Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Takista :

Vainaja on saattanut olla helpompi kantaa ilman takkia paikalle.
Saa yläosasta paremman otteen.
Sitten paikan päällä ei olla viitsitty , ollut aikaa viimeistelyyn.
Pullot on tarvittu lavastusta varten.

T
Härkä
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

härkä kirjoitti: Ehkä dna saatiin juuri alusvaatteista, ja vainajan päällä olleet olivat hänen alkuperäiset, omansa. Muut vaatteet vaihdetut.
Alusvaatesetin yläosa oli päällä, ja alaosa kassissa, tai toisin päin.
Olisiko itse pukenut näin vai pikku moka pukijalta ?
Papereista :
On miettimisen arvoista , kuka hyötyisi tässä tapauksessa toisen henkilöllisyydestä ?
Ja miksi näin olisi ?

T
Härkä
Dna saatiin ainakin Alibin mukaan kassista löytyneestä hammasharjasta.
Mutta hyvin on jokatapauksessa voinut olla eriparia alusvaatteet, itse pidän varsinkin matkoilla samoja rintsikoita pari päivää ja vaihdan vaan alaosaa.
Mutta miksi sitä passia olisi rikottu, jos sitä tarvittaisiin? Ellei sitten käynyt niin, että vainaja on saanut pidettyä jostain kulmasta kiinni ja repäistyä pari palasta irti. Mutta miten ne ovat joutuneet kassiin? Onko hän salaa tiputtanut ne sinne, ikäänkuin johtolangaksi?
Tätä itseasiassa olen täällä ennenkin pohtinut, kun mielestäni on koko ajan tuntunut oudolta että vainaja olisi itse tuhonnut oman passinsa, niin että palasia olisi tippunut laukkuun. Jos hän olisi kaiken miettinyt muuten täydellisesti, ettei mitään henkilöpapereita hänestä saa jäädä, niin miksi olisi ottanut riskin ja leikannut passia avonaisen kassin päällä, jolloin palasia saattaa sinne tippua.

Edit: Kuinkahan paljon Oriveden seudulla on ns. pimeitä takseja?
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

härkä kirjoitti:Olisiko puettu :

EastLondonin teoriaa tukevat ne seikat, ettei hänellä ei ollut sukkahousuja ( muistaakseni ), vaikka oli kylmä, ja ainoastaan se ohut pusero + takki.
No tätähän nyt ei edelleenkään tiedetä, että onko naisen kuolinpäivänä ollut kylmä vai ei, kun ei tiedetä koska on kuollut. Helmikuussa oli muutama kova pakkaspäivä ja jo maaliskuussa oli melko leutojakin säitä.

Noista alusvaatteista olen samaa mieltä Carinan kanssa, ja lisään, että kyllä menisi naisten elämä vaikeaksi, jos aina pitäisi olla alushousut ja rintsikat samaa sarjaa. :lol:
delila
Martin Riggs
Viestit: 625
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 12:38 pm
Paikkakunta: Kohtalaisen keskellä.

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja delila »

elisa_day kirjoitti:Noista alusvaatteista olen samaa mieltä Carinan kanssa, ja lisään, että kyllä menisi naisten elämä vaikeaksi, jos aina pitäisi olla alushousut ja rintsikat samaa sarjaa. :lol:
Menee jo vähän ohi aiheen, mutta kun aloin pohtimalla pohtia, niin minulla on tasan kaksi alusvaateparia, ja molemmat ovat ns. tiettyjä tilanteita varten ;) Arkikamppeissa ei ole samaa paria olevia, ihan siitä syystä, että mielestäni miellyttävimmät alushousut löytyy kaupasta A, ja miellyttävimmät rintsikat löytyy kaupasta B.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Carinalle takseista :

Orivedellä ei varmaankaan ole puoliammattimaisia pimeitä takseja , kuten esim. Helsingissä.
Muuten saattaa olla tapaukseen sopivia kuskeja hyvinkin.

