Porvoon tuomiokirkon poltto 2006

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Eppu74
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Marsalkka kirjoitti:Toki. Ihmettelin vain miksi osoitat asian minulle.
Tarkoitat varmaan jotain toista henkilöä, minä en ollut aikaisemmin kirjoittanut mitään tähän ketjuun, olin vain kopioinut tänne aiheeseen kuuluvaa keskustelua. Mitään "asiaa" en ole kenellekkään osoittanut.
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Kuva
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Eppu74 kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:Toki. Ihmettelin vain miksi osoitat asian minulle.
Tarkoitat varmaan jotain toista henkilöä, minä en ollut aikaisemmin kirjoittanut mitään tähän ketjuun, olin vain kopioinut tänne aiheeseen kuuluvaa keskustelua. Mitään "asiaa" en ole kenellekkään osoittanut.
Zorge! Näin on!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Führer
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Führer »

18-vuotias.. Outoa, olen itse 18 ja en edes kolmen promillen humalassa ole tullut ajatelleeksi mitään noin mittavaa vaihngontekoa. No, ihmiset on erilaisia. Elämä on valinnoista kiinni.

-Sääli on sairautta-
If you play with matches, you get burned.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Re: Porvoon tuomiokirkon poltto 2006

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Uusimaa kirjoitti:http://www.uusimaa.fi/Uutiset/Kaikki-uu ... orvauksiin

Kirkon katon polttamisesta tuomittu hakee sovittelua vahingonkorvauksiin

25.03.2009 8:07

Marjo Rämö

Tuomiokirkon katon polttamisesta tuomittu pyytää käräjäoikeudelta hänelle määrätyn korvausvelvollisuuden sovittelua.

Tuomittu esittää asianajajansa Jouko Pelkosen välityksellä, että korvausvaateet tulisi sovitella enimmillään 10 prosenttiin vaaditusta määrästä. Tämä merkitsisi sitä, että tuomittu joutuisi maksamaan If Vahinkovakuutusyhtiön esittämistä noin 4.2 miljoonan euron korvausvaatimuksista noin 420 000 euroa vuosittaisine korkoineen.

Korvauksien lisäksi vakuutusyhtiö on vaatinut tuomitulta oikeudenkäyntikulujen korvaamista.

–Vaaditun korvauksen määrä on niin huomattava, että teoreettinen mahdollisuus suoriutua osasta korvausta ja samalla säilyttää usko mahdollisuuteen selviytyä elämästä myös taloudellisesti edellyttää sitä, että korvaus sovitellaan enimmillään 10 prosenttiin vaaditusta määrästä, Pelkonen toteaa.

Lue lisää sanomalehti Uusimaasta.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Pitää melko hyvin pelata korttinsa tästä lähtien, jos meinaa saada maksetuksi edes tuon 10% (siis 420K) korkoineen elämänsä aikana...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Damien »

Sama kai tuo onko se korvaussumma 4 miljoonaa vai 400000.
Hyvä jos poika saa noita korkojakaan tuosta maksettua,
ellei sitten satu päätymään lentäjäksi tai kansanedustajaksi. :D
Eli töihin ei paljon kannata hanttihommiin, se on varma,
ellei välttämättä tahdo.Voisi olla kyllä ikävää viettä koko elämä työttömänä.
Retku
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Retku »

Mikä olisi sopiva korvaus/tuomio kuittaamaan tehty teko? Loppjen lopuksi on suuri riski, että kyseinen henkilö tulee kuluttamaan oikein urakalla yhteikunnan varoja. Vai onko saunan takana parempi paikka?
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Retku kirjoitti:Mikä olisi sopiva korvaus/tuomio kuittaamaan tehty teko? Loppjen lopuksi on suuri riski, että kyseinen henkilö tulee kuluttamaan oikein urakalla yhteikunnan varoja.
Jokin vapaaehtoistyö tms... Vaikkapa 10h/vk, tai vaikka 40h/kk (sisältäen esim. 8kpl "vapaaviikkoja" vuodessa) jonkin tietyn asian hyväksi ja jos homma menee mönkään, niin sitten alettaisiin puhumaan rahasta tms...
Vai onko saunan takana parempi paikka?
Ei tälläisessä tapauksessa.
Yksittäinen teko, jonka seurauksia ei osannut nuorena ajatella ja ainoa mitä meni, oli materiaalia sekä rahaa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Bad luck. Ei muuta kuin lottoamaan.
Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010051 ... 9_uu.shtml

Porvoon kirkon polttajalle yli neljän miljoonan lasku
Maanantai 10.5.2010 klo 15.30

Porvoon tuomiokirkon sytyttäjä joutuu maksamaan liki 4,3 miljoonan euron vahingonkorvaukset.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus antoi ratkaisunsa korvauksista iltapäivällä. Korvauksia vaati Vahinkovakuutusyhtiö If.

