Jarmo Björkqvist puukotti vaimonsa - Jämsä 2006

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
sorsake
Neuvoja-Jack

Re: Jarmo Björkqvist

Viesti Kirjoittaja sorsake »

joey kirjoitti: Entä jos se sekopää onkin ihan mukiinmenevä isä? Silloinhan nainen on tilanteessa, jossa hänen pitäisi asettaa oma hyvinvointinsa perheen yhdessäpysymisen edelle ja väitän, että se on monelle naiselle liian kova paikka.
Niin, henk koht en usko että sekopää voi olla aidosti mukiinmenevä isä. Mutta ei kyllä ole mitään sen kummempaa faktaa tästä esittää, onhan ihmisissä toki erilaisia puolia. Aikuinen osaa jossain määrin laittaa sekopäisyydet mittasuhteisiinsa, lapsella ei muuta ihmisen mallia vanhastaan ole. Vaarana on siis, että lapsii oppii todella omituisen mallin siitä, millaisia ihmiset ja ihmissuhteet ovat. Tämä siis myös silloin, kun sekopää ei varsinaisesti pahoinpitele lasta.
joey kirjoitti: Ja sitten on toki muitakin lähtöpäätöstä hankaloittavia asioita, kuten esimerkiksi se, jos työn julkisuuskuvan takia olisi parempi olla perheellinen (tai ei ainakaan (riitaisasti) eronnut), jos on taloudellisesti tai ajallisesti mahdotonta jäädä pienen lapsen kanssa yksin, jos kuvittelee tilanteen pahenevan, kun saa puolison suuttumaan eroaikomuksillaan jne. jne.
Niin nuo ovat sellaisia jotka varmaan lyhyellä aikavälillä näyttävät järkeviltä syiltä jäädä. Ovatko ne sitä pitkällä aikavälillä, on eri asia. Itse en pidä julkisuuskuvaa riittävänä syynä olla lähtemättä (jos tosiaan suhde vahingoittaa lasta, oman elämänsä saa pilata, kuten olen todennutkin), mutta varmaan jotkut asian näkevät näin. Hämärä mielikuva on, että joku todistaja (muu kuin JB) olisikin sanonut, että Paula tällaista julkisuuskuva-asiaa aprikoi. Hänen potentiaalisissa äänestäjissään lienee monia, jotka eivät avioeronneita ainakaan erityisesti arvosta.
joey kirjoitti: Näitä kaikkia seikkoja vastaan pitäisi pienen lapsen äidin siis tehdä vain reipaasti päätös ja lähteä lätkimään? Kuten sanoin: en ihmettele, että moni uhrautuu ja jää mieluummin vaikeaan suhteeseen.
Reippaasti ja helposti ei päätöstä varmaan tule tehdyksi tuollaisisssa olosuhteissa. Mutta ehkä usein olisi parempi kuitenkin se päätös jotenkin tehdä.
ilikka
Susikoski

Viesti Kirjoittaja ilikka »

sorsake kirjoitti:
joey kirjoitti: Entä jos se sekopää onkin ihan mukiinmenevä isä? Silloinhan nainen on tilanteessa, jossa hänen pitäisi asettaa oma hyvinvointinsa perheen yhdessäpysymisen edelle ja väitän, että se on monelle naiselle liian kova paikka.
Niin, henk koht en usko että sekopää voi olla aidosti mukiinmenevä isä. Mutta ei kyllä ole mitään sen kummempaa faktaa tästä esittää, onhan ihmisissä toki erilaisia puolia. Aikuinen osaa jossain määrin laittaa sekopäisyydet mittasuhteisiinsa, lapsella ei muuta ihmisen mallia vanhastaan ole. Vaarana on siis, että lapsii oppii todella omituisen mallin siitä, millaisia ihmiset ja ihmissuhteet ovat. Tämä siis myös silloin, kun sekopää ei varsinaisesti pahoinpitele lasta.
joey kirjoitti: Ja sitten on toki muitakin lähtöpäätöstä hankaloittavia asioita, kuten esimerkiksi se, jos työn julkisuuskuvan takia olisi parempi olla perheellinen (tai ei ainakaan (riitaisasti) eronnut), jos on taloudellisesti tai ajallisesti mahdotonta jäädä pienen lapsen kanssa yksin, jos kuvittelee tilanteen pahenevan, kun saa puolison suuttumaan eroaikomuksillaan jne. jne.
Niin nuo ovat sellaisia jotka varmaan lyhyellä aikavälillä näyttävät järkeviltä syiltä jäädä. Ovatko ne sitä pitkällä aikavälillä, on eri asia. Itse en pidä julkisuuskuvaa riittävänä syynä olla lähtemättä (jos tosiaan suhde vahingoittaa lasta, oman elämänsä saa pilata, kuten olen todennutkin), mutta varmaan jotkut asian näkevät näin. Hämärä mielikuva on, että joku todistaja (muu kuin JB) olisikin sanonut, että Paula tällaista julkisuuskuva-asiaa aprikoi. Hänen potentiaalisissa äänestäjissään lienee monia, jotka eivät avioeronneita ainakaan erityisesti arvosta.
joey kirjoitti: Näitä kaikkia seikkoja vastaan pitäisi pienen lapsen äidin siis tehdä vain reipaasti päätös ja lähteä lätkimään? Kuten sanoin: en ihmettele, että moni uhrautuu ja jää mieluummin vaikeaan suhteeseen.
Reippaasti ja helposti ei päätöstä varmaan tule tehdyksi tuollaisisssa olosuhteissa. Mutta ehkä usein olisi parempi kuitenkin se päätös jotenkin tehdä.

