Koirista vääntö

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Minä ainakin olen sitä mieltä, että koiraa ei saa lyödä eikä potkia! :|
YLE kirjoitti:Koirien koulutuksesta vääriä oppeja

Yhdysvalloissa tehty tutkimus vahvistaa tiedon, joka tuntuu oikealta myös näppituntumalta: koiriaan aggressivisesti kohtelevien ihmisten lemmikit ovat vihaisia. Tutkimuksessa kuitenkin kävi ilmi myös sellainen seikka, että monet yleisesti annetut opit koiran kouluttamisesta ovat vääriä ja niiden tuloksena varttuu vihaisia koiria.

Koiran kouluttaminen lyömällä tai pelottelemalla ja silmiin tuijottamalla tekee eläimestä aggressiivisen, kertoo Pennsylvanian yliopistossa tehty vuoden mittainen kartoitus. Applied Animal Behavior Science -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan koirat ovat vihaisia vielä senkin jälkeen kun koulutus on ohi.
:D Kylläpä on taas tutkittu...
Voin vaan kuvitella minkälainen yksilö siitä kehittyy, jos vedetään vaan pataan ja painostetaan jatkuvasti esim. katseella... :lol:

Tuon jutun käsittelemät asiat on ihan suoraan verrannollisia siihen, että joku on hyvä automaalari pitkän kokemuksen ja opiskelun perusteella, mutta toinen taas ei olekaan, vaikka hän on lukenutkin silmät kipeinä kaikki automaalarin oppaat.
Jos ei ymmärrä asioiden syy-seuraus suhdetta, niin parempi kuin ei ala koko hommaan, vaan antaa joidenkin muiden tehdä se.
Lisäksi tässä lauseessa tiivistyi koko homma -
koiriaan aggressivisesti kohtelevien ihmisten lemmikit ovat vihaisia.
- Oisko noin? :lol:
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Tuosta silmiin tuijottamisesta.. Itse säikähdin pienempänä varsin kovasti kun ilmeisesti katsoin sukulaisen laikaa silmiin kun se yhtäkkiä haukahti niin kamalasti. Oli kyllä sydän kurkussa :D
Omaa koiraa taas voi katsoa silmiin ja sille on opetettukin katsekontaktin hakeminen katsomalla ohjaajaan. Eikä se ole kyllä koskaan aiheuttanut mitään vaikka sitä onkin katsonut, sen suuret silmät katsoo niin söpösti.. vähintään silloin kun se kerjää ;)
Nanika ga tooku matteiru to
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^Katseella pystyy myös painostamaan ja jopa ohjailemaan koiran käyttäytymistä joissain tilanteissa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä koiran ja ohjaajan normaalin katsekontaktin kanssa, tai sen "Gimme-gimme-gimme plzzz..." katseen kanssa.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja joey »

Jokainen koira täytyy opettaa erikseen tuohon katsekontaktiin ja minusta on kummallista että se on otettu esimerkiksi tuohon juttuun aggressiivisista kasvattamisesta. Suora katse silmiin on kaikille eläimille uhkaus ja koska ihmiselle on luontevaa hakea katsekontaktia minkä tahansa lajin edustajaan, ihmisten kanssa elävän koiran täytyy kestää katsekontaktia. Omalle, nyt aikuiselle koiralleni oli julmetun vaikea opettaa se, että katsekontaktiin ei liity uhkaa. Nyt, pian kolmevuotiaana, se pyytää jo kaikkiin itselleen epäselviin tilanteisiin apua/lupaa suoralla katsekontaktilla. 10-viikkoinen samanrotuinen puolestaan vielä välttelee katsetta, mutta työn alla on :)
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Mitä vanhempi edellä sitä nuoremmat perässä
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... 391386.ece
:(
Nanika ga tooku matteiru to
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Loka »

Ei taida olla ihan terve tyttö. ^

Yrittikö saada koiraa puremaan tarkoituksella vai mikä tuossa oli idea? Pelkkä koiran huvikseen kiusaaminen johtaa varmaan jossain vaiheessa ihmisen kiusaamiseen. Ellei neiti pullukka ole itse se kiusattu ja antaa nyt samalla mitalla.
Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Blues »

Jokainen koira on yksilö. Jokainen yksilö kestää painetta eri tavalla. Ei ole olemassa mitään yksioikoista koiran koulutusmetodia.
Mitä yksi kestää, ei välttämättä kestä toinen.
Ei edes saman rotuinen toinen.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Hei, hei hauva!

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Lapsia purreen koiran lopetustuomio pysyi hovissa
Tiistai 28.4.2009 klo 09.49
Itä-Suomen hovioikeus on määrännyt lopetettavaksi paimenkoiran, joka hyökkäili ihmisten kimppuun viime kesänä Kiuruvedellä Ylä-Savossa.

