Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä en missään nimessä usko mihinkään lavastukseen.

Vastaava, raivopäinen ylitappo -tapaushan löytyy jämsästä: minusta tuollaisiin tekoihin ei pysty kuin erittäin henkilökohtaisen vihan ja välittömän riidan aiheuttaman raivon vallassa.

Tekijää ei pidetä ammattilaisena, joten teko on pakosta aiheuttanut tekijässä voimakkaita tunteita. Eikä sellaisessa mielentilassa enää heitellä lavasteita ympäriinsä.

Olen Skoone kanssasi samaa mieltä siitä, että jutun ''kummallisuus'' korostuu myös poliisin tiedotuksessa tai pikemminkin juuri sen puutteessa.
Esim. Jämsän tapauksessa, vaikka juttu oli selvä, annettiin mm. rikospaikasta erittäin paljon tarkempi kuvaus. Kuten myös uhrin vammoista ym ym.

Tässä tapauksessa tiedämme päivämäärän, emme edes tarkkaan uhrin kuolin aikaa, osoitteen ja uhrin nimen. Toisen surma-aseista, rikkinäisen takka-huoneen ikkunan ja sen, että satoja ihmisiä on laitettu dna-testeihin. Ja siinäpä se sitten onkin.
Muu on suunnilleen huhua, juorua, päätelmää, rivien välistä luettua tms.

Ihan kumma tapaus. Ainakaan poliisi ei selvästi kaipaa yleisönvinkkejä ;)
Nuotio & Äreät Tiput
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja skoone »

MissHolmes kirjoitti: Olen Skoone kanssasi samaa mieltä siitä, että jutun ''kummallisuus'' korostuu myös poliisin tiedotuksessa tai pikemminkin juuri sen puutteessa.
Esim. Jämsän tapauksessa, vaikka juttu oli selvä, annettiin mm. rikospaikasta erittäin paljon tarkempi kuvaus. Kuten myös uhrin vammoista ym ym.
***
Ihan kumma tapaus. Ainakaan poliisi ei selvästi kaipaa yleisönvinkkejä ;)
Kiitos MissHolmes palautteesta. Niin, mistähän tuollainen "tiedottamattomuus" saattaisi johtua? Luulisi esim. vaimoa kiinnostavan kovastikin se, kuka tekijä on.
Muista lähdekritiikki!
Waja
Jane Marple
Viestit: 1098
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 2:36 pm

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Waja »

Vaikuttaa siltä että tutkimukset ovat lopetettu.
Asian arkaluonteisuuden vuoksi tiedotuslinja on kuihtunut.
Todisteet kasataan kokoon syytteennostoa vaativaan tasoon.
Luulen.
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Saattaa olla noin.

Tutkinnan johto vaihtui kesäkuussa 2008. Siitä voi aloittaa uuden lähtölaskennan.
Kuinka kauan yleensä kestää tämän tason jutun kasaaminen siihen kuntoon, että jutun voi luovuttaa syyttäjälle?

EDIT: johto vaihtui 1.8.2008
Nuotio & Äreät Tiput
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Älkää unta nähkö...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Make_
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 1:26 am

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Make_ »

Waja kirjoitti:Vaikuttaa siltä että tutkimukset ovat lopetettu.
Asian arkaluonteisuuden vuoksi tiedotuslinja on kuihtunut.
Todisteet kasataan kokoon syytteennostoa vaativaan tasoon.
Luulen.
Tutkintaa ei ole lopetettu. Olen kertonut tässä ketjussa jossain aiemmin ollessani Porissa kuulusteluissa, keskustelu harhautui Lahden murhaan. Tutkinta on edelleen käynnissä, mutta tutkintalinjoja on valtavasti, Lahden laajan tuttavapiirin vuoksi. Poliisi sanoi sanasta sanaan: Tutkinta on käynnissä edelleen ja tästä on ainakin yks kirjahyllyllinen mappeja, jos mies on ehtinyt saamaan satoja vihamiehiä ( kyllä juuri näin hän sanoi, satoja ) niin voi kestää kauan että saadaan tekijä seulottua mutta se on todennäköistä.
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

okei okei okei.
:( Mutta kai sitä toiveikas saa olla :(

(känkkäystä känkkäystä) Miksi minä en koskaan pääse kuullusteltavaksi poriin, jotta saisin udeltua tuollaista(känkkäystä känkkäystä)
Nuotio & Äreät Tiput
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

MissHolmes kirjoitti:(känkkäystä känkkäystä) Miksi minä en koskaan pääse kuullusteltavaksi poriin, jotta saisin udeltua tuollaista(känkkäystä känkkäystä)
Sun pitää ensin tehdä Porissa jotain typerää, niin saat sen 30 minuuttisesi.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja skoone »

