Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
HKV
Rico Tubbs

Re: Janne Puhakan murha Espoossa 13.10.2024

Viesti Kirjoittaja HKV »

Hohhoijaa samaa Nordmo jaarittelee kun käräjä oikudessakin. Mitä tällä kuulluksi tulenmisella edes halutaan tuoda enää julki? Enrmmän olisin antanut omaisten puheenvuoroille aikaa kun puoli tuntia 2hlöä.

12:15
Lähes kahden tunnin kuulemisen jälkeen Nordmo pääsee itse henkirikokseen.
Viimeksi muokannut HKV, Ke Elo 26, 2026 12:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli taas niin sekava selitys että pelkkä kuseminen kenkäkaappiin ei riittänyt. Täytyi vääntää paskatkin.
Paikalla
negraham
Susikoski

Viesti Kirjoittaja negraham »

Titityy kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 11:36 am Näin polveilevaa on kertomus
Murhaajan kuuleminen poukkoilee tähän tapaan:

Norjalainen kertoo pitäneensä Espoosta, mutta olleensa erityisen viehtynyt Helsinkiin ja eritoten Lauttasaareen, jossa pari asui ennen Espoota.

Joka tapauksessa hän teki eron jälkeen päätöksen, että muuttaa takaisin Norjaan.

Seuraavaksi puhe kääntyy kosintaan vuosien taa.

- Muistan, kun 2018 olin kosinut Jannea. Hän sanoi kyllä.

Puhakka ei kuitenkaan Nordmon mukaan koskaan pitänyt sormusta kädessä, vaan yöpyödällä.
Janne Puhakka tavallaan itse aiheutti oman kuolemansa. Jos ei olisi pettäny ja jättänyt Rolf Nordhomoa niin olisivat varmasti vieläkin onnellisesti yhdessä, ehkä jopa naimisissa.

Voisi ajatella että Janne teki itsemurhan Rolf Nordhomon välityksellä.
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Titityy »

Nordmo yrittää samaan aikaan pitää yllä kahta narratiivia: Elämäni parhaat vuodet, rakastimme toisiamme, todella onnellisia jne ja sitten Janne petti kokoajan, vei rahat ja minä maksoin kaiken, määräsi ostamaan talon ja muuttamaan tuppukylä Espooseen, määräsi koiran hankintaan jne

Ja menihän siinä kaksi tuntia jaaritellessa ennen kuin pääsi itse murhaan
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

Nordmo sanoo miettineensä kaksi viime vuotta vankilassa ollessaan, mikä saattoi laukaista kyseisen reaktion.

– Oliko se se historia, että ei ole osoitettu kunnioitusta. Oliko se se hetki, jossa hän vastasi kieltävästi? En tiedä.

– Olen kysynyt itseltäni, miten tällaista voi tapahtua, miten ihmiselle voi käydä näin.

– 66 vuoden aikana minulla ei ole minkäänlaista väkivalta- tai rikostaustaa.

Nordmo pohjustaa seuraavaa kertomustaan huomauttamalla, ettei ole psykiatri, mutta on lukenut paljon kirjoja vankilassa ollessaan. Nordmo jatkaa pohtimalla, onko hänellä voinut olla akuutti stressireaktio.

Ei jeesus
Paikalla
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Häiritseekö muita tämä puolustuksen linja? Siis että Nordmo oli stressaantunut ja talousvaikeuksissa.

Olen vähän kyllästynyt tällaiseen. Jos ihminen kaahaa toisen päältä autolla, ei stressi eikä edes ylinopeus ole mitään ilmasta pudonneita tekijöitä, joilla tekoa voi selittää. Henkilö itse päätti kaahata muista piittaamatta.

Nyt tämä Nordmon stressi. Ja talousvaikeudet. Näillä todella usein selitetään perhesurmia ja lähisuhdeväkivaltaa. Kumpikaan tekijä ei saa ihmistä tappamaan ketään. Ei myöskään mustasukkaisuus, jätetyksi tulemisen pelko tai kasvojen menetys. Ne kaikki ovat tunteita, joista tehdään määrääviä ja selittäviä ominaisuuksia. Eikä yksikään niistä oikeuta rikkomaan lakia tai satuttamaan toista, vaikka kuinka olisi kurja olo.

Mua ottaa usein päähän juuri se, että "en voinut itselleni mitään" tai "minulla vain pimeni". Ja sitten ajatellaan, että ihmiset ymmärtäisivät tällaisen kilahtamisen, että se on tuttua ja ikään kuin kenelle tahansa voisi käydä niin. Se ei ole mikään vastuuvapausklausuuli eikä selitä ihmisen valintoja millään tavalla. Tai jos selittävät siinä määrin, ettei järki ehdi mukaan, pitäisi aikuisen ihmisen olla holhouksenalaisena. Se, mitä tällaiset lausunnot sen sijaan kertovat on siis se, että ihminen on tunne-elämältään häiriintynyt, toisen hengestä ja terveydestä piittaamaton paskapää.

