Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Viesti Kirjoittaja Arlene »

New Bedford, Massachusetts, Yhdysvallat loka - marraskuu 2001

Viisi New Bedfordin lukiolaista - Eric McKeehan (17 vuotta), Ericin veli Michael McKeehan (15), Steve Jones (15), Neil Mello (16) ja Amylee Bowman (17) hautoivat suunnitelmaa kouluunsa hyökkäämisestä asein ja pommein varustettuina. He toivoivat hyökkäyksensä saavan Columbinen hyökkäyksen kalpenemaan omansa rinnalla ja hyökkäys päättyisi joukkoitsemurhaan. Asiaa alettiin tutkia lokakuussa kun kaksi koulun henkilökuntaan kuuluvaa olivat saaneet tietää Neil Mellon ja Michael McKeehanin uhkauksista. Michael ei myöntänyt uhkauksia, vaan sanoi muiden lukiolaisten olevan epäluuloisia heitä kohtaan (he nimittivät viiden joukkoaan "Kummajaisiksi" (the Freaks), koska he pukeutuivat pitkiin takkeihin, heillä oli lävistyksiä ja myös musiikkimakunsa takia. Mellon mukaan McKeehan keskeytti suunnitelman tässä vaiheessa.
4.11. Amylee Bowman - sillä hetkellä hän opiskeli Plymouthin koulussa, Massachusettsissa - ilmoitti entiselle opettajalleen Rachel Jupinille suunnitelmasta. Bowmanille Jupin oli äitihahmo, suosikkiopettajansa. Bowman pelkäsi Jupinin loukkaantuvan hyökkäyksessä ja halusi varmistaa, että näin ei kävisi ilmoittamalla Jupinille tekeillä olevasta hyökkäyksen suunnittelusta. Jupin informoi asiasta poliisia ja Bowman haettiin kuulusteluihin.
7.11. Bowman viimein kertoi poliisille melko sekavasta hyökkäyssuunnitelmasta. Suunnitelmaan sisältyi sala-ampujia katolla ja tapahtumien kuvaaminen videokameralla, loppuhuipennuksenaan hyökkääjien juhlat katolla ja joukkoitsemurha. Hyökkäys oli tarkoitus toteuttaa seuraavan vuoden puolella. Bowmanin puheet saivat vahvistusta siivoojan löytämästä lapusta, jossa luki, että "Jotain suurta tapahtuu maanantaina. Kostamme kaikille nimittelystä." Lapussa ei ollut nimiä eikä päivämääriä.
Neljä päivää myöhemmin McKeehanin veljekset ja Steve Jones pidätettiin. Poliisin suorittamassa kotietsinnässä McKeehanin talosta löydettiin pommin teko-ohjeita, natseja koskevaa kirjallisuutta, saatanan palvontaan liittyvää aineistoa, veitsiä ja ampumatarvikkeita. Kaikki viisi saivat syytteen murhan suunnittelemisesta.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Montrealin vuoden 1989 ampumavälikohtauksesta on nyt tehty elokuva, joka on ollut kai viikon verran ulkomailla teattereissa. Ohjaaja kertoo mm. Elephantin olleen suurena vaikuttajana. Trailerin voi nähdä YouTubesta täältä: http://www.youtube.com/watch?v=1EM9r83Dv2A

Henkilökohtaisesti voin ilmoittautua jo nyt niihin ihmisiin, jotka hankkivat tuon elokuvan dvd:nä sen ilmestyttyä keinolla millä hyvänsä. Näyttää uskomattomalta.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Mrs. Lovett
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 10:27 pm

Viesti Kirjoittaja Mrs. Lovett »

VoDKa kirjoitti:Montrealin vuoden 1989 ampumavälikohtauksesta on nyt tehty elokuva, joka on ollut kai viikon verran ulkomailla teattereissa. Ohjaaja kertoo mm. Elephantin olleen suurena vaikuttajana. Trailerin voi nähdä YouTubesta täältä: http://www.youtube.com/watch?v=1EM9r83Dv2A

