Espoon Sellon murhat 2009

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Itse mietin eilen tätä lukiessani -
rosecrux kirjoitti:Veikkaan, että vuonna 1969 syntynyt miesuhri oli exän uusi heila. Exän syntymävuosi '67 ja Shkupollin '66. Voin olla väärässäkin, on noita ikäeroja ennenkin nähty.
- Että mitähän ko. uhrin omaiset on tuosta kommentista mieltä ja kun ei edes tiedetä, että onko ko. uhri ollut naimisissa jne... Ei mene kuin yksi kusenkeltainen hetki ja iltapäivälehdet kirjoittaa lööpeissään, että noin oli ja tieto on peräisin luotettavista lähteistä sekä asiaa on spekuloitu internetin keskustelupalstoillakin.

Eli kannattaa hiukan miettiä, ennen kuin lähtee vetämään mitään spekulaatiota ihan "mun perseessä on sellainen kutina" fiiliksillä.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Arska
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 12:14 am

Re: Espoon Leppävaarassa ampumavälikohtaus?

Viesti Kirjoittaja Arska »

Ahtojää kirjoitti:http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=599770

Outoa, että norjalaisella lehdellä on huomattavasti laajemmat tiedot kuin suomalaisilla.
Norjassa on Shkupollin sukua, ei mikään ihme.
Ahtojää kirjoitti:Tuossa artikkelissa on kuva Ibrahamin isästä kotona Kosovossa ja kommentit.
Tuo on muuten lehden itsensä mukaan serkku (fetter).
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Ed. mainitusta psykoosilääkeiden suuresta määrästä on tullut sellaista infoa, että liittyisi vanhusten rauhoittamisiin laitoshoidoissa - on siirrytty diapamin sijasta tähän tapaan -, ja mitä sitten terapia/mielenterveyshoitoihin ja kouluampumisiin tulee, niin on tainnut olla aika pitkä prosessi nuorten kohdalla, jotta on päädytty auvisiin ja siinä vaiheessa alkaa jo lääkkeiden teho olla kyseenalaista. Syyt ovat muualla. Ja tämän tapauksen ampujan käyttämistä aineista taas - kuka tietänee - voin kuvitella, että ei kokenut ainakaan itsellään olevan mitään psyykkeen ongelmia vaan aika tehokkaasti (käytöksestä päätellen) pystyi ulkoistamaan ongelmansa ympäristöön.
Alethes doksa meta logu
Anonyymi pseudonyymi
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 106
Liittynyt: To Touko 21, 2009 3:52 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Anonyymi pseudonyymi »

Rezah kirjoitti:
Anonyymi pseudonyymi kirjoitti:Shkupollin ex-naisystävän leimaaminen ilman enempiä todisteita viattomaksi uhriksi on minusta mautonta. Hänhän on varmaankin tiennyt Shkupollin menneen kesken suhteen avioon toisen naisen kanssa, mutta on silti päättänyt jatkaa sitä. Aika ihmeellistä toimintaa hänen taholtaan.
Mautonta? :lol:

Viaton tai ei, hän ON urhi. Tappaja taas ei ole viaton. Ja mistä sinä tiedät, mitkä olivat syyt, jotka ajoivat hänet jatkamaan yhteydenpitoa.
Mautonta on mielestäni olla ottamatta osaa surunvalitteluihin ja huutaa kuinka epäreilua on syyttää koko albaani-kansaa, tai vaihtaa murhaajan kuva profiiliin.

Omena päässä pitää lääkärin loitolla, vai miten se meni. Luoti ei.
Naureskele sinä vain.

Olen lähtöisin erittäin keskiluollaksista olosuhteista. Isäni on juoppo paskiainen, joten luulin nuorena tuntevani elämän laitapuolen. Lähiöstä kantautuneita juttuja työhaluttomista sosiaalipummeista, jotka dokaavat, "luovat uraa" yksinhuoltajaäiteinä tai ovat jopa hankkitutuneet varhaiseläkkeelle ihan vain ettei tarvitsisi tehdä työtä, pidin vain ennakkoluuloisien levittäminä legendoina. En myöskään uskonut alati räyhääviin juoppopariskuntiin, jotka roikkuvat toisissaan kun eivät parempaakaan kumppania löydä, tai väkivaltaisia pikkurikollisia ihannoiviin naisiin, jotka vaihtavat liian väkivaltaiseksi äityvän äijänsä siihen saakka kaveriaan pahoinpidelleesen äijään ja kehuskelevat omissa porukoissaan turpaan saamisillaan ja kokemillaan aseella uhkaamisilla.

