Mitä katsoit viimeksi sosiaalisesta mediasta?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Barbie
Hetty Wainthropp

Re: Mitä katsoit viimeksi sosiaalisesta mediasta?

Viesti Kirjoittaja Barbie »

Huhtikuu 2027 piirakkakuvioiden ennustama
Bird
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Bird »

Järkytyin. ^ Ei ole mun juttuja toi gore, mutta tuo mies näyttää kyllä varsin levolliselta, ehkä näin oli sitten paras.

Pidän enemmän tällaisista > tässäkin taas yksi ihana isä lapsensa kanssa ja vielä katsomo täynnä miehiä hurraamassa niille 😍

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”
— Bertrand Russell

Life sucks and then you die. Get over it.
Barbie
Hetty Wainthropp

^^noi pitäisi laittaa linkin taakse, syön just tässä.
McCall
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja McCall »

Niin, linkin taakse tai ei. Haluan tuoda ilmi ihmiselämän eri puolia, olemmehan murha.infossa. En ole sentään postaillut mitään "Funky Town" videoita, joilla viitataan Meksikon kartellien kidutusvideoihin.

Mehän saamme viikoittain lukea Suomessakin raideliikenneonnettomuuksissa ja minulle niistä jää pohdittavaksi taustat, joista harvemmin saamme kuulla. Puhumattakaan onnettomuuspaikkakuvista.

Se minua hiukan ihmetyttää, että todelliset valokuvat järkyttävät, mutta silti voidaan TV:stä katsella hyvillä mielen jotain "splatter"-leffaa, jossa veri lentää pitkin ja poikin.

Maapallolla tapahtuu paljon asioita eivätkä ikävät asiat poistu vaikka sulkee silmänsä.
Barbie
Hetty Wainthropp

McCall kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:29 pm Niin, linkin taakse tai ei. Haluan tuoda ilmi ihmiselämän eri puolia, olemmehan murha.infossa. En ole sentään postaillut mitään "Funky Town" videoita, joilla viitataan Meksikon kartellien kidutusvideoihin.

Mehän saamme viikoittain lukea Suomessakin raideliikenneonnettomuuksissa ja minulle niistä jää pohdittavaksi taustat, joista harvemmin saamme kuulla. Puhumattakaan onnettomuuspaikkakuvista.

Se minua hiukan ihmetyttää, että todelliset valokuvat järkyttävät, mutta silti voidaan TV:stä katsella hyvillä mielen jotain "splatter"-leffaa, jossa veri lentää pitkin ja poikin.

Maapallolla tapahtuu paljon asioita eivätkä ikävät asiat poistu vaikka sulkee silmänsä.
Uusi lakimuutos (rikoslaki): Suomen rikoslakiin tuli huhtikuussa 2026 voimaan lakimuutos, joka kriminalisoi myös raa'an väkivaltamateriaalin hallussapidon. Laki on tarkoitettu erityisesti materiaaliin, jossa itsetarkoituksena on kärsimyksen esittäminen. Aitojen onnettomuuskuvien kohdalla poikkeuksena on kuitenkin laillinen tiedonvälitys (kuten uutismedian työ) tai viranomaistoiminta, mutta yksityishenkilöiden jakamana ja ”shokkiarvon” vuoksi katsottuna materiaali voi liikkua laittomuuden rajoilla.

Nii ja toi on laitontakin nykyään.

https://valtioneuvosto.fi/-/1410853/raa ... uhtikuussa
Bird
Perry Mason

Barbie kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:19 pm ^^noi pitäisi laittaa linkin taakse, syön just tässä.
Vauva vei ruokahalut?

No ei sentäs. :lol:

Anteeksi vitsi mahdollisesti epäsopivassa kohdin. 😬

Linkit olis varmaan hyvä kyllä. En vaan itse(kään?) tiedä miksi omallakin kohdallani on kommenttiin tullut suoraan noi videot — vissiin linkitin niitä aiemmin jotenkin eri tavalla, ei voi muistaa.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”
— Bertrand Russell

Barbie
Hetty Wainthropp

Bird kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:46 pm
Barbie kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:19 pm ^^noi pitäisi laittaa linkin taakse, syön just tässä.
Vauva vei ruokahalut?