Jotenkin koko "oli stressiä ja kilhati" -lausunto voisi jäädä siis kokonaan kertomatta. On ihan selvää, ettei kukaan rakkauden ja lempeyden puuskassaan toista täräytä haulikolla eteiskäytävässä. Eli tunne oli takana, mutta se ei ole mikään syy. Ei oikeutus tai peruste. Lisäksi koko argumentilta putoaa pohja siinäkin mielessä, että Nordmo on itse kertonut, miten paha olo ja vaikeudet kasaantuivat kuukausien aikana. Työttömyys, pettämiset, mökin myynnin pitkittyminen, alkoholinkäytön lisääntyminen jne. Hänellä olisi ollut useita kuukausia aikaa reflektoida omaa käytöstään, pyytä apua, poistua itse tilanteesta ja todeta lukemattomia kertoja, etteivät hänen tunteensa ole enää hallinnassa. Sen sijaan hän päätti hakea tussarin Norjasta ja palata se ladattuna odottamaan Jannea.

Yököttää koko ukko ja tuo vitun ruikutus. Yksi vaihtoehto oli, että olisi voinut ampua itseään. Kun Jannekin oli niin nuori ja ansaitsi parempaa. Eikö hän itse niinkin sanonut?
Paikalla
negraham
Susikoski

Sipi kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 12:30 pm Häiritseekö muita tämä puolustuksen linja? Siis että Nordmo oli stressaantunut ja talousvaikeuksissa.

Olen vähän kyllästynyt tällaiseen. Jos ihminen kaahaa toisen päältä autolla, ei stressi eikä edes ylinopeus ole mitään ilmasta pudonneita tekijöitä, joilla tekoa voi selittää. Henkilö itse päätti kaahata muista piittaamatta.

Nyt tämä Nordmon stressi. Ja talousvaikeudet. Näillä todella usein selitetään perhesurmia ja lähisuhdeväkivaltaa. Kumpikaan tekijä ei saa ihmistä tappamaan ketään. Ei myöskään mustasukkaisuus, jätetyksi tulemisen pelko tai kasvojen menetys. Ne kaikki ovat tunteita, joista tehdään määrääviä ja selittäviä ominaisuuksia. Eikä yksikään niistä oikeuta rikkomaan lakia tai satuttamaan toista, vaikka kuinka olisi kurja olo.

Mua ottaa usein päähän juuri se, että "en voinut itselleni mitään" tai "minulla vain pimeni". Ja sitten ajatellaan, että ihmiset ymmärtäisivät tällaisen kilahtamisen, että se on tuttua ja ikään kuin kenelle tahansa voisi käydä niin. Se ei ole mikään vastuuvapausklausuuli eikä selitä ihmisen valintoja millään tavalla. Tai jos selittävät siinä määrin, ettei järki ehdi mukaan, pitäisi aikuisen ihmisen olla holhouksenalaisena. Se, mitä tällaiset lausunnot sen sijaan kertovat on siis se, että ihminen on tunne-elämältään häiriintynyt, toisen hengestä ja terveydestä piittaamaton paskapää.

Jotenkin koko "oli stressiä ja kilhati" -lausunto voisi jäädä siis kokonaan kertomatta. On ihan selvää, ettei kukaan rakkauden ja lempeyden puuskassaan toista täräytä haulikolla eteiskäytävässä. Eli tunne oli takana, mutta se ei ole mikään syy. Ei oikeutus tai peruste. Lisäksi koko argumentilta putoaa pohja siinäkin mielessä, että Nordmo on itse kertonut, miten paha olo ja vaikeudet kasaantuivat kuukausien aikana. Työttömyys, pettämiset, mökin myynnin pitkittyminen, alkoholinkäytön lisääntyminen jne. Hänellä olisi ollut useita kuukausia aikaa reflektoida omaa käytöstään, pyytä apua, poistua itse tilanteesta ja todeta lukemattomia kertoja, etteivät hänen tunteensa ole enää hallinnassa. Sen sijaan hän päätti hakea tussarin Norjasta ja palata se ladattuna odottamaan Jannea.

Yököttää koko ukko ja tuo vitun ruikutus. Yksi vaihtoehto oli, että olisi voinut ampua itseään. Kun Jannekin oli niin nuori ja ansaitsi parempaa. Eikö hän itse niinkin sanonut?