Henkilökohtaisesti voin ilmoittautua jo nyt niihin ihmisiin, jotka hankkivat tuon elokuvan dvd:nä sen ilmestyttyä keinolla millä hyvänsä. Näyttää uskomattomalta.
Kiitos elokuvavinkistä. Katsoin trailerin ja jopa innostuin kyseistä elokuvsta. Innolla jään kyllä odottelemeen kyseistä pätkää. Pitää vain toivoa, että tuo elokuva olisi yhtä hyvä kuin traileri lupailee.
"I didn't want to hurt them, I only wanted to kill them."
-David Berkowitz
ResistantX
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:25 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja ResistantX »

Suomennan hieman Bastian Bossen päiväkirjaa tähän, josta oli aikaisemmin puhetta tässä ketjussa. Taito ei ole hallussa mutta joitakin lauseita sieltä täältä sain kasaan.
Bastian oli siis 18-vuotias Saksassa 20.11.2006 tapahtuneen Geschwister Scholl School kouluammuskelun tekijä. Hän oli valmistunut koulusta vuonna 2005. hän haavoitti noin 16-37 muttei lopulta saanut tapettua kun itsensä.

10.08.2006-11-28
"Onko jossain kirja tai internetsivusto, jossa on määritelty "normaali" ja miten se
käyttäytyy ja ehkä selvitys, mikä on normaalia ...? "

19.08.2006
"Kuvittele, seisot vanhan koulun edessä, trenssitakki (trenchcoat) kätkee kaikki aseet ja
työkalut ja sitten heität ensimmäisen Mollotovin cocktailin ja ensimmäisen pommin.
Sitten sinä lähetät kaikkein vihatuimman paikkasi helvettiin!"

25.08.2006
"Inhoan ihmiskuntaa - kaikkia paitsi minun perhettäni!"

18.09.2006
Tässä kohtaa päiväkirjaa oli paljon kritiikkiä Saksalaista yhteiskuntaa kohtaan. Sivun reunaan oli piirrettynä anarkian merkki.

26.09.2006
ERIC HARRIS
"Todennäköisesti järkevä poika, jolle sattui vain paskamainen lukio. Eric Harris on
jumala, ei epäilystäkään".
"Se on pelottavaa, miten samanlaisia Ericin kanssa olemme. Tuntuu tutulta, kun eläisi toista kertaa ja joutuisi tekemään kaiken uudestaan.
En halua kopioda ketään. (Reb, VoDKa, Gill, Kinkel).
Olen kun kehittyneempi Reb! Virheistä olen oppinut pommeista. Olen opetellut koko elämäni".

Ensisijaisiksi tavoitteiksi ihmisistä Bastian on listannut 12 henkilöä.

18.10.2006
"Sillä ei ole väliä mitä teet elämässäsi, kaikki on ohimenevää!
Toivon joskus että voisin palata kaiken alkuun vaikka olisi aloitettava tyhjästä. En
kuitenkaan tekisi sitä vaikka voisin koska valtio ja hallitus (saksalainen yhteiskunta) ei ole muuttunut. Vihaan tätä pirun maata ja haluan olla vapaa. Kuolema tai vapaus".
"Ennen kuin kukaan teistä väittää että olin Harrisin jäljittelijä tai muu vastaava, hänen pitäisi hetki ajatella; (seuraavaa en osannut suomentaa)
"sollte er einen Moment nachdenken: Ist ein kleiner Dorfpriester nur ein
"Nachahmungstäter des Papstes"? Nein. Natürlich nicht! Er glaubt an die selbe Sache wie der Papst, aber er macht ihn nicht nach. Er hat die gleiche Sicht der Dinge. Er ist wie der scheiß Papst - Teil eines Ganzen.
Wehe, irgendein Sackgesicht von Geistlichem reißt sein Maul auf meiner Beerdigung auf!"

