Sannan surma - Mikkeli 2009

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
meddLe
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 1:43 pm

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja meddLe »

aniko kirjoitti:Osa ei ehkä hakeudu tutkimuksiin koska tietäisivät jäävänsä kiinni sitten jostain muusta siinä itse ohella (laittomat aineet viihdekäytössä, alaikäisyys..) tai ei yksinkertaisesti tule mieleen että aineita voisi verestä testata, jos ei muuten ole joutunut rikoksen kohteeksi. Tai jos joutuu ryöstön kohteeksi perjantaina tai lauantaina, jaksaa ehkä vaivautua tekemään itse ilmoituksen vasta maanantaina, jolloin onkin jo myöhäistä.
samoilla linjoilla olen.. :?

Itse tiedän saaneeni kerran takuuvarmasti jonkinlaisia tyrmäystippoja; minkäänlaisella alkoholimäärällä en olisi saanut itseäni siihen kuntoon, missä olin, saati sillä kolmella oluella + viinilasillisella, jonka olin kyseisenä hetkenä juonut.

Typeryyttäni en lähtenyt selvittämään asiaa ensin poliisille, vaan yritin hoitaa sitä terveyskeskuksen kautta. Lääkäri suhtautui hyvin tympeästi asiaani ja sanoi, ettei ilman rikosilmoitusta oteta mitään testejä, ja koska minulle "ei ollut tapahtunut mitään" (pahoinpitelyä, varkautta yms), minun oli turha nostaa mitään syytettä, kun en edes osannut sanoa, kuka olisi mahdollisesti lasiini jotain laittanut. :evil:

Siinä tilanteessa en jaksanut tai osannut kyseenalaistaa lääkärin sanomisia, enkä siis hoitanut asiaa mitenkään eteenpäin. Jälkikäteen kyllä mietin, osaavatkohan kaikki aina rikosilmoitusta tehdessään jo nimetä tekijän. :roll:
cracker
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 6:28 pm

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja cracker »

Se, että tyrmäystipoista ei ole rikosoikeudellisia todisteita noin ylipäätään (en tarkoita tätä casea), ei todista mitään. Suurin osa huonossa kunnossa olevista ei hakeudu hoitoon vaan kotiin potemaan, ja vaikka hakeutuisikin, päivystyksillä ei ole intressejä testata humalaisia.

Itse tiedän tämän tuttavapiiristä. Aikuinen, ihan reippaan kokoinen mies, tuli baarissa kaksi kaljaa juotuaan aivan hirvittävään kuntoon. Kaverit veivät päivystykseen, jossa todettiin, että ei mitään testejä lähdetä tekemään, ei niiden jäljittämiseen ole päivystyksessä mitään resursseja. Kotiin vaan potemaan. Kyseessä oli yhden suurimman kaupungin sairaala.
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja aniko »

No näinhän se on. Verinäyte pitäisi aineiden toteamikseksi ajaa massaspekkarilla ja se maksaa ja kestää, eikä koko laitetta ihan missään terveyskeskuksessa ole. Ei koko hommaan kannata ryhtyä ellei potilas ole niin huonossa kunnossa että joutuu jäämään sairaalaan, tai ellei epäillä rikosta (=rikosilmoitus tehty). Muuten kyseeseen tulee vain oireenmukainen hoito eli kotiin lepäämään. Enkä tiedä onko olemassa rikosnimikettä johon tyrmäystippojen laittaminen juomaan edes sopisi, jos muuta rikosta ei tapahdu, joten mitenkäs sen rikosilmoituksen teet, jos et edes osaa nimetä ketä epäilet?
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Rikosnimike on pahoinpitely. Uhrin tilasta riippuu sitten se, onko kyseessä minkä asteinen pahoinpitely vai peräti vakavampi rikos, jos oikein paljon on tippaa laitettu ja hengenlähtö lähellä ko. asiaan liittyen tavalla tai toisella.
Nuotio & Äreät Tiput
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja aniko »

Kylläpä varmaan, mutta siinä vaiheessa kun pääsee poliisille asti ilmoitusta tekemään ei varmaankaan enää ole niin huonossa kunnossa että pystyisi todistamaan että on aihetta nostaa pahoinpitelysyyte. Tässäpä kummallinen ongelma, testeihin pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti että aineet voidaan verestä todeta, mutta suoraan lääkäriin et voi mennä, koska ensin pitää olla rikosilmoitus kädessä. No onko ihme että todisteita ei aina löydetä sitten :roll:

Mielenkiintoista muuten, että tämän Ilta-Sanomien artikkelin mukaan Helsingissä on itseasiassa ainakin kuusi todistettua tyrmäystapausta vuosilta 99-02. Miksi tämä tässä ketjussa hehkutettu poliisi siis väittää jotain muuta?

http://www.iltasanomat.fi/digilehti/dl.asp?id=1015642

Nyt siis voidaan unohtaa se että kyseessä olisi urbaanilegenda, ja todeta että kun aineita on suhteellisen helposti saatavilla ja niiden käyttäminen on helppoa, ja kiinnijäämisen riski on olematon, niin tottakai joku niitä käyttää.
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Siinäpä se juju taitaa olla.

