KRP ja (netti)tutkinta: Q&A

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Katsa kirjoitti:. Näiden raporttien esiinmarssista on myös käytännön kokemusta, kun eräs duunikeikka "mystisesti peruuntui". Siellä on varmaan herrojen kesken dokumetteja katseltu. :lol:
Se ei tietenkään johtunut yhtään sinun työpanoksestasi? Menee aika janssonmaiseksi salaliittoteoriaksi. Lue sieltä Poliisin sivuilta se, mitä turvallisuusselvityksessä kerrotaa ja mitä ei. Ja hei, saat ihan itsekin nähdä sen jos haluat.

Älä syytä poliiseja siitä että mokaat duunisi.
Eppu74
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

OT

Porin, kirjoituksissasi on kirjoitusvirheitä enemmän kuin Sepi65:llä.
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Porin kirjoitti:Se ei tietenkään johtunut yhtään sinun työpanoksestasi? Menee aika janssonmaiseksi salaliittoteoriaksi. Lue sieltä Poliisin sivuilta se, mitä turvallisuusselvityksessä kerrotaa ja mitä ei. Ja hei, saat ihan itsekin nähdä sen jos haluat.

Älä syytä poliiseja siitä että mokaat duunisi.
Ei johtunut, eikä kyse ollut myöskään mistään turvallisuuselvitykseen liittyvästä tai siinä mahdollisesti esiintulevasta asiasta (koska sellaisia minulla ei ole). Poliisia en syytä mistään, toinpahan vaan ilmi että asioita tapahtuu. ;)
Poliisit nyt vaan tuppaavat joskus laittamaan mutkia suoriksi niiden pikkukalojen kohdalla, saadakseen sen isoimman kalan katiskaan.
Voidaan privana miettiä tätä juttua enemmän jos haluat, julkisena ei ole tarvetta selostaa enempää. Pistä privaa jos kiinnostaa.
En ole hörhö, en käytä alkoholia tai huumeita, enkä ole koskaan myöhästynyt töistä ja minulla on aina ollut luottotiedot kunnossa. Rikoksiakaan ei ole tullut tehtyä, mutta väärässä seurassa on tullut aikaa vietettyä ja siitä on tullut maksettua.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Eppu74 kirjoitti:OT

Porin, kirjoituksissasi on kirjoitusvirheitä enemmän kuin Sepi65:llä.
Ainoastaan viime kirjoituksessa niitä oli, johtuen humalatilasta.
Ilmeisesti osaat lukea tuota sepikieltä, missä kirjoitetaan kaikki pötköön eikä välitetä välimerkeistä.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Avartava ja rohkea kirjoitus Vodkalta.

Poliisi tekee näin, koska sen on pakko yrittää tehdä jotain, onhan sitä laajasti arvosteltu. Jouduit nyt omanahkaisesti kokemaan asian ja varmaan orpo on olo ilman tietokonetta ja muuta filettä. Saahan ne sieltä takaisin, mutta eipäs tuo mukavaa ole kun muut penkovat henkilökohtaisia asioita.

Tuli muuten ajatuksena mieleen, että kannattaa olla tarkkana mitä koneeseensa laittaa. Itselleni on esim. muutama kerta eri filejä imuroitaessa tullutkin tilalle jotain ihan muuta, tyyliin nainen ja hevonen tms. En ole edes pilailumielessä viitsinyt säästää näitä, sillä mistäs sitä tietää kuka joskus tonkii konetta ja saakin käsiinsä aikamoisen valttikortin.

Nythän taisi olla niin, että Jenkkeihin mennessä tulee antaa tietokone tongittavaksi. Kannattaa olla kovin varuilaan, mitä koneessaan pitää, sillä yllättävästi saattaa mennä toisten syynättäväksi koko masiina.

Pidähän VoDKa (vai miten tuo kirjoitettiin) lippu korkealla. On hienoa kun olet panostanut koulusurmakirjoituksiin kirjoituksissasi ja toivottavasti viitsit jatkaa. Kaikenlainen ylilyönti näinä aikoina kannattaa kuitenkin jättää, jopa huumoriletkautukset vakavalla aiheella.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Kiitän, EuroJR. Aion paneutua aiheessa kyllä lähitulevaisuudessakin, tämä ei ole tarpeeksi kova kolaus ajamaan minua pois aiheen kimpusta (vaikka aluksi kyllä siltä tuntuikin, siitä hiljaiselo ko. rintamalla.)

