Piia Irmeli Ristikankare-katosi kotoaan Piikkiössä v. 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Näytöt
Hetty Wainthropp

Re: Piia Irmeli Ristikankare

Viesti Kirjoittaja Näytöt »

Tuo MissHolmesin teoria on tuohon asti ihan järkeenkäypä, mutta keskeneräinen siltä osin että mihin ja miten ruumis on hävitetty, ja miten kaikki todisteet on hävitetty niin ettei poliisit ole päässeet millekään tuolla perhe-tutkintalinjalla? Miten hyvin nuoret todistajat, eli Piian veljet, on onnistuttu vaientamaan?

Itse en pidä tuota teoriaa todennäköisenä, vaikkakin mahdollisena. Mutta ainakin nuo yllä olevat kysymykset pitäisi pystyä selittämään.
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Kadonneet-ohjelma jätti tosiaan auki monia kysymyksiä, joita edellä monet ovatkin pohtineet. Täytyy kuitenkin muistaa, että ohjelman poliisilla on ollut mm. mahdollisuus tutustua Piian päiväkirjoihin ja tietoa enemmän kuin meillä tavallisilla taaplaajilla, poliisi on kuullut Piian omaisia etc. Ohjelmassa ei korostettu omaisten osuutta katoamiseen, toisin kuin esim. Raija Juutilan ja Hilkka Laitisen katoamistapauksissa. Olisi todella mielenkiintoista tietää, mikä oli poliisin saaman vihjekirjeen sisältö.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Niin.
Poliisi ei ole antanut tuosta vihjekirjeestä julkisuuteen oikeastaan mitään.

Minusta se voi yhtähyvin olla kirje pikku-veljeltä, kuin joltain 'murhainfonsekopäältä'. Mahdollista on myös se, että tuo kirje on tarjoituksellisesti kirjoitettu johtamaan tutkinta harhaan.

Kirje on ollut jo vuosia poliisilla, mutta minkään näköistä edistystä ei ole tapahtunut.

Uskooko joku tosissaan, että kirjeen sisällöllä on jotain tekemistä todellisuudenkanssa?

Ohjelmassa puhuttiin 80-luvun raiskausepäilyistä. kyllä se henkilö olisi jo selvinnyt, jos nuo vihjeet paikansa pitäisivät.

Ai, että missä ruumis? Ihan vaan vaikka hautuumaalla arkun alla. ;) Tai metsässä. Jäljet peittyivät sopivasti tulevan talven alle ennen kuin Piia edes ehdittiin kunnolla alkaa etsiä. Ja seuraavana keväänä kaivuu jäljet metsässä hävitti aluskasvusto.

Suomessa on lääniä vaikka muille jakaa, enkä usko, että Piian on 'maastoetsitty' piikkiö-paimio -linjan ulkopuolelta.

Sitäpaitsi. jos kimpaantunut isä olisi huitaisut Piian päin seinää, olisi seurauksena todennäköisesti ollut se, että juoppo äiti olisi saanut loput lapset.
Nuotio & Äreät Tiput
Scythe

MissHolmes kirjoitti:Niin.
Poliisi ei ole antanut tuosta vihjekirjeestä julkisuuteen oikeastaan mitään.

Minusta se voi yhtähyvin olla kirje pikku-veljeltä, kuin joltain 'murhainfonsekopäältä'. Mahdollista on myös se, että tuo kirje on tarjoituksellisesti kirjoitettu johtamaan tutkinta harhaan.

Kirje on ollut jo vuosia poliisilla, mutta minkään näköistä edistystä ei ole tapahtunut.

Uskooko joku tosissaan, että kirjeen sisällöllä on jotain tekemistä todellisuudenkanssa?