06.11.2006
"Tämä on ollut koko maailmaa vastaan RX!" (viitaten nettinimeen ResistantX)
"Nyt aseeni ovat: (näitä oli vaikea suomentaa)
-.12 (piipusta ladattava haulikko) (poikkisahattu)
-.22 kivääri (poikkisahattu)
- Boot knife(kengänsuuhun piilotettava veitsi)
- Machete (veitsi)
- Pippurisumutetta
- Savugranaatteja(10)
- Putkipommeja (8)
Tämän jälkeen aion rakentaa vielä lisää putkipommeja, molotovin cocktaileja ja
Savukranaatteja!"

13.11.2006
"Tänään ohitin vaiheen josta en ole enää paluuta takaisin. Ammuin (piipusta?)
ladattavalla haulikolla ensimmäisen kerran JA, FUCK- THAT SHIT WORKS!"
"Tämä sahattu haulikko potkii persiille...
Sain myös 10 lisää .22 ammuksia ja se tekee nyt yhteensä 48".

20.11.2006 -
"That will be my big ass ENDING!"

16.11.2006
"Annoin juuri pois G3 SAS (airsoft) aseeni. Hän pitää minua varmaan idioottina koska se maksaa uutena yli 400,00€ (!) Mutta hei... En tarvitse lastani enää!"
"On parempi antaa se järkevälle käyttäjälle kun myydä se idiootille!"

17.11.2006
"Kolmen päivän päästä tämä kaikki on ohi. Ihmiset makaavat kuolleena koulun lattialla, koulu on palanut ja minun aivoni ovat lentäneet ulos!
Menen "GSS":n katsoakseni että kaikki ovat siellä kun tämä paska alkaa. Ja kyllä. He ovat!"
"Enkä ole mikään vitun seko! Se ei ole airsoft tai musiikki joka laittaa minut tappamaan ihmisiä, vaan sinä! Airsoft auttaa minua osumaan siihen mihin tähtäämään ja musiikki auttoi minua kun olin maassa."

"Ainoa mitä haluan, on tappaa, satuttaa ja pelottaa niin monta kun mahdollista!"

19.11.2006
"Tämä on viimeinen ilta minkä koskaan näen. Minun tulisi olla iloinen kaikesta tästä mutta jotenkin en ole. Perheeni.. He ovat kaikki hyviä ihmisiä ja satutan heitä kaikkia huomenna. On surullista tietää etten näe heitä enää koskaan. On surullista tietää etten näe heitä enää huomenaamun jälkeen."
"Heille keitä rakastin: Olen pahoillani kaikesta tästä".

"Minulla ei koskaan ollut tyttöystävää enkä koskaan suudellut tyttöä. Tai oli yksi
"wannabe-gothic-chic". En pidä heistä mutta olin humalassa so i fucked her. En ole
homo enkä usko että se on ongelma jos joku on. Mutta itse en ole. Pidän Jillistä Resident Evil Apocalypsessa ja nemesiksessä, siksi kutsun poikki sahattua .22 Jilliksi." Kertoo myös muut aseitten nimet(BFG ja Mr. Püsterich).

"Älä usko ihmisten kertomaa paskaa marraskuun 20. jälkeisestä, esimerkiksi sitä Henning kusipää jätkää. Tämä kaveri on niin tyhmä ettei se ole enää edes hauskaa
Luulin olevani ystävä hänelle kauan sitten, mutta hän on yksi vitun valehtelija. Hänellä ei ollut yhtään oikeaa ystävää koska hän oli vain satutti/löi kaikkia.
Jumala, mikä vitun jälkeenjäänyt Kusipää!"

"Jos joku minun suuresta suvustani on hyvä ihminen niin auta vanhempiani, Mummoani, siskoani ja veljeäni. Rakastan Heitä! Vihaan itseäni koska vahingoitan heitä. He ovat mukavia ja hyviä ihmisiä!"

"Toivon, että muita hylkiöitä voidaan kohdella paremmin sen jälkeen, mitä "GSS":ssä tapahtuu! Ja toivon että kaikki muutkin ovat kuten "REB", "Vod" ja minä!
- A FUCKIN´ HERO!"

