Tulilahti 1959 (ketju 1)
Re: Tulilahti
Minun käsittääkseni Jermon kirja perustuu ennen kaikkea oikeudenkäynnin pöytäkirjoihin, en usko että hän on paikkakuntalaisia juurikaan haastatellut. Ylipäätään hän käsittelee epäilyjä paikkakuntalaisia vain parilla sivulla, epämääräisinä juoruina. Kaikkien epäiltyjen koko nimi ja ammatti kerrotaan. T.K:sta mainitaan vain ammatti (muistaakseni kirvesmies) sekä se, että hän oli jonkin aikaa pidätettynä, ja että paikkakunnalla juoruttiin mistä hän oli saanut haavn käteensä. T.K:n mukaan haava oli tullut murhaa edeltävänä päivänä, jolloin hän oli ryyppäämässä L:n veljesten kanssa ja satuttanut kätensä rikkinäiseen viinapulloon. Siinä suurin piirtein kaikki mitä T.K:sta kerrotaan.
Kiitos MEG ja Ravadas vastauksistanne. Valaisi vielä lisää TK:n identitettiä.
Asun sen verran pitkällä Suomesta jotta minun on melko mahdottomus saada kirjaa käsiini. Netistä ehkä voisi löytyä mutta jos siinä ei sen enenpää ole kirjoitettu Tulilahden murhista niin ehkä ei sitten kannata vaivautua sitä hankkimaan.
Minulla on ollut sekavat ajatukset tästä TK:sta. Olin elänyt lapsuuteni siinä uskossa että hän oli kuollut jo kauan sitten. Elin siinä ukossa että hän oli kuollut jo sodassa ja lepäsi sankarihautausmaalla ja että hänen vaimonsa eli sotaleskenä kahden lapsensa kanssa. En ymmärrä miten olisin välttynyt kuulemasta hänestä jotain, tapaamasta häntä. Minulla ei ole minkäänlaista kuvaa koko miehestä. Kuitenkin tunsin ja olin tavannut hänen vaimonsa ja heidän kaksi aikuista lastaan. Netissä kerrotaan että TK olisi toiminut palopäällikkönä vuoteen 1948 saakka. Kuoliko hän silloin ja siitä olisi minulle jäänyt kuva että hän oli kuollut vai mitenkä lienee. Minulla on muistikuva että olisin nähnyt hänen hautansakkin sankarihautausmaalla.
Tähän kyllä löytyy toinenkin selitys. Tämä koskee juuri sitä minun epäilyä että palstalla TK:n identiteetti on väärä. Hän ei ole se henkilö joksi hänet luulette, näin minä käsitän tämän vieläkin. Tulilahdessa asui aikuinen mieshenkilö joka tunnettiin UK:na. Hänen täydellinen nimensä on aivan hyvin voinut olla TUK. Tämä UK on hyvinkin voinut olla kirvesmies, mitä nyt kirvesmies nimitys tarkoittaakaan. Teki yhtä sun toista. Hän muutti pois Heinävedeltä ja kuoli jo reilut 30 vuotta sitten.
Hän oli suurinpiirtein samaa ikäluokkaa kuin L:n nuoret miehet. Hyvinkin ovat voineet ryypätä yhdessä.
Asun sen verran pitkällä Suomesta jotta minun on melko mahdottomus saada kirjaa käsiini. Netistä ehkä voisi löytyä mutta jos siinä ei sen enenpää ole kirjoitettu Tulilahden murhista niin ehkä ei sitten kannata vaivautua sitä hankkimaan.
Minulla on ollut sekavat ajatukset tästä TK:sta. Olin elänyt lapsuuteni siinä uskossa että hän oli kuollut jo kauan sitten. Elin siinä ukossa että hän oli kuollut jo sodassa ja lepäsi sankarihautausmaalla ja että hänen vaimonsa eli sotaleskenä kahden lapsensa kanssa. En ymmärrä miten olisin välttynyt kuulemasta hänestä jotain, tapaamasta häntä. Minulla ei ole minkäänlaista kuvaa koko miehestä. Kuitenkin tunsin ja olin tavannut hänen vaimonsa ja heidän kaksi aikuista lastaan. Netissä kerrotaan että TK olisi toiminut palopäällikkönä vuoteen 1948 saakka. Kuoliko hän silloin ja siitä olisi minulle jäänyt kuva että hän oli kuollut vai mitenkä lienee. Minulla on muistikuva että olisin nähnyt hänen hautansakkin sankarihautausmaalla.
