Tulilahti 1959 (ketju 2)
Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)
Sanomalehti Karjalainen mainitsee kiviaidat tai kivirakennelmat ja niistä kirjoittaa myös Mikko Pennanen kirjassaan. Nyt en muista onko tuo maininta kivikasoista ennen vai jälkeen ruumislöydön. Minulle ei myöskään ole valjennut noiden rakennelmien sijainti. Mutta tosiaan kyse ei varmaankaan ole mistään varsinaisesta varta vasten rakennetusta näköesteestä vaan näitä kivikasoja oli metsät pullollaan tuohon aikaan.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
- Ross Sullivan
- James Bond (George Lazenby)
Tai sitten se on kulkeutunut, mutta sitä ei ole otettu syystä tai toisesta KRP:ssä vakavasti.Der Fanhder kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 6:42 pmJuuri snufkin toimi itsellenikin innoittajana tarkemille tutkimuksille. Cohle on tehnyt myös erittäin ansiokasta kenttätutkimusta tapauksen tiimoilta. Ja viime aikoina tietysti HÖPELÖ. Toki tapauksesta viime vuosina julkaistut kirjat ovat tuoneet myös paljon uutta tietoa.ABC kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 2:03 am Nyt kun jälkeenpäin katsoo ketjun kehitystä, niin mielestäni juuri snufkinin selvitystyöstä alkoi keskustelussa uusi vaihe, jonka jälkeen alkoi tulla lisää tietoa muistakin epäillyistä kuin mediassa loputtomasti vatkatut.
Suorastaan käsittämätöntä, että tämä tieto ei ilmeisesti koskaan kulkeutunut KRP:lle saakka. Paikallinen poliisi siitä varmaankin on ollut tietoinen. Kertoo jotain tietojen vaihdon tasosta viranomaisten välillä.Cohle kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 5:09 pm Todella yllättävää, että avunhuudoista ei ollut ollut mainintaa missään ennen kuin Höpelö löysi asiasta lehtijutun.
Aidasta on ollut jotain mainintaa jossakin lehtijutussa, jos oikein muistan, mutta paikan päällä käydessäni en havainnut moisesta kivirakennelmasta jälkeäkään. Lienee folklorea tai lehtimiesten keksintöä koko juttu.Cohle kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 5:15 pm Muistan sellaistakin väitetyn, että Tulilahdelle oli rakennettu kiviaita, jonka takana lähitalojen pojat kävivät onanoimassa leiriytyjiä tsiigaillen. Tuokin on jotain Hejac-ukkojen mielikuvitusta ja satuilua.
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
- Ei, vaan Gustafsson, linja-autonkuljettaja Helsingistä, mies vastasi.
- Kyllä mä oon ihmisiä tappanutkin. Ainakin kolme, mies sanoi sitten.
- Ross Sullivan
"Minusta TK:n ihmissuhdeongelmat eroineen, äkkilähtö kotipaikkakunnalta ja mahalasku väkivaltaiseksi alkoholistiksi kyllä kertovat omaa kieltään sotasukupolven lasten traumoista."ABC kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 7:39 pmTulkitsit näköjään lauseeni siten, että siellä olisi ollut jotkut ryhmärunkkajaiset. Rannalla olleen Jallu-lehden sivun TK tunnusti omakseen. Mutta on vaikea kuvitella häntä siellä yksin kylmällä nuotiolla onanoimassa. Tästä tosin ei seuraa, että mukana ilonpidossa olisi ollut muitakin.LexVeritas kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 2:32 pm 🠅
Cohle kirjoitti: Pe Syys 11, 2026 2:53 pm En edelleenkään pidä TK:ta poissuljettuna tekijäksi, koska hänellä oli selvästi mielenterveysongelmia ja tämän murhan tekijä ei ollut päästään normaali. Mutta jos hän oli tekijä, oli mukana varmasti muitakin, sillä hän vaikuttaa olleen sosiaalinen, eikä hiippaillut yksin pusikoissa runkkaamassa.
Tähän väliin muistutan, ettei Teuvo Kauhasen tiedetä hiippailleen pusikoissa runkkaamassa. Outo johtopäätös on myös, että jos joku on sosiaalinen, hän ei runkkaile pusikoissa yksin, vaan seurassa.
Minusta TK:n ihmissuhdeongelmat eroineen, äkkilähtö kotipaikkakunnalta ja mahalasku väkivaltaiseksi alkoholistiksi kyllä kertovat omaa kieltään sotasukupolven lasten traumoista.
