Mitä voi näkyä, mitä ei?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Blues
Rico Tubbs

Mitä voi näkyä, mitä ei?

Viesti Kirjoittaja Blues »

Voi ahdistus.
En löytänyt haulla threadeja tästä, eli tein sellaisen.

Nimittäin. Vaikka olenkin hyvin kiinnostunut rikoksista, luen mielelläni vanhempia lehtiä, Suomen, joissa on kuvat rikospaikoilta, eikä käräjäoikeudenseinätiilistä, kuten nykyään, niin jossain se raja näköjään minullakin menee.

Pari viikkoa sitten veti yksi jannu itsensä kaulakiikkuun tuolla keskustassa.
Poika haki sähkökaapelin sieltä kellarista, työmiehien silmien edestä, ja hirtti itsensä rappukäytävään.

Siinä se roikkui. 5 minuuttia uutisohjelman alussa. Näkyi naama, näkyi kaikki.

Joulukuun 19.päivä(muistaakseni) katosi eräs ihminen. Tämä löytyi Joulun jälkeen Eräästä satama-altaasta.
Jo niistä nostosta olevista videoista ja kuvista näkee, että kyseessä on juuri se kadonnut. (oli tiedossa vaatetus jne)

Tänään tuli uutisissa eilen ja tänään Tartu maanteella sattuneista onnettomuuksista.
Autosellaisista.
Ja siellä ne uhrit, kuolleet sellaiset, makasivat suolet ja aivomassat levällään.

Että hyvää iltaa.

Ison ahdistuksen vallassa nääs, unohdin kysyä, että missä teillä menee se hyvänmaun raja?
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Ilmeisesti nuo kaikki mainitsemasi olivat virolaisesta mediasta, Blues?

Omakohtaisesti olen tyytyväinen tähän suomalaiseen käytäntöön, onnettomuuksilla ja ihmiskohtaloilla on mielestäni mautonta "mässäillä". Jo pelkkä hirttäytyneen ihmisen kuvitteleminen jysähtää tajuntaan, saati jos sellaisesta näkisi aitoa kuvaa. Samassa yhteydessä kerron mielipiteeni yleensäkin siitä, että yksityisyyttä pitäisi kunnioittaa, kuolleenkin ihmisen yksityisyyttä.

Noissa lapsiin kohdistuneiden rikosten ketjuissa kuvat uhrien vammoista, ja erityisesti kuolleista pienokaisista ovat minulle ihan liikaa.. en kestä katsella ja pelkkä lukeminenkin tekee riittävästi pahaa.

Sotakuvat erikseen. Niissä ei haittaa, jos verta näkyy, mutta mitään pahoja vammoja en itse halua katsella. Ei suolia, räjähtäneitä kalloja tai irtirepeytyneitä raajoja.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Konginkankaan onnettomuudesta Hesari? uutisoi turmapaikan kuvalla, jossa näkyi yksi uhri retkomassa linja-autosta puoliksi ulkona.
Kuva vaihdettiin nopeasti toiseen. Hesari sai kuitenkin jonkin sanktionkin siitä kömmähdyksestään.

Itse olen samaa mieltä kuin Juliet Jones siis.
"Yöperho on koteloitunut"
Spider
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Spider »

En tiedä mikä yleinen käytäntö on mutta ainakin Aamulehden periaatteisiin kuuluu, ettei onnettomuuksien tai väkivaltarikosten graaveja yksityiskohtia kuvata edes sanoin.
Hyvä periaate, mielestäni. Juliet Jonesia peesailen.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
franq
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja franq »

On tullut kans joskus mietittyä topicia kun on selaillu onnettomuuksia ja rikoksia ulkomailla ja niistä kuvattuja videoita tai kuvia. Itse en pysty enkä haluakaan katsella tai lukea lasten kovia kohtaloita missään yhteydessä.

Samoin aivan liioitteleva mässäily menee uhrin ja omaisten suuren epäkunnioituksen puolelle. Kaiken kansan nähtävissä ei mielestäni saisi olla raakoja kuvia tai videoita, eikä onneksi Suomessa näin olekaan. Monet kuvamateriaalit ovat tietyillä sivuilla, johon vaaditaan 18 vuoden ikäraja (tosin ilman todellista vahvistusta.)

Sotamateriaaliin suhtaudun melkoisella varauksella. Varsinkin, jos materiaalit tulevat sotivilta joukoilta tai niiden tukijoilta. Silkkaa propagandaa, kuten moni muukin asia tässä maailmassa.

Joka tapauksessa mielestäni on ihan hyvä, että näkee, mitä asioista todellisuudessa seuraa. Ei tarvitse tyytyä pelkkään valtamedian antamaan kaunisteltuun kuvaan tapahtumista. Ei siksi, että olisin jotenkin perverssi näiden suhteen, mutta avaapa silmät todellisuuteen..
Blues
Rico Tubbs

JJ eestiläisestä hyvinkin. Olisimpa voinut sen aloitukseenkin tietysti laittaa.

Onhan se tietysti niinkin, että näkee kuvan todellisuudesta, mutta jossain pitäisi todella olla joku raja. Pää uutislähetykset tulevat täällä kuitenkin kello 19, jolloin ainakin meidän mukelo on vielä hereillä. Tosin pyrin keksimään sille tekemistä jossain muualla juuri siihen aikaan.

Täällä on muutenkin hauska tapa kertoa aina ihmisten nimet. Uhrien, oli ne sitten onnettomuuden tai henkirikoksen, nimet mainitaan heti kun tapauksesta vaan uutisoidaan.

