Minusta ei pidä olettaa, että häiriintynyt teini olisi välttämättä saamastaan avusta todella kiitollinen ja siitä osoitukseksi käyttäytyisi mahdollisimman mallikkaasti. Ei se niin toimi. Suljetulle laittaminen nyt olisi rangaistus (ja maksaa ja siellä on niitä jotka oikeasti tarvitsevat sitä paikkaa), mutta tämä henkilöhän tarvitsee apua. Mua nyt lähinnä huolettaa se että tyyppi tosiaan on kahden vuoden päästä täysi-ikäinen ja sitten tosiaan voi tulla se eteen että kukaan ei tosiaankaan välitä eikä huomaa, ja mt-palveluiden saaminen vaikeutuu, eikä laitospaikkaa aivan varmasti ole tiedossa. Sitten voi käydä huonommin kuin mitä tässä nyt vähän varoja "tuhlattiin" ilmeisesti ongelmaisen ihmisen auttamiseen.MissHolmes kirjoitti:Minusta teini, joka tuhlaa yhteiskunnan varoja käyttäytymällä noin, olisi syytä laittaa suljettuun laitokseen.
15-vuotias Lumi-Inkeri kateissa yli kaksi viikkoa
Re: 15-vuotias Lumi-Inkeri kateissa yli kaksi viikkoa
No johan on. Kyseinen henkilö on ehditty vajaan kahden sivun aikana tuomita tällä foorumilla jostain rikoksesta (jota en itse ainakaan käsitä tehdyn) suljettuun laitokseen, lääkitykselle sekä sanoilla "säälittävä, huomiohakuinen pikkuhutsu".
Onneksi lakia vahtii Suomessa sivistynyt paikallispoliisi yhdessä oikeusoppineiden kanssa - eikä hurjistunut minfolaisten joukko, joka vahtii verorahojen "väärinkäyttöä". Olisi meinaan tuolla perusteella "suljetut laitokset" (vankilat, psykiatriset sairaalat) aika täynnä ja Suomi todellakin poliisivaltio.
Ja ilmeisestikään mitään rikosta ei edes ole tapahtunut. Vai?
Onneksi lakia vahtii Suomessa sivistynyt paikallispoliisi yhdessä oikeusoppineiden kanssa - eikä hurjistunut minfolaisten joukko, joka vahtii verorahojen "väärinkäyttöä". Olisi meinaan tuolla perusteella "suljetut laitokset" (vankilat, psykiatriset sairaalat) aika täynnä ja Suomi todellakin poliisivaltio.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
No suurinta osaa varmasti alkaa tympimään tämä jatkuva saman ihmisen etsiminen. Tämän henkilön tapauksessa kuitenkin aina on löytynyt elossa ja katoilu ollut omavalintaista, joten etsintään käytetty aika ja raha olisi voitu suunnata johonkin sellaiseenkin, joka oikeasti olisi ollut tarpeellista. Suomen laki on vain nyt sellainen, että vaikka arvattaisiin, että taas on vapaaehtoinen katoaminen, niin silti on etsittävä, jos ikä kertoo etsittävän olevan alle 18.sepesusi kirjoitti:No johan on. Kyseinen henkilö on ehditty vajaan kahden sivun aikana tuomita tällä foorumilla jostain rikoksesta (jota en itse ainakaan käsitä tehdyn) suljettuun laitokseen, lääkitykselle sekä sanoilla "säälittävä, huomiohakuinen pikkuhutsu".
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Ja juurihan tuolla jossain oli lainattuna tutkimusta, jossa kerrottiin, että nämä karkailut on kapinaa kotiintuloajoille ja rajoille.
Ja mitä lapsi sitten tarvitsee?
Kotiintuloaikoja ja rajoja.
Jos ei niihin sopeudu hyvällä, niin sitten pahalla: lukot oviin ja ulkonaliikkumiskielto. Ajan kanssa alkaa varmasti rajat maistua. Sitä minä tarkoitin, en mitään ''pakkolaitosta'''.
Ja mitä lapsi sitten tarvitsee?
Kotiintuloaikoja ja rajoja.
