Ulvilan tapaus ( ketju 3 )
Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )
Sijaltainen kirjoitti: "-Päässä kypärähuppu tai vastaava tumma naamio"
"Kypärähupussa on yleensä yksi koko naaman kokoinen aukko, ei erillisiä silmänreikiä."
Kävisikö venetsialainen karnevaalinaamio, kun tämän jutun yhteydessä on muutenkin puhuttu tuosta teatterista.
http://www.cartinafinland.fi/kuvapankki ... aamio.html
Jokos on selvinnyt, että minkälaisen pipon takia se Tanner pidätettiin?
"Kypärähupussa on yleensä yksi koko naaman kokoinen aukko, ei erillisiä silmänreikiä."
Kävisikö venetsialainen karnevaalinaamio, kun tämän jutun yhteydessä on muutenkin puhuttu tuosta teatterista.
http://www.cartinafinland.fi/kuvapankki ... aamio.html
Jokos on selvinnyt, että minkälaisen pipon takia se Tanner pidätettiin?
Alethes doksa meta logu
Sori että vastaan näin vaan pötköön, toisin kuin sinä joka olit jaksanut rakentaa hyvän lainaussarjan:ABC kirjoitti:Toki. Mutta ainoat Ulvilan tyyliä vastaavat sisääntulot ikkunoiden läpi, jotka tiedän, ovat nimenomaan aineissa tehtyjä.supernova kirjoitti:Muutama huomio:
Ei piripää tee ihmisestä vielä hullua murhaajaa, joka tappaisi miehen överisti ja naisen vaan sysäisi sivummalle yhdellä veitsen heilautuksella.
Eikä piripää välttämättä ketään huido miten sattuu. Jos kävelet helsingin kaduilla varttitunnin niin vuorenvarmasti vastaasi on tullut pirinisti jos olet liikkeellä iltapäivästä vilkkaaseen aikaan.
Tämä taisikin olla yksi poliisin tutkintalinjoista, eli että murhaaja olisi mennyt väärään taloon.Syyllistä on toki vaikea saada kiinni jos sillä ei ole motiivia mutta niinkin että jos motiivin suunta on sattumalta väärä. Jos esim. uskoton puoliso on jäänyt kiinni, ei siippa välttämättä tunne miestä kamalan tarkkaan. Hän on voinut saada väärän osoitetiedon esim. vaimoltaan tai sitten esim. vanhasta puhelinluettelosta.
Oletteko koskaan yrittäneet iskeä fileerausveistä joulukinkkuun?Mielestäni juuri fileerausveitsi olisi tottumattomalle oiva työkalu. Uppoaa läpi vaatteen kuin vaatteen. Uppoaa myös syvälle vähälläkin voimalla. Ja se että fileerausveitsi olisi menossa niin helposti poikki, riippuu tietysti fileerausveitsestä.
Nukkuvalla ihmisellä ei yleensä ole monta vaatekerrosta päällään.Tässä käytetty vehje ei kuvasta päätellen (kahvan suhteuttaen ole ollut mikään kamalan pitkä- ja ohutteräinen. Hyvinkin semmoinen jonka amatööri valitsisi työkalukseen. Minulla on muutama melko hintava ja hyvä puukko mutta en niitä haluaisi ottaa tilanteeseen jossa en tiedä a) mitä uhrilla on päällään
Ei kai tarvitse olla einstein tietääkseen että esim kaulan alueelle hyvin osoitettuun osumaan riittää vaikka kynäveitsi.b) kuinka paljon ihmistä pitää huitoa veitsellä ennenkuin se alkaa jäähtymään.
Samaa mieltä. Mutta voihan se olla sattumaakin, Helsingissä on muitakin viime vuosina vesistöistä ongittuja nuorehkoja miehiä, joiden käytös ei ennustanut tapahtumaa.Silti ihmetyttää tämän erään miehen katoaminen - ja sitten löytyminen vesistöstä.