Useasti paikalla olleita osallisia tai sivullisia haastatellaan ja tapahtumien kulku on kyllä kaikkien tiedossa.

Toissa viikollakohan oli kun pieni poika jäi bussin alle ja siinä tämä pieni makasi kadulla kuvaruudussa.

Eilenkin oikein säväytti kun uutisista tuli teaseri, vai miksi sitä nimittäisi, kello oli kuusi ja oma 3 -vuotias seisoi nenä kiinni televisiossa kun kesken mainosten lävähti kuva maantiellä makaavasta ruumiista.

Anteeksi poukkoileva teksti, puhelimella vähän vaikea jäsennellä.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

joskus yhdessä painotalossa tehtiin jotai venäläistä rikoslehteä, vähän niinku venäjän alibi. siinä oli kans aika raisuja kuvia, monesti aattelin et niitä ei sensuroimattomina suomessa julkaistais. suomessa vielä aika siistejä nuo rikosalankin lehdet, ei oo silvottuja ruumiita ja irtileikattuja päitä.
sinällään ei kuolleet ihmiset kauhistuta vaikka olisivat missä kunnossa, mut lapsiin ja eläimiin kohdistuneet väkivallanteot pistää välillä oksettamaan.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Blues
Rico Tubbs

esmes- kirjoitti:suomessa vielä aika siistejä nuo rikosalankin lehdet, ei oo silvottuja ruumiita ja irtileikattuja päitä.
Nykyisin on, mutta kyllähän noissa 90 -luvun alkupuolen Alibeissa ja Rikosposteissa on aika rankkojakin kuvia.
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Muistan kun vuosia sitten kävin Canadassa. Luin sitten jotain paikallista lehteä, otsikkoa en tarkkaan muista mutta sen muistan että hetken piti silmiä pyöritellä kun otsikossakin jo luki suunnilleen "rajussa auto-onnettomuudessa kuoli kaksi; toiselta irtosi pää ja toinen kuoli puristuksiin".
En kyllä ikinä haluaisi moista otsikointia suomen lehdistöön, saatika niihin mitään tarkkaselitteistä tietoa mitä se raiskaaja tai vaikka kiduttaja uhrilleen teki. Mun mielestä ne voi lukea vaikka Alibista 8)
Ja nimenomaan tuohon otsikointiin olisi hyvä panostaa, sen kun kuitenkin näkee pienetkin lapset siitä lähtien kun osaavat lukea. Varsinkin ne iltapäivälehtien paisuneet hysteriset otsikot..
Nanika ga tooku matteiru to
Jussi K
Alokas

Viesti Kirjoittaja Jussi K »

Täällä päin nämä uutiset keskittyy pelkästään näitten kuolleiden näyttämiseen ja yaba hemmojen pidätys/ hakkaus videoihin....

Kaiken hyvän lisäksi laitetaan kaikki tiedot tv:hen ja lehtiin myös uhreista :shock:

Ymmärtäsin kyllä jos noitten raiskaajien id/ passitiedot laitetaan näkyviin mutta kun myös syyttömät pääsee täällä parrasvaloihin :cry:

No tää on muutenkin aika outo maa, joten en yhtään ihmettele tätä touhua...
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Minun puolestani "alan" lehdissä saisi olla niin kuvat kuin nimetkin kaunistelematta.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Yökiitäjä
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Yökiitäjä »

Liikenneonnettomuudet pitäisi uutisoida tarkemmin, siten että kuvista näkee mitä on tapahtunut ja minkälaiset vammat siitä on syntynyt. Kasvot voisi peittää, siten että uhri ei ole tunnistettavissa. Uskoisin että real-life tyylinen uutisvirta onnettomuuksista hillitsisi autoilijoiden kaasujalkaa ja vähentäisi nuorten koheltamista liikenteessä. Autoiluaiheisissa nettivideoissa esim. Etelä-Amerikassa on tapana näyttää asiat sellaisina kuin ne onnettomuuspaikalla ovat olleet, mutta vainajat on peitetty valkoisella lakanalla.

Suomalaisessa mediassa eletään eräänlaisessa kuplassa, kun ei saa uutisissa näyttää mitä todellisuudessa oli tapahtunut.
Meike R.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Meike R. »

Karu totuus esiin kursailematta, vaikka K-18 materiaalin taakse. Ehkä jengi joskus oppisi.

En tiedä olenko sairas yksilö, mutta mun mielestä asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä eikä hyssytellä. Kielikuva.

:P
"If I hit bottom and everythings gone
In the great Mississippi, please drown me and run

The right words spoken gold,
if I was God you'd sell your soul to...

THE GREAT SOUTHERN TRENDKILL"
Blues
Rico Tubbs

Ei minuakaan haittaisi jos näitä pläjäyksiä tulisi vaikkapa näissä rikos-/poliisiohjelmissa, vaan kun niitä on tavan uutisissa ja kello 19.

Silloin kun verta ja suolenpätkiä näytetään niille tarkoitetussa ohjelmassa, tietää katsojakunta jo ohjelmaa valitessaan mitä sieltä tulee.
Huru
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Huru »

Virossa tosiaan on mielestäni ihan ansiokkaasti uutisoitu paikallis- ja ilmaislehdissä myös kaikki esim. avioeron saaneet ja ilman muuta varkaudet, ryöstöt jne. Yleensä nimillä ja korvaussummatkin ilmoitettuna. :lol: Sosiaalinen kontrolli vissiin.
Vastaa Viestiin