Jos ei niihin sopeudu hyvällä, niin sitten pahalla: lukot oviin ja ulkonaliikkumiskielto. Ajan kanssa alkaa varmasti rajat maistua. Sitä minä tarkoitin, en mitään ''pakkolaitosta'''.
Nuotio & Äreät Tiput
Tai tällä on nimenomaan päinvastainen vaikutus jo muutenkin tunne-elämän myllerryksen kanssa kamppailevalle nuorelle,kapina kasvaa.MissHolmes kirjoitti: Jos ei niihin sopeudu hyvällä, niin sitten pahalla: lukot oviin ja ulkonaliikkumiskielto. Ajan kanssa alkaa varmasti rajat maistua. Sitä minä tarkoitin, en mitään ''pakkolaitosta'''.
Ja ovet lukkoon,hei haloooo ! Entäs jos tulee tulipalo tai joku muu hätä?
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Yksi mahdollisuus olisi antaa tytölle vähän "liekaa" lisää. Eli jos tyttö saisi ihan luvanperästä käydä välillä tapaamassa niitä omia ystäviään, niin vähenisikö karkureissut? Lähinnä nyt ajan takaa sitä, että jos tyttö osaisi olla luottamuksen arvoinen sovituissa asioissa, saisi hänkin hieman vapautta. Tämä voisi toimia totutteluna siihen, että parin vuoden päästä hänen on todellakin itse osattava toimia, eikä kukaan ole enää hyyssämässä ja perään kyselemässä.
Totutetaanhan niitä vankejakin vapauteen ensin avolaitoksissa.
(Saan varmaan ihan karmeen haukkumaryöpyn, mutta sanaakaan en ota takaisin!
)
Totutetaanhan niitä vankejakin vapauteen ensin avolaitoksissa.
(Saan varmaan ihan karmeen haukkumaryöpyn, mutta sanaakaan en ota takaisin!
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Ei mutta kun juttuhan on juuri siinä karkaamisessa. Luvan kanssa se ei olisi tippaakaan rankkaa ja kapinallista.Ailar kirjoitti:Yksi mahdollisuus olisi antaa tytölle vähän "liekaa" lisää. Eli jos tyttö saisi ihan luvanperästä käydä välillä tapaamassa niitä omia ystäviään, niin vähenisikö karkureissut?
Totuus
Ihan vaan perspektiivin luomista helpottamaan, ohessa oikeusministeriön vastaus EU:n kidutuksen vastaisen komitean raporttiin viime keväältä:
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/ ... 3789943557
"Psykiatristen laitosten osalta komitea suositti, että harkittaessa potilaan sijoittamista tahdonvastaiseen hoitoon ja hoidon jatkumista tulisi olla käytettävissä hoitavasta sairaalasta riippumattoman psykiatrin kannanotto. Vastauksessaan Suomi toteaa, että tahdovastaiseen hoitoon otettaessa edellytetään neljän lääkärin arviota hoidon edellytysten täyttymisestä. Kansallisessa mielenterveys- ja päihdesuunnitelmassa on ehdotettu, että psykiatriseen sairaalahoitoon luodaan ulkopuolisen asiantuntijan arvioimiskäytäntö. Näin voitaisiin lisätä päätöksenteon luotettavuutta ja avoimuutta sekä potilaan oikeusturvaa."
Toisaalta kyseessä oleva sijaiskoti (näin oletan röyhkeästi, kun Lohjasta oli kyse - ja jossain nimeltäkin mainittiin) vaikuttaa kyllä kaikin puolin ok paikalta:
http://www.silmula.fi/alku.htm
Itse ainakin luotan henkilökunnan kykyyn luoda turvalliset puitteet kasvulle ja kehitykselle. Pitkälle on tultu 50-70 -lukujen ihmisarvoa polkevista kasvatuslaitoksista, koulukodeista ja lastenkodeista, kun ajatellaan toimintatapoja. Näin uskallan väittää. Ja hyvä niin.