Tunnetko tai tiedätkö yhtään nistiä joka sattuisi olemaaan muuten psyykkisesti vahvoilla ja sinut itsensä ja maailman kanssa? Kumpi on syy ja kumpi on seuraus? Tekeekö pirinisti pahojaan siksi että hän on pirinisti vai onko hän pirinisti siksi ettei elämä ole reilassa. Vielä pitkään sodan jälkeenkin oli myynnissä pervitin niminen lääke, ilman reseptiä. Auttoi jaksamaan. Hiukan kuin kofeiini potenssiin jotain. Tää mömmöhän siis oli käytännössä piriä. Vanhempani ovat kertoneet kuinka vaikeaa joidenkin heidän työkavereiden oli pysyä hereillä ja saada hommansa tehtyä siinä vaiheessa kun pervitin poistui markkinoilta. Niin tai näin, kyse on yleensä lääkityksestä. Joko lääkärin määräämästä tai sitten itse keksittynä. Jälkimmäinen vaihtoehto ei yleensä hyvää lupaa, mutta siinäkin on kyse lääkityksestä. Viihdehuumeet on sitten erikseen, vaikka piriä tosin sekoitetaan (usein) mukaan essoihin että jaksettaisiin pitempään bailata reiveissä.
Tiesikö tekijä että isäntä on yöasussa? Jos ei tiennyt, se vie pohjaa. Ja tiesikö hän asian silloin kun on liikkeelle lähtenyt?
Meneekö naapurin vaimo kertomaan että juu, täällä käy herra x mua panemassa olan takaa... No itse en edes pysty panemaan olan takaa mutta ymmärsit varmaan kielikuvan ja mitä sillä tarkoitin.
Ihmisen voi tappaa vaikka lyijykynällä. Kuitenkin yleensä varustaudutaan hiukan paremmin. Eikä muuten tarvita edes sitä lyijykynää - onnistuu paljain käsonkin jos on vahvempi uhriaan tai puolellaan yllätysmomentti.
Tämän erään jannun katoaminen: Voi olla sattumaa toki. Maailmassa tapahtuu lukemattomia pieniä ja suuria asioita koko ajan eli sattuman mahdollisuus on olemassa. Silti olen kanssasi samaa mieltä että kyllä se askarruttaa.
Tänks muuten asiallisesta vastauksesta. Sai mut pohtimaan asioita uudestaan ja se on aina hyvä - näissä ympyröissä.
n
Tyhmälle iloksi on ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.
Sananlaskut 10:23
Sananlaskut 10:23
Edellä lukee: "Tämä taisikin olla yksi poliisin tutkintalinjoista, eli että murhaaja olisi mennyt väärään taloon."
Meille on kerrottu, että murhaaja tunsi hyvin Lahden, murhaaja tunsi hyvin asunnon, jossa liikkui määrätietoisesti, ja nyt tuossa poliisitv:n linkissä lukee:
"Profiloinnin avulla tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahti tarkentaa kyseessä olevan hyvin henkilökohtainen kostomotiivi. "
Mitä kaikkea voi tarkoittaa "henkilökohtainen"?
Kuinka monelta on otettu DNA-näytteet? Sadoilta?
Minulla ei ole mitään syytä epäillä, että Joutsenlahti valehtelisi tai että ko. näytteitä otettaisiin turhaan, vaan epäilen, että tähän DNA-testaukseen liittyy jotakin muuta murhapaikalta kuin suoraan murhaajan hakeminen. Täytyypä miettiä, että mihin ihmeeseen se voisi liittyä, muuten tuossa joukkotestauksessa ei ole mielestäni mitään logiikkaa.
Meille on kerrottu, että murhaaja tunsi hyvin Lahden, murhaaja tunsi hyvin asunnon, jossa liikkui määrätietoisesti, ja nyt tuossa poliisitv:n linkissä lukee:
"Profiloinnin avulla tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahti tarkentaa kyseessä olevan hyvin henkilökohtainen kostomotiivi. "
Mitä kaikkea voi tarkoittaa "henkilökohtainen"?
Kuinka monelta on otettu DNA-näytteet? Sadoilta?