Tähän kyllä löytyy toinenkin selitys. Tämä koskee juuri sitä minun epäilyä että palstalla TK:n identiteetti on väärä. Hän ei ole se henkilö joksi hänet luulette, näin minä käsitän tämän vieläkin. Tulilahdessa asui aikuinen mieshenkilö joka tunnettiin UK:na. Hänen täydellinen nimensä on aivan hyvin voinut olla TUK. Tämä UK on hyvinkin voinut olla kirvesmies, mitä nyt kirvesmies nimitys tarkoittaakaan. Teki yhtä sun toista. Hän muutti pois Heinävedeltä ja kuoli jo reilut 30 vuotta sitten.
Hän oli suurinpiirtein samaa ikäluokkaa kuin L:n nuoret miehet. Hyvinkin ovat voineet ryypätä yhdessä.
Aake Jermo mainitsee kirjassaan nimen Teuvo Kauhanen, joskin hän kerran - ilmeisesti vahingossa - mainitsee hänen nimekseen myös Tauno Kauhanen. Toista etunimeä en muista, vaikka se kirjassa kyllä mainitaan. Mutta käsittääkseni Jermon mainitseman miehen kutsumanimi alkoi nimenomaan T:llä eikä U:lla. Juuri hän oli kolmen L:n veljeksen, haudankaivajan ja tuokkospoikien ohella se seitsemäs paikkakuntalainen, jota kuulusteltiin tapauksesta.
Minä en enää muistanut että kuinka monta paikkakuntalaista miestä kuulusteltiin epäiltyinä. Heitä oli siis seitsemän ja nyt luulen että tiedän jokaisen henkilöllisyyden. Salaparinkin nimet tiedän. Tuokkospoikien nimet ovat tuttuja ja luulen että tiedän että missä he asuivat mutta muuten en heistä muista sen kummenpaa.Ravadas kirjoitti:Aake Jermo mainitsee kirjassaan nimen Teuvo Kauhanen, joskin hän kerran - ilmeisesti vahingossa - mainitsee hänen nimekseen myös Tauno Kauhanen. Toista etunimeä en muista, vaikka se kirjassa kyllä mainitaan. Mutta käsittääkseni Jermon mainitseman miehen kutsumanimi alkoi nimenomaan T:llä eikä U:lla. Juuri hän oli kolmen L:n veljeksen, haudankaivajan ja tuokkospoikien ohella se seitsemäs paikkakuntalainen, jota kuulusteltiin tapauksesta.
Tulilahdessa on asunut kaksi Teuvo Kauhasta. Teuvo S ja Teuvo U. Minulla ei ole mitään muuta muistikuvaa Tevo S:stä kuin että hän olisi jo kuollut sodassa tai heti sen jälkeen. Elin siinä luulossa. Outoa etten olisi ikinä häneen törmännyt jos oli ollut elossa. Luulen että minun muistikuvani hänestä perustuu siihen mitä ohimennen olin kuullut joskus aikuisten maininneen puheissaan. Teuvo S olisi ollut melko iäkäs murhien aikaan jos hän eli. Teuvo U, häntä nimitettiin kylällä vain U:ksi. Nähtävästi syystä että haluttiin tehdä ero henkilöiden välillä. Hän oli murhien aikaan noin 25-30 vuotias poikamies joka asui äitinsä luona. U oli samaa ikäluokkaa suurinpiirtein kuin L.n veljekset ja Veerti oli ehkä pari vuotta vanhempi. Ei mikään ihme jos nuo viisi ryppäsiävt ja saunoivat keskenään. Minulle on jäänyt erityisesti mieleen kertomus että Veerti vietiin saunaan ja juotettiin humallaan ja sitten yritettiin saada hänet tunnustaman murhat. En muista että ketkä juottivat mutta lähinnä on tullut mieleen nämä lähimmät naapurin nuoret ja naimattomat miehet.
