Kuulustelut: Nils Gustafsson

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
teemu
Javier Pena

Re: Kuulustelut: Nils Gustafsson.

Viesti Kirjoittaja teemu »

skoone kirjoitti:
teemu kirjoitti: Minun mielestäni se tarkoitti sitä, että hän ei muista. Kuvaannollisesti sanoen filmistä on ollut pätkä poissa, kuten sota-ajan sensuroiduissa elokuvissa.
Mistäs teemu tietää millaisia sensuroituja elokuvia sota-aikana näytettiin? Vai onko joku kertonut...?
Yleissivistystä.

Viime vuosina on ilmestynyt kaksi teosta, joiden nimessä on sanonta ”filmi poikki”. Toinen on alkoholistiperheestä kertova Hanna Marttilan humoristinen romaani vuodelta 2007 ja toinen sota-ajan poliittista filmisensuuria käsittelevä Jari Sedergrenin väitöskirja vuodelta 1999.

Kuten tunnettua, sensuurissa filminauhasta fyysisesti leikattiin pois ne osat, joita ei haluttu kansalaisten näkevän. Katsoja ei yleensä huomannut mitään, ellei sensori ollut poistanut jotain filmin myöhemmän ymmärtämisen kannalta olennaista.

Skoonen referoimaan vertaukseen valitsin näistä kahdesta "filmikatkosta" filmisensuurin. Mielestäni se hyvin kuvaa sitä, että muistista on poissa tarkkarajainen pala, jonka sisältämät tiedot ovat olennaisia tapahtumien ymmärtämiseksi. Gustafsson itse käyttää samantyyppistä vertausta jossain yhteydessä: muisti on poikki nukkumaanmenosta alkaen ja ommeltu kiinni sairaalassa, missä hän muistaa heränneensä.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tottahan paljasjalkainen stadilainen slangin ja sen muutokset snaijas, tai bonjas, ihan miten vaan, eli meikä pyöri tuon ikäisenä myös satdissa, olinhan jopa Munkassa budjannut ja muutaman vuoden päästä Bodomista muutin Laruun.

Kait sitä meikä oli jo siihen aikaan sen verran utelias, että luudali siellä sun täällä ja tsennas nota stadin ja landen murteita sekaisin.

Espoohan oli ihan böndee ja Bodomi vielä suurempi valkoinen läntti kartalla, josain sivussa kaikesta sivistyksestä.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Ja sit väliduunina heitit sen kesäredun, sen missä lähdit Stadista böndelle mut palasit kliffasti Hesaan.
Ei ois kantsinu, ei ihme että oot nykysin rehupuntti heinäniilo.

Kevennysmuistelo vaan. :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Mikähän Gustafssonia kiehtoi, kun slangia pisteli? Vai oliko vain helpompi heitellä juttua jota ei muka muistanut - slangilla veistellen? Psygologit sen voi kertoa.

Vankilapsygologit sen tietää todella tarkasti.

Tähän totean vain - I don`t know.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Markkula kirjassaan kertoo Gustafssonin olleen tiukoissa kuulusteluissa 60 luvulla, myöskin epäiltynä. Asia jäi kuitenkin , kengät kuitenkin säilytettiin ja olisipa silloin tehty sijainti ym katselmukset niemellä.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

2000-luvulla Ng olikin sitten ei niin tiukoissa kuulusteluissa, ainakin omasta mielestäni. Oikeastaan minkäänlaista painostusta tai edes kunnon tarkentavia kysymyksiä ei kuulu ei näy noissa kuulusteluissa. Juuri kun omasta mielestä olisi asiaa kaivettava enemmän niin oikeastaan kuulustelija vaihtaa aihetta? En tarkoita mitään "pampulla tai huutamalla" kaivettavaa tietoa vaan kyseenalaistamista, tarkennuksia ja esim. vaihtoehtojen esittämistä noihin muistamattomuus vastauksiin. Samoin selviin ristiriitaisuuksiin 1960-luvun ja 2000-luvun kuulusteluissa olisi pitänyt tiukemmin puuttua. Siis etenkin 2000-luvulla aeimmin sanottuun.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Mielestäni muistijälkitesti olisi oiva ratkaisu tähän pulmaan.

Ihmettelen, että Gustafsson ei ole vaatimalla vaatinut tuota ko. testiä suoritettavaksi, ihan oman itsensä vuoksi. Välineet löytyy krp ltä.