Minulla ei ole mitään syytä epäillä, että Joutsenlahti valehtelisi tai että ko. näytteitä otettaisiin turhaan, vaan epäilen, että tähän DNA-testaukseen liittyy jotakin muuta murhapaikalta kuin suoraan murhaajan hakeminen. Täytyypä miettiä, että mihin ihmeeseen se voisi liittyä, muuten tuossa joukkotestauksessa ei ole mielestäni mitään logiikkaa.
Alethes doksa meta logu
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
^Koita nyt jo uskoa, että siellä ei tutkita mitään Lahden vaimon emättimestä löytynyttä siemennestettä tms...
Onko kellään käynyt mielessä, että tuo DNA-näyte voi olla esim. sylkinäytekin vaikkapa tupakantumpista tms, eikä välttämättä verta.
(lisäksi en tajua, että miksi tässä käytetään aikaa spekuloidakseen tälläisiä asioita, koska poliisi ainakin tietää, että millainen se heidän näyte on jne, eli tässä vaan kiistellään nyt keskenään ihan epäoleellisista asioita kun ei ole muutakaan tekemistä)
Onko kellään käynyt mielessä, että tuo DNA-näyte voi olla esim. sylkinäytekin vaikkapa tupakantumpista tms, eikä välttämättä verta.
(lisäksi en tajua, että miksi tässä käytetään aikaa spekuloidakseen tälläisiä asioita, koska poliisi ainakin tietää, että millainen se heidän näyte on jne, eli tässä vaan kiistellään nyt keskenään ihan epäoleellisista asioita kun ei ole muutakaan tekemistä)
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mike Manner toteaa: "...en tajua..." - ja on oikeassa.
Onko Mikelle tullut mieleen, että näitä ylimääräisiä näytteitä voisikin olla kaksi kappaletta? Mikä tekee tilanteesta vielä mielenkiintoisemman.
Ei missään sanota, että kuka kostaa, mitä ja kenelle.
Ja mitä tuohon naamioon tulee, niin se on kaikkea muuta kuin epäoleellinen - näkyikö murhaajan kasvot kokonaan vaiko ei? Mikä naamio jättää minkäkin verran näkyviin kasvoja - koska nythän on selvinnyt, että kyseessä ei ollutkaan kommandopipo.
Mietipä, Mike, vaikka sellaista asiaa, että miksi tuosta fileerausveitsestä pyydetään niin kovasti lisätietoja. Jos se on Lahden keittiöstä, siitä ei voi olla lisätietoja, jos se on murhaajan keittiöstä, niin kenelleä siitäkään voisi olla lisätietoja, mutta jos se Mike on vaikkapa sinun keittiöstäsi, niin avot. Mitäs se on tehnyt murhaajan mukana Lahden asunnossa?
Onko Mikelle tullut mieleen, että näitä ylimääräisiä näytteitä voisikin olla kaksi kappaletta? Mikä tekee tilanteesta vielä mielenkiintoisemman.
Ei missään sanota, että kuka kostaa, mitä ja kenelle.
Ja mitä tuohon naamioon tulee, niin se on kaikkea muuta kuin epäoleellinen - näkyikö murhaajan kasvot kokonaan vaiko ei? Mikä naamio jättää minkäkin verran näkyviin kasvoja - koska nythän on selvinnyt, että kyseessä ei ollutkaan kommandopipo.
Mietipä, Mike, vaikka sellaista asiaa, että miksi tuosta fileerausveitsestä pyydetään niin kovasti lisätietoja. Jos se on Lahden keittiöstä, siitä ei voi olla lisätietoja, jos se on murhaajan keittiöstä, niin kenelleä siitäkään voisi olla lisätietoja, mutta jos se Mike on vaikkapa sinun keittiöstäsi, niin avot. Mitäs se on tehnyt murhaajan mukana Lahden asunnossa?
Viimeksi muokannut Sirpa, To Maalis 26, 2009 9:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
Tuo olisikin jo mielenkiintoinen käänne! Tuli mieleeni, että kosto voisi olla myös jonkun nuorehkon (?) henkilön puolesta?Sirpa kirjoitti: Onko Mikelle tullut mieleen, että näitä ylimääräisiä näytteitä voisikin olla kaksi kappaletta? Mikä tekee tilanteesta vielä mielenkiintoisemman.