Linkit olis varmaan hyvä kyllä. En vaan itse(kään?) tiedä miksi omallakin kohdallani on kommenttiin tullut suoraan noi videot — vissiin linkitin niitä aiemmin jotenkin eri tavalla, ei voi muistaa.
No itseasias :lol: :lol: , luet mua kuin kirjaa. Kun tein jogurttia pakkasmarjoilla itselleni kuppiin, mietin tuota vauvahommaa. Alkoi puistattamaan :lol: . Sitten alkoi vauvakuume heräilemään ja nyt sit pitää luetella itselleen miksei tähän maailmaan kannata vauvoja synnyttää.
McCall
Ainesta Watsoniksi

Barbie kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:40 pm
McCall kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:29 pm Niin, linkin taakse tai ei. Haluan tuoda ilmi ihmiselämän eri puolia, olemmehan murha.infossa. En ole sentään postaillut mitään "Funky Town" videoita, joilla viitataan Meksikon kartellien kidutusvideoihin.

Uusi lakimuutos (rikoslaki): Suomen rikoslakiin tuli huhtikuussa 2026 voimaan lakimuutos, joka kriminalisoi myös raa'an väkivaltamateriaalin hallussapidon. Laki on tarkoitettu erityisesti materiaaliin, jossa itsetarkoituksena on kärsimyksen esittäminen. Aitojen onnettomuuskuvien kohdalla poikkeuksena on kuitenkin laillinen tiedonvälitys (kuten uutismedian työ) tai viranomaistoiminta, mutta yksityishenkilöiden jakamana ja ”shokkiarvon” vuoksi katsottuna materiaali voi liikkua laittomuuden rajoilla.

Eli jatkossa katsomme vain kissavideoita ja kaikilla on kivaa. No näinhän ei todellisuudessa ole.

Siinä on poliisilla kova homma selvitellä näitä juttuja kun postaukset lähtee leviämään VPN-yhteyden kautta. Rangaistuksena voi olla sakkoja, se on kyllä kova juttu poliisille. On järjetöntä säätää lakeja, joita ei voida valvoa.

Polkupyörällä ajaminen kännissä on myös laitonta. Siitäkin voi saada sakkoja.

Veikkaan, että prioriteettina on nimenomaan lapsiin kohdistuneiden rikosten materiaali, ja se onkin sitten eri kaliiberin juttu. Jos joku aikuinen intialainen haluaa päättää päivänsä kiskoilla niin sen kuvan levittäminen ei heijastele tuon suomalaisen lain henkeä.

Edit: Kyllä olen suoraan ja tarkoituksella postannut kuvat ja lyhyet videoklipit tälle palstalle, koska TikTok-sukupolvi ei jaksa seurata linkkejä. Meillehän kerrotaan, että älä klikkaa tuntematonta linkkiä tai rahat lähtevät tililtä :D
Barbie
Hetty Wainthropp

McCall kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:56 pm
Barbie kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:40 pm

Eli jatkossa katsomme vain kissavideoita ja kaikilla on kivaa. No näinhän ei todellisuudessa ole.

Siinä on poliisilla kova homma selvitellä näitä juttuja kun postaukset lähtee leviämään VPN-yhteyden kautta. Rangaistuksena voi olla sakkoja, se on kyllä kova juttu poliisille. On järjetöntä säätää lakeja, joita ei voida valvoa.

Polkupyörällä ajaminen kännissä on myös laitonta. Siitäkin voi saada sakkoja.

Veikkaan, että prioriteettina on nimenomaan lapsiin kohdistuneiden rikosten materiaali, ja se onkin sitten eri kaliiberin juttu. Jos joku aikuinen intialainen haluaa päättää päivänsä kiskoilla niin sen kuvan levittäminen ei heijastele tuon suomalaisen lain henkeä.
Varmasti lain takana on juurikin lapsiuhrien suojelu. Minfon ylläpitohan siitä joutuu vastuuseen jos sallii väkivaltakuvia foorumilleen. Kuten huumefoorumit, vaikka ylläpito ei huumeita myisi. Jokuhan pitää saada ennakkotapaukseen. Tämä intialaiskuva ei ole ensimmäinen minkä näen täällä, tuolla aiemmin joku jakeli murhapaikalta kuvia.
McCall
Ainesta Watsoniksi

Rikospaikkakuvia on täällä jaettu alusta alkaen eli noin 20 vuoden ajan. Palvelimet ovat ulkomailla ja samoin ylläpitäjät. Sille on perusteensa miksi palsta on yhä pystyssä.