Hovioikeus päätyi asiassa samaan ratkaisuun kuin Iisalmen käräjäoikeus. Käräjäoikeus tuomitsi koiran omistajan tammikuussa 150 euron sakkoihin eläimen vartioimatta jättämisestä ja määräsi ihmisille vaarallisen koiran lopetettavaksi.

Nelivuotias koira puri viime kesänä kolmella eri kerralla kolmea 9-12-vuotiasta lasta ja yhtä aikuista. Purruksi tuli muun muassa pihan ohi ajanut polkupyöräilijä. Viime elokuussa 49-vuotias kiuruvetinen nainen sitoi koiran pitserian pyörätelineeseen. Tuolloin metrin hihnassa ollut koira puri kahta lasta.

Koiran säkäkorkeus on yli 70 senttiä. Painoa sillä on 47 kiloa. Käräjäoikeus piti todennäköisenä, että koira purisi ihmisiä aggressiivisuutensa vuoksi vastaisuudessakin.


STT
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009042 ... 9_uu.shtml
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Niinpä niin.

Joh. 15:13
Every ship must sail a world.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

^^Ihan oikein.
Ei niitä tarvii kaikkia yrittää pelastaa ja oikeus olisi vielä ollut lätkäistä koiran omistajalle 10v. koirien pitokielto.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Poika usutti koiran kimppuunsa keinumalla ärsyttävästi!

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Koira puri keinuvaa poikaa
Keskiviikko 29.4.2009 klo 10.24
Saksanpaimenkoira riistäytyi emäntänsä hallinnasta ja tarrasi kiinni leikkivään lapseen.



LEIKKIPUISTO Omistajaltaan karannut iso koira tarrasi kiinni keinussa istuneen pojan reiteen. (ATTE KAJOVA)
Vantaalainen koulupoika oli kahden kaverinsa kanssa leikkipuistossa. Pojat istuivat keinussa ja juttelivat. Metsästä paikalle asteli keski-ikäinen rouva saksanpaimenkoiransa kanssa.

- En kiinnittänyt asiaan sen kummempaa huomiota. Yhtäkkiä tajusin, että koira on kiinni reidessäni, poika kertoi myöhemmin poliisille.

Nainen ryntäsi paikalle koiransa perästä.

- Hän läpsäisi koiraansa ja vetäisi sitä remmistä. Silloin se irrotti otteensa.

Pojan jalkaan tuli haava, joka piti ommella kiinni lääkäriasemalla.

Pojan isä teki tapahtuneesta rikosilmoituksen. Isä vaati omistajalle rangaistusta ja koiraa lopetettavaksi.

- Tiedossamme on, että sama koira on ennenkin näykkäissyt lasta.

Kuulusteluissa 50-vuotias erikoissairaanhoitaja myönsi itse tapahtuman, mutta katsoi, että se oli puhdas vahinko.

- Metsässä oli muita koiria, jotka kiersimme. Jouduimme siksi oikaisemaan leikkipuiston kautta.

Koira riistäytyi naisen mukaan täysin yllättäen irti. Myöhemmin hän arveli, että koiran käytös johtui siitä, että eläin oli kiihdyksissään muiden koirien vuoksi.

Päättäneet pitää koiran

- Koira kuuluu miehelleni. Hän harkitsee sen luovuttamista johonkin kenneliin, nainen totesi poliisille.

Sittemmin pariskunta on kuitenkin päättänyt pitää koiransa.

Tapaus sattui viime syksynä Vantaan Linnaisissa Silatien leikkipuistossa.

Naiselle sakkoja

50-vuotias kiisti käräjäoikeudessa tienneensä etukäteen, että puistossa olisi koirakielto.

Tuoreella päätöksellään Vantaan käräjäoikeus katsoi, että tapaus oli vahinko. Koira oli kytkettynä. Nainen oli kuitenkin huolimaton ja syyllistyi huolimattomuudellaan vammantuottamukseen.

Naiselle määrättiin 15 päiväsakkoa. Hänen tulee maksaa sakkoja 435 euroa.

Lisäksi hänen tulee maksaa pojalle sadan euron kipukorvaus.

Koirasta oikeus ei määrännyt mitään.


PETRI ELONHEIMO
[email protected]
Voisivat pojat pikkuisen miettiä, jotta miten siellä keinutaan!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Amen. Mutta eipä siinä mittään, jotkut meistä pistävät nämä koirat kiertoon vain. Lahtaaminen ei tule mussukalle kysymykseenkään. Jos koira puree niin sen hermoissa on vikaa ja that's it. Vain tyhmä jää odottamaan toista kertaa.
Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Turri »

^Itse olen hiukan eri mieltä. Koira voi purra monesta syystä. Ei pelkästään sen takia, että sillä on hermoissa vikaa. Esimerkiksi koira, joka on ottanut pomon paikan voi kokea oikeudekseen näpsiä lapsia, koska luulee olevansa niitä ylempänä.
Tässä tapauksessa ei tarvitse koiraa lopettaa. Jos ei itse saa arvojärjestystä palautettua, niin voi antaa koiran osaavampiin käsiin.