Sitten muutin lähiöön ja koin sellaisen kulttuurisokin ettei uskokaan. Ei tarvinnut kuin pitää korvat auki ostarilla ja pitää kesällä ikkunaa auki niin sai ammattilaistason tietoa työn välttelemisestä ja kaikesta muusta mihin en ollut siihen saakka uskonut. Seinän takana räyhäsi lähes päivittäin juoppo pariskunta, jonka osapuolet kuuluivat roikkuneet toisissaan pitkälti toista kymmentä vuotta, koska eivät parempaakaan kumppania löytäneet.

Sen jälkeen ole reagoinut tällaisiin uutisiin pohtimalla, että mitä tuokin on mahtanut tehdä ansaitakseen kohtalonsa. Olen myös altis muuttamaan käsitystäni jos lisäinfo antaa siihen aihetta, mutta ensireaktioni on epäluulo.
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja aniko »

Mietin nyt tässä vaan että minkäköhän takia ampujan piti mennä sinne asunnolle asti tekemään itsemurha? Jos aikomus oli alusta asti tappaa itsensä, niin senhän olisi voinut hoitaa varmimmin heti paikan päällä. Jos taas aikomus oli paeta, niin miksi lopetti homman kesken? Sekava mielentila, epätoivo iski sittenkin?
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Niinpä. 8)
Alethes doksa meta logu
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja aniko »

Rezah kirjoitti:Mautonta on mielestäni olla ottamatta osaa surunvalitteluihin ja huutaa kuinka epäreilua on syyttää koko albaani-kansaa, tai vaihtaa murhaajan kuva profiiliin
Minusta taas on hieman mautonta mennä arvostelemaan toisten ihmisten feissarikommentteja ja vaatia jotain surunvalitteluja, koska nyt ovat samaa kansaa tai tän tyypin kavereita, tai muuten tuomitset heidät pahoiksi ihmisiksi. En minä ainakaan kirjoita mitään surunvalitteluja tavan vuoksi henkilöille joita en tunne, sorry vaan. Se joka kommentoi sitä kuinka kaikki huutelevat nyt hänelle kadulla oli aivan oikeassa, on typerää ja epäreilua käytöstä yhtäkkiä hyökätä nyt kaikkia itäeurooppalaisen näköisiä kohtaan.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

aniko kirjoitti:Mietin nyt tässä vaan että minkäköhän takia ampujan piti mennä sinne asunnolle asti tekemään itsemurha? Jos aikomus oli alusta asti tappaa itsensä, niin senhän olisi voinut hoitaa varmimmin heti paikan päällä. Jos taas aikomus oli paeta, niin miksi lopetti homman kesken? Sekava mielentila, epätoivo iski sittenkin?
Varmaan samasta syystä, kuin se että miksi yleisin kiinniottopaikka koiraa käytettäessä/yleisin purupaikka koiraa käytettäessä on kiinteistön sauna.

Eli ihminen haluaa vetäytyä johonkin turvallisen tuntoiseen paikkaan, missä ei ole niin paljon pahaa ympärillä, kun asiat menee muutoin päin v****ua...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
rosecrux
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 6:29 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja rosecrux »

Mike Manner kirjoitti:Ei mene kuin yksi kusenkeltainen hetki ja iltapäivälehdet kirjoittaa lööpeissään, että noin oli ja tieto on peräisin luotettavista lähteistä sekä asiaa on spekuloitu internetin keskustelupalstoillakin.

Eli kannattaa hiukan miettiä, ennen kuin lähtee vetämään mitään spekulaatiota ihan "mun perseessä on sellainen kutina" fiiliksillä.

Olet oikeassa, olen pahoillani harhaanjohtavasta spekulaatiostani, jonka esitin olemattomien tietojen valossa. Ja jokuhan tuossa edempänä jo totesi, että tämä '69 syntynyt kaveri on perheellinen, joten se varmaan jo sulkee pois oman arvaukseni.