Juuri näin. Sanoisin ja sanonkin, että myöhempi aikuisiän väkivaltaisuus on vahva viite myös nuoruusajan väkivaltaisuudesta, mutta nuoruuden väkivaltaisuus ei takaa aikuisiän väkivaltaisuutta eli, että ihminen ei voisi muuttua (vähemmän väkivaltaiseksi).
Peukaloinen vai? nainen kysyi, koska ei tuntenut muita Nilsejä kuin satuhahmo Nils Holgerssonin.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Minusta on ollut silloinkin ihan tavallista, että erottiin ja muutettiin esim. töiden perässä Helsinkiin ja alkoholisoiduttiin ilman, että oltiin murhaajia."Minusta TK:n ihmissuhdeongelmat eroineen, äkkilähtö kotipaikkakunnalta ja mahalasku väkivaltaiseksi alkoholistiksi kyllä kertovat omaa kieltään sotasukupolven lasten traumoista."
Oliko missään niitä lähteitä snufkinin väittämille Kauhasen elämänvaiheille?
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
- Ross Sullivan
Pennanen ja Keskisarja ovat esittäneet lähteet kirjoissaan.LexVeritas kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 10:50 pm Jos tarkkoja tosiaan ollaan, niin Kauhanen ei siis tunnustanut kyseistä Jallu-lehteä omakseen, kuten jo totesinkin. Se oli vain lainassa Lyytikäisiltä.
Onko snufkin esittänyt lähteet väittämilleen tiedoille Kauhasen myöhemmistä vaiheista, ja mistä ne ovat varmistettavissa?
Käsittääkseni Alibin kirje on Paloaron tarinointia.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Olisiko joku ystävällinen ja liittäisi tähän ketjuun tiivistetysti nuo väitetysti Keskisarjan ja Pennasen kirjoissaan esittämät tiedot ja lähteet Kauhasen väitetyistä väkivaltaisista teoista?
Snufkin on aiemmin listannut:
1982 pahoinpitely:
TK oli lyönyt erästä eläkeläistä nyrkillä kasvoihin ilmeisesti ryyppyiltana. Hänet tuomittiin ja hän sai rangaistukseksi päiväsakkoja sekä joutui korvaamaan asianomistajan sairaalakulut.
1982 törkeä pahoinpitely:
TK on puukottanut erästä toista sekatyömiestä fileerausveitsellä aiheuttaen tälle pistohaavan rintakehän alapuolelle. Hänet tuomittiin ehdolliseen vankeusrangaistukseen.
Pitävätkö nämä snufkinin ilmoittamat paikkansa?
Snufkin on aiemmin listannut:
1982 pahoinpitely:
TK oli lyönyt erästä eläkeläistä nyrkillä kasvoihin ilmeisesti ryyppyiltana. Hänet tuomittiin ja hän sai rangaistukseksi päiväsakkoja sekä joutui korvaamaan asianomistajan sairaalakulut.
TK on puukottanut erästä toista sekatyömiestä fileerausveitsellä aiheuttaen tälle pistohaavan rintakehän alapuolelle. Hänet tuomittiin ehdolliseen vankeusrangaistukseen.
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Kyllä ne pitävät, ei hän niitä päästään keksinyt. Snufkin oli selvittänyt Kauhasen rikos- ja riita-asioita, joita oli käsitelty Helsingissä. Tuohon aikaan kaupungeissa toimivat raastuvanoikeudet, joiden arkistot ovat Kansallisarkistossa. Toki tiedonhallinta ei ole aina aukotonta, joten osa arkistoista voi sijaita nykyisten käräjäoikeuksienkin tiloissa. Kauhasta koskevia todistajalausuntoja oli paljon, koska hän oli osallisena muutamassa avioerossakin. Snufkin teki tässä hyvää työtä ja sain häneltä hyviä vinkkejä tiedonhankintaan.LexVeritas kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 1:53 pm 1982 pahoinpitely:
Precis. Kauhasen elämästä lukeminen on ollut kiinnostavaa sinällään, mutta hänen rappionsa Helsingissä ei kerro hänen tekemisistään v. 1959. Kauhanen ei muuttanut Helsinkiin välittömästi murhien jälkeen, vaan taisi olla v. 1962.LexVeritas kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 12:49 pm Minusta on ollut silloinkin ihan tavallista, että erottiin ja muutettiin esim. töiden perässä Helsinkiin ja alkoholisoiduttiin ilman, että oltiin murhaajia.
Viimeksi muokannut Cohle, Ke Syys 16, 2026 3:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Otetaanko erä, otetaanko erä.