"Se on tavallaan vähän outoa ..Olen suunnitellut tätä jo niin pitkään, ja nyt se tuntuu.. DAMMN.. tälle päivälle."

20.11.2006
"That’s it!"

Bastian julkaisi paljon tietoa itsestään internetissä mutta heti ammuskelun jälkeen Saksan poliisi yhteistyössä Saksan Poliitikkojen kanssa yrittivät poistaa kaikki videot, kirjoitukset itsemurhaviestistä lähtien netistä. Miksi he tekivät niin? Varmasti siksi että ilman tietoa hänestä on helpompi kertoa valhetta siitä mikä oli syynä tähänkin iskuun. Bastian oli teksteissään vahvasti kritisoinut Saksalaista yhteiskuntaa ja verrannut sitä Hitlerin valtaan(tätä kohtaa päiväkirjasta en osannut suomentaa). Helpompi on aina etsiä syitä väkivallasta ja tietokonepeleistä ja muualta.
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

ResistantX kirjoitti: Tämä kaveri on niin tyhmä ettei se ole enää edes hauskaa
Tuon lainauksen perusteella voidaan ainakin päätellä, että Zero day on ollut nähtynä. Tuo on kohtauksesta missä Andre ja Cal ajavat autolla kohti pankkia tallelokerolleen (tai pois sieltä) ja Andre kertoo kameralle, että jotkut ihmiset (taisi puhua toisista kouluampujista) ovat "so stupid, that it's not even funny."

Kiitoksia tuosta suomennoksesta, ne päiväkirjat ovatkin olleet yksi vaikeimmin avautuvista tapauksista tällä foorumilla, kun kellään ei tunnu se saksa tarpeeksi taipuvan niiden suomentamiseksi.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

sollte er einen Moment nachdenken: Ist ein kleiner Dorfpriester nur ein
"Nachahmungstäter des Papstes"? Nein. Natürlich nicht! Er glaubt an die selbe Sache wie der Papst, aber er macht ihn nicht nach. Er hat die gleiche Sicht der Dinge. Er ist wie der scheiß Papst - Teil eines Ganzen.
Wehe, irgendein Sackgesicht von Geistlichem reißt sein Maul auf meiner Beerdigung auf!"
"... hänen pitäisi miettiä hetkinen: Onko pieni kyläpappi vain "Paavin jäljittelijä?" Ei. Tietenkään. Hän uskoo samaan asiaan kuin Paavi, mutta ei hän jäljittele häntä. Hänellä on sama näkemys asioista. Hän ON kuin Paavin p..ka itse - osa kokonaisuutta.
Voi tuska, joku hengellisen säädyn riippunaama repii sitten turpaansa minun maahanpanijaisissani!"

Tuossa se puuttuva osa suomennosta, on tuo kyllä melkoista p..kaa, en tiedä auttaako tuo ketään.
Nothing is quite what it seems
Avatar
Rorschach
Hetty Wainthropp
Viestit: 497
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 9:29 am

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja Rorschach »

En tiedä auttaako, mutta ainakin se kertoo sen että kaveri selkeästi pelkäsi että häntä pidetään "vain jäljittelijänä". En tajua, miksi tyyppi kuvittelee tekevänsä jotain huikean omaperäistä tappamalla ihmisiä. Tosin tekihän hän sikäli, ettei onnistunut tappamaan ketään mutta ilmeisesti tarkoitus oli. Tuo teksti kertoo siitä, millä tasolla ampujan mielenterveys on ollut. Hän hakee kunniaa ampumalla satunnaisia vastaantulijoita. Kuitenkin hän vertaa aiempia ampujia paaviin ja itseään kyläpappiin, joten tästä joku Freud tai vastaava saisi varmaan vedettyä huikeita johtopäätöksiä. Itse en jaksa.