Olen jutellut näiden muiden kuulusteltujen ja koneensa takavarikkoon saaneiden kanssa ja yksi yhteinen mietintä on noussut lähes jokaisessa keskustelussa lopulta ylös;

Onko KRP voinut asentaa seurantalaitteet tietokoneeseen ja salakuuntelulaitteen kännykkään?

Muistan kun sain kännykän takaisin skannauksesta ja mietin sen mahdollisuutta, että onko siihen asennettu jotain. SIM-kortti ainakin oli runnellun näköinen (muutama huomattava kuluma/naarmu oli tullut lisää) ja joidenkin puheluiden yhdistysvaiheessa kuului outo naksahdus ja sen jälkeen suhinaa, mitä ei ollut aiemmin kuulunut. Hankin uuden puhelimen ja tuota ääntä ei enää kuulunut (mikä tietenkin saattoi olla myös sattumaa).

Sinällänsä ihan sama vaikka seuraisivat konettani ja/tai puheluliikennettäni syyttömyydestäni huolimatta, mahtanee olla lähinnä vain turhauttavaa ja tylsää touhua.

Mutta melko vainoharhaiseksi tuollainen henkilökohtaisten takavarikointi tuntuu ainakin ihmiset saavan.

Jossain vaiheessa Suomessa kai salakuuntelu oli ainakin laitonta, mutta onko systeemeitä, joiden avulla esimerkiksi koneen seuraaminen on mahdollista?

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

jennna
Alokas

Viesti Kirjoittaja jennna »

Noista ajoista viel sen verran että aikoinaan kun multa lähti kone krp:n toimesta tutkintaan ne piti sitä reilusti yli puol vuotta. Että viikko kaks on viel suht lyhyt aika. Ja multa ne kyllä uteli sähköpostienki salasanat ja kaiken mahdollisen. Ei ois vissiin ees tarvinu niit antaa, mutta empä mä sitä sillon ylä-aste ikäsenä viel niin tajunnu enkä viittiny ruveta vääntään asiasta.
ResistantX
Susikoski

Re:

Viesti Kirjoittaja ResistantX »

VoDKa kirjoitti:Olen jutellut näiden muiden kuulusteltujen ja koneensa takavarikkoon saaneiden kanssa ja yksi yhteinen mietintä on noussut lähes jokaisessa keskustelussa lopulta ylös;

Onko KRP voinut asentaa seurantalaitteet tietokoneeseen ja salakuuntelulaitteen kännykkään?
"Viranomaiset ovat saamassa oikeuden kuunnella salaa entistä vähäisemmistä rikoksista epäiltyjen henkilöiden puheluita" kertoo Helsingin Sanomat.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hall ... 5238455575

Tässä hieman tarkempaa tietoa asiasta, toivottavasti on avuksi:

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.p ... t-mita.htx

"Telepakkokeinon kohteena oleva henkilö ei yleensä ainakaan
heti saa tietoa pakkokeinon käytöstä eikä hänelle
varata tilaisuutta tulla kuulluksi pakkokeinohakemusta
tuomioistuimessa käsiteltäessä. Lain mukaan sekin
on mahdollista, että ilmoitus pakkokeinon käytöstä
saadaan tuomioistuimen luvalla jättää kokonaan
tekemättä. Telepakkokeinoista onkin käytetty myös
nimitystä salaiset pakkokeinot".

En tiedä oliko tästä tiedosta mitään hyötyä, mutta asia kiinnosti myös itseänikin ja ajankuluksi sitä tutkiskelin.
“Most people just started laughing because they thought he was kidding"
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Re: Re:

Jonkin verran on tullut kyselyitä nyt siitä, että miltä ne KRP:n paperit näyttävät ja mitä niissä sanotaan. Jotten joutuisi toistelemaan samoja juttuja koko ajan, niin tässäpä nämä omat paperini, sopivasti salaperäisiksi muutettuina mustien viivojen avulla. 8)

KRP 1
KRP 2
KRP 3
KRP 4
KRP 5
KRP 6
KRP 7

Kuten huomaatte, ei mitään erikoista. Tutkijoiden nimiä, puhelinnumeroita, lakitekstiä ja päivämääriä. Kyllä näitä ilmankin pärjäisi mainiosti.