18-vuotias nuorukainen sytytti paperitukon Porvoon tuomiokirkon sakastin rännissä vuonna 2006.

Syttynyt palo tuhosi kirkon pahoin. Mies sai hovioikeudessa törkeästä tuhotyöstä kuusi ja puoli vuotta vankeutta.

Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa. Mies on jo vapautunut vankilasta.

STT
Norsula
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Sinänsä huvittavaa, että henkirikoksesta seuraa tekijälle vähemmän haittaa kuin kirkon polttajalle :D
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Damien kirjoitti:Sama kai tuo onko se korvaussumma 4 miljoonaa vai 400000.
Hyvä jos poika saa noita korkojakaan tuosta maksettua,
ellei sitten satu päätymään lentäjäksi tai kansanedustajaksi. :D
Eli töihin ei paljon kannata hanttihommiin, se on varma,
ellei välttämättä tahdo.Voisi olla kyllä ikävää viettä koko elämä työttömänä.

Näinhän se on, tuskin saisi tuosta 400000 edes korkoja maksettua (korot kun olis siinäkin huomattavat). Ei muuta kuin lotto vetämään, joka lauantai, ainoa mahdollisuus jos tuomio jää lainvoimaiseksi.

Ja mitä tulee henkirikostapauksiin, on aivan sama vaikka niissäkin määrättäisiin kuinka suuria korvauksia tahansa, valtiokonttorihan ne maksaa yleensä, harvoin tekijällä omaisuutta on millä maksaa. Tässä nuori mies pilasi koko elämänsä täydellisesti, kyllä 18-vuotiaan pitää jo ajatella omilla aivoillaan mitä tekee ja tajuta seuraukset, ei käy sääliksi mutta harmittaa että nuoren miehen elämä on pilalla. Kova tuomio ja korvaukset on varmaankin tarkoitettu osaltaan esimerkiksi muille, jotta miettisivät nuorena mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä, tuskin sillä uskontojen kanssa on mitään tekemistä ja If on iso vakuutusyhtiö, se perii automaattisesti korkoineen takaisin kaiken mitä on perittävää. Saas nähdä kestääkö nuori mies tätä takaiskua... nimittäin itse en kestäisi.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
MTee
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja MTee »

Norsula kirjoitti:Sinänsä huvittavaa, että henkirikoksesta seuraa tekijälle vähemmän haittaa kuin kirkon polttajalle :D
Näinhän se täällä Suomessa menee, ihmiset on vain työtätekeviä muurahaisia, jotka kerää fyrkkaa valtion kassaan. Niiden henki ei ole kovinkaan arvokas, mutta materiaali , varsinkin valtion omistama , on kultaakin arvokkaampi. Jotenkin sairasta touhua , toi meidän "oikeuslaitos" :evil:
kaia
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja kaia »

MTee kirjoitti:
Norsula kirjoitti:Sinänsä huvittavaa, että henkirikoksesta seuraa tekijälle vähemmän haittaa kuin kirkon polttajalle :D
Näinhän se täällä Suomessa menee, ihmiset on vain työtätekeviä muurahaisia, jotka kerää fyrkkaa valtion kassaan. Niiden henki ei ole kovinkaan arvokas, mutta materiaali , varsinkin valtion omistama , on kultaakin arvokkaampi. Jotenkin sairasta touhua , toi meidän "oikeuslaitos" :evil:
Ihanteellisesti yhteiskunta toimisi kaikkien ihmisten etuja ajavasti, mutta näin ei ole. Se on ihmisten oma vika kun ovat niin tyhmiä eivätkä osaa vaatia parempaa. Sama tilanne taitaa olla joka maassa.
Antsa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ei tarvi kaverin kyllä enää miettä tekisikö töitä vai ei. Uusi sosiaalitoimen elätti saatiin hepusta ja todennäköisesti kaidalta tieltä jollakin tavalla lipeävän. Ei siinä, että ei jo olisi rikoksen tielle lähtenyt, mutta ei tuon laskun jälkeen takaisinkaan "kaidalle tielle" päästä.

Eikö kuitenkin pitäisi olla niin, että tuomion istumisen jälkeen on velka yhteiskunnalle maksettu? Nyt tuon korvausvaateen myötä tuomiosta tuli elinkautinen.

Jos omalle kohdalle jostain syystä sattuisi, niin olisin kyllä sen jälkeen hälläväliä asenteella liikenteessä. Ja linnaan takaisin joutuminen nyt niin pahalta tuntuisi, kun mitään ole vapaudessakaan.
Vastaa Viestiin