Pidän kyllä hiukan erikoisena sitä näkemystä, että rikospaikkakuvat olisivat se ongelma tai että ne "kiihdyttäisivät" jotain henkilöä. Ongelma on kyllä siinä tapauksessa jossain muualla kuin tällä palstalla.
Bird
Perry Mason

Barbie kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:48 pm
Bird kirjoitti: La Loka 03, 2026 8:46 pm
Vauva vei ruokahalut?

No itseasias :lol: :lol: , luet mua kuin kirjaa. Kun tein jogurttia pakkasmarjoilla itselleni kuppiin, mietin tuota vauvahommaa. Alkoi puistattamaan :lol: . Sitten alkoi vauvakuume heräilemään ja nyt sit pitää luetella itselleen miksei tähän maailmaan kannata vauvoja synnyttää.
"Alkoi puistattamaan" :lol:

Vauvakuume meinaa mullakin välillä nostaa päätään — vauvakuumeessa jotenkin unohtuu kätevästi kaikki muu paitsi ne pulleat posket ja vauvan tuoksu. Mutta joo, järjellä pitää sitten muistuttaa itseään, ettei sitä saa palauttaa valmistajalle 18 vuoden sisällä. Edes teininä. :lol:
— Bertrand Russell

Barbie
Hetty Wainthropp

McCall kirjoitti: La Loka 03, 2026 9:09 pm Rikospaikkakuvia on täällä jaettu alusta alkaen eli noin 20 vuoden ajan. Palvelimet ovat ulkomailla ja samoin ylläpitäjät. Sille on perusteensa miksi palsta on yhä pystyssä.

Pidän kyllä hiukan erikoisena sitä näkemystä, että rikospaikkakuvat olisivat se ongelma tai että ne "kiihdyttäisivät" jotain henkilöä. Ongelma on kyllä siinä tapauksessa jossain muualla kuin tällä palstalla.
Koska Fuengirola sijaitsee Espanjassa, siellä noudatetaan Espanjan rikoslakia (Código Penal), joka kieltää tiukasti yksityisyyttä, kunniaa ja henkilön omaa kuvaa loukkaavan materiaalin jakamisen ilman asianosaisen suostumusta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011770897.html

Lait ne on Espanjassakin.

Espanjan rikoslain artikla 197.7 kieltää sellaisten kuvien tai videoiden jakamisen ja eteenpäin välittämisen kolmansille osapuolille ilman lupaa, jotka loukkaavat vakavasti henkilön yksityisyyttä tai ihmisarvoa.

Rangaistus: Perusmuotoisesta teosta voidaan tuomita 3 kuukaudesta 1 vuoteen vankeutta tai sakkorangaistus. Rangaistus kovenee, jos uhri on alaikäinen tai jos materiaalia levitetään laajasti sosiaalisessa mediassa.

Onko Fuengirolassa kivat vankilat?
McCall
Ainesta Watsoniksi

Barbie kirjoitti: La Loka 03, 2026 9:43 pm
McCall kirjoitti: La Loka 03, 2026 9:09 pm Rikospaikkakuvia on täällä jaettu alusta alkaen eli noin 20 vuoden ajan. Palvelimet ovat ulkomailla ja samoin ylläpitäjät. Sille on perusteensa miksi palsta on yhä pystyssä.

