Nora Bhatia

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Kotipeikko
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kotipeikko »

Itse olin koulussa kiusattu ja yksinäinen ns. kiltti tyttö. Silti aloitin tupakoinnin jo 13- vuotiaana, ja 14- vuotiaana aloin vetää kännejä viikonloppuisin. Lintsasin koulusta, koska jokapäiväinen kiusaaminen oli helvettiä. Jokainen aikuinen oli varmasti kuitenkin sitä mieltä, että olin todella kiltti ja hiljainen tyttö. Tällä palstalla kirjoittelevien mukaan olen siis ollut ihan totaalinen pahis ja luultavasti aika horatsu.
Harmi, etteivät luokkatoverini olleet samaa mieltä, olisin varmaan ollut suosittu.
Ja kyllä, ryyppäsin yksin, ei ollut kavereita. Mutta täytyypä myös sanoa ,että ajatuskin siitä, että joku muija änkeää kuselle mun kanssa on suoraan sanottuna niin oksettava, että taidankin olla onnekas, kun ei ollut mitään bestistä!
Olen aina kokemusteni takia ollut todella epäluuloinen ihmisiä kohtaan, enkä ole osannut luottaa siihen, etteivät kaikki ihmiset puukota selkään. Luettuani näitä ala-arvoisia tekstejä, joita jotkut tänne kirjoittavat, on itseasiassa yllättävän vaikeaa olla muistamatta sitä kaikkea ja olla tuntematta inhoa ja halveksuntaa ihmisiä kohtaan. Mutta onneksi suurin osa kirjoittajista on ollut asiallisia. Ja varsinkin debbie on ollut koko ajan asiallinen, vaikka tuo WC- juttu itselläni aiheuttaa ahdistusta.
Anteeksi että elän. En tee sitä toista kertaa.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

WhoIam kirjoitti:
debbie kirjoitti:Tuo, että Nora meni yksin juomaan on munkin mielestäni erikoista, ja saattaa viitata siihen, että kyseessä oli itsetuhoinen tarkoitus.
Tuon ikäiset tytöt eivät käy yksinään edes vessassa, bestis on aina mukana.. mikäli sellainen sattuu olemaan.

Ja pyh Itse olen vuoden vanhempi kuin tämä tyttö ja täytyy kyllä sanoa että olen aina yksin joka paikassa joten jos en olisi absolutisti niin varmaan menisin yksin ryyppäämäänkin mutta en juo koska se ei kuulu tämän ikäisille.

Ihan hyvin se Norakin on yksin menny juomaan ilman että olisi päättänyt tappaa itsensä.
No sepä kiva.
Hyvä että olet sitä mieltä että viina ei kuulu tuon ikäisille.
Siltikin voisin sanoa lähes kymmenen vuotta nuorisotyössä
toimineena etteivät ainakaan ne nuoret joiden parissa olen
työskennellyt, juopottele yssikseen.

Enkä arvostele väitetteesi todenperäisyyttä mutta:
"olen aina yksin joka paikassa joten jos en olisi absolutisti niin varmaan menisin yksin ryyppäämäänkin mutta en juo koska se ei kuulu tämän ikäisille."
joten vähän tuo kuulostaa enemmän epäilykseltä kuin faktalta.
Tämä siis vain oma käsitys.

edit: Siis omasta mielestäni nuoren syrjään vetäytyminen on aina
ongelmakäyttäytymistä\avunhuuto.
En kiellä sitä etteikö joku voisi viinaa itsekseen juodakin.
Tämä vain on aina hälyttävä merkki.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Iitu
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Iitu »

Sellainen pointti tuli itselleni mieleen tästä erittäin surullisesta tapauksesta, että masennus ja alkoholi eivät kyllä ole kaikkein paras yhdistelmä. Alkoholin vaikutuksesta tuo masennus vain helposti syvenee ja jos taustalla on tuo koulukiusaus sekä kiinnijääminen tupakoinnista ja lintsailusta, niin on hyvinkin voinut tulla mieleen, kännissä viimeistään, että aivan sama vaikka vetäisi saman tien koko pullon. Tiedän tämän tyyppisen ajatuskulun, koska masentuneena olen itsekin tällaisia miettinyt alkoholin vaikutuksen alaisena joskus nuorempana.