Se tuosta myös tulee selväksi, että hän tunsi jakavansa saman aatemaailman esimerkiksi Yhdysvaltain kouluampujien kanssa.
"Eikä liene rangaistus / jos käymme hetken yhtä matkaa / kun hirviöiksi paljastumme / onko hyvät päivät valhetta sittenkään" A.W. Yrjänä / CMX
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Tuli nyt luettua toi fiktiivinen vankilassa istuvan kouluammuskelijan äidin näkökulmasta kerrottu kirja Poikani Kevin ja tykkäsin kyllä vaikka kirja olikin synkkä, mutta juuri siksi puhutteleva. Osaisikohan joku suositella lisää kouluampumatapauksiin liittyvää kirjallisuutta? Plussaa jos pohajutuu tositapahtumiin vähänkuin tuo Armas Gerdtin Petrin matka Myyrmanniin. Kiitosh.
Antoine

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja Antoine »

Norsula kirjoitti:Tuli nyt luettua toi fiktiivinen vankilassa istuvan kouluammuskelijan äidin näkökulmasta kerrottu kirja Poikani Kevin ja tykkäsin kyllä vaikka kirja olikin synkkä, mutta juuri siksi puhutteleva. Osaisikohan joku suositella lisää kouluampumatapauksiin liittyvää kirjallisuutta? Plussaa jos pohajutuu tositapahtumiin vähänkuin tuo Armas Gerdtin Petrin matka Myyrmanniin. Kiitosh.
Poikani Kevinin kanssa samoilla linjoilla jatkaa Jodi Picoultin kirjoittama 19 minuuttia. Suosittelen, mikäli fiktiivinenkin puoli uppoaa. Ja onhan niitä sitten huima määrä Columbinesta kirjoitettuja kirjoja, joista etupäässä lähtisin suosittelemaan Brooks Brownin ja Rob Merrittin No Easy Answers -teosta. Lisäksi uusin näistä kotimaisista tapauksistamme kertova kirja lienee Jussi Särkelän Koulumurhat, joka pureutuu lähinnä yhteiskunnan ongelmakohtiin.
CHG
Nikke Knakkertton
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 4:04 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja CHG »

""Nyt aseeni ovat: (näitä oli vaikea suomentaa)
-.12 (piipusta ladattava haulikko) (poikkisahattu)"

No tämä on ainakin väärin, haulikkojen kaliipereja ei ilmoiteta tuumina (ja .12 olisi melkoinen hernepyssy jos ilmoitettaisiin, normaali ilmakivääri esim. on .17 kaliiperinen).

Haulikoissa kaliiperi ilmoitetaan 'väljyytenä', mikä on aika hämärä käsite, mutta tuolta voi lukea mistä se tulee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliiperi

Varmasti kyseessä ei myöskään ole piipustaladattava ase, vaan taittopiippuinen.
ResistantX
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 9:25 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja ResistantX »

CHG kirjoitti:""Nyt aseeni ovat: (näitä oli vaikea suomentaa)
-.12 (piipusta ladattava haulikko) (poikkisahattu)"

No tämä on ainakin väärin, haulikkojen kaliipereja ei ilmoiteta tuumina (ja .12 olisi melkoinen hernepyssy jos ilmoitettaisiin, normaali ilmakivääri esim. on .17 kaliiperinen).

Haulikoissa kaliiperi ilmoitetaan 'väljyytenä', mikä on aika hämärä käsite, mutta tuolta voi lukea mistä se tulee:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliiperi

Varmasti kyseessä ei myöskään ole piipustaladattava ase, vaan taittopiippuinen.
Uskon ettei suomennokseni ollut lähellekkään edes julkaisukelpoinen mutta halusin siitäkin huolimatta edes vähän tuoda esille mitä hemmolla on pyörinyt päässä. Se lienee tärkeintä. Itse en haulikoista tiedä mitää vaikka asiaan on tulossa muutos kylläkin hyvin pian. Käsiaseista enempikin sen mitä nyt tiedän. Mutta hyvä kun laitoit linkin, moniakin saattaa kiinnostaa asian oikea laita.