Muista lähdekritiikki!
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Tajusiko joku jotain tuosta edellisestä Sirpan postauksesta?
Kukaan?
Kukaan?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Wot?skoone kirjoitti:Tuo olisikin jo mielenkiintoinen käänne! Tuli mieleeni, että kosto voisi olla myös jonkun nuorehkon (?) henkilön puolesta?Sirpa kirjoitti: Onko Mikelle tullut mieleen, että näitä ylimääräisiä näytteitä voisikin olla kaksi kappaletta? Mikä tekee tilanteesta vielä mielenkiintoisemman.
Kyllä ne tajuaa, jotka vaivautuu käyttämään aivojaan. Lisäsin tuon veitsiasian selvennykseksi, mutta ehdit kirjoittaa jo ennen sitä, eikä minun koneeni näyttänyt, että oli tullut viestiä, ehkä se kuitenkin selventää asiaa.
Mike, pidä aivosi ja ajattelusi auki, älä ryhdy tekemään mitään emätinjohtopäätöksiä asiasta, jota et ymmärrä, muista että kaikki mielikuvat päähäsi tulevat vain sinun omista aivoistasi.
Lisäys: Mietipä nyt MIke, tuohon edelliseen esimerkkiin viitaten, että ilmoittaisitko nyt, että veitsi jolla Lahti tapettiin on sinun keittiöstäsi? Et varmaan ilmoittaisi, mutta jos tietäisit, että DNA-näytteitä on kaksi - toinen erillinen vaikkapa liittyen veitsen omistajaan, toinen murhaajaan - niin saattaisitpa hyvinkin ilmoittaa, koska DNA ei tarkoittaisikaan heti sitä, että sinä olet murhaaja.
Mike, pidä aivosi ja ajattelusi auki, älä ryhdy tekemään mitään emätinjohtopäätöksiä asiasta, jota et ymmärrä, muista että kaikki mielikuvat päähäsi tulevat vain sinun omista aivoistasi.
Lisäys: Mietipä nyt MIke, tuohon edelliseen esimerkkiin viitaten, että ilmoittaisitko nyt, että veitsi jolla Lahti tapettiin on sinun keittiöstäsi? Et varmaan ilmoittaisi, mutta jos tietäisit, että DNA-näytteitä on kaksi - toinen erillinen vaikkapa liittyen veitsen omistajaan, toinen murhaajaan - niin saattaisitpa hyvinkin ilmoittaa, koska DNA ei tarkoittaisikaan heti sitä, että sinä olet murhaaja.
Alethes doksa meta logu
-
Sijaltainen
- Harjunpää
Poliisilla taitaa olla aika vähän konkreettista, ja pitää yrittää niistä saada kaikki mahdollinen irti, kuten veitsestäkin.
Veitsen (kulunut, teroitettu Fiskarsin fileerausveitsi joka poistui markkinoilta 80-luvun alkupuolella) julkituomisella toivottaneen että mahdollinen exä, kalakaveri tai muu vastaava tunnistaisi sen tyyliin "Ex-ukolla oli tommonen, se jäi erossa sille. Ja se joku työvoimajätkä v*tutti sitä monta vuotta Voiskohan se exä olla...."
Veitsen (kulunut, teroitettu Fiskarsin fileerausveitsi joka poistui markkinoilta 80-luvun alkupuolella) julkituomisella toivottaneen että mahdollinen exä, kalakaveri tai muu vastaava tunnistaisi sen tyyliin "Ex-ukolla oli tommonen, se jäi erossa sille. Ja se joku työvoimajätkä v*tutti sitä monta vuotta Voiskohan se exä olla...."
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Aivan, olen täysin samaa mieltä, enkä oikein näe mahdollisuutta, että esim. tuo mahdollinen toinen DNA juuri liittyisikään tuohon veitseen, mutta oletko miettinyt sitä, että jos sanotaan murhaajan tunteneen hyvin Lahden, asunnon ja motiivi oli hyvin henkilökohtainen, ja Tanner pidätettiin, jolta ei löytynyt mitään yhteyttä Lahteen ja tehdään satojen ihmisten joukkotestauksia, niin mihin ne sitten liittyisi?
