Valelääkäri Mika Jokinen toimi mm. Karkkilassa ja Karjaalla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mariacka kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:Lainattuja ajatuksia yleisönosastokirjoituksesta: mikä se sellainen ammatti on, jonka ammattitaito selviää vain papereista? Kirjoittaja vakuutti, että jos hänelle tulisi työkaveriksi ammattitaidoton, hän huomaisi sen alta 5 minuutin. Onko ajatuksia joistakin muista ammateista, joissa ammattitaidoton pystyisi yhtä hyvin hynäyttämään muita?
Kyse oli opiskelijaksi, ei valmiiksi ammattilaiseksi esittäytyneestä. Mutta noin äkkipäätään: taksikuski, rekkakuski, bussikuski, tarjoilija, siivooja, kaupan kassa. Eiköhän akateemisista ammateista pystyisi myös esiintymään opettajana, taiteellisena johtaja-tohtorina (onhan väitöskirjojakin väärennetty), pappina jne. Ja esiintymistä varmasti helpottaisi, kun kertoisi olevansa vasta opiskelija.
Väitän, että toinen taksi-, rekka- tai bussikuski kyllä huomaisi, ottaen nyt huomioon, ettei olisi edes bussi- tai rekkakorttia - teiteistä puhumattakaan. Ammattitaidoton tarjoilija ei menisi lävitse 10 minuuttia sellaiselle henkilölle, jolla itsellä olisi koulutus. Muita en viitsi edes yksitellen kommentoida... kuule ei menisi näissä ammateissa lävitse, ei vaan menisi. Miten ihmeessä kuvittelisit jonkun suoraan kadulta sisään kävelevän selviävän kaupan kassana jos ei ole mitään aikaisempaa tietoa tai kokemusta, jota väittäisi olevan?
Alethes doksa meta logu
ulrikeM
Nikke Knakkertton
Viestit: 187
Liittynyt: La Marras 29, 2008 3:59 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja ulrikeM »

Mariacka kirjoitti:
ulrikeM kirjoitti: Mua kiinnostaa juurikin se, että millainen ihminen pystyy tällaiseen tekoon? Kuka tämä Jokinen oikein on miehiään?
Voi olla, ettei siitä saada ainakaan julkista tietoa koskaan, ainoastaan erilaisia arvioita. En tiedä, onko teko niin merkittävä, että kaveri määrätään mielentilatutkimukseen. Sittenkään ei välttämättä saada tietoa hänen mahdollisista diagnooseistaan.
Voi olla, ja ainakin faktaan perustuvan tiedon kanssa. Mutta spekulaatiotkin kiinnostavat, johonkin asti.
Mariacka kirjoitti:Luulisi, että myös tämän miehen "uhreja", kuten myös suurta yleisöä kiinnostaisi tietää, onko kyseessä poikkeusyksilö (esim. psykopaatti) vai voisiko ns. tavallisempi hemmo (ei esim. diagnosoitavaa persoonallisuushäiriötä) tehdä saman.
Mua ainakin, so. tutkinnan alla :).
Mariacka kirjoitti:Ja jokaisessa on todellakin, ainakin tiukan paikan tullen, jotain persoonallisuushäiriöiden piirteitä, harvalla kuitenkaan diagnoosiksi asti.
No mä voisin olla vaikka toi epäluuloinen persoonallisuushäiriö...
Minkä taakseen jättää, sen netistä löytää.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^ ^Jätit kommentoimatta, mutta kysyn uudelleen: Entä jos kyse olisi esim. tarjoilijaopiskelijasta, joka olisi opetussuunnitelman mukaisessa työharjoittelussa?
Neiti Etsivä
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Elo 15, 2008 2:02 pm
Paikkakunta: Ihmemaassa

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Neiti Etsivä »