Perseessäni oleva kutina kuitenkin sanoo minulle, että keltainen lehdistö tietää jo paljon enemmän kuin me tavalliset talliaiset, ja kohta sieltä varmaan uutisoidaan meille, kuka oli kenen kaa ja kuka ei kenenkään. Tätä odotellessa, i zip me lips. 8)
"Faster, faster, faster... until the thrill of speed overcomes the fear of death." -Hunter S. Thompson
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Nelosen toimittaja Mika Nurminen kertoo tapaamisestaan ampujan kanssa vuonna 2008.

http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/n ... shkupollin
Alethes doksa meta logu
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Anonyymi pseudonyymi kirjoitti:
Rezah kirjoitti:
Anonyymi pseudonyymi kirjoitti:Shkupollin ex-naisystävän leimaaminen ilman enempiä todisteita viattomaksi uhriksi on minusta mautonta. Hänhän on varmaankin tiennyt Shkupollin menneen kesken suhteen avioon toisen naisen kanssa, mutta on silti päättänyt jatkaa sitä. Aika ihmeellistä toimintaa hänen taholtaan.
Mautonta? :lol:

Viaton tai ei, hän ON urhi. Tappaja taas ei ole viaton. Ja mistä sinä tiedät, mitkä olivat syyt, jotka ajoivat hänet jatkamaan yhteydenpitoa.
Mautonta on mielestäni olla ottamatta osaa surunvalitteluihin ja huutaa kuinka epäreilua on syyttää koko albaani-kansaa, tai vaihtaa murhaajan kuva profiiliin.

Omena päässä pitää lääkärin loitolla, vai miten se meni. Luoti ei.
Naureskele sinä vain.

Olen lähtöisin erittäin keskiluollaksista olosuhteista. Isäni on juoppo paskiainen, joten luulin nuorena tuntevani elämän laitapuolen. Lähiöstä kantautuneita juttuja työhaluttomista sosiaalipummeista, jotka dokaavat, "luovat uraa" yksinhuoltajaäiteinä tai ovat jopa hankkitutuneet varhaiseläkkeelle ihan vain ettei tarvitsisi tehdä työtä, pidin vain ennakkoluuloisien levittäminä legendoina. En myöskään uskonut alati räyhääviin juoppopariskuntiin, jotka roikkuvat toisissaan kun eivät parempaakaan kumppania löydä, tai väkivaltaisia pikkurikollisia ihannoiviin naisiin, jotka vaihtavat liian väkivaltaiseksi äityvän äijänsä siihen saakka kaveriaan pahoinpidelleesen äijään ja kehuskelevat omissa porukoissaan turpaan saamisillaan ja kokemillaan aseella uhkaamisilla.

Sitten muutin lähiöön ja koin sellaisen kulttuurisokin ettei uskokaan. Ei tarvinnut kuin pitää korvat auki ostarilla ja pitää kesällä ikkunaa auki niin sai ammattilaistason tietoa työn välttelemisestä ja kaikesta muusta mihin en ollut siihen saakka uskonut. Seinän takana räyhäsi lähes päivittäin juoppo pariskunta, jonka osapuolet kuuluivat roikkuneet toisissaan pitkälti toista kymmentä vuotta, koska eivät parempaakaan kumppania löytäneet.

Sen jälkeen ole reagoinut tällaisiin uutisiin pohtimalla, että mitä tuokin on mahtanut tehdä ansaitakseen kohtalonsa. Olen myös altis muuttamaan käsitystäni jos lisäinfo antaa siihen aihetta, mutta ensireaktioni on epäluulo.
Ansaitaakseen kohtalonsa? Jep, olivat varmaan tehneet aika paljon, kaikki 5.
Talks a lot, says nothing.
aniko kirjoitti:Minusta taas on hieman mautonta mennä arvostelemaan toisten ihmisten feissarikommentteja ja vaatia jotain surunvalitteluja, koska nyt ovat samaa kansaa tai tän tyypin kavereita, tai muuten tuomitset heidät pahoiksi ihmisiksi. En minä ainakaan kirjoita mitään surunvalitteluja tavan vuoksi henkilöille joita en tunne, sorry vaan. Se joka kommentoi sitä kuinka kaikki huutelevat nyt hänelle kadulla oli aivan oikeassa, on typerää ja epäreilua käytöstä yhtäkkiä hyökätä nyt kaikkia itäeurooppalaisen näköisiä kohtaan.
Mä mitään ole vaatinut. Katsoinpa vaan, että sen kansallisuuden edustajat eivät kovin pahoillaan tapahtuneesta siellä olleet, enemmän heitä hirvitti ulkomalaisten syyttäminen. Ja kuten kirjoitin, tottahan se on, turhasta yleistävät kaikki samaan muottiin, mutta kova tarve heille on selittää miten kukaan ei tiedä (suomalaisista) Ibrahamin todellista taustaa tapahtuneeseen "ok -Shkupolli tekii tyhmästi mut siihen on oma tarina jonka yksikään teistä ei tiedä!", aivan kuin olisi jokin syy, joka oikeuttaa tälläiseen tekoon.