Koska Fuengirola sijaitsee Espanjassa, siellä noudatetaan Espanjan rikoslakia (Código Penal), joka kieltää tiukasti yksityisyyttä, kunniaa ja henkilön omaa kuvaa loukkaavan materiaalin jakamisen ilman asianosaisen suostumusta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011770897.html

Lait ne on Espanjassakin.
Kyllä Espanjassakin lakia varmaan noudatetaan, mutta kuten sanoin niin lakien valvonta on eri asia. Voidaan asettaa lakeja, mutta sitten syyttäjä tekee ratkaisun. Arvaan, että murha.info ja ylilauta.org ovat olleet jo useamman syyttäjän pöydällä, mutta kun ei ole mitään konkreettista niin hankala viedä asiaa eteenpäin. Jos minulta kysytään niin ne vähäiset resurssit on syytä kohdistaa näihin Snapchateihin ja TikTokeihin missä tapahtuu lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.

Jonkin yksittäisen rikospaikkakuvan raportointi kuulostaa jo lähtökohtaisesti "sinitukkaiselta". Mitä ihminen ajattelee kun se naputtelee selaimen osoiteriville sanat "murha.info", jotain kivaa ja lämmintä.
Bird
Perry Mason

Ymmärrän McCallinkin pointin.

Ehkei kannata alkaa tätä(kin) keskustelua ääripäihin viemään. Ei ole kukaan tekemässä tästä pelkkää kissakuvien postailuketjua. Enkä itse mitään tiktokia käytä, ja klikkaan auki linkit, jotka kuvailun/nimen perusteella kiinnostaa. Silloin se on kuitenkin mun oma valinta. Heti viestissä näkyvää kuvaa ei sillä tavalla pysty valitsemaan.

Enkä kyllä itse muista nähneeni minfossa gore-tasoisia kuvia kuin muutaman kerran, vaikka olen seurannut palstaa jostain 2012 vuoden paikkeilta. Kaksi kertaa tässä ketjussa ja yksi Christa Piken ketjussa nyt ainakin tulee mieleen.

Jotenkin ajattelen myös, että nyt ollaan kuitenkin Vapaan keskustelun puolella ja moni ketjuista on lähinnä hupia. Goreen ei välttämättä täällä osaa varautua etukäteen, vaikka toki Minfossa silti ollaan.

Ollaan tietenkin kaikki erilaisia, mutta kyllä omassakin takaraivossani pysyy aina myös se mahdollisuus, että lapset ja nuoret voi eksyä tälle(kin) palstalle. Ja ihan aikuisillekin olis parempi, ettei gore-materiaali vain yhtäkkiä pomppaa silmille ilman mitään varoitusta.

No, ajattelen itse, että laitan somelinkin ja kuvaan lyhyesti sen aihetta jollain tavalla — siitä lukijat osaa päätellä kiinnostaako katsella isejä ja lapsia, eläimiä tai muuta. :lol: Mutta kuten sanottu, linkitin vissiin aiemmin eri tavalla, koska nyt munkin kommentteihin tulee suoraan se kuva/video. Olen kuitenkin ihan valmis palaamaan siihen aiempaan tapaan, kunhan vaan muistan miten se tehtiin.

Lopulta pelkkä linkki on munkin mielestä ehkä paras tapa juuri siksi, että jokainen saa itse päättää, haluaako nähdä kuvamateriaalin vai ei.
— Bertrand Russell

McCall
Ainesta Watsoniksi

Kun tämän ketjun aloitin niin ajatuksena oli hiukan "tiukempi" versio siitä YouTube-ketjusta. Sillä ajatuksella, että täällä näkee nopeasti ajankohtaisia tapauksia, jotka kyllä poistetaan sitten nopeasti esimerkiksi Facebookista. Oli tarkoitus, että ne sympaattiset eläinvideot jäävät tuonne YouTube-ketjuun ja tähän ketjuun tulee sitten hiukan "erilaista" materiaalia. Ikävää tietysti jos joku järkyttyy elämän kuvista, mutta edelleen olen sitä mieltä, että jos yksilö surffailee murha.infossa niin kuvitelma ei voi olla hauskat kotivideot. Niitä löytyy muualta ihan riittävästi.

Pahoittelen tietysti kovin jos jonkun elämä on järkkynyt postauksieni takia, mutta en aio muuttaa käyttäytymistäni muutaman valitusvirren perusteella. Keskustelu on aina hyvä juttu.
Vastaa Viestiin