Make_ kirjoitti:
Waja kirjoitti:V
Tutkinta on edelleen käynnissä, mutta tutkintalinjoja on valtavasti, Lahden laajan tuttavapiirin vuoksi. Poliisi sanoi sanasta sanaan: Tutkinta on käynnissä edelleen ja tästä on ainakin yks kirjahyllyllinen mappeja, jos mies on ehtinyt saamaan satoja vihamiehiä ( kyllä juuri näin hän sanoi, satoja ) niin voi kestää kauan että saadaan tekijä seulottua mutta se on todennäköistä.
Aloittaisivat läheltä ja jatkaisivat sitten kauemmas. Jotenkin vaikuttaisi niinkuin parhaalta menetelmältä.
Ja mitä se auttaa, jos kerää mapeittain tietoa, jos ei sitä ehdi sitten tutkia?
Muista lähdekritiikki!
Make_
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 1:26 am

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Make_ »

Se kaiketi kertoi vaan siitä että tutkinta on varsin isossa mittakaavassa, eikä siitä että olis liikaa aineistoa mitä ei pystytä käymään läpi. Mä veikkaan että poliisi on jäljillä, mutta Lahden välittömien tai välillisten kontaktien tutkiminen on todella aikaa vievää puuhaa kun mies on ollut helvetin monessa mukana ja luonne-analyysiltään mies oli vittumainen. ( Suomeksi sanottuna )

Siksi kaikki monen vuodenkin takaa olevat kontaktit mennään yksitellen lävitse, eikä se varmasti ole tehty päivässä, mutta mitäpäs sitte ku tulee "se" päivä että palaset osuukin. Poliisin aliarvioiminen on melkoisen iso virhe, johon olen itsekin saattanut joskus syyllistyä.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja skoone »

Make_ kirjoitti: Poliisin aliarvioiminen on melkoisen iso virhe, johon olen itsekin saattanut joskus syyllistyä.
Mielestäni veronmaksajilla on oikeus miettiä sitä, mihin heidän verorahansa kuluu.
Muista lähdekritiikki!
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ja onhan tässä sekin positiivinen puoli, että tunnetusti tämä sivusto on poliisin tarkkailun alla.
Umpikujassa täältä voi saada miljoona hyvää vinkkiä :lol:
Tämä on siis vitsi. ;) mutta kyllä oikeus kritiikkiin on. Aina.
Nuotio & Äreät Tiput
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Poliisia ei varmaan kiinnosta heidän työskentelyynsä kohdistuva kritiikki, kun se tulee taholta jolla ei ole mitään käsitystä siitä, että miten poliisi tutkii ja työskentelee...
Tuolta em. pohjalta on myös varmaan hankala spekuloida oikeastaan mitään oleellista. Tietysti niitä "osuin vahingossa oikeaan" välähdyksiä voi tulla, mutta ei sen vuoksi, että siihen päätelmään olisi päädytty loogisella ja järjestelmällisellä tutkailulla.

Tuossa kritiikissä (jos se nyt edes sellaista oli?) on samat piirteet, kuin tilanteessa missä on esim. ollut tappelun nujakka ja tekijä on jo kiinniotettu paikanpäältä poliisin toimesta, sekä uhrille on tilattu ambulanssi, niin siihen hyvin monesti löytyy se paikalle sattunut humalainen huolestunut kansalainen huutamaan "Miks kukaan ei tee mitään?!?!" äänenpainolla, mistä olisi ihan hyvin pääteltävissä, että maassa makaava ambulanssin saapumista odottava uhri on vähintään hänen ainoa veljensä/lapsensa/tms...

Ja juu, oikeus kritiikkiin on aina ja hyvä niin. Oikeusvaltiossa kun ollaan.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja skoone »

Mike Manner kirjoitti:^Poliisia ei varmaan kiinnosta heidän työskentelyynsä kohdistuva kritiikki, kun se tulee taholta jolla ei ole mitään käsitystä siitä, että miten poliisi tutkii ja työskentelee...
*******'Ja juu, oikeus kritiikkiin on aina ja hyvä niin. Oikeusvaltiossa kun ollaan.
Niin, tutkijoita on muullakin kuin poliisissa, jotkut ovat jopa saaneet pitkän koulutuksen siihen...
Muista lähdekritiikki!
supernova
Martin Beck
Viestit: 762
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 9:15 am

Re: Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Viesti Kirjoittaja supernova »

skoone kirjoitti: Aloittaisivat läheltä ja jatkaisivat sitten kauemmas. Jotenkin vaikuttaisi niinkuin parhaalta menetelmältä.
Ja mitä se auttaa, jos kerää mapeittain tietoa, jos ei sitä ehdi sitten tutkia?
Olen samaa mieltä. Siitäkin huolimatta että matula nyt sitten pomppisi penkkillään.

Mikä se on sellainen hätäpuhelun äänitys mistä ensin luvataan paljon ja sitten kerrotaan ettei puhelussa kuulu tekijän ääntä?

Lienee selvää että erään herran katoaminen on epäilyttävää, mutta miksi ja miten se on epäilyttävää?

Kuka on sellainen silminnäkijä joka ei tunnista?

Miksi poliisin tutkinta kestää näin kauan? Onko syy kenties se että epäilyksen alla on joku jonka poliisi pystyy paikallistamaan koska vaan muttei halua kertoa asiasta julkisuuteen.

Kuka olisi tällainen?

n
Lukittu