No, koskaan ei ole myöhäistä. Vielähän tuon testin voisi suorittaa, mikäli halukkuutta löytyy. Ja olen varma, että Gustafssonilla tuota halua on, sillä siinämäärin ikävään asemaan hän poliisikuulusteluissa 2004 joutui.

- hymm -

Oulunmies
Martin Beck

Itse en usko, että halukkuutta löytyy. Voihan vaihtoehto olla esim. erakoitunut loppuelämä? Tutussa omassa piirissä. Ihminen mukautuu kyllä.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Ihmettelen todellakin sitä, etteikö Gustafssion olisi halukas testiin. Aivan varmasti hän on myöntyväinen testiin. Olen varma, että Gustafsson haluaa syyttömyytensä todistaa, ja vieläpä kaikin mahdollisin keinoin.

Muistijälkitesti on vielä siitä turvallisimmasta päästä - syyttömälle.

-
Viimeksi muokannut awa, Su Huhti 19, 2009 12:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Oulunmies
Martin Beck

Miksi haluaisi kun on nämä vuosikymmenet saanut olla rauhassa 2000-lukua lukuunottamatta? Loppuelämä menee sitten vaikka olisikin kansan enemmistön epäilys harteilla. Tietääkö kukaan muuten miten NG:lla menee nykyisin? Hmmm..awamaisesti. 8)
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

-Hymm- sanoisi awa ja olisi taas oikeassa.

Jos juttu onkin niin, että Gusse olisi kyllä ollut halukas tuohon muistijälkitestiin, mutta on unohtanut kertoa siitä poliiselle.

Ihmettelen sitä, ettei Gustafsson ole korviaan lotkautellut täällä kirjoittaville inhoille tyypeille, jollainen itsekin olen, kun ei haasta meitä oikeuteen kunnianloukkaus rikoksista, vai onko puhti ja Nortti loppunut menneiden aikojen kulmien Kingiltä.

Kenties Birgitrouva on sanonut, että "tyst ny, du seijer inte nogon annat sanaa from Bodom".

"Mamma kant skull et bara inte motrcykeln, och monga helsningar from Liljendal !!!

Mamma, pappa och lilla Svante, jees, että tuollai Ruattiksi, kun ei sitä Suamea kumpikaan heistä kunnolla osaa.

Kahta koetta ehdottaisin Gusselle syyttömyytensä osoittamiseksi, eli valheenpaljastuskoetta, sekä muistijälkitestiin, sillloin kokko kansa uskoo täydellisesti miehen syyttömyyteen, jopa minäkin.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Valheenpaljastuskoe ei ole sekään sata varma. Varsinkin , jos valhe on jo sisäistynyt totuudeksi.
Muistijälkitutkimus ym muistin parantamisen tekniikat voisivat toimiakin, tavoitteena ratkaista murhat.
Lisäkuulusteluissa varmasti tulisi uutta esille, kaikki tieto ei voi olla tässä.
Ja minun kysymykseni Gustafssonille olisi: Missä olitte kesällä kello kuusi. Kev.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
pjpj
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja pjpj »

Niissä vuoden 2004 kuulusteluissa,jotka oli myös videoitu,Tuominen kysyy Nisseltä Jotenkin näin"Mitä tarvitaan,että myönnät murhat"Ei välttämättä sanatarkka lainaus,mut Nisse vastaa,ne murha-aseet,ne kaikki..Mistä me ne saadaan?Viittaa jotenkin siihen,että kuulusteltavalla on varmuus,että ne on tuhottu..Vieläkö muuten niitä kuulusteluvideoita jostain pääsee katsomaan?
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Valheenpaljastustestit ovat nykyisin jo luotettavia.

Testiolosuhteissa koehenkilöt eivät ole onnistuneet valehtelemaan siten, ettei kone olisi huomannut.

Yhdysvalloissa testi on yleisessä käytössä ja sen tulosten painoarvo todistelun osalta on merkittävä.

Laite vuokralle ja siihen jonoon aakkosjärjestyksessä Arska, Gustafsson, Heikki Salonen sun muut.

Tiedän luettelosta nimiä mainitsematta ainakin yhden päräyttävän laitteen punaiselle.

Tuon henkilön nimeen ei liity g-kirjainta.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Wagner kirjoitti:
Tuon henkilön nimeen ei liity g-kirjainta.

8)
Kustafsson??
Vastaa Viestiin