Miehenä en ymmärrä tuollaista ollenkaan että naista hakataan ensin ja vieläpä sitten surmataan. Hyvät naiset! Miksi ette vaan lähde lätkimään? Surkimuksia ovat miehet jotka piinavat naisia väkivallalla yms.
Vissiinkin on itsetunto todella alhaalla. Vasikointia en ymmärrä yleensä mutta naisiin ja lapsiin kohdistuneista asioista heti ilmoitus.
Canaris
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Canaris »

iikka kirjoitti
Vissiinkin on itsetunto todella alhaalla.
Kyllä väkivaltaisessa suhteessa itsetunto on koetuksella. Itsetuntoa syövät häpeän tunne sekä joissain tapauksissa vastapuolen harjoittama vähättely ja alistaminen. Tuntuu, että oma ihmisarvo on jossain miinuslukemissa.
Kaikki ovat vähän hulluja, paitsi Te ja minä..... ja joskus tuumin, että etteköhän Tekin.
Thomas Fuller
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Usein kuitenkin on niin, että juuri tuo alistaja ja suhteen terroristi on se heikkoitsetuntoinen osapuoli.
Totuushan on, että moni pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan 'tallomalla jalkoihin' lähimpiään.

Eli siiirtääkseni keskustelua takaisin otsakkeen alle, sanoisin, että Paulalla tuskin oli mitään itsetunto-ongelmaa. Minusta Paula vaikuttaa vain ja ainoastaan kunnianhimoiselta ihmiseltä, joka varmasti olisi päässyt tavoitteisiinsa laiminlyömättä ketään, jos rinnalla olisi ollut terve, normaali ihminen.

Ei meillä täällä suomessa kaikki naiskansanedustajat ja naiskunnanvaltuutet ole itsekkäitä lehmiä, jotka eivät välitä perheistään ja läheisistään ja jotka jyräävät alleen miesrukkansa.

Kyllä surmaan johtanut ongelma on ollut puhtaasti Jarmon sairaus.
Jos teini-iässä alkanut suhde taas sitten muuten oli jo kuollut, ei siihen ole mitään vaikutusta sillä mitä kumpainenkin teki työkseen. Ratkaisuja jatkon suhteen olisi kuitenkin täytynyt tehdä aikuisten tavalla, eikä niin kuin nyt kävi.

Viesti Kirjoittaja Canaris »

Kirjoittaja MissHolmes päivämäärä Ke Elo 12, 2009 4:52 pm

Usein kuitenkin on niin, että juuri tuo alistaja ja suhteen terroristi on se heikkoitsetuntoinen osapuoli.
Totuushan on, että moni pönkittää omaa heikkoa itsetuntoaan 'tallomalla jalkoihin' lähimpiään.
Niin kyllä, alistajalla on myös heikko itsetunto, itse asiassa heikompi kuin alistetulla, eihän hänen muuten tarvitsisikaan alistaa. Alistamalla ja nöyryyttämällä toisen itsetunton voi kuitenkin romuttaa.
Kaikki ovat vähän hulluja, paitsi Te ja minä..... ja joskus tuumin, että etteköhän Tekin.
Thomas Fuller
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

sorsake kirjoitti: Niin nuo ovat sellaisia jotka varmaan lyhyellä aikavälillä näyttävät järkeviltä syiltä jäädä. Ovatko ne sitä pitkällä aikavälillä, on eri asia.

---

Tuosta ensimmäisestä: syiden pitkän aikavälin järkevyydellä ei tuossa tilanteessa ole hirveästi väliä, sillä niitä arvioiva taho eli nainen on aivan taatusti kykenemätön arvioimaan syitä järkevästi. Nähdäkseni tilanne on usein se, että nainen jopa keksii mielikuvituksellisia tekosyitä saadakseen lähtemisen vaikuttamaan mahdollisimman huonolta vaihtoehdolta.