Jos menet terkkariin älyttömässä kunnossa, sinut ohjataan poliisille. Ja kun menet sinne, päädyt putkaan. Tai kotiin poliisin opastamana.
Aamulla ei mitään jäämiä enää ole tai et pääse edes sängystä ylös.
Ja siinä vaiheessa kun olisit vihdoin valmis kertomaan illan kulusta vaikka kittien kanssa, ei enää mitään ole verestä löydettävissä.
Nuotio & Äreät Tiput
meddLe
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 1:43 pm

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja meddLe »

MissHolmes kirjoitti: Jos menet terkkariin älyttömässä kunnossa, sinut ohjataan poliisille. Ja kun menet sinne, päädyt putkaan. Tai kotiin poliisin opastamana.
Aamulla ei mitään jäämiä enää ole tai et pääse edes sängystä ylös.
Ja siinä vaiheessa kun olisit vihdoin valmis kertomaan illan kulusta vaikka kittien kanssa, ei enää mitään ole verestä löydettävissä.
Eiköhän ns. tyrmäystipat kuitenkin toimi siihen malliin, että tajunta tai liikuntakyky katoaa suhteellisen nopeasti. Siinä kunnossa tuskin kukaan harkitsee, saati pystyy poliisiasemalle menemään. Luulisi, että aineet kuitenkin sen parisen vuorokautta näkyisivät veressä, mutta moni jättää varmaan juuri sen takia menemättä, että kokee asian itselleen häpeälliseksi.
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja aniko »

Aineet saattavat tsägällä näkyä pari vuorokautta, mutta sitten pitäisi vielä pystyä todistamaan, että ei ole itse nauttinut niitä vapaaehtoisesti. Eli näin: "Perjantaina yöllä sain tyrmäystippoja ja maanantaina ne näkyivät vielä veressä, haluaisin tehdä rikosilmoituksen." "Jahas joo, bentsoista näkyy olevan jäämiä veressä. Voitteko todistaa ettette itse käytä tai ole ottaneet näitä melko yleisiä lääkkeitä parin viimeisen päivän aikana?" "No tuota.. en varmana tahallani ole? Niin on mulla resepti näihin kun mulla on paniikkihäiriö mutta.." "Juuuuuust joo."
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

aineenpitoisuus veressä on aika suuressa arvossa väärinkäytöksessä...

LOL bentsoja "tyrmäystipoina",meinaatko ihan että olis nestemäistä jollain kotioloissa tai olis rouhinu parikymmentä ja varistanut tuoppiin eikä kukaan huomaisi.. :shock:
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja aniko »

DollariExpress ei taida nyt ihan tuntea aihetta. Eräs nimenomainen bentsohan on yksi tehokkaimpia tyrmäysaineita, eikä mitään niistä tarvita pariakymmentä tablettia, siis ei lähellekään. Henkilölle jolla ei ole lainkaan toleranssia riittää alkoholin kanssa hyvin pieni määrä.

Aineen määrällä veressä ei myöskään ole niinkään merkitystä sikäli että se nimenomaan riippuu toleranssista. Tottuneella käyttäjällä voi olla veressään suht korkeakin määrä ainetta viihdekäytön jälkeen, kun sama annos sellaisella joka ei ainetta koskaan ole käyttänyt voi olla ääritapauksessa tappava. Tämä pätee myös ihan alkoholin kanssa.
mineraalimies
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 8:41 pm

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mineraalimies »

Tyrmäystipat on enemmänkin offtopic ja yhden ainoan epäilyn takia niistä täällä jauhetaan. Kummallista jos niiden käyttö on niin yleistä kuten jotkut tässä keskustelussa väittää, miksei rikostutkintojen yhteydessä ole tullut esille niiden käyttöä suomessa juuri koskaan?

Outoa, koska rikostapauksessa tehdään erinäisiä testejä ja myös nämä tyrmäävät aineet testataan.
Damien
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5197
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:26 pm
Paikkakunta: Karvatunturi aka käpykumpu
Viesti:

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Damien »

mineraalimies kirjoitti:Tyrmäystipat on enemmänkin offtopic ja yhden ainoan epäilyn takia niistä täällä jauhetaan. Kummallista jos niiden käyttö on niin yleistä kuten jotkut tässä keskustelussa väittää, miksei rikostutkintojen yhteydessä ole tullut esille niiden käyttöä suomessa juuri koskaan?