Ohjelmassa puhuttiin 80-luvun raiskausepäilyistä. kyllä se henkilö olisi jo selvinnyt, jos nuo vihjeet paikansa pitäisivät.
Kirje ei ole välttämättä rikoksen tekijältä, vaan joltakin joka tietää tapauksesta jotakin. Jos ei ole näyttöä ja syytekynnys ei ylity, niin " v...llako vihellät jos huulet on halki".
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Myös minulla, surullista kyllä, heräsivät epäilykset heti sinne kodin ja perheen suuntaan. Ensinnäkin sen takia, että Piiaa alettiin kaivata tosiaan vasta sunnuntai-iltana. Luulisi, että isä olisi ihan viimeistään lauantaiaamuna soittanut tälle kaverille Paimioon, että onko Piia päässyt perille, voinko vaihtaa pari sanaa.. Se, että ilmoitus tehtiin vasta maanantai-aamuna kertoo mielestäni siitä, että haluttiin rauhassa miettiä miten toimia ja mitä tehdä. Toisekseen sen takia, että silminnäkijähavaintoja ei Piiasta ole, vaikka lähistöllä oli ne jotkut nuorisotalon juhlatkin. Luulisi, että edes yksi ohiajaja tai koirankusettaja olisi hänet nähnyt, vaikka olisi kuinka pimeää ollut.

Mitenkäs tämä appiukon osuus asiaan? Piian isähän kertoi, että olivat appiukon kanssa saunomassa perjantai-iltana sillä välin, kun Piia "katosi".

Veljenkään osuutta en ihmettelisi, mutta tahtoisin uskoa, ettei hänellä ole osuutta asiaan. Itselläni on neljä nuorempaa sisarusta, ja olen todistanut välillä hurjiakin tappeluita, sekä ottanut niihin itsekin osaa (silloin nuorempana tietenkin :lol: ). Teini-ikäisten tunteet kun kuumiaa, niin siinä saattaa jopa rautalapiot heilua.. :roll:
Scythe

elisa_day kirjoitti:Myös minulla, surullista kyllä, heräsivät epäilykset heti sinne kodin ja perheen suuntaan. Ensinnäkin sen takia, että Piiaa alettiin kaivata tosiaan vasta sunnuntai-iltana. Luulisi, että isä olisi ihan viimeistään lauantaiaamuna soittanut tälle kaverille Paimioon, että onko Piia päässyt perille, voinko vaihtaa pari sanaa.. Se, että ilmoitus tehtiin vasta maanantai-aamuna kertoo mielestäni siitä, että haluttiin rauhassa miettiä miten toimia ja mitä tehdä. Toisekseen sen takia, että silminnäkijähavaintoja ei Piiasta ole, vaikka lähistöllä oli ne jotkut nuorisotalon juhlatkin. Luulisi, että edes yksi ohiajaja tai koirankusettaja olisi hänet nähnyt, vaikka olisi kuinka pimeää ollut.
Minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä, jos isä ei olisi soittanut. Perheitä on niin monenlaisia. Esimerkiksi itse olin tuohon aikaan suurin piirtein Piian ikäinen, eikä minun vanhemmat soitelleet minun ja siskolikan perään. Esimerkiksi soittamiskynnys on voinut olla korkea.

Silminnäkijähavaintoja ei aina välttämättä tule. Onhan siellä voinut olla liikkujia, mutta kaikki eivät kiinnitä huomiota tiettyihin asioihin. Ei ole mitenkään epätavallista, että nuori tyttö liikkuu tuohon aikaan illasta. Valitettavasti tästä katoamisesta on kulunut niin kauan, että relevantteja silminnäkijähavaintoja tuskin enää edes tulee.
MissHolmes
Ben Matlock

Jos jotakuta ihmetyttää epäilevä asenteeni vanhempia kuin vanhempia kohtaan, johtuu se vain siitä, että tiedän ehkä tilastollisesti liikaakin siitä miten kurjasti lapsia toisinaan kohdellaan ja kuinka kammottavan väkivaltaiset vanhemmat saavat terrorisoida avuttomia lapsiaan ja peittää kaiken kivojen kulissien taakse.

Suurin osa lapsiin ja perheeseen kohdistuvasta väkivallasta ja terrorista tulee kuitenkin esille niissä perheissä, joissa sitten on muitakin ulospäin näkyviä ongelmia. Mutta jos kulissit on pystyssä, eikä naapureita ihan kuulolla, voi kauneimmassakin omakotitalossa asua sisällä hirvittävä perhehelvetti.

Onko kenelläkään tietoa mihin Piian äiti lopulta kuoli?