Lisäksi mietin, että olisikohan tuo tyttö uskaltanut sinne kotiinsa edes mennä humalassa, jos noista edellisistäkin kiinnijäämisistä on seurannut sanktioita. On sitten ollut parempi vaihtoehto sammua sinne metsään kohtalokkain seurauksin.
Cassie
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Cassie »

Huolestuttavaahan tässä on että nuoret eivät ota oppia kuten siellä on jo joku uhannut ja kertonut että tekis mieli jatkaa Noran jalan jäljissä: juoda ittesä hengiltä.
Tuollaisilla uhkailuilla ja sitten jos "kadotaan" (minun mielestäni aika huomionhakuista), voi se aiheuttaa turhia etsintöjä ja toden ollessa kyseessä voi etsintöjen aloitus viivästyä

Edit väärä hymiö pois
Jes, se o Jeppiskamaa
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Iitu kirjoitti:Sellainen pointti tuli itselleni mieleen tästä erittäin surullisesta tapauksesta, että masennus ja alkoholi eivät kyllä ole kaikkein paras yhdistelmä. Alkoholin vaikutuksesta tuo masennus vain helposti syvenee ja jos taustalla on tuo koulukiusaus sekä kiinnijääminen tupakoinnista ja lintsailusta, niin on hyvinkin voinut tulla mieleen, kännissä viimeistään, että aivan sama vaikka vetäisi saman tien koko pullon. Tiedän tämän tyyppisen ajatuskulun, koska masentuneena olen itsekin tällaisia miettinyt alkoholin vaikutuksen alaisena joskus nuorempana.

Lisäksi mietin, että olisikohan tuo tyttö uskaltanut sinne kotiinsa edes mennä humalassa, jos noista edellisistäkin kiinnijäämisistä on seurannut sanktioita. On sitten ollut parempi vaihtoehto sammua sinne metsään kohtalokkain seurauksin.
Voisi äkkiseltään kuvitella että jos nyt kotona ei ihan pieksetä niin kyllä routa
porsaan kotiin ajaa.Aina.
Tosin jossain vaiheessa voi olla siinä kunnossa ettei enää jalat ja omat voimat kanna ja se onkin huonompi juttu siinä vaiheessa.
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
Nylonköysi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Sipatti kirjoitti:"Nuori kestää kasikymppistä?" Ootkohan nyt ihan varma, että kestää?
Ei pulloa kestä, mutta kyllä nuori kestää kasikymppistä. Omassa kaveriporukassa suurinpiirtein Noran ikäisenä liikkui paljon pirtua ja kukaan meistä ei siihen kuollut. Ei meillä mitään kossua ikinä ollut, ei sitä olisi mistään saanut. Mutta pirtuun (70-90%) pääsi käsiksi hyvin helposti.

Paljonhan sitä pirtua ei nuori tarvitse, että on ihan ns. sekaisin, ja kyllä, tiedän paljon ihmisiä jotka ovat sammuneet hankeen. Jopa aikuisiällä. Joillain käy vain huonompi onni.
WhoIam
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja WhoIam »

Damien kirjoitti: Siltikin voisin sanoa lähes kymmenen vuotta nuorisotyössä
toimineena etteivät ainakaan ne nuoret joiden parissa olen
työskennellyt, juopottele yssikseen.
Kaikki ihmiset ovat erillaisia joten vaikka suurin osa ei juopottele yksikseen niin jotkut voivat tehdä sitä.
Eiliselle emme voi mitään, Huommisesta me ei tiedetä joten pitää elää päivää.
Maruna
Sofia Karppi

Sähköankeriaalle

Viesti Kirjoittaja Maruna »

Kirjoitat "Kyllä 14-vuotias ennenkin viinaan tutustunut ihminen ymmärtää mitä tapahtuu jos juo pullollisen kasikymppistä."

Vastaan sinulle, että ei taatusti tiedä. Ja minä ihmettelen, miten 14-vuotias, kouluakäyvä nuori tyttö voisi olla niin tuttu alkoholin
kanssa, että tuntisi 80% EtOH-liemen vaikutukset.

Minä olen 36-vuotias enkä silti tiennyt, että noin vahvaa alkoholia (siis 80%) on missään juomistarkoitukseen myynnissä ! Luulin, että vahvin juomaksi pakattu on 60%: sta!
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Juuri niin. Lisäksi teineille on tyypillistä pitää itseään oikein erityisen haavoittumattomana, rajoja koetellaan ja tilanteet ovat usein sellaisia, että pahin mahdollinen on pienestä kiinni. Muistan itsekin nuoruudestani tapauksia, joissa joku oli joutunut vatsahuuhteluun. Kyllä niille naureskeltiin jälkeenpäin.
Maruna
Sofia Karppi

Kotipeikolle !

