Nuorena minä olin joskus lukenut kirjastosta lainattua Pohjolan Poliisi Kertoo-vuosikirjaa. Minä en enää muista vuosilukua, mutta kyse onkin nuoren autistisen skitsofreenikon tekemä paloittelumurha Lundin kaupungissa, Ruotsissa joskus 1970-80-lukujen vaihteessa.
Nuorukainen oli opiskelija Lundin yliopistossa, mutta opiskelusta ei tullut mitään miehen erittäin sulkeutuneen luonteen, täydellisyydentavoittelun, poissaolojen ja muiden sosiaalisten vaikeuksien vuoksi. Gradun teosta ei tullut mitään, vaikka olikin opiskeltu vuosikausia. Opintorahan katkaisu uhkasi miestä, epäiltiin jopa petoksesta. Lisäksi kaupungin kirjastot karhusivat mieheltä palauttamatta jääneitä kirjoja.
Miehen keräilyvimman, pakkomielteiden ja erikoiskiinnostuksenkohteiden vuoksi pieni asunto oli täynnä kirjoja ja lehtipinoja. Asunto vaikutti kaaottiselta, silti määrätyille asioille oli oma tarkka paikkansa. Erakoituneella miehellä oli omituisia, tarkkoja rutiineja ja tapoja. Yhdenkin rutiinin noudattamatta jääminen sai miehen sekoamaan. Mies oli niin omituinen ja sulkeutunut, että toisten ihmisten mielestä kylähulluus oli ilmeistä.
Eräänä päivänä hippityttö änkesi miehen seuraan asumaan yhdessä, vaikka mies ei pitänyt siitä. Hippitytöllä oli todettu maanis-despressiivinen mielitauti (vanhahtava ilmaisu kaksisuuntaiselle mielialahäiriölle), johon oli lääkitys. Kaksi hullua asui yhdessä hyvin ahtaassa asunnossa ja tappeli keskenään, mitä ärsytti naapureita. Eräänä päivänä tyttö lähti hippien ihannoimaan Intiaan pari kuukaudeksi ja palasi Ruotsiin huonossa kunnossa lääkityksen laiminlyönnin vuoksi ja saman tien psykiatriseen hoitoon mielisairaalassa. Mies oli onnellinen saadessaan olla yksin erikoiskiinnostuksenkohteidensa (ns.ekkojen) kanssa, mutta hermostui tytön kotiinpaluusta hoidon jälkeen.
Meluisa meno jatkui, kunnes eräänä päivänä mies teki jotakin, mitä voidaan kutsua kuolemantuottamukseksi. Mies totesi tytön kuolleeksi ja huolestui ruumiin kohtalosta, kunnes keksi ruumiin paloittelun, koska halusi tietää kuinka paljon ruumiinosat ja sisäelimet painavat ja niiden mitat. Mies paloitteli ruumiin ja sisäelimet sekä vuodatti veren, suolistonsisällöt ja muut ruumiinnesteet talteen eri astioihin että mittasi ja punnitsi kaikki hyvin huolellisesti. Mies kirjoitti eri elinten mitat ja painot huolellisesti muistiovihkoon.
Naapurit valittelivat omituisesta lemusta ja hippitytön omaiset huolestuivat tytön katoamisesta. Aluksi mies kiisti, mutta tutkimusten jälkeen poliisi pidätti miehen. Miehen järjettömien tekojen vuoksi kuolemantuottamus muuttuikin murhaksi.
Oikeudenkäynnissä ja mielentilatutkimuksessa mies todettiin autistiseksi skitsofreenikoksi ja tuomittiin pakkohoitoon. Mies hymyili omituisesti saadessaan tietää joutumisestaan paikkaan, jossa ei tarvitse huolehtia itsestään.
Minun kysymykseni on siis:
1. Mikä onkaan kyseisestä paloittelumurhatapauksesta kertovan Pohjolan Poliisi Kertoo-kirjan vuosiluku? Kai 1975-1985 välillä.