T
Härkä
Sijaltainen
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 2:08 am

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Jotenkin tuo henkirikoksen lavastaminen itsemurhaksi tuolla tavoin ei oikein tunnu uskottavalta. Hakkuuaukea on aika avoin paikka, lumeen jää jäljet ennalta arvaamattomaksi ajaksi jne. Kantamisesta ja ruumiin ja vaatteitten asettelusta aihetuu sen verran tallaamista että jäljet eivät kokonaan peity ihan pienessä lumisateessakaan. Jokin tiheä taimikko tai muu pusikko olisi helpommin kätkenyt salaisuutensa pitempään, ja mitä nopeammin ruumis löytyy, sitä helpommin löytyy myös ruumiista henkirikoksen jäljet. Ja aina on lisäriski murhaajalle viedä uhrin kassi bussipysäkille.

Ne kummallisuudet vainajan asennossa, pullojen ja vaatteitten asettelussa jne johtunevat yksinkertaisesti itsemurhaa hautoneen ihmisen mielentilasta, tuskin oli täysissä sielunvoimissa.

Passista: Jos oli tarkoitus varastaa henkilöllisyys niin tuskin passista olisi revitty niitä muita kuin henkilötietosivuja (ne kassista löytyneet olivat niitä muita sivuja).
Väärentäjä olisi kohdellut passia mahdollisimman hellävaroen vaihtaessaan tai muuttaessaan henkilötietosivun. Passinpaloille kassissa on mielestäni looginen selitys. Nainen repi passin bussimatkan aikana käyttäen kassia näkösuojana ja kuljettaen palat pois bussista kassissa. Bussien roskikset ovat yleensä aika pieniä, monissa on läpinäkyvä muovipussi tai ei pussia lainkaan, jolloin siiivoja tai kanssamatkustaja olisi voinut huomata palat. Bussipysäkkien roskikset ovat yleensä isompia.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
EastLondon
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 3:39 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Härän ehkä retoriseenkin kysymykseen:

Henkilöllisyyden vaihdosta saattaisi hyötyä monikin. Ensimmäisenä nyt tulee mieleen ainakin, saman näköinen ja kokoinen henkilö (henkilö joka muistuttaa riittävästi mahdollisia kuvia henkilöpapereissa/passissa), joka on

a) rikollisen taustan omaava, joka haluaa uuden henkilöllisyyden ja häipyä
b) sellaisen maan kansalainen, jolla ei ole vapaata kulkua Euroopassa ja Yhdysvalloissa
c) entä jokin Jugoslavian sodanaikaisista mahdollisista naishenkilöistä? joiden perässä on Interpol ja puoli maailmaa…
(Ok, yleensä nämä ovat olleet miehiä ja toisekseen ottaneet kuolleen henkilön henkilöllisyyden, niin no tässäkin ehkä niin…)

mahdollisuuksia on toki muitakin. Nyt en tarkoita passin varastamista ja sivujen vaihtoa vaan kokonaisen identiteetin (henkilöllisyyden) varastamista!

Carina kyseli:
” Miksi sitä passia olisi rikottu, jos sitä tarvittaisiin? Ellei sitten käynyt niin, että vainaja on saanut pidettyä jostain kulmasta kiinni ja repäistyä pari palasta irti. Mutta miten ne ovat joutuneet kassiin? Onko hän salaa tiputtanut ne sinne, ikään kuin johtolangaksi?”
Niin tai jos nuo palat on laitettu kassiin ihan vain hämäykseksi ja tarvittu passi on ollut ihan joku muu.

Kysyin jo aikaisemmin, että tukittiinko dna vain hammasharjasta? Jos vain hammasharjasta niin onhan sen periaatteessa voinut kuka vaan sujauttaa asemalle jääneeseen kassiin. Kaukaa haettua, mutta jos on oikein täydellistä rikosta suunnitellut, saattaa tuollainenkin tulla mieleen. Etenkin jos tekijä on psykopaatti. Psykopaatit ovat usein melko älykkäitä ja pystyvät pitämään käsissään useita johto(vai sanoisko harhautus)lankoja.