Viesti Kirjoittaja Maruna »

Kirjoitit :"Itse olin koulussa kiusattu ja yksinäinen ns. kiltti tyttö. Silti aloitin tupakoinnin jo 13- vuotiaana, ja 14- vuotiaana aloin vetää kännejä viikonloppuisin. Lintsasin koulusta koska jokapäiväinen kiusaaminen oli helvettiä. Jokainen aikuinen oli varmasti kuitenkin sitä mieltä, että olin todella kiltti ja hiljainen tyttö. Tällä palstalla kirjoittelevien mukaan olen siis ollut ihan totaalinen pahis ja luultavasti aika horatsu."

Vastaus:

Tämä viesti ei vaikuta aidolta. Ei vaikuta siltä, että kirjoittaisit itsestäsi.
Nimittelet itseäsi tahallisen ristiriitaisesti "kiltiksi tytöksi" ja "horatsuksi".
Minä en usko, että kukaan kirjoittaa " olen siis ollut... luultavasti aika horatsu".

Täältä, oman aidon peikkotukkani alta, voin kirjoitella sinulle ehtaa tarinaa omasta koulukiusatuksi joutumisestani:

13-vuotiaana oli todella niin sanottu kiltti tyttö. En lintsannut koulusta. En käyttänyt alkoholia enkä tupakkaa. En edes meikannut! Mitään em. ei olisi lapsuudenkodissani sallittukaan. Juuri osittain em.syistä olin koulukiusattu. Olin varhain naiseksi kehittynyt, hieman pyöreä "mamis",
jolle luokan "pahikset" jatkuvast ilkkuivat.

Yritin kertoa kiusaamisestani sekä koulussa opettajille, että kotona vanhemmilleni. Mutta he eivät ottaneet minua todesta. Luokanvalvoja totesi äidilleni puhelimessa suurin piirtein näin: "Voihan se olla, että Marunaa on kiusattu. Mutta minusta Maruna kuitenkin pärjää hyvin. Hänellähän on keskiarvokin 9,1. Puhutaan sitten uudelleen, jos tilanne pahenee..."

Ja niin minä olin yksin ilkkujieni keskellä, pieni lapsenpyöreä, meikitön tyttö. Eräänä aamuna, kun en enää uskaltanut mennä kouluun, jonne minun oli vanhempieni mielestä ehdottomasti joka päivä mentävä (kiusattiin tai ei), söin purkillisen isäni unilääkkeitä. Onneksi kävin kotona omaan vuoteeseeni nukkumaan enkä oikaissut itseäni ulos lumihankeen lepäämään, kuten Noora; apu ehti ajoissa paikalle !

En usko, että Noora Bhatia on tietoisesti halunnut tappaa itsensä. Kyseessä on ollut aivan selvä hätähuuto! Miksi muuten Noora olisi

a) naukkaillut pullosta uhmakkaasti luokkatovereiden (ja kenties oepettajankin) nähden?
b) kysynyt kaveriltaan, voikohan hänen "juomisensa"/juomansa tappaa?
c) istunut näkyvällä paikalla urheilukentän laidassa, keskellä kirkasta päivää itkemässä ja juomassa?

Mutta kukaan aikuinen ei ole välittänyt niin paljon, että olisi puuttunut tapahtumien kulkuun. Kukaan ei ole vaivautunut ottamaan pulloa pois lumipenkassa istuvalta, itkevältä pikkutytöltä. Kukaan ei ole vienyt häntä terveysasemalle tai kotiin.

Lopulta huomattuaan, etteivät hänen tekemisensä/ "hätähuutonsa" ketään sivullista kiinnosta, Noora on hakeutunut syrjemmälle juomaan. Hän on mennyt pulloinensa rakkaan koiransa ulkoilutusmaastoon istuksimaan.

Aluksi olo on tuntunut mukavalta: Nousuhumalassa on ollut lämmin kyyköttää, koululaukun päällä pakkasessa. 80 % viinan naukkailu suoraan pullosta, rauhoittavaa talvista metsämaisemaa katsellen, ei ole tuntunut eroavan mitenkään 4,6 % tölkkioluen litkimisestä. Sitten Nooran päässä on alkanut pyöriä kiihtyvällä vauhdilla; puiden ääriviivat ovat hämärtyneet hänen silmiensä edessä, ja oksetus on alkanut kiertää ylävatsassa.