Lisään: Tässä Bastianista kiinnostuneille linkki josta voi itse suomentaa jos haluaa(koska en ole siinä hyvä, kuten huomattu). Livejournalin blogimerkinnästä ote ja muuta pientä yleistietoa. Tätä sivua en itse ollut ennen huomannutkaan. http://deu.anarchopedia.org/Bastian_Bosse
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Vaikkapa tähän ketjuun.

Polytechnique on julkaistu vihdoin ja viimein. Sain sen käsiini ja katselin tässä vapaapäivän kunniaksi. Enpä lähde suosittelemaan kenellekään.

Vaikka elokuvaa onkin kovasti ylistetty ja kehuttu miten se on parempi kuin Elephant (mm. syvempien henkilökuvaustensa vuoksi), niin minulle ainakin jäi käteen koko elokuvasta jokseenkin tunnekylmä ja tunnevammainen kuvaus eräästä kouluammuskelusta. Eikä siis edes coolilla tavalla millään muotoa tunnekylmä, vaan sellainen, ettei koko elokuvan aikana kyllä kerennyt kokemaan yhtään minkäännäköistä tunnetta. Onneksi ko. elokuva on lyhyt, ainoastaan tunti ja 17 minuuttia, niin sen jaksoi vielä joten kuten katsoa loppuunkin.

Plussaa ainoastaan mustavalkoisesta toteutuksesta ja joistakin kuvakulmista, muuten enemmän tunnetta on ladattu kyllä oikeastaan mihin tahansa youtubesta löytyvään dokumenttiin ja "fanivideoonkin". Sääli, koska aikanaan tämän elokuvan traileri oli yksi parhaista, joita olen koskaan nähnyt (ja on vieläkin, itse elokuva onkin sitten täyttä kuraa.)

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja esmes- »

^no perkele, ihastuin kans tohon traileriin.. harmi jos petti odotukset :( ehkä tsekkaan tän kuitenkin vielä jossakin vaiheessa.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Onko joku lukenut Stephen Kingin romaanin Raivo (Rage)? Se on tietääkseni kielletty jenkkikoulujen kirjastoissa, eikä sitä kai enää julkaista, koska sen sanotaan innoittaneen kolme kirjan tyylistä kouluammuskelua. Kirjassa päähenkilö Charlie Deckerillä on päässyt ruuvit hiukan löystymään ja tämä päättää "pistää haisemaan", ampuu opettajansa ja ottaa luokkansa panttivangiksi. Romaani perustuu luokkatoverien välisiin keskusteluihin ja välienselvittelyihin panttivankitilanteen aikana.

Mielestäni kirja oli todella hyvä, mutta todellakin karmiva. King taisikin jossain todeta, että tämä oli hänen salanimellä julkaisemistaan kirjoista kammottavin.
Captain Hastings
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 6:29 pm

Re: Nuoret kouluammuskelijat/tappajat

Viesti Kirjoittaja Captain Hastings »

Olen vuosia sitten lukenut lähes kaikki Kingin suomeksi julkaistut kirjat. Raivon lukemisesta on lähes kymmenen vuotta aikaa, enkä enää muista teoksesta muuta kuin juonen noin pääpiirteittäin. En kuitenkaan ole samaa mieltä Kingin kanssa, että se olisi hänen salanimellä julkaistuista kirjoistaan kammottavin. Pitkä marssi (1979) sävähdytti ehdottomasti enemmän kuin Raivo tai yksikään toinen kirja Kingin tuotannosta.

Täytyypä kuitenkin ottaa Raivo uudelleen lukujonoon odottamaan vuoroaan. Muistaakseni se oli lukemisen arvoinen ja mikäpä sen hauskempaa kuin lukea hyviä kirjoja uudestaan vuosien jälkeen.
"Humanism is the only - I would go so far as saying the final - resistance we have against the inhuman practices and injustices that disfigure human history" -Edward W. Said
Vastaa Viestiin