Mietin vain, että on juopoillakin omatunto. Syyttikö hän Piian katoamisesta itseään? Äidin on täytynyt kuolla noin nelikymppisenä. (Olen ymmärtänyt, että kuoli pari vuotta Piian katoamisen jälkeen)
Se ei ole ihan normaali ikä kuolla luonnollisesti. Ja alkoholistitkin usein elää kuitenkin pidempään.
Nuotio & Äreät Tiput
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ Tuossa on suurinpiirtein kaikki se mitä en uskaltanut sanoa, kun ajattelin sen nallekarhumaisen (nyt) vanhan isän pappamaista habitusta.

En muista itse kuulleeni Piian äidin kuolinajasta. Milloin se on mainittu? Koko tarinassa, sen kirjoitetuissa ja kirjoittamatta/kertomatta jätetyissä osissa on vissit tragedian ainekset. Ei pelkästään Piian katoamisessa.
Nothing is quite what it seems
MissHolmes
Ben Matlock

Ja kun tuohon kirjoittamaani vielä lisätään se tosi asia, että nykyään puhutaan ja puututaan herkemmin kuin tuolloin 80-luvulla. Ja että tietyissä piireissä väkivallasta vaietaan tiukemmin.

Kuten eräässä muussakin tapauksessa, syylistän kyllä perhettä tässäkin. Oli käynyt miten tahansa, ei 15-vuotiasta tule riidankaan päätteeksi jättää oman onnensa nojaan useiksi päiviksi. :(

Lapsistaan ei koskaan terve ihminen huolehtia liikaa.
Nuotio & Äreät Tiput
Scythe

MissHolmes kirjoitti:Ja kun tuohon kirjoittamaani vielä lisätään se tosi asia, että nykyään puhutaan ja puututaan herkemmin kuin tuolloin 80-luvulla. Ja että tietyissä piireissä väkivallasta vaietaan tiukemmin.

Kuten eräässä muussakin tapauksessa, syylistän kyllä perhettä tässäkin. Oli käynyt miten tahansa, ei 15-vuotiasta tule riidankaan päätteeksi jättää oman onnensa nojaan useiksi päiviksi. :(

Lapsistaan ei koskaan terve ihminen huolehtia liikaa.
Näyttöä väittämillesi? Tsekatkaapa hupina vaikka Madeleine-ketjua, missä tämä sama "neiti" höyryää. Lääkitys?
MissHolmes
Ben Matlock

^ lue pikkasen taakse päin, niin näet perustelut tuolle.

Onko sinulta jäänyt huomaamatta, että esim. edellisen laman jälkeisessä suomessakin lapset voivat paljon huonommin: vanhempien pahaolo purkautuu pahimmillan lapsiin. Ja perheen kriisit näkyvät heissä monin tavoin. varoja mielenterveyshuollosta on vähennetty ja moni ongelma yritetään hoitaa napeilla.

Ei. Minulla ei ole lääkitystä enkä ole sen tarpeessa. :)
Kuten kerroin epäilen kuitenkin ensimmäisenä tällaisissa tapauksissa vanhempia.

Voi olla ettei sinun perään ole soiteltu ja olet saanut olla päiväkausia omilla teilläsi tuossa iässä, mutta minusta se on välinpitämättömyyttä ja laiminlyöntiä.

Vielä vakavammaksi se muuttuu (jos nyt tuodaan tännekin M-ketju) silloin, kun pienet avuttomat lapset jätetään yksin.
Lapsiin kohdistuva väkivalta ja muu kaltoinkohtelu (mm. laiminlyönti) on yhä valitettavan yleistä niin Suomessa kuin muissakin yhteiskunnissa. Vaikka suurin osa Suomen lapsista elää varsin hyvässä kasvuympäristössä, on kuitenkin suuri joukko lapsia, jotka elävät sellaisessa kasvuympäristössä, jossa he joutuvat tai ovat vaarassa joutua kaltoinkohtelun uhriksi. Erityisen haavoittuvainen lapsi on tilanteessa, jossa väkivallan tekijänä on oman perheen jäsen.
Vääristyneet käsitykset lapsen kasvatuksesta ja vanhemmuudesta ovat myös riskitekijä lapsen kaltoinkohtelulle. Autoritaarisen kasvatustyylin omaksuneet vanhemmat saattavat kohdistaa lapseensa psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa pitäen sitä jopa osana kasvatusta. Ruumillisen kuristuksen kasvatusmalli elää edelleen ihmisten mielissä. Lapsen kannalta haitallinen autoritaarinen kasvatustyyli on osin myös ylisukupolvinen ongelma. Myös välinpitämätön kaiken salliva kasvatustyyli on haitallinen lapsen kasvulle ja kehitykselle eikä se ota lapsen tarpeita huomioon, vaan johtaa lapsen laiminlyöntiin.
http://www.mll.fi/ajankohtaista/kannano ... 1070=43367

