Lisätään vielä että tähän en kyllä usko,ellei sitten ole joku Tuksun kaveri jonka jumala on parantanut. Kivessyöpä leikataan poikkeuksetta.Loka kirjoitti: Syöpäkasvain siis itsekseen hiipui pois, uskomattomalta kuulostaa.
Viimeiset sanani -tv-sarja käsittelee kuolemaa
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Re: Viimeiset sanani -tv-sarja käsittelee kuolemaa
Tänä keväänä tämä sitten alkaa.
Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013030 ... 9_uu.shtml
Kohusarjan osallistujista vielä yksi hengissä
Keskiviikko 6.3.2013 klo 10.12
Yli 40-vuotias syöpäsairas nainen kamppailee vielä hengestään, vaikka hänellä oli ohjelman kuvausten alussa huonoin ennuste.
Viisi vuotta, viisi kuolemaa tekevää ihmistä.
Ylen tv-sarja Viimeiset sanani herätti jo vuonna 2008 suuren kohun, kun useat tahot eivät pitäneet kuoleman esittämistä televisiossa sopivana. Sarjan ideaa kritisoivat niin kirkko kuin lääkäritkin.
Nyt Yle on ilmoittanut, että sarja nähdään televisiossa viimein tulevana huhtikuuna. Kaikki ei ole kuitenkaan vielä aivan selvillä, sillä yksi sarjan kuolemaa tekevistä henkilöistä on vieläkin elossa.
- Nainen on erittäin sairas, mutta voi olosuhteisiin nähden hyvin. Hänellä oli ohjelman teon alussa kaikista osallistujista huonoin ennuste, ohjelman tuotantojohtaja Sari Isotalo kertoo.
Isotalo kertoo, että osa kyseisen syöpää sairastavan yli 40-vuotiaan naisen jaksosta on vielä tekemättä, ja jakson loppu on vielä auki.
- Toivottavasti saamme siihen happy endin.
Elämää ei voi käsikirjoittaa
Isotalo myöntää, että vaikka Yle tiesi ohjelman olevan pitkä projekti, he eivät osanneet odottaa ohjelman valmistumisen vievän kuitenkaan viittä vuotta.
- Emme voineet käsikirjoittaa ohjelmaa, sillä elämää ei voi käsikirjoittaa. Ohjelmassa puhutaan hyvin suoraan kuolemasta, eikä tämän sisältöistä ohjelmaa ole aikaisemmin tehty Suomessa, vaikka kuolemasta onkin puhuttu mediassa.
Isotalo myöntää, että tieto ohjelman teosta herätti "kauhean" kohun vuosia sitten. Tuotantojohtaja uskoo ja toivoo, että asenneilmapiiri olisi muuttunut vuodesta 2008.
- Maailmasta on tullut jo viidessä vuodessa paljon avoimempi. Vaikka tämä on suuri klisee, myönnän, että Viimeiset sanani on tärkein ohjelma, jota itse olen ollut mukana tekemässä.
Viimeiset sanani -ohjelman ensimmäinen jakso näytetään Yle TV1:ssä 24. huhtikuuta.
Olin jo odotellutkin, milloin tämä esitetään. Ehdottomasti aion katsoa!
-
Lumienkeli
- Martin Beck
Samoin! Muistan aikoinaan kun oli tuo kuuluisa kohu. Kai mulla(kin) sitten todella on valtaväestöstä poikkeava suhtautuminen kuolemaan, kun en oikein ymmärtänyt kohun mittasuhteita. Faktaahan se on että jokainen meistä kuolee tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin. Miksei niin luonnollista elämänosaa voisi dokumentoida ja näyttää? Kaikkihan ny saa päättää katsovatko moista vai eivät.. Toki tuo "kova pula kuolevista" -heitto oli skidisti mautonSamuli kirjoitti:Olin jo odotellutkin, milloin tämä esitetään. Ehdottomasti aion katsoa!
