Ulkomaalaistaustaisen vaikea päästä osaan Turun yökerhoista

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

marco_x
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 9:47 pm

Ulkomaalaistaustaisen vaikea päästä osaan Turun yökerhoista

Viesti Kirjoittaja marco_x »

Turussa 17 vuotta asunut Suomen kansalainen, Sijamak Farzad, koki yllätyksen pyrkiessään sisään the Club -yökerhoon viime perjantaina. Ovimiehen tarkastettua suomalaiselta näyttävänkin Farzadin paperit tuli tyly tuomio: ulkomaalaistaustaisilla ei ole sisäänpääsyä.

Farzad uskoo, että juhlaillan katkaisi hänen synnyinmaataan Irania kuvaava IRN-merkintä ajokortissa. Hänen mukaansa ovimies perusteli käännytystä sillä, että DBTL-tapahtuman aikana ravintolassa oli sattunut vakava ulkomaalaisten suorittama väkivallanteko.


- Aluksi luulin, että se oli jotain tyhmää leikkiä, mutta tosissaan se ovimies oli, Farzad ihmettelee.

- Olen juuri suorittamassa asepalvelustani Upinniemessä, ja meillä oli tarkoitus juhlia sotilasvalaa porukalla. Minun osaltani juhlat katkesivat alkuunsa.

Farzadin palvelustoveri Valtteri Collander yritti puhumalla auttaa häntä pääsemään sisään, mutta ei onnistunut.

- Tullessani paikalle ovimies ei suostunut perustelemaan päätöstään mitenkään, mutta tiedän kyllä ihan hyvin, mikä siinä oli syynä, Collander tuhahtaa.

Kaikki muut valatilaisuutta juhlineesta komppaniasta pääsivät sisälle, mutta vesiselvä Farzad joutui palaamaan autolleen ja ajamaan kotiin. Kohtelustaan tuohtunut varusmies teki asiasta rikosilmoituksen, mutta sunnuntaina poliisikuulusteluissa hän perui sen omasta aloitteestaan.

- Olen itsekin työskennellyt järjestyksenvalvojana ja tiedän, että ovimies tottelee käskyjä. Ja jos en olisi perunut ilmoitusta, en varmasti tekisi näitä hommia enää ikinä, Farzad pohtii.

Rettelöitsijät jäävät pihalle

The Clubin järjestyksenvalvonnasta vastaavan Turun Pokeman Oy:n toimitusjohtaja Petri Salonen epäilee, että tässä tapauksessa ovimies on tunnistanut sisäänpyrkijän henkilöksi, jolle on jostakin häiriökäyttäytymisestä annettu porttikielto.

- Mitä ihmettä? En ole koskaan aikaisemmin käynytkään ravintolassa, Farzad tuohtuu kuullessaan perusteen.

Salosen mukaan porttikieltoja on annettu niin suomalaisille kuin ulkomaalaistaustaisillekin kaiken kaikkiaan 30-50. Hänen mukaansa ovimiehet muistavat nämä henkilöt "suunnilleen".

- Suomalaiset eivät porttikiellosta valita, Salonen sanoo ja muistuttaa, että DBTL-viikonloppuna eräs työntekijä sai silmäkulmaansa 27 tikkiä ja hänen sarveiskalvonsa repesi.

- Kun suomalainen tappelee, se on rehellistä tappelua, mutta ulkomaalainen lyö tuopilla päähän, Salonen räväyttää.

Turvallisuus on tärkeintä

Toimitusjohtaja ei myönnä, että ulkomaalaisia syrjittäisiin yökerhon ovella, mutta yleinen turvallisuus on kaikki kaikessa.

- Meillä on töissä ulkomaalaisia, eikä meitä voi syyttää rasismista. Mutta jos ovimies näkee vaikka somalin, on vaikea arvioida, kuka tämä on. Emme me lähtisi radikaalia linjaa vetämään, jos kyseessä olisi yksittäistapaus, Salonen perustelee.

Lain mukaan ketään ei saa syrjiä esimerkiksi etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen tai uskonnon perusteella. Salosta eivät lakipykälät huoleta.

- Toimintamme perustuu lakiin, hän kuittaa.

The Clubin omistava ravintoloitsija Sedu Koskinen ei tunne kyseistä tapausta, mutta kertoo lähtökohtaisesti olevansa järjestyksenvalvojien puolella.

- Ymmärrän kyllä, että halutaan antaa varoittava esimerkki. Nämä ulkomaalaiset ovat ihan erilaisia kuin suomalaiset ja tarttuvat helpommin aseisiin. Joskus on nostettava kissa pöydälle.

- Tätä on helppo kutsua rasismiksi, mutta suuri osa heistä on hyvin törkeitä meidän naisasiakkaitamme kohtaan, Koskinen väittää.