Mielipiteensä kullakin, arvostelen toisten kommentteja (varsinkin fb:ssä) oikein mielelläni, ja kyllä, olen myös tuonut julki osanottoni tapausten johdosta, jossa uhrit eivät ole minulle olleet läheisiä. Go figure.
There are no crimes behind enemy lines
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Anonyymi pseudonyymi kirjoitti:
Naureskele sinä vain.

Olen lähtöisin erittäin keskiluollaksista olosuhteista. Isäni on juoppo paskiainen, joten luulin nuorena tuntevani elämän laitapuolen. Lähiöstä kantautuneita juttuja työhaluttomista sosiaalipummeista, jotka dokaavat, "luovat uraa" yksinhuoltajaäiteinä tai ovat jopa hankkitutuneet varhaiseläkkeelle ihan vain ettei tarvitsisi tehdä työtä, pidin vain ennakkoluuloisien levittäminä legendoina. En myöskään uskonut alati räyhääviin juoppopariskuntiin, jotka roikkuvat toisissaan kun eivät parempaakaan kumppania löydä, tai väkivaltaisia pikkurikollisia ihannoiviin naisiin, jotka vaihtavat liian väkivaltaiseksi äityvän äijänsä siihen saakka kaveriaan pahoinpidelleesen äijään ja kehuskelevat omissa porukoissaan turpaan saamisillaan ja kokemillaan aseella uhkaamisilla.

Sitten muutin lähiöön ja koin sellaisen kulttuurisokin ettei uskokaan. Ei tarvinnut kuin pitää korvat auki ostarilla ja pitää kesällä ikkunaa auki niin sai ammattilaistason tietoa työn välttelemisestä ja kaikesta muusta mihin en ollut siihen saakka uskonut. Seinän takana räyhäsi lähes päivittäin juoppo pariskunta, jonka osapuolet kuuluivat roikkuneet toisissaan pitkälti toista kymmentä vuotta, koska eivät parempaakaan kumppania löytäneet.

Sen jälkeen ole reagoinut tällaisiin uutisiin pohtimalla, että mitä tuokin on mahtanut tehdä ansaitakseen kohtalonsa. Olen myös altis muuttamaan käsitystäni jos lisäinfo antaa siihen aihetta, mutta ensireaktioni on epäluulo.
Uhri on käsittääkseni ollut koko ajan töissä. Useampia eri työpaikkoja ollut kun on asuinpaikkaakin vaihdellut (Mikkeli, Vantaa, Espoo), mutta ei ainakaan tietojeni mukaan ole ollut pidempään työttömänä (jos ollenkaan).

Kyllähän tuo karulta kuulostaa, että ei ole päässyt miehestä eroon ja tehnyt rikosilmoituksia, hakenut lähestymiskieltoa ja sitten kuitenkin palannut yhteen (vuoden 2008 alussa, eilisen 2.1. iltapäivälehdistä selviää), mutta eronnut taas puolen vuoden päästä. Ja jos ne naapurin näköhavainnot on oikeita niin nähty pari päivää ennen surmatekoja taas miehen kanssa. Mutta ainakaan minulla ei ole kokemusta tuollaisesta suhteesta, jotta voisin väittää miten ihminen tuossa tilanteessa käyttäytyy. Uhri on elänyt mielestäni alisteisessa asemassa, mies ehkä pala palalta saanut uhrin alistumaan ja pelkäämään ja kun ei oikein ole keinoja estää miehen sairaalloista seurailua. Ei se lähestysmiskielto paljoa auta. Kun elää tuollaisessa tilanteessa vuosikausia niin ehkä uhri alkaa ajatella, että jos olen hyvissä väleissä miehen kanssa niin kaikki menee paremmin ja hän lopettaa uhkailut. Lisäksi mies vaikuttaa minun mielestäni narsistilta ja heidän uhriensa asema ei ole kadehdittava.