Koira voi myös purra pelosta/säikähdyksestä. Tiedän pari tapausta, joissa koira on lopetettu sen näykkäistä lasta. Tilanne on ollut se, että koira on ollut omalla paikalla nukkumassa ja lapsi on mennyt halaamaan koiraa, joka on herännyt unesta ja puolustautunut. Tällaisessa tilanteessa on täysin kohtuutonta lopettaa koira. Lapselle täytyy opettaa, että nukkuvaa koiraa ei häiritä. Vanhempien tehtävä on vahtia lapsia ja koiria ja niiden yhdessä oloa.

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että jengi ottaa koiran liian heppoisin perustein ja sitten ensimmäisen ongelman ilmetessä koira lähtee kiertoon tai piikille. Älkää hyvät ihmiset ottako koiria, jos ette ole valmiita tekemään töitä niiden kanssa ja niiden eteen! 99% ongelmista on hihnan toisessa päässä. :twisted:
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Puhun toki koulutetusta koirasta. Olen edelleen sitä mieltä että kunnolla koulutetun koiran hermojen tulisi kestää satunnaiset säikähtelyt ja painimiset. TIETYSTI on eri asia kohdellaanko koiraa lapsen toimesta riehumalla päivittäin vai harvemmin. Puhun nyt ihan kotikoirasta jonka tietysti pitää saada olla myös rauhassa. Aina vaan ei lasten kanssa se onnistu vaikka kuinka väitätte muuta.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Koirista vääntö

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Eeeiiiiii ja Aaarrrghahahahahagaggggggghhh... :?
:arrow:
Loka kirjoitti:^Amen. Mutta eipä siinä mittään, jotkut meistä pistävät nämä koirat kiertoon vain. Lahtaaminen ei tule mussukalle kysymykseenkään. Jos koira puree niin sen hermoissa on vikaa ja that's it. Vain tyhmä jää odottamaan toista kertaa.
Se lopettaminenko se on aina se vaihtoehto kun koira ei pysy lapasessa?
Yleisesti - Vittu. Jos koiraeläin ei ole hallinnassa, niin etsi sille omistaja jolla se pysyy lapasessa, koska esim. tuollainen palveluskoirarodun edustaja vois olla vitun hyvä työkoira poliisilla tai puolustusvoimilla muutaman kk. treenaamisella jos siinä koiraeläimessä on koira sisässä jota nykyinen ohjaaja ei osaa nähdä, mutta kun se Jeppe on niin vallaton ja tuntuu, että ihan niin kuin Jeppe vittuilis, niin lyödään se monttuun.
En käsitä.
Jos sitä otusta käyttää esim. maalimiehellä tai suoraan PV:lla näytillä ja ne nauraa sen ulos sieltä, niin aja seuraavaksi eläinlääkärille hakemaan se lopetuspiikki.
Muussa tapauksessa esim. PV. voi maksaa siitä koirasta hintaa ja saat kaljarahaa.
Loka kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
Loka kirjoitti:Eli jos koiran hermot ei kestä sitä, että joskus voi sattua "vahinko" kuten just riehuessa päälle juokseminen niin minusta koiran paikka ei ole sitten lapsiperheessä.
a)Katjushkan kertomassa esimerkissä ei ollut missään vaiheessa kyse koiran hermojen pettämisestä ja b)Lapsen ollessa kyseessä niitä vauhdikkaita leikkejä varmasti on, mutta lapsi voidaan opettaa ja koira kouluttaa välttämään tuollaiset tilanteet, missä koira jää jalkoihin. Eikä ole edes vaikeaa.
Ymmärrettävä kommentointi lapsettomalta. Khihhii. Et voisi oikeastaan enempää olla väärässä.
Perustele/kerro miksi olen väärässä?
Loka kirjoitti:Ne lapset riehuu vaikka ne pidettäisiin valjaissa kuten koiratkin. Vahinkoja sattuu aina ja lapsilta tyhmiä ratkaisuita.
Haet nyt ihan liian kaukaa...
Ei noihin voi valmentaa penskaa MITENKÄÄN koska ne tulevat esille niin puskista eikä lapsi todellakaan kesken leikkien tule kysymään voisko hän nakata kattia alakertaan?
Kylläpä vaan voi.
Paitsi jos lapsessa on hyvin vahvaa sosiopaatin vikaa, jolloin luonnollisesti häntä ei paljoa kiinosta miten koiran/kissan käy, mutta tuollaisiin vauhdikkaiden leikkien tiimellyksissä sattuviin setteihin/koiran härkkimisiin voi koiran kouluttaa reagoimaan sillä ainoalla oikealla tavalla ja lapselle sen, että hänen teoistaan kärsii se koira, eikä lapsi itse. Samalla selviää sitten sekin, että kannattaako se tenava pakata autoon ja ajaa psykiatrille.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Lukittu