Minä ainakin ymmärrän Rolffia. Herrasmies joka rakastui nuoreen poikaan, poika olikin vain rahojen perässä ja halusi vain elättäjän itselleen. Suhteen aikana petti! Lisäksi vielä jätti Rolfin kun löysi itselleen uuden varakkaan herrasmiehen elättäjäksi. Voin hyvin kuvitella kuinka Rolfia on ärsyttänyt Jannen toiminta.
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

^^
Jep. Kyllä näillä pettämispaljastuksilla varmasti jonkun saa puolelleen, sehän on tarkoitus. Nordmo eroaa monesta murhaajasta siinä että on päällepäin hyväkäytöksinen, siististi pukeutunut ja hyvä tarinan kertoja. Tämä myös hämää ihmisiä. Janne ei välttämättä kohdellut Nordmoa parhaalla tavalla, mutta se kaikki sympatia häntä kohtaan katoaa kyllä sekunnissa kun muistaa kuinka sairas hänen toteuttamansa murha oli.

Absurdia edes puhua mistään akuutista stressireaktiosta. Huomattavaa myös että Nordmo jättää täysin pois oman käytöksensä, puhuu vain jaaritteluissaan siitä mitä Janne on tehnyt. Eikä muuten puhu sanallakaan niistä murhaviesteistä mitä lähetteli Tapanille

Pohdin myös, että onko saanut nyt erillisen "luvan" puhua avoimin ovin noista pettämisistä? Vai oliko oma valinta olla puhumatta niistä? Käsittääkseni nuo voivat lukeutua yksityiselämänä arkaluontoisiin asioihin, jotka käsitellään suljetuin ovin. Jos tästäkin puhutaan, niin toivottavasti niiden halventavien viestien sisältö Jannen äidille olisi myös julkista, ja se mitä teki lisäksi ruumiille....Nehän on käsitelty suljetuin ovin viimeksi
kerpeikkari
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

negraham kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 12:13 pm

Norjalainen kertoo pitäneensä Espoosta, mutta olleensa erityisen viehtynyt Helsinkiin ja eritoten Lauttasaareen, jossa pari asui ennen Espoota.

Joka tapauksessa hän teki eron jälkeen päätöksen, että muuttaa takaisin Norjaan.

Puhakka ei kuitenkaan Nordmon mukaan koskaan pitänyt sormusta kädessä, vaan yöpyödällä.
Janne Puhakka tavallaan itse aiheutti oman kuolemansa. Jos ei olisi pettäny ja jättänyt Rolf Nordhomoa niin olisivat varmasti vieläkin onnellisesti yhdessä, ehkä jopa naimisissa.

Vähän kuten naiset aiheuttaa raiskatuksi tulemisen kun eivät ymmärrä vaan antaa pillua.
Paikalla
Titityy
Frank Drebin

Ennen kuulemista Nordmo kääntyy Janne Puhakan omaisten puoleen kyynelehtien:

– Olen hirvittävän pahoillani, mitä tapahtui. Pystyn ymmärtämään sen tuskan, mitä käytte läpi, olen kokenut sen itsekin. Olen niin pahoillani, Nordmo sanoo silmiään pyyhkien.

Minulla meni tämä täysin ohi...."olen kokenut sen itsekin". Täysi sekopää miten edes kehtaa sanoa noin, ja miksi se oli edes tarpeellista sanoa. Siis sinä olet lapsemme raaka murhaaja mutta hei minäkin ymmärrän tuskan ja käyn samaa läpi. Aivan kuin jokin täysin irrallinen voima olisi aiheuttanut Jannen kuoleman ja Nordmolle ei olisi mitään tekemistä sen kanssa.....
Doris Watson
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Doris Watson »

[quote=negraham

Joo kyllä Janne vaikuttaa pojalta, joka nautti hyvästä elämästä ja matkustelusta muiden kustantamana. Etsi itselleen jo nuorena rikkaan Rolfin elättäjäksi ja kun Rolfin rahat alkoivat loppua etsi uuden miehen eli kirurgin itselleen elättäjäksi. Lisäksi ilmeisesti tapaili muita miehiä sairaiden homofiilisten taipumustensa tyydyttämiseksi.
[/quote]

Jos on vientiä ja valinnanvaraa( Jannella varmaan oli, freessi ja mukava humaani mies)niin miksei sitten ryhtyisi kiinnostavista, puoleensavetävistä miehistä suhteeseen sen kanssa jossa myös taloudellinen tilanne hyvä?

Ihan järkevää ajattelua. Vähentää stressiä ja mahdollistaa elämästä nauttimisen.