U:n tapasin viimeksi muutama viikko murhien jälkeen. Olin yksin kotona ja hän vaan yhtäkkiä tulla tupsahti sisään. Siihen aikan ei päiväsaikaan lukittu ulko-ovia vaikka taisihan se äiti käskeä murhien jälkeen lukitsemaan. Tuossa vaiheessa ei kai vielä jäljet johtaneet Tulilahteen. U ei meillä käynyt sisällä yleensä kai koskaan joten hämmäsrtyin siksikin. Ei hän käynyt istumaan eikä kysynyt mitään tai ketään. Hän otti taskustaan paketin partakoneenteriä ja sanoi että uskotko että minä pystyn syömään partakoneenteriä. Sanoin etten usko. Mutta niinpä hän näytti että pystyi. Minä seisoin vain puoli metriä hänestä ja se todellakin näytti siltä että hän nieli paloiksi pannut partakoneenterät. Järkytyin ja ehkä siksi muistan tuon tapauksen niin elävästi vieläkin. Sitten hän lähti siltä seisomalta menemään jonnekkin muualle.
-
Hydrogenium
- Lauri Hanhivaara
Tervehdys kaikille kirjoittajille ja lukijoille.strangelove kirjoitti:Kuvio saattoi mennä kuten Isojoellakin, eli avustaja tuli mukaan vasta myöhemmin.
Olen pohtinut tätä Tulilahden murhatapausta jonkinverran ja ajattelinkin lähteä pohtiman tätä nyt takaperin.
Kuvio meni todellakin mielestäni juuri niin että avustaja? tuli apuun. (avustaja saattoi olla myöskin toinen murhaajista?)
Ensimmäiseksi kiinnitin huomioni hautapaikkaan ja etenkin siihen hautaan.
Hauta on kaivettu oikeaoppisesti itä-lansi-suuntaan.
Uhrit on haudattu päät länteenpäin.......katse itään.........(?)
Tästä voimme jo tehdä erinäisiä johtopäätöksiä.
Se mikä myöskin on mielenkiintoista on peittoturpeiden määrä 9 kpl ja männynnäreiden määrä 9 kpl(Männynnäre= kuusentaimi)
On olemassa uskonto jossa luku 9 on pyhä luku.
Se on Bahai-uskonto . (Oliko kylillä kyseisen uskonnon harrastajia?
Bahai-uskonto rantautui Suomeen vuonna 1952.
Siis ainakin haudankaivajalla joka kyseisen haudan kaivoi oli paikallistuntemusta kaivaa yöllä hauta itä-länsisuuntaan.
Pohditaanpa tätä näin aluksi . On mielekkäänpää aloittaa murhien ratkaiseminen takaperin , elikkä ruumiit haudassa oikeaoppisesti.
Lisäksi olen ajatellut että tavarakätköjäkin on varmaan 9 kpl
-
strangelove
- Adrian Monk
Jos todella juuri L:n veljekset ovat juottaneet Koikkalaista ja koettaneet siten saada hänet tunnustamaan, on sekin mielestäni eräänlainen indisio. JOS nuo juottajat olivat juuri L:t, on hyvä syy kysyä, miksi he näin tekivät, jos heillä ei ollut mitään yhteyttä tapahtumiin?Anyone kirjoitti:Ei mikään ihme jos nuo viisi ryppäsiävt ja saunoivat keskenään. Minulle on jäänyt erityisesti mieleen kertomus että Veerti vietiin saunaan ja juotettiin humallaan ja sitten yritettiin saada hänet tunnustaman murhat. En muista että ketkä juottivat mutta lähinnä on tullut mieleen nämä lähimmät naapurin nuoret ja naimattomat miehet.