Turun Sanomat / Tuomas Rimpiläinen
Julkaistu 13.8.2007 2:31:34
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:


Aiheesta multikeskustelua ála Suomi24 miksei täälläkin:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... t_threaded
*******************************
</life>
Kovax
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 11:27 am
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kovax »

Hänen mukaansa ovimies perusteli käännytystä sillä, että DBTL-tapahtuman aikana ravintolassa oli sattunut vakava ulkomaalaisten suorittama väkivallanteko.
Olisiko pitänyt sitten vielä kaataa bensaa liekkeihin?

Kyllä tässä nyt taas tehty kärpäsestä härkänen. Ymmärrän, että aikoinaan porissa oli romaneja vastaan oikeasti syrjintää. Ja siitä olikin sitten aiheellista keskustella. Itse en ole koskaan baarissa rehannut, ja silti saa aina välillä kuulla, ettei ole tervetullut. Syynä voi olla vaikka ruma naama ja läski perse.
Ihme itkemistä!
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Niimpä. Ikävää ettei kansalainen päässyt sisään mutta eipä ole ensimmäinen kerta. Hyvä sentään että perui rikosilmoituksen.
I am an African!
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Voin kuvitella minkälainen keskustelu tästä tulee, enkä lähde edes mukaan tämän enempää :) Jokatapauksessa jos tapaus meni noin kun on kirjoitettu niin se rikkoi kyllä Suomen lakia, ei siitä pääse mihinkään. Toisekseen noissa Sedun ja toisen sankarin lausunnoissa toteutui täysin kuuluisa lause "En ole rasisti mutta...". Tottapahan kyllä sekin, että varmasti monta suomalaistakin on käännytetty baarin ovelta pois syyttä suotta portsarin mielivallan takia, mm. kaveri joka oli liikaa päissään (juonut 2bisseä), kaveri jolla oli muka toisen henkilöt paperit (ei olleet), kaveri joka oli muka liian kännissä silmien perusteella (toinen silmä vammautunut mutta selvinpäin oli mies). Itseäni ei ole kun kerran juuri 18veenä käännytetty mutta olin niin päissäni, että se oli ihan oikein. Tehtiin ehkä kärpäsestä härkänen tässä tapauksessa, helppo on valita toinen baari jos saa tuommoista kohtelua, itse ainakin olisin äänestänyt lompakolla ja sijoittanut rahat toiseen baariin, seduloita olen muutenkin karttanut n. vuoden, yksi kerta ja sen kerran palvelu riitti minulle, tämäkään ei kyllä ainakaan nosta Sedun pointseja.
Jos tuon tuopilla hakkaamisen ja naisten kähminnän perusteella ruvetaan yleistämään ei baariin kohta pääse kukaan. Ainoat tuopilla hakkaamiset ja naistenkähminnät joita olen nähnyt, on tuolloinkin tekijänä ollut se perusjuntti suomalainen. Ei muutakun äo raja baareihin. Niin ei tarvitsisi kattella niitä perusjunttejakaan.
Lainaus tuosta suomi24:sen keskustelusta, samoilla linjoilla. Riidanhaastajat ja ahdistelijat joita olen nähnyt baareissa on järjestään ollu joko A. juuri 18vee täyttäneitä liian jurriin itsensä juoneita tai B. keski-ikäisiä liian jurrisia miehiä (ja kyllä naisiakin). Monta asiaa pitäisi kieltää jos haluaisi täyden nollatoleranssin noitten asioiden suhteen baareihin, mm. itse alkoholi kun kaikki tappelijat joita olen nähny ovat olleet runsaasti päissään :D
Herkkis kirjoitti:Niimpä. Ikävää ettei kansalainen päässyt sisään mutta eipä ole ensimmäinen kerta. Hyvä sentään että perui rikosilmoituksen.
Kysymys kuuluukin, miten paljon siitä maksettiin hänelle ;)
Herkkis kirjoitti:Sitä on kyllä eukot valittanu että ulkomaalsitaustaiset miehet on ehkä röyhkeämpiä herutellessaan, tiedä sitten onko asia näin, voi ollakkin kulttuurieroista johtuen.
Tuota kyllä olen itsekkin kuullut ja varmaan onkin osittain totta. Tosin kyllä suomalaisetkin osaa, suosittelen menemään mihin tahansa K-18 baariin ja seuraamaan 00-04 ihmisten käytöstä. En itse ainakaan huomannu juuri mitään eroa ihmisten yleisessä käytöksessä Tampereen Groove (paljon tummaihoisia) vrt. Kuopion Diva (ei läheskään niin paljon tummaihoisia), puolestaan eroa alkaa olemaan jos menee esim. K-24 baariin.
DonHessu kirjoitti:En voi tajuta miten joku voi tehdä tällaisesta rikosilmoituksen...
No ehkä siksi, että jos portsarin käytös oli tuollaista niin se RIKKOI lakia, mitä outoa siinä on jos lain rikkomisesta tehdään rikosilmoitus..