Jälkimmäisestä olen samaa mieltä. Uskon että useimpien kohdalla olennainen tekijä on joku ulkopuolinen, joka uskaltaa puuttua asiaan (tai vastaavasti jokin tilanne, jossa nainen pääsee hetken ajan tarkkailemaan tilannettaan ulkopuolisen silmin). Harmikseni olen huomannut, että näiden kusipäiden lahkeissa roikkuvilla naisilla läheisiä ulkopuolisia on enää hyvin vähän.
ilikka kirjoitti: Miehenä en ymmärrä tuollaista ollenkaan että naista hakataan ensin ja vieläpä sitten surmataan. Hyvät naiset! Miksi ette vaan lähde lätkimään?
Minä luulen - ja tosiaan vain luulen, en ole koskaan lukenut tästä mitään tieteellistä analyysiä - että vastaus saattaisi löytyä siitä, että naisella/naaraalla on oltava taipumus eräänlaiseen kaikelle sokeaan, hoivaviettiin perustuvaan kiintymykseen, joka jälkeläisiin kohdistuessaan takaa näiden selviytymisen. Toki äidin kiintymys isään on varmasti myös jonkinlainen biologisessa mielessä huonosti katkottavissa oleva side, josta nainen pitää useimmiten lujasti kiinni.

Ja nämä kommentit siis siltä pohjalta, että olen itsekin jäänyt aikoinani huonoon (lue: hengenvaaralliseen) suhteeseen ja muistan hyvin ne kaikki päättömät perustelut, joilla yritin oikeuttaa jäämisen itselleni.
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

joey kirjoitti:Minä luulen - ja tosiaan vain luulen, en ole koskaan lukenut tästä mitään tieteellistä analyysiä - että vastaus saattaisi löytyä siitä, että naisella/naaraalla on oltava taipumus eräänlaiseen kaikelle sokeaan, hoivaviettiin perustuvaan kiintymykseen, joka jälkeläisiin kohdistuessaan takaa näiden selviytymisen. Toki äidin kiintymys isään on varmasti myös jonkinlainen biologisessa mielessä huonosti katkottavissa oleva side, josta nainen pitää useimmiten lujasti kiinni.

Ja nämä kommentit siis siltä pohjalta, että olen itsekin jäänyt aikoinani huonoon (lue: hengenvaaralliseen) suhteeseen ja muistan hyvin ne kaikki päättömät perustelut, joilla yritin oikeuttaa jäämisen itselleni.
Sitä sen täytyy olla. Alistunut nainen/mies on varmaan myös ns. "sairastunut" näkemään toisen käyttäytymisen mitenkään hengenvaarallisena niinkuin Miss Holmesin sekä Sorsakkeen kommenteissa se jo mainitaankin. Paula ei takuulla missään vaiheessa uskonut, että Jarmo kykenisi tappamaan hänet. Mikä sitten piti yhdessä, vaikka fyysistä väkivaltaa Jarmon puolelta ainakin oli tapahtunut pitkään?

Paulan hoivavietti ehkä? Tai sokeus nähdä liian lähelle? Molemmat?
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

rosamarine kirjoitti:Paula ei takuulla missään vaiheessa uskonut, että Jarmo kykenisi tappamaan hänet. Mikä sitten piti yhdessä, vaikka fyysistä väkivaltaa Jarmon puolelta ainakin oli tapahtunut pitkään?
Tuo on muuten ehkä kaikkein uskomattominta näissä tapauksissa - niin Paulan kuin muissakin: vaikka suhde on väkivaltainen, nainen kuitenkin luottaa siihen että siitä ei tule liian väkivaltaista. Ja varmasti aivan samoin kun on aikanaan luottanut siihen, ettei siitä tulisi väkivaltaista lainkaan.

Naisiaan pahoinpitelevät miehet ovat mestareita syyttämään tapahtuneesta naista itseään, joten mikäli tuota väkivaltaisuutta tosiaan on ollut, ehkä Paula ei ole tullut edes ajatelleeksi sen olevan ongelma.

Sen sijaan toiseen asiaan: olenko ainoa, vai onko jonkun muunkin mielestä tuo Paulan reagointi miehensä ilmaantumiseen veitsi kädessä jotenkin kummallinen? Ihan huimasti liian luottavainen?
rosamarine
Adrian Monk

Re:

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Loka kirjoitti:
Jarmo Björkqvist kertoo nyt surmayöstä
"Paula avasi ikkunan ja huusi apua"
9.10.2007 13:07, päivitetty 09.10. 14:04
joey kirjoitti:Sen sijaan toiseen asiaan: olenko ainoa, vai onko jonkun muunkin mielestä tuo Paulan reagointi miehensä ilmaantumiseen veitsi kädessä jotenkin kummallinen? Ihan huimasti liian luottavainen?
Sitä ei ehkä sittenkään usko todeksi, että lastensa isä ja puoliso, jota on rakastunutkin joskus ja elänyt niin hyvässä kuin pahassa, voisi tappaa...edes veitsi kädessä.