Ai niin, yksi kysymys myös, mitä olen kuullut tosi monelta taholta, ja johon voisin samalla antaa vastauksen: Ei, minua ei viety minnekään käsiraudoissa. :lol:

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Clyde
Axel Foley

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Clyde »

VoDKa kirjoitti:Ai niin, yksi kysymys myös, mitä olen kuullut tosi monelta taholta, ja johon voisin samalla antaa vastauksen: Ei, minua ei viety minnekään käsiraudoissa. :lol:
Älä selitä, "on todennäköistä ettei epäilty noudata kutsua tai että hän kutsun saatuaan ryhtyy vaikeuttamaan esitutkintaa - - henkilö määrätään noudettavaksi" :lol: Kuitenkin se oli sun piiritys mikä täällä sattui loppuvuodesta! Oli sitten karhuryhmää koiria myöden.

Hieno ketju, minun mielestä ihan hyvä valoittaa tätäkin puolta :)
Nanika ga tooku matteiru to
Mike Manner
Jessica Fletcher

Re: KRP ja (netti)tutkinta: Q&A

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Hauska ja ihan viihdyttävä ketju :D
Syntyi hassu ajatus siitä, että tällä palstalla spekuloidaan näkökulmia ja tapahtumien kulkua erillaisista rikoksista jne., mutta osa porukasta elää ihan Amerikassa näiden käytännön juttujen kanssa...
"-En päästä sisään, näytä etsintälupa?" :lol:
"-Nyt ei ole virastoaika, tulkaa huomenna." :lol: :shock:

Ja VoDKalle tiedoksi, että turhaan hommasit uuden luurin jos sen vaihdon aika ei ollut muuten. Televalvonta tapahtuu puhelinoperaattoreiden jne. kautta, eli kännykkään ei uiteta lutikkaa tms...
VoDKa kirjoitti:Ai niin, yksi kysymys myös, mitä olen kuullut tosi monelta taholta, ja johon voisin samalla antaa vastauksen: Ei, minua ei viety minnekään käsiraudoissa.
Käsi- ja jalkaraudoissa, kun neljä järjestypoliisin konstaapeliä kantoi sinua kämpästä ulos? :lol: :wink: :D

Mutta joo, VoDKalle pisteet kaapista ulostulon johdosta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Mike Manner kirjoitti:Hauska ja ihan viihdyttävä ketju :D
Syntyi hassu ajatus siitä, että tällä palstalla spekuloidaan näkökulmia ja tapahtumien kulkua erillaisista rikoksista jne., mutta osa porukasta elää ihan Amerikassa näiden käytännön juttujen kanssa...
"-En päästä sisään, näytä etsintälupa?" :lol:
"-Nyt ei ole virastoaika, tulkaa huomenna." :lol: :shock:

Ja VoDKalle tiedoksi, että turhaan hommasit uuden luurin jos sen vaihdon aika ei ollut muuten. Televalvonta tapahtuu puhelinoperaattoreiden jne. kautta, eli kännykkään ei uiteta lutikkaa tms...
VoDKa kirjoitti:Ai niin, yksi kysymys myös, mitä olen kuullut tosi monelta taholta, ja johon voisin samalla antaa vastauksen: Ei, minua ei viety minnekään käsiraudoissa.
Käsi- ja jalkaraudoissa, kun neljä järjestypoliisin konstaapeliä kantoi sinua kämpästä ulos? :lol: :wink: :D

Mutta joo, VoDKalle pisteet kaapista ulostulon johdosta.
Myönnän olleeni väärässä tuosta luvasta ja virastoajasta, olin silloisen lukemani perusteella siinä luulossa, että näin on, sillä kaikki KRP:n kuulustelemat jotka sain siihen hätään kiinni olivat saaneet vierailun virastoaikojen aikana. Paperin kysyin itse näiltä poliiseilta ennen sisälle päästämistä, mutta lähinnä siksi että olin nukkunut vain muutamia tunteja ja yritin vielä selventää päätäni. Ei mitään muistikuvaa edes siitä, mitä siinä paperissa luki.