^ Lyhensin lainausta sieltä täältä.ABC kirjoitti: Ti Syys 15, 2026 8:51 pm ^Yllä snufkinin alkuperäiset tiedot. Minusta asunnottomien asuntolassa kuoleminen on aika varma viite henkilön mielenterveyteen(kin) liittyvistä ongelmista.snufkin kirjoitti: Ke Heinä 03, 2019 7:06 pm Kerrataanpa asioita TUK:iin ja Tulilahteen liittyen.
-Hänen Lyytikäisiltä lainaamansa Jallu-lehti löytyi Tuliniemestä
-Hänen vaatteista löytyy kuulusteluissa verta. Takista sitä löytyy selästä, hartioista, kainaloista, kauluksen oikean käänteen lähellä ja povitaskun suulla. Paidassa on verijälkipirskeitä mahan kohdalla. Löydökset eivät aiheuta toimenpiteitä, koska ne vastaavat hänen omaa veriryhmäänsä. Vielä jäi epäselväksi tyttöjen veriryhmä.
-Hän tapaa minfon käyttäjä "anyonen" pari viikkoa murhien jälkeen tämän kotona ja anyonen mukaan TUK nieli partateriä, kun oli ensin kysynyt, että uskooko anyone tämän pystyvän siihen.
-Alibiin lähetetyssä kirjeessä puhutaan Lyytikäisten talon naapuripojasta murhiin osallistuneena henkilö B:nä. Kyseinen B on kirjeen mukaan alkoholisoitunut omatunnontuskien seurauksena
Tuleeko mieleen muuta?
Tuo snufkinin sinänsä hyvä listaus taitaa olla ajalta ennen Keskisarjan kirjaa, jolloin Onni Pöllästä ei oltu mainittu vielä missään julkisessa keskustelussa.
- Tulilahdesta löytyi Jallu-lehden sivu, ja tuo kyseinen lehti oli Kauhasen hallussa. Kauhanen kertoi tämän itse poliisille.
- Verijäljet Kauhasen takissa eivät vastanneet naisten veriryhmiä. Toki se tutkimus taisi jäädä osin vajaaksi. Kuinka paljon sitä verta loppujen lopuksi sitten oli?
- Tuo legenda partaterien syömisestä on pakko olla jonkin sortin vitsi. Miettikää nyt vittu vähän.
- Alibin kirjeen (by toimittajat) Henkilö B:llä (eli Alibin Suojaama) tarkoitetaan Onni Pöllästä. Se on varma ja täällä 1000 kertaa sanottu. Totuuspohjaa kirjeessä kuvatulla tapahtumainkululla ei ole. Hyvä tarina se kyllä on.
Alkoholismi voi vaikuttaa mielenterveyteen ja toisinpäin. Ei alkoholismi käy mitenkään todisteena Tulilahteen.
Viimeksi muokannut Cohle, Ke Syys 16, 2026 3:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ross Sullivan
Keskisarjan kirjan mukaan törkeä pahoinpitely oli hyvin lähellä tapon yritystä.
Onko se sitten ihan normaalia, että henkilö X ykskaks aloittaa syyllistymisen törkeisiin väkivaltarikoksiin keski-ikäisenä ilman väkivaltaisuutta nuorempana? Väittäisin, että se ei ole normaalia, jos tilastoja tulkitaan. Tosin nuorena väkivallattomankin henkilön alkoholisoituminen keski-ikäisenä lisännee riskiä, mutta siinäkin tapauksessa kyse on poikkeuksesta. Ei Suomessa alkoholisti keskimäärin syyllisty törkeään väkivaltarikokseen elämänsä aikana.
Jos tarkastellaan suomalaisessa kontekstissa satunnaisesti sataa törkeään väkivaltarikokseen keski-ikäisenä syyllistynyttä henkilöä, niin eikö näistä keskimäärin ainakin 95 ole ollut väkivaltainen jo nuorena? Juurisyyt aikuisiän väkivaltaisuuteen ovat tutkimusten perusteella lapsuuden kodissa ja geeneissä. Siis toki Kauhanen voi kuulua tähän vajaaseen 5 prosenttiin, joilla aikuisiällä on tapahtunut niin traagisia asioita, että ne ovat muuttaneet persoonaa vielä aikuisenakin, mutta epätodennäköistä se on lähtökohtaisesti.
Onko se sitten ihan normaalia, että henkilö X ykskaks aloittaa syyllistymisen törkeisiin väkivaltarikoksiin keski-ikäisenä ilman väkivaltaisuutta nuorempana? Väittäisin, että se ei ole normaalia, jos tilastoja tulkitaan. Tosin nuorena väkivallattomankin henkilön alkoholisoituminen keski-ikäisenä lisännee riskiä, mutta siinäkin tapauksessa kyse on poikkeuksesta. Ei Suomessa alkoholisti keskimäärin syyllisty törkeään väkivaltarikokseen elämänsä aikana.