Yhdenvertaisuuslaki 20.1.2004/21
2 §
Soveltamisala
Lakia sovelletaan lisäksi etnisen alkuperän perusteella tapahtuvaan syrjintään, kun kysymys on:
4) asumisen taikka yleisölle tarjottavien tai yleisön saatavilla olevien irtaimen tai kiinteän omaisuuden taikka palvelujen tarjonnasta tai saatavuudesta muissa kuin yksityisten henkilöiden välisissä suhteissa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... %5Btype%5D
Viimeksi muokannut Bombay, To Elo 16, 2007 1:24 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Sitä on kyllä eukot valittanu että ulkomaalsitaustaiset miehet on ehkä röyhkeämpiä herutellessaan, tiedä sitten onko asia näin, voi ollakkin kulttuurieroista johtuen.
I am an African!
Sara
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 7:01 am

Viesti Kirjoittaja Sara »

Herkkis kirjoitti:Sitä on kyllä eukot valittanu että ulkomaalsitaustaiset miehet on ehkä röyhkeämpiä herutellessaan, tiedä sitten onko asia näin, voi ollakkin kulttuurieroista johtuen.
Ainakaan minä en ole tällaista kokenut Turun baareissa, ja käyn niissäkin joissa näkyy paljon muunkin värisiä ihmisiä kuin vitivalkoisia.

Tapauksesta tekee minusta törkeän se, miten sitä selitellään syyllä jos toisella, muttei millään oikealla. Joskus joo käy niin ettei baariin pääse syystä tai toisesta, mutta tuossa jutussa mukana olleet selittelyt olivat kyllä aika ihmeellisiä.
DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

En voi tajuta miten joku voi tehdä tällaisesta rikosilmoituksen...

Jos minä olisin Thaimaassa eikä minua kauppaan päästettäisi karkkia ostamaan niin tyytyisin "kohtalooni".
What you do... Makes you who you are.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Kyllä vtuttaisi, kun mennään porukalla ja yksi ei pääse...
Oikeus ja kohtuus olisi ollut yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta - ja ravintolan vaihto.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

Tottakai kannattaa tehdä rikosilmoitus, jos rikos on tapahtunut.

Ei voi kun ihmetellä Sedun ja Salosen kommentteja. "Suomalaiset ei porttikiellosta valita, suomalaiset tappelee reilusti..." No niinpä niin. Ei myöskään omalle kohdalle ole sattunut niinkään niitä ulkomaalaistaustaisia ahdistelijoita, kuin ihan niitä perusjuntteja. Pahin on mielestäni semmoinen 23-29 vuotias suomalainen nuori mies, joka on sopivasti jurrissa. Siinä sitten luulevat itseään maailman komeimmiksi ja älykkäimmiksi adoniksiksi, jotka tietty saavat tarrata tissiin kiinni, miten nainen voisikaan vastustaa moista viettelystä. Ja jos se nainen onkin niin idiootti, että se vastustaa, niin siinä on varmaan jotakin vikana, sen täytyy olla huora tai lepakko. Mm-m...

Törkeää kohtelua on kyllä tuollainen. Ymmärtäähän sen, että jos on ollut huonoja kokemuksia aiemmin, mutta ei sen nyt pitäisi summittaisen kansalaisen sisäänpääsyä estää. Tässäkin ihmetyttää vielä se, että Farzad puhuu todennäköisesti täydellistä suomea. En niin ihmettele, jos jotakuta hoonoa soomea puhuvaa (siis selvästi vasta maahantullutta) somalia karsastetaan, vaikken nyt aivan hyväksy sitäkään. Suomessa koko ikänsä asuneen luulisi silti tuntevan Suomen lait ja tavat, vai?
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Sara
Nikke Knakkertton
Viestit: 197
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 7:01 am

Viesti Kirjoittaja Sara »

Joo, eikä unohdeta sitäkään että mies oli ihan selvinpäin.
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Bombayllä oli tuossa ihan hyviä esimerkkejä syistä, millä sisäänpääsy ravintolaan on evätty. Itseäni ei aikoinaan päästetty mm. "selvästi havaittavien sivuaskelien" perusteella :!: :lol: :lol:

Mainittakoon, että EN ollut juovuksissa em. tilanteessa. Vielä.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

Bombay kirjoitti:
DonHessu kirjoitti:En voi tajuta miten joku voi tehdä tällaisesta rikosilmoituksen...
No ehkä siksi, että jos portsarin käytös oli tuollaista niin se RIKKOI lakia, mitä outoa siinä on jos lain rikkomisesta tehdään rikosilmoitus..