Toki naisen elämässä ja tuossa miessuhteessa on varmasti paljon asioita ja kohtia, jotka olisi voinut tehdä toisin. Tietenkin parasta olisi ollut jo silloin alussa jättää tähän mieheen tutustuminen. Mutta en ymmärrä näitä uhria syyllistäviä kommentteja. Tämä surmattu entinen naisystävä todellakin oli uhri eikä mielestäni ollenkaan ansainnut tuollaista kohtelua. Voisi moni miettiä millaista on elää vuosikausia tuollaisessa pelossa, siinä alistuisi varmasti moni vahvempikin.

Sitten vielä siihen työpaikkaromanssiin, sehän on tällä hetkellä kai vieläpä ihan huhuasteella, ainakaan mitään virallista vahvistusta en ole mistään lukenut. -82-syntynyt oli sinkku (merkintä Facebookissa), -75-syntynyt oli perheetön (2.1. iltapäivälehdissä mainittiin, joko IL tai IS, en muista ja en näin yöllä jaksa tarkistaa), -69-syntynyt oli perheellinen. Voihan se mahdollinen työpaikkaromanssi olla ollut tuon 1975 syntyneen kanssa, ikäero ei tuossa ole mikään mahdoton. Tai jonkun muun kanssa, joka ei ole surmattujen joukossa, onhan sekin mahdollista, toki myös tuon perheellisen kanssa mahdollista, mistä näitä koskaan tietää?

Länsi-Savossa pieni juttu (ei mitään uutta), ilmeisesti sunnuntaina paperilehdessä jotain tarkemmin, jos jollekulle tulee lehti niin voi varmaan tänne referoida jos jotain uutta tietoa.

http://www.lansi-savo.fi/Uutiset/l%C3%A ... 16928.html
Zukuluku
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 12:21 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja Zukuluku »

Helsingin Sanomat uutisoi, että ex-naisystävä surmattiin veitsellä, mutta ei iskemällä. Asunnosta ei löytynyt kamppailu- tai murtojälkiä, eikä ruumiinavauksessa löytynyt viitteitä muusta väkivallasta. Lähde: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135251865702

Ilta-Sanomien eilisessä uutisessa on maininta, että poliisi on löytänyt tekijän BMW:n, eikä se liity rikokseen millään tavalla. Lähde: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1849257
rosamarine
Adrian Monk
Viestit: 2645
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 10:03 am

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Rezah kirjoitti:Mielipiteensä kullakin, arvostelen toisten kommentteja (varsinkin fb:ssä) oikein mielelläni, ja kyllä, olen myös tuonut julki osanottoni tapausten johdosta, jossa uhrit eivät ole minulle olleet läheisiä. Go figure.
Ja juurikin tämän takia kannattaa laittaa facebookissakin kunnon suojaukset päälle, ettei kaikenmaailman hörhöt ja paremman maailman puhujat pääse kyyläämään liian tarkkaan....
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
rosecrux
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 6:29 pm

Re: Espoon Sellon surmat

Viesti Kirjoittaja rosecrux »

Zukuluku kirjoitti:Helsingin Sanomat uutisoi, että ex-naisystävä surmattiin veitsellä, mutta ei iskemällä. Asunnosta ei löytynyt kamppailu- tai murtojälkiä, eikä ruumiinavauksessa löytynyt viitteitä muusta väkivallasta.[/url]

Silläkin uhalla, että pohdintani päätyy keltaiseen lehdistöön, kuulostaa minusta siltä että kurkku on vedetty auki ja hyökkäys on tapahtunut takaapäin. Tämä selittäisi sen, ettei ääniä kuulunut eikä kamppailua tapahtunut. Lisäksi jonkun iltalehden/-sanomien haastattelema naapurihan sanoi kuulleensa kolinaa ja "ropinaa".
"Faster, faster, faster... until the thrill of speed overcomes the fear of death." -Hunter S. Thompson
Vastaa Viestiin