OT: tuolla ketjussa Ulvilan Jukka S. Lahdesta oli muistaakseni MissHolmesin mielenkiintoinen pienimuotoinen "artikkeli" dna-määrityksistä. Kiinnostavaa luettavaa! Vilkaiskaa muutkin. Harmi kun en sitä linkiksi kopsannut ja nyt en jaksa hakea...

Korjaa nyt vielä Ailar, mutta eikö sinulla juuri ole se Alibi jossa tämä juttu oli, ja sinunkin silmääsi takki on vaaleampi kuin poliisin kuvissa :?: Siis ilman skannaustakin! Eli ihan pelkän kuvankäsittelyn piikkiin ei tuo takin erivärisyys menisi?! Vaiko?!

Mulla ei ole mitään varsinaista linjaa päätelmieni ja ajatusteni suhteen. Heittelen niitä tänne sellaisina kuin ne tulevat mieleen. Kyse voi olla itsarista yhtä hyvin kyseessä voi olla tappo/murha/heitteillejättö. En ajattele että mikään linja olisi erityisen sopiva tai epäsopiva. Minua kiinnostaa tämä juttu sekä henkilöllisyyden ratkaisemisen osalta, kuolemaa edeltävien tapahtumien osalta että ihan tällaisena nettiprosessina. Kaikki kolme osa-aluetta erittäin mielenkiintoisia… Minusta on myös hienoa, että tässä ketjussa voidaan keskustella etupäässä sopuisasti, vaikka mielipiteet eroaisivatkin. (Hyvä me!)

Minusta on teoriassa täysin mahdollista ettei Rouvari ole ollut ensimmäinen, joka uhrin löysi. Ajatelkaapas vaikka jos teillä olisi ollut vaikka huumetaustaa tai muuta rikollista taustaa (keittäisitte lähistöllä vaikka viinaa) ja metsästä löytäisitte ”kylmän kalmon”, juoksisitteko kertomaan sinitakeille vai vaikenisitteko visusti? Jos taas uhrin olisi löytäneet nuoret mopopojat, he saattaisivat kauhistua niin paljon, että eivät kykenisi asiasta kertomaan, saati brassailemaan sillä ympäri kyläkuppiloita. Veikkaan että monelta mattimeikäläiseltä lirahtaisi isot ja pienet housuun, kun metsälenkillä eteen ilmestyisi odottamatta vainaja. Itselleni uskoisin ainakin näin käyvän… enkä takuulla kulkisi kertoilemassa, että "kas kun sen ruumiin löysin…" Sellaisesta tilanteesta pakeneminen ja panikointi olisi varsin inhimillistä.
"Elämä on..."
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

EastLondon kirjoitti: Psykopaatit ovat usein melko älykkäitä ja pystyvät pitämään käsissään useita johto(vai sanoisko harhautus)lankoja.
No tämä varsinkin, kun ei tunnu jäävän kiinni niin millään. :mrgreen:
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2420
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Hassu juttu... Ajattelin, että tapaukseen liittyy jollakin tavalla joku ulkopuolinen ja hänen tavoittamisensa auttaisi selvittämään vainajan henkilöllisyyden. Toisaalta taas vainajan henkilöllisyyden selviäminen auttaisi tavoittamaan sen henkilön, joka liittyy vainajaamme.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Ailar »

EastLondon: On minulla ko. Alibi. Ei minun skannatessani tuo väri ainakaan vaalentunut. Takki on lehden sivulla vähintäänkin yhtä vaalea kuin skannatussa kuvassakin. Itseasiassa, kun eka kertaa avasin lehdestä tuon aukeaman, silmäni osuivat juuri takkiin ja ensimmäinen ajatus oli: ei tämä ole se sama takki. Mutta tiedä sitten.

