Joulukuussa 2003 Terveydenhuollon oikeusturvakeskus (TEO) päätti 14 potilastapauksen perusteella, että Lantto saa toimia vain julkisessa terveydenhuollossa toisen lääkärin valvonnassa. Päätöksen myötä Lantto ei voinut jatkaa ylilääkärinä. Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut päätöstä helmikuussa 2004.
Syyteharkintaan päästiin elokuussa 2007 ja nyt tänään ilmoitettiin syytteiden nostosta.
Lanton mukaan epäillyt kuolemantuottamukset liittyvät syöpäpotilaiden terminaalihoitoon:Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Terv ... 5245793762
Terveyskeskuksen ylilääkäriä syytetään kuolemantuottamuksista
8.5.2009 11:11
STT
Joroisten terveyskeskuksen entistä ylilääkäriä Pekka Lanttoa syytetään kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta. Lisäksi hän saa syytteet muun muassa törkeästä pahoinpitelystä sekä useista virkavelvollisuuden rikkomisista ja virkasalaisuuden rikkomisesta.
Nyt jo eläkkeellä olevan Lanton toimia ryhdyttiin tutkimaan 2003, kun terveyskeskuksen vuodeosastolla oli kuollut edellisenä vuonna tavallista enemmän iäkkäitä potilaita.
Yhden kuntalaisen tutkintapyynnöstä alkunsa saanut tutkinta laajeni valtakunnalliseksi kohuksi ja aloitti keskustelun muun muassa armokuolemista.
Lantto on kiistänyt syyllisyytensä kaikilta osin. Jutun käsittely alkaa Mikkelin käräjäoikeudessa aikaisintaan alkusyksystä.
- Potilaat olisivat kuolleet joka tapauksessa pian. Minun on sitten epäilty jouduttaneen kuolemaa, kun en ole lähettänyt heitä erikoissairaanhoitoon. Minä olin sitä mieltä, että mitään ei enää pitänyt tehdä, koska kuolema oli jo niin lähellä. Erinomaisen hyvä, että asiat oikeudessa käsitellään.
Suora siteeraus tuolta: MTV3 uutiset 7.8.2007: Joroislaisen ylilääkärin virkavirhejuttu paisuu
Mielenkiinnolla seuraan tapauksen etenemistä. Oli oikeuden lopputulos mikä hyvänsä voisin heittää veikkauksen, että vuosien päästä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin määrää Suomen valtion maksamaan Lantolle korvauksia pitkäksi venyneestä käsittelystä. Niitä päätöksiä on viime aikoina tullut Suomelle useita.