Outoa, koska rikostapauksessa tehdään erinäisiä testejä ja myös nämä tyrmäävät aineet testataan.
No koska eräillä on tapana vetää hatusta ihan mitä sieltä sattuu kouriin tulemaan.
Kovasti sitä ollaan selittelemässä miten itse tai kaveri on saanut tyrmäystippoja muttei
niitä todisteista sitten olekaan.
Ja sitäkin selitellään sillä ettei terveydenhuollossa ketään kiinnostanut ottaa testejä.
Kuinka moni on ollut verikokeissa? 8)
Ja kuinka moni luulisi että poliisia kiinnostaisi selvittää ns. tyrmäystippojen käyttö
alueittain kun sen selvittämiseen kelpaisi pelkät verikokeiden tulokset? :wink:

Juu juu..Mahdollista se tottakai on, eikä ollenkaan ulos laskettavissa tästäkään keissistä.
Kannattaa toki myös miettiä tarkkaan abdutkion mahdollisuutta.
Se selittäsi nopean katoamisen, ruumiin syrjäisen löytöpaikan ja sen, ettei ruumista
tainnut löytyä selviä väkivallan merkkejä.
Monethan näistä kokemuksista kirjoittavat netissä eikä niitä ole poliisi voinut laskea
vielä tutkimuksistaan ulos joten tämä teoria on erittäin todennäköinen. :mrgreen:
"Aika kulkee, kellot laukkaa. Monta raukkaa, hauta haukkaa.
Ennen iltaa, siis kulje siltaa mut varo murhamiesten kiltaa.
Varo liittymästä heihin jotka usko eivät enää mihinkään."
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja aniko »

Noo kuten sanottu niin ei se pelkkä verikoe auta, se pitää vetää massaspekkarista ja sitten jampan pitää vielä tulkita tulokset. Ei se ole mikään rutiinitoimenpide, yleensä käytetään nimenomaan oikeuskemiassa, ei missään päivystyksessä. Jos nyt ajatellaan että vaikkapa 10% kaikista tapauksista pystyy poliisi varmistamaan tapahtuneiksi.. niin tällä mutuarviolla saadaan vuosille 99-02 keskimäärin 15 tapausta vuodessa, pelkästään Helsingissä. Ei tunnu enää niin mahdottomalta.
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä en kyllä näkisi minkäänlaista sieppaus/kidnappaus mahdollisuutta, koska ystävät, tuttavat ja ulkopuoliset on nähnyt Sanna nousevan tuohon taksiin. Ihan itse ja omatoimisesti.
Myös taksikuski on omaehtoisesti ilmoittautunut, heti kun tytön katoaminen julkaistiin. Häntä on myös kuultu tuolloin.

Eri asia sitten on, jos Sanna on jäänyt kyydistä pois ja sen jälkeen on tapahtunut jotain.

Olisi kyllä mukavaa kuulla ihan poliisin suusta lisää.

Edelleen uskoisin enemmän siihen mustasukkaisuuteen. En vaan millään saa punottua sitä näillä tiedoilla tähän järkevästi :(
Nuotio & Äreät Tiput
-KKK-
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 9:38 pm

Re: Sannan surma - Mikkeli

Viesti Kirjoittaja -KKK- »

MissHolmes kirjoitti:Edelleen uskoisin enemmän siihen mustasukkaisuuteen. En vaan millään saa punottua sitä näillä tiedoilla tähän järkevästi :(
Samaa mieltä.

Poliisi-poikaystävä (jos se nyt sellainen on) on mustasukkaisuuksissaan surmannut tytön ja saanut taksikuskin jollain konstilla yhdistettyä tekoon. Uskoisin että Mikkelin poliisikaan ei kauhean helpolla usko että työtoveri olisi syyllinen, tuskin meistä kukaan uskoisi.

Toinen vaihtoehto on mielestäni tuo että taksikuski on heitteille jättänyt plikan tai plikka on karannut taksista humalassa. Jotenkin en vaan usko siihen että kuski olisi ehdoin tahdoin surmannut tuon tytön.

Eräs tuttu taksikuski kertoi että oikeastaan joka viikonloppuna saa kuulla humalaisilta naisilta ehdotuksia kyydin maksamiseen luonnossa (joukossa ihan pantavan näköisiäkin) ja että ei niistä edes jaksa töissä ollessa välittää. Itse viihteellä ollessa voisi kiinnostaakin, mutta silloin ei kukaan ehdottele mitään. Jotenkin uskoisin että tuo Mikkelinkin taksikuski olisi tullut immuuniksi noille.
Vastaa Viestiin