Mopopojat saa unohtaa, mutta sanon vielä siltä saralta loppukaneetiksi, että olisihan paikalla voinut käydä joku välittömästi naisen kuoltua, ilman että on edes tajunnut, että nainen on kuollut. Henkilö on ajatellut ehkä, että onpas muija dokannut. Mutta antaa olla...
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Yksi pää ja peruskysymys :

Onko vainaja pystynyt kävelemään Oriveden rautatieasemalta suoraan löytöpaikalle ?
Jollei näin ole tapahtunut , liittyy asiaan mielestäni muu , muita henkilöitä.

T
Härkä
elisa_day
Jack Bauer
Viestit: 923
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 3:11 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja elisa_day »

härkä kirjoitti:Yksi pää ja peruskysymys :

Onko vainaja pystynyt kävelemään Oriveden rautatieasemalta suoraan löytöpaikalle ?
Jollei näin ole tapahtunut , liittyy asiaan mielestäni muu , muita henkilöitä.

T
Härkä
Mikä on suoraan löytöpaikalle? Linnuntietä?

Itse olen edelleen sitä mieltä, että on voinut kävellä ja on kävellytkin. Se onkin sitten eri asia, onko rämpinyt metsien läpi vai 9-tietä ja pikkuteitä pitkin.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Ailar »

elisa_day kirjoitti:
härkä kirjoitti:Yksi pää ja peruskysymys :

Onko vainaja pystynyt kävelemään Oriveden rautatieasemalta suoraan löytöpaikalle ?
Jollei näin ole tapahtunut , liittyy asiaan mielestäni muu , muita henkilöitä.

T
Härkä
Mikä on suoraan löytöpaikalle? Linnuntietä?

Itse olen edelleen sitä mieltä, että on voinut kävellä ja on kävellytkin. Se onkin sitten eri asia, onko rämpinyt metsien läpi vai 9-tietä ja pikkuteitä pitkin.
Mistä tiedät, että on kävellyt?
Carina
Neuvoja-Jack
Viestit: 524
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 3:05 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja Carina »

EastLondon kirjoitti: Veikkaan että monelta mattimeikäläiseltä lirahtaisi isot ja pienet housuun, kun metsälenkillä eteen ilmestyisi odottamatta vainaja. Itselleni uskoisin ainakin näin käyvän… enkä takuulla kulkisi kertoilemassa, että "kas kun sen ruumiin löysin…" Sellaisesta tilanteesta pakeneminen ja panikointi olisi varsin inhimillistä.
Siis hetkonen, ymmärsinkö nyt oikein? :D Jos törmäisit metsälenkillä ruumiiseen, et kertoisi siitä poliisille? :shock: Minun mielestä semmoinen ei ole kyllä ollenkaan inhimillistä! Minä ainakin voin 100% varmuudella sanoa, että itse soittaisin kyllä hyvinkin äkkiä poliisit.
Mutta mitä sitten tulee näihin huumehörhöihin, niin en kyllä usko ollenkaan että semmoisia olisi metsissä viinoja keittelemässä. Eiköhän niillä ole ihan muut paikat. Joten minä en usko siihen, että ruumista olisi nähnyt kukaan enne Rouvaria. Siis kukaan asiaan kuulumaton. Joku asiaan kuuluva sen sijaan on hyvinkin voinut olla joko elävän tai kuolleen neitokaisen matkassa.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja härkä »

Ailarin äskeiseen :

Jäi epäselväksi, kummalta kysyit Elisa_dayltä , vai minulta.
Epäilen , ettet minulta. Olemmehan molemmat sitä asiaa testanneet käytännössä.
Eilen Berliinin MM-kisoissa eräs hyväkuntoinen pitkänmatkan juoksija pyörtyi maaliin tullessaan. Virkailijan piti ottaa kiinni, ettei kaatunut takaraivolleen.

Onhan se silti mahdollista , se hänen kävelynsä sinne ?.

Pahoittelen että minun täytyy nyt tältä päivältä poistua.
Jatkuu huomenna.

T
Härkä
Vastaa Viestiin