Jotenkin outoa ja ja kateellista ajattelua ettei Jannella olisi ollut oikeutta tai rehellisiä aikeita olla koulutetun hyvin toimeentulevan kanssa.
Tekopyhää olisi väenvängällä olla jonkun tyhjätaskun kanssa osoittaakseen ettei vaan ole pinnallinen.
Onko halveksuntasi kuinkakin laajaa että esim lätkävaimot, ovatko he huoria?
Tai sairaanhoitaja joka naimisissa hyvin toimeentulevan lääkärin kanssa? Onko hänkin huora?
Paikalla
negraham
Susikoski

kerpeikkari kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 12:53 pm

Vähän kuten naiset aiheuttaa raiskatuksi tulemisen kun eivät ymmärrä vaan antaa pillua.
Eri asia.

Olisi enemmän sama jos joku 19-vuotias nainen iskisi yli 50-vuotiaan miehen ja elelisi miehen kustannuksella mukavaa elämää, mutta kävisi nussimassa 20-vuotiaita ukkoja aina kun mies olisi matkoilla tai aina kun saisi tilaisuuden. Lisäksi jättäisi miehen kun löysi uuden rikkaan ukkelin.
Paikalla
negraham
Susikoski

Doris Watson kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:08 pm [quote=negraham

Joo kyllä Janne vaikuttaa pojalta, joka nautti hyvästä elämästä ja matkustelusta muiden kustantamana. Etsi itselleen jo nuorena rikkaan Rolfin elättäjäksi ja kun Rolfin rahat alkoivat loppua etsi uuden miehen eli kirurgin itselleen elättäjäksi. Lisäksi ilmeisesti tapaili muita miehiä sairaiden homofiilisten taipumustensa tyydyttämiseksi.
Jos on vientiä ja valinnanvaraa( Jannella varmaan oli, freessi ja mukava humaani mies)niin miksei sitten ryhtyisi kiinnostavista, puoleensavetävistä miehistä suhteeseen sen kanssa jossa myös taloudellinen tilanne hyvä?

Ihan järkevää ajattelua. Vähentää stressiä ja mahdollistaa elämästä nauttimisen.

Jotenkin outoa ja ja kateellista ajattelua ettei Jannella olisi ollut oikeutta tai rehellisiä aikeita olla koulutetun hyvin toimeentulevan kanssa.
Tekopyhää olisi väenvängällä olla jonkun tyhjätaskun kanssa osoittaakseen ettei vaan ole pinnallinen.
Onko halveksuntasi kuinkakin laajaa että esim lätkävaimot, ovatko he huoria?
Tai sairaanhoitaja joka naimisissa hyvin toimeentulevan lääkärin kanssa? Onko hänkin huora?
[/quote]

En viestissäni haukkunut ketään huoraksi.
kerpeikkari
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja kerpeikkari »

negraham kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:09 pm

Eri asia.

Olisi enemmän sama jos joku 19-vuotias nainen iskisi yli 50-vuotiaan miehen ja elelisi miehen kustannuksella mukavaa elämää, mutta kävisi nussimassa 20-vuotiaita ukkoja aina kun mies olisi matkoilla tai aina kun saisi tilaisuuden. Lisäksi jättäisi miehen kun löysi uuden rikkaan ukkelin.
Eipä tuommonen nyt tappamaan oikeuta. Jos noin asian näet niin huh huh!
Paikalla
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

negraham kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 12:40 pm Minä ainakin ymmärrän Rolffia. Herrasmies joka rakastui nuoreen poikaan, poika olikin vain rahojen perässä ja halusi vain elättäjän itselleen. Suhteen aikana petti! Lisäksi vielä jätti Rolfin kun löysi itselleen uuden varakkaan herrasmiehen elättäjäksi. Voin hyvin kuvitella kuinka Rolfia on ärsyttänyt Jannen toiminta.
Tietysti ärsytti. Kuten meitä jokaista aina silloin tällöin. Siitä ei ollutkaan kyse vaan tavasta, jolla tämä äijä päätti tilanteen ratkaista. Hän on murhaaja, eikä sitä oikeuta mitkään ärsytykset, vitutukset tai muut tunteet.
Paikalla
negraham
Susikoski

kerpeikkari kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:13 pm
negraham kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:09 pm

Eri asia.

Eipä tuommonen nyt tappamaan oikeuta. Jos noin asian näet niin huh huh!
En ole väittänytkään että oikeuttaisi tappamiseen, ymmärrän vaan miksi Rolf rahattomana ja jätettynä ukkelina päätyi tuollaiseen tekoon. Ja näkisin että tuo oli tappo tai surma, ei murha. Toivottavasti oikeus näkee asian samalla tavalla. Julmaa jos Rolf joutuu istumaan elinkautista kun ajattelee millaisen stressin ja paineen alaisena teki pienen virheen olosuhteiden ollessa sellaiset, ettei hän voinut mieltään malttaa. Näkisin että Rolfin voisi jo vapauttaa.
Vastaa Viestiin