Mariacka: Ja minäkin olen joskus tehnyt pieniä toimenpiteitä mitkä on yleensä lääkärin tehtäviin kuuluneet, kun päivystävä kandi on mielummin pidellyt potilasta, joka taas olisi ollut minun roolini :roll: Vaikka en olekaan vanha ja niin kokenut...että se siitä kandien kaikkitietävyydestä eikä noita kukaan ihmetellyt...niillä kun on niin vähän kuitenkin käytännön harjoittelua, että monet jutut tekevät ensi kertaa oikeissa töissä ollessaan...
Ihminen on ainoa eläin, joka osaa pysyä ystävällisissä väleissä syötäväkseen tarkoittamiensa uhrien kanssa ennen kuin syö ne.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mitähän tämän nippa nappa täysikäiseksi tulleen kaverin äiti, isä, isovanhemmat, sisarukset, ystävät ja tuttavat - vai oliko hänellä peräti puolisokin? - ajattelivat tämän kaverin pika-ammatinvalinnasta? Eikö kenellekään tullut mieleen ilmoittaa johonkin?
Alethes doksa meta logu
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Neiti Etsivä kirjoitti:Mariacka: Ja minäkin olen joskus tehnyt pieniä toimenpiteitä mitkä on yleensä lääkärin tehtäviin kuuluneet, kun päivystävä kandi on mielummin pidellyt potilasta, joka taas olisi ollut minun roolini :roll: Vaikka en olekaan vanha ja niin kokenut...että se siitä kandien kaikkitietävyydestä eikä noita kukaan ihmetellyt...niillä kun on niin vähän kuitenkin käytännön harjoittelua, että monet jutut tekevät ensi kertaa oikeissa töissä ollessaan...
Ja tämän systeemin tarjoaa meille Suomen valtio, jonka me kaikki maksamme veromarkkoina kovaan hintaan, ja maksamme vielä omavastuun käynneistä... ja tämän haltuun me sitten jätämme itsemme ja terveytemme.
Alethes doksa meta logu
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Sirpa kirjoitti:Ja tämän systeemin tarjoaa meille Suomen valtio, jonka me kaikki maksamme veromarkkoina kovaan hintaan, ja maksamme vielä omavastuun käynneistä... ja tämän haltuun me sitten jätämme itsemme ja terveytemme.
Ymmärsin, että asut muualla. Pitääkö siellä maksaa omavastuu vai onko kaikki ilmaista ja täydellistä? Pyytäisin myös vastaamaan ylempänä olevaan jo toistettuun kysymykseeni.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mariacka kirjoitti:^ ^Jätit kommentoimatta, mutta kysyn uudelleen: Entä jos kyse olisi esim. tarjoilijaopiskelijasta, joka olisi opetussuunnitelman mukaisessa työharjoittelussa?
Kun olen käynyt terveyskeskuksessa, en ole todellakaan havainnut, että pöydän toisella puolella minua on arvioimassa tarjoilijaopiskelija, joka on opetussunnitelman mukaisessa työharjoittelussa, ja joka päättää mikä minua vaivaa, mitä lääkkeitä tarvitsen, tarvitaanko lisätutkimuksia tai lähetettä jonnekin ja päättää, että olenko sairasloman tarpeessa vaiko en. Mites monta opintovuotta pitikään lääketieteen opiskelijalla olla takanaan ennen kuin hän voi tuon kaiken tehdä?
Alethes doksa meta logu
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Myönnät siis, että monella muullakin alalla valeopiskelija voisi mennä täydestä. Itsehän tuota ensin kysyit. Vai menikö sinulla jotenkin sekaisin?
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mariacka kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:Ja tämän systeemin tarjoaa meille Suomen valtio, jonka me kaikki maksamme veromarkkoina kovaan hintaan, ja maksamme vielä omavastuun käynneistä... ja tämän haltuun me sitten jätämme itsemme ja terveytemme.
Ymmärsin, että asut muualla. Pitääkö siellä maksaa omavastuu vai onko kaikki ilmaista ja täydellistä? Pyytäisin myös vastaamaan ylempänä olevaan jo toistettuun kysymykseeni.
Huomautan ensiksi, että tuota systeemiä myös minä pidän yllä veromarkkoineni, mutta maa josta kysyt, kyllä kaikki on ilmaista; terveyskeskus ja sairaalahoito, ei ole mitään omavastuita. Hoito on parasta, jota olen missään saanut. Kaikki lääkkeet myös ilmaisia lapsille, vanhuksille tai sairaseläkkeellä oleville, vain työssäkäyvät maksavat noin 100 euron lääkkeistä 3 euron omavastuun. Kustannusvertailussa hoitotulokseen OECD:n taulukossa tämä maa on sijalla 3. ja Suomi sijalla 31, josta syystä Kelan valtuuskunta on käynyt tutustumassa tuon kyseisen maan terveydenhuoltoon - tosin tuloksetta, se ei ole aiheuttanut Suomessa minkäänlaisia parannuksia. Eikä ole jonoja, ajan saa samalla kun menee sen terveyskeskuksesta tilaamaan - koska vain sen tarvitsee/haluaa.
Alethes doksa meta logu
Nepenthe
Neuvoja-Jack
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 4:19 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

No kyllä on syntynyt mölinää mariackan kommenteista! Itse olen kyllä aika lailla samoilla linjoilla hänen kanssaan monesta tapaukseen liittyvästä asiasta. Nyt kun lääkäreistä on pulaa vähän kaikkialla, niin eiköhän vähän kehnommatkin lääkärit (tai "lääkärit") oteta avosylin vastaan, myös kandit, jotka vasta opettelevat oikeiden lääkäreiden metodeja. Vaikka miten lukisi kirjasta, niin kyllä se pärjääminen työssä vaatii raakaa konkreettista opettelua, joten ei sinänsä ole kauhean ihmeellistä, että joku etevä huijari moiseen kykenisi.