Yhdenvertaisuuslaki 20.1.2004/21
2 §
Soveltamisala
Lakia sovelletaan lisäksi etnisen alkuperän perusteella tapahtuvaan syrjintään, kun kysymys on:
4) asumisen taikka yleisölle tarjottavien tai yleisön saatavilla olevien irtaimen tai kiinteän omaisuuden taikka palvelujen tarjonnasta tai saatavuudesta muissa kuin yksityisten henkilöiden välisissä suhteissa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... %5Btype%5D
No kai se sitten rikkoo, itse en vain jaksaisi välittää noinkin pienestä asiasta.
What you do... Makes you who you are.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

marco_x kirjoitti:Lain mukaan ketään ei saa syrjiä esimerkiksi etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen tai uskonnon perusteella. Salosta eivät lakipykälät huoleta.
Niinpä...

Ja mikä vittu Sedua vaivaa? Siis sen lisäksi, että pyörittää vitun paskoja baareja. Se on ennenkin jauhanut tollasta ulkomaalaisvastasta paskaa siitä miten, ulkomaalaistaustaiset vaan tappelee ja vieläpä epäreilusti.
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Sori, postaan sittenkin vielä yhden postauksen:
http://www.viisitahtea.fi/content/view/490/47/

"Voiko ulkomaalaisen päästää sisään?

Sedu Koskinen puhui Haaga Studia Restonomia-seminaarissa myös kysymyksestä, joka on poliittisesti varsin arkaluontoinen, nimittäin ulkomaalaisten päästämisestä ravintolaan.
"Tällä hetkellä ulkomaalaisongelma on olemassa. Se on pakko nostaa jossain foorumissa esiin. Minulle voi tulla viikossa kymmeniä valituksia siitä, että meillä on käynyt liikaa ulkomaalaisia. Tavalliset asiakkaat kokevat sen häiritseväksi. Ulkomaalaiset miehet eivät välttämättä arvosta varsinkaan naisia. Ryhdytään ihan avoimesta hiplaamaan ja kourimaan ja käyttäytymään huonosti. Se on todellisuutta."

"Ja kun ulkomaalaiset alkavat rähinöidä, se ei ole sitä, että lyönkö minä ensiksi vai lyötkö sinä. Siinä vaiheessa on jo lyöty. Teräaseella tai kolpakolla. Ja yleensä siinä ollaan jollain jengillä. On varmistettu, että jengi on paikalla ja sitten vasta mätkitään."

"Suomalaisethan eivät ole jengiytyvää sorttia. Kun ulkomaalaiset tulevat johonkin paikkaan, sisään ei tulla välttämättä yhtä aikaa vaan ripotellen. Mutta ne ovat siitä huolimatta jengi. Kun suomalainen jengi tulee, ne tulevat kerralla, ja silloin ne plokataan heti, että ettehän te tänne tule. Ne eivät osaa. Ulkomaalaiset tietävät, miten pitää toimia."
Ilmeisesti emme nyt puhu ranskalaisista. Onko olemassa tiettyjä kansallisuuksia, joita on syytä varoa?

"On joo, kyllähän jugot, albaanit ja aasialaiset on aika vaarallista porukkaa. Ja ovathan somalitkin tulleet omana ryhmänään. Ne ovat asuneet täällä jo niin kauan, että ne tuntevat kaikki systeemit ja puhuvat suomea. Ne eivät enää ole ulkopuolisia. Ne ovat aika syvällä näissä systeemeissä. Enkä minä ole rasisti. Olen ollut paljon ulkomailla ja yritän aina ymmärtää mahdollisimman pitkälle, mutta ongelmat ovat faktaa tänä päivänä. Jossain vaiheessa ne saattavat riistäytyä käsistä niin kuin esim. Ruotsissa ja Saksassa on jo tapahtunut."

Lait kuitenkin määräävät, että ihminen on päästettävä sisään ravintolaan hänen kansallisuudestaan ja rodustaan riippumatta.

"Tiedän monta ravintolaa Helsingissä, joihin ulkomaalaiset eivät pääse ollenkaan sisään. Suosituimmissakin ravintoloissa on selkeät säännöt. Niistä ei vain ole puhuttu.""

Tuota, minusta Sedu itsekkään ei näytä ihan "täyssuomalaiselta", osaako joku valottaa hänen sukujuuriaan?
marco_x
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 9:47 pm

Viesti Kirjoittaja marco_x »

Bombay kirjoitti: Tuota, minusta Sedu itsekkään ei näytä ihan "täyssuomalaiselta", osaako joku valottaa hänen sukujuuriaan?
Ihan on itse ainakin valkeakoskella syntynyt ja turussa yritystoimintansa aloittanut. Mitään sukupuuta mulla ei täällä ole.
*******************************
</life>
Vastaa Viestiin