joten en tiedä onko haastateltu pentujoogaaja vai mikrobitutkija vai joku muu.

Lainasin nyt laiskuuttani koko pötkän tähän vaikka kommentoin vain tuota lehtijuttua.

"Se tuo itsellenikin sellaisen turvallisen olon, että minäkin saan olla juuri sellainen kuin olen."
Kukahan kertoisi tälle, että todennäköisesti tuolla nuslimien kanssa pyöriessäsi saat olla vähemmän sen kaltainen kuin olet verrattuna länsimaiset sivistystavat omaavien ihmisten joukkoon?

"Grönroos kertoo asuneensa lapsena itse alueella, joka oli kulttuurisesti hyvin yksipuolinen. Hän toteaa huomanneensa, kuinka suuri kontrasti on hänen nykyiseen elämäänsä verrattuna."
Tässäpä se ongelma onkin. Kun on lapsuutensa kasvanut hyvin käyttäytyvien ja sivistyneiden ihmisten keskellä, luo sitä itselleen oudon kieroutuneen mielikuvan siitä, kuinka on kasvanut jotenkin suljetussa ja rajoitetussa yhteisössä. Jos olisi kasvanut "värikkäämmässä" ympäristössä, olisi todennäköisesti tällä hetkellä persujen äänestäjä.
Onko tää joku hesarin tekomunahenkilö siis valekirjoittaja, valelukijan valemielipide joka onkin toimituksesta ripuloitu.
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Ei pidä ottaa oppilaaksiottoalueiden rajojen siirtoa ghettokouluun pakottamisena, vaan näin; "kaikilla on oikeus monikulttuuriseen oppimisympäristöön".

Tuo slogan on yksi parhaista koskaan kuulemistani.
Moonshiner
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Moonshiner »

Joosua kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:17 am Ei pidä ottaa oppilaaksiottoalueiden rajojen siirtoa ghettokouluun pakottamisena, vaan näin; "kaikilla on oikeus monikulttuuriseen oppimisympäristöön".

Mutta onko nykyään varsin yleinen "Mut kun emme haluu!" varattu vain vihervasemmistolaisille?
Moniko suomalainen perhe haluaa lapsensa monikulttuuriseen helvettiin, jossa suuri osa ei kykene edes suomen kieleen?
Keplotteleva konna
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Moonshiner kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:25 am Moniko suomalainen perhe haluaa lapsensa monikulttuuriseen helvettiin, jossa suuri osa ei kykene edes suomen kieleen?
Kaikenlaista somekirjoittelua voi ilmetä, mutta kukaan ei ole koskaan, ei siis kertaakaan, sanonut kasvotusten haluavansa.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Rubiskreebeli
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

Ahdistusoptimointi kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:02 am Onko tää joku hesarin tekomunahenkilö siis valekirjoittaja, valelukijan valemielipide joka onkin toimituksesta ripuloitu.
Kyllähän tämä vähän siltä haisee, että tällainen mielipide on nyt tähän kohtaan pitänyt saada ja sellaisenhan saa jos keksii tai tuntee tarpeeksi tyhmiä ihmisiä. Jos tämä Mira on oikea ihminen niin todennäköisyydet sille, että hänen lapsestaan/lapsistaan tulee yhteiskunnan pohjasakkaa ovat varmaan aika korkeat. Jos muita todennäköisyyksiä miettii niin luultavasti jälkikasvunsa pitää jo nuoresta iästä huolimatta Kelan rahoilla elämistä normina. Saadaan (ehkä) valkoihoisia koneinsinöörejä yhteiskuntaan.

Pakko vielä lisätä että tämmöisetkin tyypit saa äänestää :)
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Moonshiner kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:25 am
Joosua kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 11:17 am Ei pidä ottaa oppilaaksiottoalueiden rajojen siirtoa ghettokouluun pakottamisena, vaan näin; "kaikilla on oikeus monikulttuuriseen oppimisympäristöön".

Mutta onko nykyään varsin yleinen "Mut kun emme haluu!" varattu vain vihervasemmistolaisille?
Moniko suomalainen perhe haluaa lapsensa monikulttuuriseen helvettiin, jossa suuri osa ei kykene edes suomen kieleen?
Hyvä kysymys. Ja sitäkin voisi kysyä, kuinka monen vasemmisto-, ja vihreän poliitikon lapsi on monikulttuurisessa koulussa, esimerkiksi Itäkeskuksen koulussa?
jasso
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja jasso »

aivoriihi kirjoitti: Ma Elo 24, 2026 10:23 am Grönroos kertoo, että kun hän hiljattain muutti uuteen asuntoon, niin ajatuksena oli varta vasten, että lapset pysyvät nykyisessä koulussaan.
Normaalit ihmiset muuttavat muualle ja sitten tulee tällainen joka oikein varta vasten muuttaa alueelle, ettei vaan lapset joudu vaihtamaan koulua. Pikku googlettelullahan se selvisi mikä tuo on ja miksi se käyttäytyy näin, yritetään ymmärtää.
Pesukarhu
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Pesukarhu »

"Pääkaupunkiseudulla on useita päiväkotiryhmiä, joissa äidinkieleltään suomenkielisten lasten osuus on häviävän pieni – vaikkapa 14–18 lapsen ryhmässä yksi tai kaksi."

Tämän takia jatkuva maahanmuutto on yksinkertaisesti kestämätöntä. Vaikka olisikin harvinainen tapaus jolla on halua kotoutua ja oppia kieltä, niin se ei auta, jos suomenkieliset loppuvat ympäriltä. Ainoa vaihtoehto varmaan on hajauttaa nuo ympäri Suomea, pari lasta per ryhmä.
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
Vastaa Viestiin