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032 ... 1_uu.shtml
"En ole koskaan pelännyt kuolemaa" -
Syöpäpotilas jättää Ylellä jäähyväiset omaisilleen
Keskiviikko 20.3.2013 klo 18.00
Ylen Viimeiset sanani -sarjan ensimmäisessä jaksossa nähdään luuydinsyöpää sairastanut helsinkiläinen Maria Jämsä.
- Kuoleman rauhaa parempaa rauhaa ei ole, sanoo Maria Jämsen. (YLE)
Laivalla työskennellyt Maria Jämsä sairastui syöpään vuonna 2002 ja kuoli 55-vuotiaana vuonna 2010. Hän eli kahdeksan vuotta tietäen, että sairastaa sellaista syöpää, josta ei voi parantua.
- En ole oikeastaan koskaan pelännyt kuolemaa, Maria sanoo dokumentissa.
Hän testamenttasi ruumiinsa tieteen hyväksi. Jaksossa nähdään, kun Maria käy katsomassa patologian laitoksella, jonne hänen ruumiinsa viedään, kun hän kuolee.
- Sitten kun minä olen kuollut, ei ruumiillani ole enää mitään merkitystä, Maria sanoo.
Hän jättää ohjelmassa omaisilleen videokirjeen, jossa hän kehottaa heitä suremaan vain hetken ja siirtymään sitten elämässä eteenpäin.
- Minä luulin, että elän vain 5-6 vuotta, mutta nyt olen elänyt jo seitsemän vuotta ja olen ihan ihmeissäni, että jos elänkin vielä toiset seitsemän vuotta. Kuolema ei ole mitenkään paha asia. Kuolema on iloinen asia minulle ainakin. Kuoleman rauhaa parempaa rauhaa ei ole. Cheers, Maria sanoo viimeisiksi sanoikseen kuohuviinilasi kädessään.
Kohuttu sarja
Kohuakin aiheuttanut sarja alkaa Ylellä 24. päivä huhtikuuta. Tekijöiden mukaan ohjelma antaa puheenvuoron kuolemansairaille ja heidän läheisilleen, kun kuolemasta puhutaan kaunistelematta ja suoraan. Se osoittaa, että kuolema ei ole pelottava asia vaan osa elämää, kuten syntymäkin.
- Sarjan sävy ja ilme muodostui hyvin realistiseksi ja hötkyilemättömäksi, koska päähenkilöiden ei tarvinnut ottaa lainkaan huomioon sarjan tekijöiden tunteita, sanoo sarjan ohjaaja ja tuottaja Sari Isotalo Susamurusta.
- Päähenkilöt pystyivät puhumaan kaikesta hyvin suoraan ja kiertelemättä, omia ajatuksiaan ja tunteitaan peittelemättä. Siitä syntyi harvinaisen suora tapa puhua vaikeasta asiasta sekä sairaan henkilön että hänen läheistensä näkökulmasta.
- Jos voimme auttaa katsojaa kohtaamaan tuon vaikean asian paremmin, olemme onnistuneet tavoitteessamme, toteaa puolestaan sarjan Ylelle tilannut Timo Järvi.
Tulevissa jaksoissa tullaan käsittelemään muun muassa kuolemasta puhumista. Sarjaan osallistuneen alavutelaisen Raimon mielestä kuolemasta puhuminen on niin tabu, että ympäristö hautaa sairaan jo ennen kuolemaa.
Heinäveteläinen Ilona puolestaan kertoo omassa jaksossaan, että kun kuoleman odotus vaihtui hetkessä elämiseen, olo ja elämänlaatu paranivat merkittävästi.
Lähde: Yle
REBECA ROMERO
[email protected]
En menisi mukaan, enkä aio katsoa. Menee takuuvarmasti yöunet.
Ihan mielenkiintoinen aihe. Kuolema kuitenkin on osa elämää ja mitä sitä piilottelemaan.