U:n tapasin viimeksi muutama viikko murhien jälkeen. Olin yksin kotona ja hän vaan yhtäkkiä tulla tupsahti sisään. Siihen aikan ei päiväsaikaan lukittu ulko-ovia vaikka taisihan se äiti käskeä murhien jälkeen lukitsemaan. Tuossa vaiheessa ei kai vielä jäljet johtaneet Tulilahteen. U ei meillä käynyt sisällä yleensä kai koskaan joten hämmäsrtyin siksikin. Ei hän käynyt istumaan eikä kysynyt mitään tai ketään. Hän otti taskustaan paketin partakoneenteriä ja sanoi että uskotko että minä pystyn syömään partakoneenteriä. Sanoin etten usko. Mutta niinpä hän näytti että pystyi. Minä seisoin vain puoli metriä hänestä ja se todellakin näytti siltä että hän nieli paloiksi pannut partakoneenterät. Järkytyin ja ehkä siksi muistan tuon tapauksen niin elävästi vieläkin. Sitten hän lähti siltä seisomalta menemään jonnekkin muualle.
Yleensäkin nuo tunnustukset ja salaisuudet tuppaavat vuotamaan ulos juuri saunan lauteilla. Näin kävi Bodomilla (Gyllström) ja Kyllikki Saarenkin tapauksessa monet paikkakuntalaiset ovat ketoneet mieltä painaneista asioista saunassa.
-
Scythe
Vai oli Tulilahdella kaksi samannimistä miestä. Melkoinen sattuma kun ottaa huomioon ettei siellä ollut paljon asukkaitakaan. T.S.K:n voi tässä yhteydessä unohtaa, kyseessä on T.U.K., jota kuulusteltiin Tulilahden murhiin liittyen. U=Uolevi.
Tulilahdella asuneet ovat varmasti tunteneet hyvin toisensa ja toistensa tekemiset.
Anyone: Mitä mielikuvia L:n veljeksistä?
Tulilahdella asuneet ovat varmasti tunteneet hyvin toisensa ja toistensa tekemiset.
Anyone: Mitä mielikuvia L:n veljeksistä?
-
Hydrogenium
- Lauri Hanhivaara
Tapahtumaan liittyviä henkilöitä.Ravadas kirjoitti:Aake Jermo mainitsee kirjassaan nimen Teuvo Kauhanen, joskin hän kerran - ilmeisesti vahingossa - mainitsee hänen nimekseen myös Tauno Kauhanen. Toista etunimeä en muista, vaikka se kirjassa kyllä mainitaan. Mutta käsittääkseni Jermon mainitseman miehen kutsumanimi alkoi nimenomaan T:llä eikä U:lla. Juuri hän oli kolmen L:n veljeksen, haudankaivajan ja tuokkospoikien ohella se seitsemäs paikkakuntalainen, jota kuulusteltiin tapauksesta.
laitan tähän muistin virkistykseksi tämän:
HELSINGIN SANOMAT VIIKKOLIITE NYT 1.9.-7.9.2000
K o s t e a H A U T A
H e i n ä k u u s s a 1 9 5 9 ystävykset EINE NYYSSÖNEN ja RIITTA PAKKANEN löydettiin murhattuina suohaudasta Tulilahden leirintäalueen läheltä. Poliisi teki pidätyksen, mutta epäilty hirtti itsensä, ja tapaus jäi ratkaisematta. Tasan 41 vuotta myöhemmin kaksi rikoksen ammattilaista, dekkarikirjailijat LEENA LEHTOLAINEN ja HARRI NYKÄNEN, saavat jutun tutkittavakseen.
H e n k i l ö t :
Eine Nyyssönen
21-vuotias jyväskyläläinen sairaanhoito-oppilas.
Riitta Pakkanen
23-vuotias jyväskyläläinen toimistoapulainen, edellisen ystävä.
Keijo Ruuskanen ja
Heikki Pelkonen
Heinäveteläiset pojat, jotka vierailivat murhailtana tyttöjen leirillä, tekivät tytöille tuohilipot ja lähentelivät heitä. Väittivät lähteneensä leiriltä klo 22.30. Lyytikäisen veljekset sanoivat poikien käyneen leirintäalueella kesällä surman jälkeen kymmeniä kertoja.
Lyytikäisen veljekset
Asuivat kilometrin päässä murhapaikalta. Omistivat lapion, jolla tyttöjen hauta kaivettiin.
Teuvo Kauhanen
Kotona asuva aikamiespoika.
Veerdi Koikkalainen
Haudankaivaja, jonka mailta tyttöjen hauta löydettiin.