Jos tarkastellaan suomalaisessa kontekstissa satunnaisesti sataa törkeään väkivaltarikokseen keski-ikäisenä syyllistynyttä henkilöä, niin eikö näistä keskimäärin ainakin 95 ole ollut väkivaltainen jo nuorena? Juurisyyt aikuisiän väkivaltaisuuteen ovat tutkimusten perusteella lapsuuden kodissa ja geeneissä. Siis toki Kauhanen voi kuulua tähän vajaaseen 5 prosenttiin, joilla aikuisiällä on tapahtunut niin traagisia asioita, että ne ovat muuttaneet persoonaa vielä aikuisenakin, mutta epätodennäköistä se on lähtökohtaisesti.
En osaa sanoa.Ross Sullivan kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 4:22 pm Jos tarkastellaan suomalaisessa kontekstissa satunnaisesti sataa törkeään väkivaltarikokseen keski-ikäisenä syyllistynyttä henkilöä, niin eikö näistä keskimäärin ainakin 95 ole ollut väkivaltainen jo nuorena?
Alkoholi lienee edelleen ainoa päihde, jolla on tilastollinen yhteys aggressiivisuuteen. Eli karrikoiden voidaan sanoa, että alkoholi tekee ihmisestä aggressiivisemman. Osa sekoaa täysin. Esim. Matti Nykänen oli tällainen.
Yhtäkaikki, Kauhasta on vaikea sovittaa Tulilahden murhaajaksi.
- Ross Sullivan
Nykänen oli kyllä suht sekaisin jo kilpaurallaan. Kai niitä ihmisiä joitain on, jotka pirin, peukun tai alkoholin seurauksena yksistään muuttuvat väkivaltaisiksi, mutta ei kai se silti yleistä ole, että keski-ikäisenä nuorena kilttiluontoinen ihminen aloittaa törkeän väkivallan.Cohle kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 6:17 pmEn osaa sanoa.Ross Sullivan kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 4:22 pm Jos tarkastellaan suomalaisessa kontekstissa satunnaisesti sataa törkeään väkivaltarikokseen keski-ikäisenä syyllistynyttä henkilöä, niin eikö näistä keskimäärin ainakin 95 ole ollut väkivaltainen jo nuorena?
Alkoholi lienee edelleen ainoa päihde, jolla on tilastollinen yhteys aggressiivisuuteen. Eli karrikoiden voidaan sanoa, että alkoholi tekee ihmisestä aggressiivisemman. Osa sekoaa täysin. Esim. Matti Nykänen oli tällainen.
Yhtäkaikki, Kauhasta on vaikea sovittaa Tulilahden murhaajaksi.
Kauhasta on nimenomaan helppo sovittaa murhaajaksi, mutta konkretiaa on aika vähän.
Kuinka tavallista oli, että yksi Tulilahden murhien pääepäillyistä, lähitalojen asukkaista muuttaa lähes välittömästi murhien jälkeen toiselle puolelle Suomea?LexVeritas kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 12:49 pmMinusta on ollut silloinkin ihan tavallista, että erottiin ja muutettiin esim. töiden perässä Helsinkiin ja alkoholisoiduttiin ilman, että oltiin murhaajia."Minusta TK:n ihmissuhdeongelmat eroineen, äkkilähtö kotipaikkakunnalta ja mahalasku väkivaltaiseksi alkoholistiksi kyllä kertovat omaa kieltään sotasukupolven lasten traumoista."
Kauhanen siis ehti asumaan Ruotsissa ja Turussa ennen asettumistaan Helsinkiin. Turusta hän tuli myös oikeudenkäyntiin todistajaksi.
Ei kaupungista toiseen muuttaminen murhaajaksi tai avunantajaksi tee, mutta ei se ajankohta ja konteksti huomioiden myöskään epäilyksiä hälvennä.
-
Der Fanhder
- Neuvoja-Jack
^Ajankohta huomioiden ei tuossa ole mitään epäilyttävää. 60 -luvun taitteessa alkaneen maaltamuuton myötä yli puoli miljoonaa suomalaista muutti maalta kaupunkiin leveämmän leivän perässä.
Mies joka tiesi liikaa
Voitko joskus yrittää sanoa jostain jotain? Koita esittää joku kanta johonkin.folklore kirjoitti: Ke Syys 16, 2026 7:52 pm Ei kaupungista toiseen muuttaminen murhaajaksi tai avunantajaksi tee, mutta ei se ajankohta ja konteksti huomioiden myöskään epäilyksiä hälvennä.