Vaihdoin kännykän ja liittymän. Toimin Prepaid-liittymän kautta nyt (ja silloinkin), joten on tuo puhelinoperaattorin kautta toimiminen varmaan edes vähän vaikeampaa sen kautta. Niin tai näin, mitään salaisuuksia en puhelimitse paljasta kuitenkaan ja loppui ainakin se naksunta, mikä aiemmin oli. Edellinen puhelin ei ollut edes omaa omaisuuttani, joten senkin puoleen oli ihan hyvä palauttaa se tuon jälkeen takaisin omistajalleen. ;)

Ja toki, viisitoista poliisia ja piiritykset olivat päällä, poliisikoiria joka puolella, helikopteri pörräsi taivaalla ja Karhuryhmä odotteli iskuvalmiudessa. Silti pistin hanttiin, ihan vain varulta.

apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

Olipas mennyt mielenkiintoinen ketju kokonaan ohi! Tähä ketjuun ei ainakaan tartte kaivaa faktaa, kun itse ketjun aloittaja esitti noi paperitkin. Hyvä VoDKa 8)

pari juttua noihin pähkäilyihin:
- rekisterit jää poliisille tottakai. Siis DNA ja jne.
- Poliisille jää myös tieto tästä epäilystä, mutta sitä tietoa ei jaeta kenellekkään muulle.
- Poliisit tulevat kotiisi jos niin haluavat. Poliisien kotietsinnöistä ei mainita usein edes papereissa. Jos joudut selliin jostain "pikkurikoksesta", esim ratista, niin poliisit voi käydä avaimillasi sillä aikaa katsomassa asuntosi. Riippuu tietenkin näkeekö poliisi siihen syytä.
-Poliisi EI tule asuntoosi sisään, mikäli joku on vaikka valittanut melusta ja sellaista ei ole poliisin saapuessa. Yleensäkkään poliisit ei mene asuntoihin virkapuvuissaan, vaan nämä järjestyspoliisit käskyttävät asunosssa olijat tarvittaessa ulos.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Hienoa VoDKa että laitoit nuo KRP:paperit näytille.

Varmaan sinua myös ihan kuulusteltiin, saitko kuulustelupöytäkirjat itsellesi?

Nyt tälläinen mielipidekysymys, eli miten koit noiden poliisien toiminnan ja koko tuon prosessin?
Koitko että sinullakin säilyi oikeutesi, vai tuliko olo että nyt poliisit tekee mitä tahtoo?
"Yöperho on koteloitunut"
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Solmu kirjoitti:Varmaan sinua myös ihan kuulusteltiin, saitko kuulustelupöytäkirjat itsellesi?

Nyt tälläinen mielipidekysymys, eli miten koit noiden poliisien toiminnan ja koko tuon prosessin?
Koitko että sinullakin säilyi oikeutesi, vai tuliko olo että nyt poliisit tekee mitä tahtoo?
En saanut kuulustelupöytäkirjoja itselleni missään vaiheessa, eikä niitä ole tarjottu. Luin ne silloin paikan päällä ja pyysin tekemään niihin pari muutosta (jotka myös tehtiin, teksti tulostettiin sen jälkeen uudelleen), mutta sen jälkeen en ole nähnyt kyseisiä papereita enää uudelleen.

Minusta poliisien toiminta kohdallani oli tosi asiallista. Aluksi he olivat ehkä turhan virallisen oloisia, mutta kun ns. tutustuttiin enemmän, alkoi juttu luistaa ja sieltäkin puolelta tuli jo vitsailuakin. He myös neuvoivat ja kertoivat mitä kannattaa tehdä, sanoa tai olla, miten juttu etenee tuosta eteenpäin ja olivatko he jo siinä vaiheessa bonganneet mitään varsin erikoista kämpästäni tai jutuistani. Sain vielä kyydin kotiinkin takaisin lopuksi, mikä oli tosi jees, koska KRP:n talolta kämpälleni on jonkin verran matkaa, eikä kävely olisi oikein huvittanut.

Mutta kokonaisvaltaisesti jäi kyllä juuri sellainen olo, että he vain tekivät työtään, eivätkä olleet vaivautuneet paikalle rikkoakseen jokaikistä oikeuttani tai ollakseen vain kovistelemassa siellä. Ihan positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan, vaikka tuollaisen asian takia siellä olivatkin.

Vastaa Viestiin