Kolmen jo täysi-ikäisen äitinä minulla on myös hieman kompetenssia puhua asiasta ihan kokemuspohjaltakin.
Nuotio & Äreät Tiput
elisa_day
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

Scythe kirjoitti: Minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä, jos isä ei olisi soittanut. Perheitä on niin monenlaisia. Esimerkiksi itse olin tuohon aikaan suurin piirtein Piian ikäinen, eikä minun vanhemmat soitelleet minun ja siskolikan perään. Esimerkiksi soittamiskynnys on voinut olla korkea.
Kyllä minusta kertoo vähän jo välinpitämättömyydestä se, ettei Piian isää kiinnostanut tytön olinpaikka tai vointi yli kahteen päivään! Varsinkin, kun tyttö lähti mitään isälleen ilmoittamatta myöhään illalla.. :roll: No juuh, perheitä on monenlaisia.
Scythe kirjoitti: Silminnäkijähavaintoja ei aina välttämättä tule. Onhan siellä voinut olla liikkujia, mutta kaikki eivät kiinnitä huomiota tiettyihin asioihin. Ei ole mitenkään epätavallista, että nuori tyttö liikkuu tuohon aikaan illasta. Valitettavasti tästä katoamisesta on kulunut niin kauan, että relevantteja silminnäkijähavaintoja tuskin enää edes tulee.
Kadonneet-jaksossa kuitenkin taidettiin mainita, että Piikkiö on pieni paikkakunta, jossa ihmiset tietää ja tuntee toisensa. On ihan todennäköistä, ettei Piia kukaan sitten ole nähnyt, vaikka hän olisi kävellytkin kaduilla. Mietinpä vaan, että onko hän koskaan mahtanut sinne kadulle asti päästä.. :roll:
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

MissHolmes kirjoitti: Mahdollista on myös se, että tuo kirje on tarjoituksellisesti kirjoitettu johtamaan tutkinta harhaan.
Uskon kirjeen aitouteen, koska tapausta oli ennen kirjettä tutkittu katoamisena ja kuolleeksijulistamisen jälkeen tuskin tutkittiin lainkaan. Jos joku haluaisi, ettei Piian katoaminen selviäisi, ei olisi kannattanut laittaa alulle minkäänlaisia uusia tutkimuksia, henkirikostutkimuksesta puhumattakaan.

Tuosta isän "välinpitämättömyydestä" on keskusteltu useaan otteeseen ketjun aikana, ja se tuntuu olevan suurin syy, miksi isää pidetään epäiltynä. Minun on edelleenkin vaikea uskoa isän syyllisyyteen. Hänen olisi pitänyt vaientaa sekä Pian veljet että oma appiukkonsa, joita poliisi on varmasti kuullut Piian lähdön tiimoilta.

Tuohon aikaan pienillä paikkakunnilla elettiin aika lintukodossa. Se, että kaikki tuntevat kaikki, luo sekä turvallisuudentunnetta että jonkinlaista häveliäisyyttä. Itse tiedän tarkkaan, että minun perääni ei olisi 80-luvulla soiteltu, silloin luotettiin sekä lapsiin että ympäristön turvallisuuteen nykypäivää enemmän. Ja ehkä isää myös nolotti, koska hän olisi joutunut kenties paljastamaan, että on epävarma siitä minne Piia on mennyt. Se, ettei hän soittanut lauantainakaan, kertoo minusta enemmän syyttömyydestä kuin syyllisyydestä sillä syyllinen olisi kai koittanut toimia mahdollisimman mallikelpoisesti.