Väinö Puustinen ja Eila Koistinen
Pariskunta, joka istui surmailtana leirintäalueen yllä sijaitsevalla näköalakalliolla. He näkivät paikallisten poikien lähtevän, minkä jälkeen rannalle tuli mies mopedilla.
Runar Holmström
Vahvin epäilty, "mopedimies".
Arne Holmström
Edellisen jälkeenjäänyt veli.
Lisäksi useita mopedilla Itä-Suomessa liikkuneita miehiä, joiden alibeja poliisi tarkasti, sekä kyläläisiä, poliiseja, lehtimiehiä ja uteliaita töllistelijöitä.
Hei! Olemme valloittaneet Kolin ja kohta aiomme valloittaa J:kylän. Ihana matka, mutta täytyy sanoa, että hieman on ikävä Äidin tekemää ruokaa ja Isän lämmittämää saunaa ja omaa sänkyä. Saavumme ensi viikon keskivaiheilla tai lopulla. Monin terv. Eine ja Riitta.
Heinäkuun 25 päivänä 1959 jyväskyläläiset ystävykset Eine Nyyssönen ja Riitta Pakkanen lähettävät Kolilta postikortin kotiin. Pyörämatka Itä-Suomessa on sujunut hyvin. Viikon aikana tytöt ovat ehtineet vierailla Rantasalmella perheessä, jossa Pakkaset olivat evakossa sodan aikana, ja matkustaa Savonlinnasta Joensuuhun Orivesi I –laivalla.
Kovasti yrität vierittää Gylströmin syyksi Bodomin murhia, strange, mutta hänellä oli joka tapauksessa pitävä alibi, jollaista Gustafssonilla ei ollut!
-
Hydrogenium
- Lauri Hanhivaara
Eräästä lehdestä juttua. En muista mistä:
Eine ja Riitta oli poistunut leirintäalueelta 28. 7 1959
Näköhavainnot: Leirintäalueen lähellä asunut rouva Linnea kauhanen vakuutti moneen kertaan poliiseille että tytöt
lähtivät polkemaan Varkauteen 28.päivä heinäkuuta.
Varkauden tien varrella asuva kauppias oli myös nähnyt tyttöjen ajavan pyörällä kohti Varkautta.
Kurolan kylästä löytyi osuuskaupan myyjä, joka oli mielestään myynyt tytöille limonadia.
Eräskin kauppias väitti pyytäneensä tyttöjä kahville tiistaina 28.7 Varkauteen johtavan tien varrella, mutta tytöt
olivat vain huiskauttaneet kädellään ja sanoneet ettei heillä ole aikaa.
Murha ei vanhene koskaan (s. 133-134)" mukaan
"Ennen toista oikeudenkäyntiä oli 1.7.-60 Leppävirran pitäjän Niinimäen kylästä 55 metrin päässä maantiestä ja noin 19 km:n päässä Varkaudesta löydetty hajallaan metsästä Einelle ja Riitalle kuuluneita tavaroita.
Löytö sisälsi vaalean naisten puseron,kahdet shortsit, kahdet rintaliivit, kaksi lastunauhasta kudottua hellehattua, kaksi paria kenkiä ja kaksi telttapussia.
Johtopäätös. Murhaajat pukivat tyttöjen vaatteet, kengät sekä lierihatut päälleen ja poistuivat omilla polkupyörillään murhapaikalta. Myöhemmin nämä murhaajat viskasivat kyseiset tavarat metsään ja pukivat ylleen telttapusseissa olleet omat vaatteensa ja polkivat muina miehinä/ muina naisia kotiinsa.
Tätä kannattaa miettiä tovin tätä mahdollisuutta.
EVK filmiltä siepattu kuva tavarat maastossa:

Eine ja Riitta oli poistunut leirintäalueelta 28. 7 1959
Näköhavainnot: Leirintäalueen lähellä asunut rouva Linnea kauhanen vakuutti moneen kertaan poliiseille että tytöt
lähtivät polkemaan Varkauteen 28.päivä heinäkuuta.
Varkauden tien varrella asuva kauppias oli myös nähnyt tyttöjen ajavan pyörällä kohti Varkautta.