Huomattuaan, miten vahva viina vaikuttaa, Noora on päättänyt yrittää omin jaloin kotia kohti, mutta jalatpa eivät olekaan enää kantaneet. Nooran päässä on pyörinyt yhä vinhempi karuselli, ja näkökin on ollut jo niin hämärtynyt, ettei tyttö ole kyennyt enää huomaamaan edes edessään sojottavia, ohuita puunrunkoja. Umpihumalainen Noora on kompastunut johonkin lumen verhoamaan kivennyppylään, rinnettä alaspäin holtittomasti kompuroidessaan. Hankeen kaaduttuaan Noora on päättänyt levätä "ihan vähän aikaa", ennen uutta etenemisyritystä "ihmisten ilmoille". Yhtä seikkaa Noora ei vain ole, nuoruuttaan kokemattomuuttaan ja humalaisuuttaan, ymmärtänyt. Tyttö ei ole käsittänyt, että jos hän desilitrakaupalla 80 % viinaa juotuaan käy hankeen "hetkeksi lepäämään", ei hän siitä enää omin jaloin nouse.
kelmikontio
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja kelmikontio »

Kyllä varmasti lähtee taju jos imasee puoli litraa kasikybästä, voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, enkä ole teinityttö vaan 120 kiloinen jässikkä.

Mielestäni kyseessä on selvästi ollut avunhuuto/huomionhakuisuus, sillä Noorahan oli kuitenkin esitellyt pulloa koulussa, mutta viinaksen vahvuus yllättänyt ja lopputulos surullinen.

Voimia ja jaksamista kaikille Nooran omaisille ja läheisille.

Moving on is a simple thing
What it leaves behind is hard
You know the sleeping feel no more pain
And the living are scarred

À tout le monde [To all the world]
À tout mes amis [To all my friends]
Je vous aime
Je dois partir

Megadeth- A tout le mond

Lepää rauhassa Noora.
Lukija
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Lukija »

Tuntuu että media käsittelee nykyään nuoria seuraavasti:

Koulukiusaaja tai rikollinen = Tuhma
Kaikki muut = Kiltti

Mitä nyt on (torstain jälkeen) Norasta lukenut tuntuu että on melko tavallinen nuori. Tavallinenhan on todella laaja käsite.
Nuorten mielenterveyshäiriöt ovat lisääntyneet eikä läheskään kaikista näe päällepäin, saatikka tunnista edes pidemmänkään juttelun jälkeen oireita. (Ammattilaiset erikseen...)
Liian suuri osa nuorista kokeilee liikaa tai liian vahvaa viinaa liian nuorena.
rötösherra
Alibin satunnaislukija

Re: Sähköankeriaalle

Viesti Kirjoittaja rötösherra »

Maruna kirjoitti:Kirjoitat "Kyllä 14-vuotias ennenkin viinaan tutustunut ihminen ymmärtää mitä tapahtuu jos juo pullollisen kasikymppistä."
Sepä se. Sattuu samaa nistipiireissä, kun tuotteen vahvuus yllättää. Jotenkin en oikein usko itsemurhan tarkoitushakuisuutta.
esmes-
Javier Pena

Re: Sähköankeriaalle

Viesti Kirjoittaja esmes- »

Maruna kirjoitti:Kirjoitat "Kyllä 14-vuotias ennenkin viinaan tutustunut ihminen ymmärtää mitä tapahtuu jos juo pullollisen kasikymppistä."

Vastaan sinulle, että ei taatusti tiedä. Ja minä ihmettelen, miten 14-vuotias, kouluakäyvä nuori tyttö voisi olla niin tuttu alkoholin
kanssa, että tuntisi 80% EtOH-liemen vaikutukset.

Minä olen 36-vuotias enkä silti tiennyt, että noin vahvaa alkoholia (siis 80%) on missään juomistarkoitukseen myynnissä ! Luulin, että vahvin juomaksi pakattu on 60%: sta!
:shock: :shock:
aika rajalliset on ollu sun elinpiirit sitten. oot selvinny tuohon ikään tutustumatta viru valgeeseen tai pirtuun? ootko koskaan tallinnassa käyny? tai laivalla?
14-vuotiaana ollaan kuolemattomia, mut kyllä nykysin lapsetkin tietää että viina voi tappaa. se vaan aikuisilta tuntuu välillä itseltään unohtuvan.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
delila
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja delila »

Iitu kirjoitti:niin on hyvinkin voinut tulla mieleen, kännissä viimeistään, että aivan sama vaikka vetäisi saman tien koko pullon. Tiedän tämän tyyppisen ajatuskulun, koska masentuneena olen itsekin tällaisia miettinyt alkoholin vaikutuksen alaisena joskus nuorempana.
Samanlaiset ajatukset on täällä myös pyörineet mielessä, vaikkakin omalla kohdalla se diagnosoitu masennus iski vasta siinä täysi-ikäisyyden kynnyksellä.
Vastaa Viestiin