Kulkiko Paimioon muuten busseja iltaisin? Nykyään viimeinen vuoro menee klo 21.15. Olisiko Piialla ollut edes mahdollisuutta päästä julkisilla Paimioon vai millä isä oletti hänen sinne menneen?
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

MissHolmes:
Olen tismalleen samaa mieltä. Perheitä tulee syyllistää tällaisissa tapauksissa, vaikka nykyään ei sitä katsota hyvällä. Olin vasta esikouluikäisen, tulevien ekaluokkalaisten vanh.illassa ja siellä koulun erityisope puhui melko tiukkaan sävyyn vanhempien vastuusta lastensa kasvatuksessa ja huolehtimisessa ja siinä, millaiset koulunkäynti- ym.asenteet lapsille muodostuvat. Olin mielessäni tyytyväinen erit.open puheenvuoroon, hänen sanansa olivat terveellistä ja realistista tosiasioihin palaamista, mutta olisittepa nähneet muutaman vanhemman ilmeet. Suorastaan kiemurtelivat syyllisyydestä tuoleillaan ja heti erityisopettajan lopetettua alkoivat "anelemaan armoa". Yrittivät pakottaa erit.opea perumaan tai lieventämään sanomisensa ja lopulta totesivat olevansa kai sitten ihan kelvottomia vanhempia...

Erityisope ei perunut sanojaan, mutta huomasin että hänkin hämmästyi muutamien vanhempien reaktiota. Vanhemmat haluaisivat vain "nuoruutta ja vapautta" eivätkä hyväksy sitä, että lasten tultua kuvioon se vapaus on mennyttä niin kauan kuin lapset ovat aikuisia.
Nothing is quite what it seems
tumppi1991
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja tumppi1991 »

Onko se varmistettu Piian kaverilta, kenen luokse hän alun perin oli menossa Paimioon, että oli tuonne todella menossa(peruuntumiseen asti)?
Myös se, että kulkiko busseja Piikkiöstä Paimioon vielä tuohon aikaan, kuten PaulaDrew kysyi, koska se on todella tärkeä seikka, jos ei olisi dösiä mennyt niin miten ihmeessä isä olisi ajatellut tytön Paimioon menevän?
Kuuluiko tämä appiukko, joka oli kylässä myös näihin jehovalaisiin? (siis eikö appiukko ole Piian juoppo-äidin isä, vai mitää?)
Jos isällä ja perheenjäsenillä jotakin tekemistä asian kanssa niin myös appiukon on täytynyt olla mukana.
Mutta en voi uskoa, että isällä olisi jotakin tekemistä asian kanssa, koska eikö asia ole niin, että kadonneet ohjelmaa aletaan tehdä kadonneesta juuri omaisten aloitteesta vai miten?
Jos isällä olisi ollut tekemistä Piian katoamisen kanssa niin miksi ihmeessä hän itse oma-aloitteisesti ottaisi yhteyttä kadonneet ohjelmaan ja tahtoisi, että murhaamastaan tyttärestä tehtäisiin ohjelma, mikä saattaisi avata uusia linjoja katoamisen tutkintaan ja muutenkin herättää keskustelua kadonneesta.
Onko todella niin, että Piian katoamista alettiin tutkia "tosissaan" vasta monta viikkoa katoamisen jälkeen?
Jos aletaan vakavasti kysellä havaintoja monta viikkoa katoamisillan jälkeen niin voi olla, ettei enää silminnäkijät muista tuon illan tapahtumia.
Tässä ketjussa on muistaakseni joskus aikaisemmin ollut kirjoittamassa joku Piian sen aikainen kaveri/puolituttu, joka varmisti sen, että päiväkirjaan kirjoitettu jokin tapaus pojan kyydissä olemisesta oli tapahtunut luokkaretkellä Ahvenanmaalla, vai mitä? olenko unta nähnyt? Tällaiset henkilöt, jotka ovat tunteneet Piian olisi hyvä saada mukaan keskusteluun, tosin täällä minfossa joskus keskustelu lähtee niin mielikuvituksen maailmaan ja salaliittoteoriohin että huh huh, ettei silloin omaisten/tuttujen olisi pakolta olla kaikkea lukemassa.
Lukittu