Kurolan kylästä löytyi osuuskaupan myyjä, joka oli mielestään myynyt tytöille limonadia.
Eräskin kauppias väitti pyytäneensä tyttöjä kahville tiistaina 28.7 Varkauteen johtavan tien varrella, mutta tytöt
olivat vain huiskauttaneet kädellään ja sanoneet ettei heillä ole aikaa.
Murha ei vanhene koskaan (s. 133-134)" mukaan
"Ennen toista oikeudenkäyntiä oli 1.7.-60 Leppävirran pitäjän Niinimäen kylästä 55 metrin päässä maantiestä ja noin 19 km:n päässä Varkaudesta löydetty hajallaan metsästä Einelle ja Riitalle kuuluneita tavaroita.
Löytö sisälsi vaalean naisten puseron,kahdet shortsit, kahdet rintaliivit, kaksi lastunauhasta kudottua hellehattua, kaksi paria kenkiä ja kaksi telttapussia.
Johtopäätös. Murhaajat pukivat tyttöjen vaatteet, kengät sekä lierihatut päälleen ja poistuivat omilla polkupyörillään murhapaikalta. Myöhemmin nämä murhaajat viskasivat kyseiset tavarat metsään ja pukivat ylleen telttapusseissa olleet omat vaatteensa ja polkivat muina miehinä/ muina naisia kotiinsa.
Tätä kannattaa miettiä tovin tätä mahdollisuutta.
EVK filmiltä siepattu kuva tavarat maastossa:

Vaikka Runar olikin rötöstelijä, niin olen aina harmitellut sitä, että hänestä tehtiin syyllinen, jotta paikkakuntalaisia ei tarvitsisi epäillä.
No hän kuoli epäiltynä ja tuskinpa asiaan enää koskaan tulee parannusta, mutta onneksi kuitenkin kansa nykyään tietää, että Runar oli hyvin todennäköisesti syytön Tulilahden murhiin!
Olisihan se vielä mahdollista puhdistaa Runarin maine virallisestikin, jos elossa mahdollisesti oleva tekijä tunnustaisi, mutta tähän en kyllä jaksa uskoa.
No hän kuoli epäiltynä ja tuskinpa asiaan enää koskaan tulee parannusta, mutta onneksi kuitenkin kansa nykyään tietää, että Runar oli hyvin todennäköisesti syytön Tulilahden murhiin!
Olisihan se vielä mahdollista puhdistaa Runarin maine virallisestikin, jos elossa mahdollisesti oleva tekijä tunnustaisi, mutta tähän en kyllä jaksa uskoa.
Ammun ensin ja kysyn vasta sitten 
Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372
"Onnistuu usein, kun vastassa amatööriräksyttäjä"
Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372
"Onnistuu usein, kun vastassa amatööriräksyttäjä"
-
Hydrogenium
- Lauri Hanhivaara
Metsästä löytyneiden tavaroiden sekä kadoksissa olvien rahojen toisen naisten rannekellon sekä Altissa merkkisen kameran katoamisesta johtopäätös= Toinen pyöräilijä oli mies ja toinen nainen.
Murhaajat olivat siis mies ja nainen, Nainen otti itselleen kellon ja mies kameran. Rahoilla he ostivat limpparia kyläkaupasta, Näin minä tämän hahmotan itselleni.
Tylppä murhaväline oli juuri se lapio ja puukko oli se toinen murhaväline. (Oletan näin)
RuumiinavauspöytäkirjastaTulilahti:
Riitan päässä vasemman ohimoluun kohdalla ja takaraivossa oli tylpän aseen aiheuttamia haavoja ja lukuisia luunmurtumia sekä aivoainetta valunut ulos.
Murhaajat olivat siis mies ja nainen, Nainen otti itselleen kellon ja mies kameran. Rahoilla he ostivat limpparia kyläkaupasta, Näin minä tämän hahmotan itselleni.
Tylppä murhaväline oli juuri se lapio ja puukko oli se toinen murhaväline. (Oletan näin)
RuumiinavauspöytäkirjastaTulilahti:
Riitan päässä vasemman ohimoluun kohdalla ja takaraivossa oli tylpän aseen aiheuttamia haavoja ja lukuisia luunmurtumia sekä aivoainetta valunut ulos.