Lainausta lyhennetty. Asiayhteys selvisi vähemmälläkin.
-NILS-
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
ilikka
Susikoski

Viesti Kirjoittaja ilikka »

rosamarine kirjoitti:
joey kirjoitti:Minä luulen - ja tosiaan vain luulen, en ole koskaan lukenut tästä mitään tieteellistä analyysiä - että vastaus saattaisi löytyä siitä, että naisella/naaraalla on oltava taipumus eräänlaiseen kaikelle sokeaan, hoivaviettiin perustuvaan kiintymykseen, joka jälkeläisiin kohdistuessaan takaa näiden selviytymisen. Toki äidin kiintymys isään on varmasti myös jonkinlainen biologisessa mielessä huonosti katkottavissa oleva side, josta nainen pitää useimmiten lujasti kiinni.

Sitä sen täytyy olla. Alistunut nainen/mies on varmaan myös ns. "sairastunut" näkemään toisen käyttäytymisen mitenkään hengenvaarallisena niinkuin Miss Holmesin sekä Sorsakkeen kommenteissa se jo mainitaankin. Paula ei takuulla missään vaiheessa uskonut, että Jarmo kykenisi tappamaan hänet. Mikä sitten piti yhdessä, vaikka fyysistä väkivaltaa Jarmon puolelta ainakin oli tapahtunut pitkään?

Paulan hoivavietti ehkä? Tai sokeus nähdä liian lähelle? Molemmat?

En vaan mitenkään voi käsittää naisen hakkaamis tapaa jota jotkut harrastavat, en kyllä käsitä sitäkään että jotkut naiset kestävät, hyväksyvät sellaista kohdistuvan itseensä? Säälittäviä tapauksia nämä naisen hakkaajat ovat. Vissiinkin pyytelevät anteeksi tekojaan, uusivat hakkaamisen ja taas sama homma???
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Sen sijaan toiseen asiaan: olenko ainoa, vai onko jonkun muunkin mielestä tuo Paulan reagointi miehensä ilmaantumiseen veitsi kädessä jotenkin kummallinen? Ihan huimasti liian luottavainen?
Mielestäni, kun ottaa huomioon pariskunnan riitelyhistorian (monta vuotta riitoja ja väkivaltaakin), Paulan oli ehkä todella vaarallista puhua puukon kanssa lähestyvälle miehelle tyyliin "et voi olla noin hullu" ja mitä lie muuta samantapaista. Hulluna raivosta olevalle on vaarallista edes mainita sana hullu. Se on joissakin tapauksissa napsauttanut uhkaajan lopullisesti raiteiltaan. Uskon, että Paula on tuossa viimeisessä tilanteessa ennen kuolemaansa sanonut jotakin muutakin, joka on kolahtanut miehen itsetuntoon ja aiheuttanut halun vaientaa vaimo kokonaan ja lopullisesti. Mutta, jos J.B. ei muista/halua kertoa niistä sanoista, jää jäljelle vain arvailu ja psykologinen vaisto. Sydämen tavoittelu kertoo ehkä jotain niistä viimeisistä sanoista.
Nothing is quite what it seems
MissHolmes
Ben Matlock

Paulan käytökseen on pari selitystä: humala ja väsymys.

Niin ja tuo keskustelu on nauhalta, ei Jarmolta. Paula nauhoitti keskustelun puhelimellaan. Käyttääkseen sitä ehkä muille todisteena miehen hulluudesta.
Nuotio & Äreät Tiput
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Sanaa hullu käytettiin?!
Nothing is quite what it seems
MissHolmes
Ben Matlock

Ei muistaakseni. :?: :?:
Tuo nauhan keskustelu on muutama sivu taaksepäin.
Nuotio & Äreät Tiput
Hexan
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Hexan »

MissHolmes kirjoitti:Usein kuitenkin on niin, että juuri tuo alistaja ja suhteen terroristi on se heikkoitsetuntoinen osapuoli.
Itse asiassa ei. Tutkimuksien mukaan hakkaajat, kuten koulukiusaajatkin, ovat useimmiten hyvin narsistisia persoonia, eivätkä tiedäkään mitä huono itsetunto tarkoittaa.
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
Vastaa Viestiin