Lisäys: Huomautan nyt tässä vaiheessa, että minulla ei ole vastauksia mihinkään, esitän vain kysymyksiä, ja koitan pitää aivoni auki. Toiset ihmiset tekevät valmiin johtopäätöksen, ja sen jälkeen alkavat etsiä sitä tukevia näkemyksiä - ajattelen siis toisin päin. Minulla ei ole valmista näkemystä tästä asiasta, vain etsimällä ristiriitoja voi saada vastauksia.
Ensimmäinen ristiriita on selvitetty; huppu, naamio - kyseessä ei siis ainakaan ollut kommandopipo, joka peittäisi koko kasvot ja olisikin ollut vain silmänreiät, kuten aikaisemmin luulimme, tai ainakin minä luulin.
Lisäys: Huomautan nyt tässä vaiheessa, että minulla ei ole vastauksia mihinkään, esitän vain kysymyksiä, ja koitan pitää aivoni auki. Toiset ihmiset tekevät valmiin johtopäätöksen, ja sen jälkeen alkavat etsiä sitä tukevia näkemyksiä - ajattelen siis toisin päin. Minulla ei ole valmista näkemystä tästä asiasta, vain etsimällä ristiriitoja voi saada vastauksia.
Ensimmäinen ristiriita on selvitetty; huppu, naamio - kyseessä ei siis ainakaan ollut kommandopipo, joka peittäisi koko kasvot ja olisikin ollut vain silmänreiät, kuten aikaisemmin luulimme, tai ainakin minä luulin.
Alethes doksa meta logu
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Luut on ongelma, ei niinkään liha. Luut muodostavat tukevan ja melko kattavan panssaroinnin ihmiskehoon. Kuten aiemmin mainitsin, matala teräprofiili on suotavaa siitä syystä, että sen todennäköisyys pysähtyä tai juuttua luihin on pienempi kuin korkean teräprofiilin. Fileointiveitsi on kuitenkin todennäköisesti käyttökelvoton, jos sen iskee voimalla luuhun. Siksi fileointiveitsen käyttäminen on joko onnen taikka harvalta löytyvän taidon varassa.supernova kirjoitti:En ole yrittänyt iskeä joulukinkkuun fileerausveitsellä mutta paistettu joulukinkku on aikaste paljon tiukempaa tavaraa kuin raaka.
Niin, taisteluveitsissä on oikeastaan jako kahteen. On pistämiseen tarkoitetut veitset (tikari tyyppiset) ja viiltämiseen tarkoitetut (kaarevateräiset kuten Bowie). Molemmissa tapauksissa on tiettyyn rajaan asti käytännössä aina parempi, mitä paksumpi teräprofiili on kyseessä. Kannattaa pitää mielessä, että veitsen kestävyys määräytyy enemmän teräprofiilin paksuudesta, kuin teräprofiilin korkeudesta. Tikari tyyppiset stiletit ym. pistämiseen tarkoitetut veitset ovat poikkeuksetta paksumpia kuin fileointiveitset, koska fileointiveitsen toivottava ominaisuus on terän taipuminen, kun taas tikarissa terän taipuminen olisi erittäin epätoivottavaa.supernova kirjoitti:Ja kuten sanoin, tuossa veitsessä ei ollut kamalan pitkää terää. Tämän voisi olettaa tarkoittavan ettei terä ollut myöskään niin kapea ja hento kuin samanmerkkisissä fiskarssin fileerausveitsissä, joita olen vanhempieni luona käsitellyt. Myös perinteisissä stileteissä, jotka on tarkoitettu aseiksi, oli ja on usein kapea ja pitkä terä.