2. Mikä on itse paloittelumurhatapaus Lundissa, Ruotsissa? Minä en onnistunut löytää tapaus haullakaan.
Paloittelumurha Lundissa, Ruotsissa? (PPK-vuosikirja)
Paloittelumurha Lundissa, Ruotsissa? (PPK-vuosikirja)
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
-
John Doe
- Christopher Lorenzo
Re: Paloittelumurha Lundissa, Ruotsissa? (PPK-vuosikirja)
Otsikolla MITÄ SATAMASTA LÖYTYI vuoden -82 kirjassa on toi juttu, paitsi et Lund ei liity tähän millään tavalla. Malmö on oikea paikka. 
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Re: Paloittelumurha Malmössä, Ruotsissa? (PPK-vuosikirja)
Ai, kiitos. Malmö ja Lund ovatkin vierekkäisiä kaupunkeja.
-
John Doe
- Christopher Lorenzo
Tämmöinen löytyi netin syövereistä:
#7. Styckmordet på 29-åriga Ebba Katarina Jakobsson - 1979
Ett fall i Malmö gäller en man som dödade sin flickvän och dumpade delarna i Frihamnen samt i sitt kylskåp. Även detta är omskrivet i Mördare Sökes. Mannen ( Aleksander Seremetkov ) fällde den oslagbara repliken att han befann sig i hennes lägenhet för att vattna hennes blommor vid det tillfälle då polisen först träffade på honom. Det fanns inga krukväxter.
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=256.50;wap2
Tuosta selviää uhrin ja tekijän nimet, vaikkei osaiskaan ruotsia.
Aika vähän löytyy juttua netistä näitten vanhojen juttujen tiimoilta, valitettavasti.
#7. Styckmordet på 29-åriga Ebba Katarina Jakobsson - 1979
Ett fall i Malmö gäller en man som dödade sin flickvän och dumpade delarna i Frihamnen samt i sitt kylskåp. Även detta är omskrivet i Mördare Sökes. Mannen ( Aleksander Seremetkov ) fällde den oslagbara repliken att han befann sig i hennes lägenhet för att vattna hennes blommor vid det tillfälle då polisen först träffade på honom. Det fanns inga krukväxter.
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=256.50;wap2
Tuosta selviää uhrin ja tekijän nimet, vaikkei osaiskaan ruotsia.
Aika vähän löytyy juttua netistä näitten vanhojen juttujen tiimoilta, valitettavasti.
Konekäännös on päin persettä, mutta suomeksi on suunnilleen:
#7.
29-vuotiaan Ebba Katarina Jakobssonin paloittelumurha 1979.
Malmön tapauksessa mies tappoi tyttöystävänsä ja dumppasi ruumiinosat Frihamnenin satamaan, loput olivat jääkaapissa. Se on uudelleen kirjoitettu Murhaajaa etsitään (en ole varma, mitä se tarkoittaa?). Aleksander Seremetkov teki lyömättömän vastauksen, kun poliisi kyseli. Väitti kastelevansa kukkia asunnossaan, vaikka siellä ei ollut yhtään huonekasveja.
#7.
29-vuotiaan Ebba Katarina Jakobssonin paloittelumurha 1979.
Malmön tapauksessa mies tappoi tyttöystävänsä ja dumppasi ruumiinosat Frihamnenin satamaan, loput olivat jääkaapissa. Se on uudelleen kirjoitettu Murhaajaa etsitään (en ole varma, mitä se tarkoittaa?). Aleksander Seremetkov teki lyömättömän vastauksen, kun poliisi kyseli. Väitti kastelevansa kukkia asunnossaan, vaikka siellä ei ollut yhtään huonekasveja.
-
John Doe
- Christopher Lorenzo
Mördare Sökes on kirjan nimi, samaa tyyliä kuin Suomalainen Murha. Siis kokoelma henkirikoksia Ruotsista.
Mä voisin kyl kirjotella referaatin ton PPK tekstin pohjalta tästä tapauksesta ja vois olla mielenkiintoista ottaa käsittelyyn kaikki naapurissa tehdyt paloittelumurhat.
Tosta kirjasta täällä:
http://www.antikvariat.net/fi/NBO15842.cgi
Mä voisin kyl kirjotella referaatin ton PPK tekstin pohjalta tästä tapauksesta ja vois olla mielenkiintoista ottaa käsittelyyn kaikki naapurissa tehdyt paloittelumurhat.
Tosta kirjasta täällä:
http://www.antikvariat.net/fi/NBO15842.cgi
Kiitos, kiitos!