Hydrogenium postasi mielenkiintoisen kuvan noista Einen ja Riitan löytyneistä tavaroista. Kuvasta näkyy selvästi, että tavaroita ei ole ”vain” viskattu maastoon, vaan ne on huolellisesti aseteltu paikoilleen. Ne on levitelty mahdollisimman selvästi esiin. Tarkoitus on ilmiselvästi ollut se, että ne näkyisivät mahdollisimman kauas – ja että ne löydettäisiin.
Tässä on tietysti kaksi vaihtoehtoa:
-Murhaaja on vienyt tavarat paikalle pian murhan jälkeen – viimeistään katoamisilmoituksen julkistamisen jälkeen - ja tarkoitus on vetää poliisin mielenkiinto pois Tulilahden suunnasta.
-Tavarat on viety paikalle vasta keväällä, jolloin tarkoitus on ollut estää Holmströmin tuomitseminen murhasta. Tällöin ne on voinut viedä paikalle joko murhaaja tai hänen apurinsa.
Tässä on tietysti kaksi vaihtoehtoa:
-Murhaaja on vienyt tavarat paikalle pian murhan jälkeen – viimeistään katoamisilmoituksen julkistamisen jälkeen - ja tarkoitus on vetää poliisin mielenkiinto pois Tulilahden suunnasta.
-Tavarat on viety paikalle vasta keväällä, jolloin tarkoitus on ollut estää Holmströmin tuomitseminen murhasta. Tällöin ne on voinut viedä paikalle joko murhaaja tai hänen apurinsa.
-
Rikosmaisteri
- Remington Steele
Kuuluisat kaksi G:tä, jotka kumpikin olivat alueella surmien tapahtuessa. Jos miettii alibien pitävyyttä, niin kioskimiehen osalta riippuu vähän, mitä julkisuuteen tuotua alibia uskoo. Eräässä versiossa jäi varhaisaamun tunteihin sen verran klappia, että syyllisyys mahdollinen. Lisäksi poliisit epäilivät jostakin syystä tuota alibia. Ja kioskimies oli väitetysti nähty kyseisenä aamuna aikaisin tulevan sieltä surmaniemen suunnaltaHessu52 kirjoitti:
Kovasti yrität vierittää Gylströmin syyksi Bodomin murhia, strange, mutta hänellä oli joka tapauksessa pitävä alibi, jollaista Gustafssonilla ei ollut!
OT: IMHO vahvimmat Bodom syylliskandidaatit ovat nuo kaksi G:tä.
Kysy oikeita kysymyksiä...
Tuo oli vain yksi niitsä juoruista joita kulki kylällä siihen aikaan. Kuinka paljon juorut pitävät paikaansa niin siitä en mene sanomaan mitään. Ketkä juotti ja ketä juottivat niin sekin voi vaihdella juoruissa mutta kaippa niissä jokin perä on. Meinaan että Veerti oli puhelias mies ja tuskin pystyi pitämään salaisuuksia itsellään. Veertiä pidettiin hieman tyhmänä mutta ei hän silti tarvinnut olla sitä. Hän vaan oli erittäin sosiaalinen ja puhelias, laski leikkiä vähän kaikesta ja ehkä siksi sai maineen olla naivi. Joten Veerti on hyvinkin voinut kertoa kylällä näistä saunomis- ja juottotapahtumista.strangelove kirjoitti:
Jos todella juuri L:n veljekset ovat juottaneet Koikkalaista ja koettaneet siten saada hänet tunnustamaan, on sekin mielestäni eräänlainen indisio. JOS nuo juottajat olivat juuri L:t, on hyvä syy kysyä, miksi he näin tekivät, jos heillä ei ollut mitään yhteyttä tapahtumiin?
Yleensäkin nuo tunnustukset ja salaisuudet tuppaavat vuotamaan ulos juuri saunan lauteilla. Näin kävi Bodomilla (Gyllström) ja Kyllikki Saarenkin tapauksessa monet paikkakuntalaiset ovat ketoneet mieltä painaneista asioista saunassa.