Sitä on mahdoton sanoa mitä tekijä tiesi. Mutta teon suunnittelun taso, ei oikein riitä minua vakuuttumaan siitä, että hän olisi osannut ottaa huomioon surma-asetta valitessaan kohdehenkilön asustuksen.supernova kirjoitti:Tiesikö tekijä että isäntä on yöasussa? Jos ei tiennyt, se vie pohjaa. Ja tiesikö hän asian silloin kun on liikkeelle lähtenyt?
Jep, paljaat kädet on henkirikoksista joka neljännessä surmavälineenä.supernova kirjoitti:Ihmisen voi tappaa vaikka lyijykynällä. Kuitenkin yleensä varustaudutaan hiukan paremmin. Eikä muuten tarvita edes sitä lyijykynää - onnistuu paljain käsonkin jos on vahvempi uhriaan tai puolellaan yllätysmomentti.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
Skoone: Taidan ymmärtää mitä tarkoitat, ja mietin, että sopisiko se tähän kuvioon jotenkin tai miten voisi sopia.
MotiivitOn kirjoittaa: "Sitä on mahdoton sanoa mitä tekijä tiesi. Mutta teon suunnittelun taso, ei oikein riitä minua vakuuttumaan siitä, että hän olisi osannut ottaa huomioon surma-asetta valitessaan kohdehenkilön asustuksen."
Joutsenlahti on kuvannut murhaajan liikkeitä määrätietoisiksi ja tekoa suunnitelmalliseksi. Mihin viittaa myös annettu motiivi: hyvin henkilökohtainen kosto.
MotiivitOn kirjoittaa: "Sitä on mahdoton sanoa mitä tekijä tiesi. Mutta teon suunnittelun taso, ei oikein riitä minua vakuuttumaan siitä, että hän olisi osannut ottaa huomioon surma-asetta valitessaan kohdehenkilön asustuksen."
Joutsenlahti on kuvannut murhaajan liikkeitä määrätietoisiksi ja tekoa suunnitelmalliseksi. Mihin viittaa myös annettu motiivi: hyvin henkilökohtainen kosto.
Alethes doksa meta logu
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
Mike Manner kirjoitti:Onko kellään käynyt mielessä, että tuo DNA-näyte voi olla esim. sylkinäytekin vaikkapa tupakantumpista tms, eikä välttämättä verta.
Jep jep. Onhan tuo tullut mieleen. Itse olen perustanut spekulaationi verestä siihen, että tekijän on ilmoitettu todennäköisesti loukkaantuneen teon yhteydessä. Enkä ole keksinyt tälle tiedotteelle parempaakaan selitystä, keksiikö joku muu?
Se miksi itse olen spekuloinut asialla, on juuri siinä, että röökinnatsa lavastus olisi mahdollista useimpien toteuttaa (en tosin tiedä tästä tumpelosta). Sen sijaan ulkopuolisen henkilön tuoreen veren valuttaminen tekopaikalle on jo temppu kelle tahansa.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Itse olen miettinyt tätä...MotiivitOn kirjoitti:Sen sijaan ulkopuolisen henkilön tuoreen veren valuttaminen tekopaikalle on jo temppu kelle tahansa.
Mielestäni (ja en siis ole töissä rikoslabrassa) tuo ei ole ihan mahdoton juttu sinällään... Jos lavastusta olis mietitty noin pitkälle, niin eihän siinä olisi tarvinnut, kuin vajaan desin verran verta hiljattain oikein pakattuna, sitten esim. ikkunasta ulos rymisteltyään roiskaista sitä siihen terassille joku tippa/roiske ohi mennen ja lähteä hatkaan Lahden vaimon kirkuessa sisällä paniikissa...
Poliisi ei varmaankaan osaa siitä verestä sanoa, että onko se peräisin tekijästä, vai onko se esim. pakattu tuntia aikaisemmin ja tuotu pakattuna siihen paikalle...
Käsittääkseni verestä kyllä saa kaikennäköistä selville jos se on tuoretta, mutta jos se on kerennyt olla siinä terassilla pitkänkin tovin, ennen kuin tekniikka on sen siitä kerännyt talteen, niin mitenkähän tarkat tiedot siitä saadaan DNA:n lisäksi poimittua...?