Se, että hän ei ole lääketieteen opiskelija, ei myöskään tarkoita automaattisesti, ettei hänellä ole mitään kokemusta lääketieteestä. Kuten joku jo jossain ajat sitten sanoikin, hänellä voi olla sairaanhoitaja-taustaa. Tai sitten voihan olla, että tyyppi on itse ollut potilaana paljon lääkäreiden kanssa tekemisissä ja sitä kautta oppinut joitain työn kannalta olennaisia juttuja. Itse kukin on varmaan törmännyt kerran jos toisenkin myös lääkäriin, joka tuntuu täysin osaamattomalta. Itse olen sairaanhoitoammattilaisten työtä pitkään potilasnäkökulmasta tarkkaillessani miettinyt, että kyllä on helppoa työtä - osassa ammateista voisi selvitä kuka tahansa edes hieman sairaanhoidosta tietävä ihan yhtä hyvin kuin koulutetut ihmisetkin.

On myös aika turhaa ja lapsellista mennä kuittaamaan tyypin teot vain "psykopaattiudella" (joka ei siis ole yhtään mikään lääketieteellinen määrite enää nykyään) ja mielisairaudella (joka ei sekään yksistään selitä yhtään mitään). Turhaan vain ollaan muka tietäväisiä ja käytetään vääriä nimikkeitä väärissä yhteyksissä ja mustamaalataan psykologisia termejä ja sitä kautta lisätään psykologisiin potilaisiin kohdistuvaa epäluuloa ihan turhaan.
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mariacka kirjoitti:^Myönnät siis, että monella muullakin alalla valeopiskelija voisi mennä täydestä. Itsehän tuota ensin kysyit. Vai menikö sinulla jotenkin sekaisin?
Jos et erota mitä eroa voisi olla tarjoilijaopiskelijan työllä - hän varmasti menee täydestä tarjoilijaopiskelijana - tai terveyskeskuslääkärin työn vaatimustasolla, siis lääketieteen opiskelijan, jonka opinnot eivät vielä ole loppuun suoritetut - vedän oman kokemukseni perusteella sen johtopäätöksen, että sinun on pakko silloin itse olla koulutukseltasi suomalainen sairaanhoitaja. Kenenkäs muiden kanssa tämä kyseinen tyyppi töitä teki - ei toisten lääkäreiden. Eikä kukaan huomannut mitään vikaa.
Alethes doksa meta logu
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Voit "vetää" ihan minkälaisia johtopäätöksiä hyvänsä. Mutta ei kannata suuttua siitä, että ensin itse väittää ettei missään muussa ammatissa voisi toimia ammattitaidottomana etteivät työkaverit huomaisi, ja sitten kun ammatteja löytyykin, alkaa sössöttämään ihan muuta ja kääntää kysymys nurinpäin.

Vielä kysyn, että onko sinulla linkkiä tuohon OECD-tilastoon, kun en äkkihaulla mistään väittämääsi löydä. Ja sitten kiinnostaisi, että toimiiko asuinmaasi terveydenhuolto yksityisten vakuutusten pohjalta. Tuskin sielläkään rahat tyhjästä tulevat.

Ai niin, täällä on useita kertoja mainittu, että kyseinen opiskelija teki työtään vanhempien lääkärien kanssa ja valvonnassa.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Olivatko nämä vanhemmat lääkärit siinä tutkimushuoneessa, jossa tämä kyseinen kaveri katsoi korviin, kurkkuun ja kuunteli keuhkot, mittasi pulssin sekä määräsi lääkityksen, sairasloman tmv.? Kuka tuon lääkärin kanssa oli tuossa tutkimushuoneessa, jos oli hänkään? Miten tuo vanhempien lääkärien suorittama valvonta toteutettiin, jos nyt kuumeisesti käydään lävitse näiden potilaiden papereita ja lääkemääräyksiä, ja ilmoitettu että ensi tilassa heille tullaan kirjallisesti ilmoittamaan tutkimuksen tulokset?
Viimeksi muokannut Sirpa, Ma Tammi 11, 2010 12:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
Turvis
Armas Tammelin
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 11:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Turvis »

Sirpa, asutko Bruneissa?

Itselläni ei ole kokemusta kuin muutamasta euroopan unioniin kuuluvasta maasta ja käyttämäni terveydenhuoltopalvelut ovat olleet työnantajan vakuutuksen takana.

Taannoin jossain asiaohjelmassa näytettiin, kun Espanjassa asuva pariskunta kehui kuinka huolto pelaa ja on hyvää ihan ilmaiseksi. Tosiasiassa Suomen valtiolta rokotetaan joka vuosi kohtuu summat rahaa EU.n alueella asuvien/vierailevien kansalaistensa terveydenhuollosta.
Vastaa Viestiin