Rajojen ja yhteisten päämärien asettaminen ei vaan ole kovin helppoa aina. Se on selvää, että jatkuvalla karkaamisella ja sooloilulla yksilö sahaa omaa oksaansa, eikä tule viranomaisten taholta vakavasti otetuksi silloinkaan, kun apua todella tarvitsisi.
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaista/ ... 3789943557
"Psykiatristen laitosten osalta komitea suositti, että harkittaessa potilaan sijoittamista tahdonvastaiseen hoitoon ja hoidon jatkumista tulisi olla käytettävissä hoitavasta sairaalasta riippumattoman psykiatrin kannanotto. Vastauksessaan Suomi toteaa, että tahdovastaiseen hoitoon otettaessa edellytetään neljän lääkärin arviota hoidon edellytysten täyttymisestä. Kansallisessa mielenterveys- ja päihdesuunnitelmassa on ehdotettu, että psykiatriseen sairaalahoitoon luodaan ulkopuolisen asiantuntijan arvioimiskäytäntö. Näin voitaisiin lisätä päätöksenteon luotettavuutta ja avoimuutta sekä potilaan oikeusturvaa."
Toisaalta kyseessä oleva sijaiskoti (näin oletan röyhkeästi, kun Lohjasta oli kyse - ja jossain nimeltäkin mainittiin) vaikuttaa kyllä kaikin puolin ok paikalta:
http://www.silmula.fi/alku.htm
Itse ainakin luotan henkilökunnan kykyyn luoda turvalliset puitteet kasvulle ja kehitykselle. Pitkälle on tultu 50-70 -lukujen ihmisarvoa polkevista kasvatuslaitoksista, koulukodeista ja lastenkodeista, kun ajatellaan toimintatapoja. Näin uskallan väittää. Ja hyvä niin.
Rajojen ja yhteisten päämärien asettaminen ei vaan ole kovin helppoa aina. Se on selvää, että jatkuvalla karkaamisella ja sooloilulla yksilö sahaa omaa oksaansa, eikä tule viranomaisten taholta vakavasti otetuksi silloinkaan, kun apua todella tarvitsisi.
Minusta unohdetaan liian helposti että jälkiviisauden kanssa on niin helppo selittää. Kun Tiina löytyy kuolleena, niin alkaa valitus kun hänen auttamiseensa ei varmaankaan oltu käytetty tarpeeksi resursseja ja vanhemmat eivät tehneet mitään jne. Kun Lumi-Inkeri löytyy jälleen kerran elossa, niin valitetaan että taas meni turhaan rahaa hukkaan ja pitääkö nyt tämmöisiäkin etsiä jne. Siis??? En nyt vain tajua että miten ihmiset täältä etänä voivat määrittää että minkä kokoisia ja minkä arvoisia kenenkin ongelmat ovat.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Olet varmasti kuullut sen Pekka ja susi-tarinan, johon täälläkin on viitattu jo parikin kertaa tämän ihmisen yhteydessä.aniko kirjoitti:Minusta unohdetaan liian helposti että jälkiviisauden kanssa on niin helppo selittää. Kun Tiina löytyy kuolleena, niin alkaa valitus kun hänen auttamiseensa ei varmaankaan oltu käytetty tarpeeksi resursseja ja vanhemmat eivät tehneet mitään jne. Kun Lumi-Inkeri löytyy jälleen kerran elossa, niin valitetaan että taas meni turhaan rahaa hukkaan ja pitääkö nyt tämmöisiäkin etsiä jne. Siis??? En nyt vain tajua että miten ihmiset täältä etänä voivat määrittää että minkä kokoisia ja minkä arvoisia kenenkin ongelmat ovat.
Tiina katosi ymmärtääkseni ensimmäistä kertaa ja oli tunnetusti itsetuhoisia ajatuksia päässään pyörittelevä, joten huoli oli suuri, niin tutuilla kuin tuntemattomillakin. Kyllä Lumi-Inkerikin oli aluksi etsinnän alla tosissaan, mutta kun tapaus vain toistuu ja toistuu, harvempi on enää ihan yhtä huolissaan kuin ensimmäisellä, tai toisella kerralla. Tietenkin on mahdollista, että joku kerta Lumi-Inkerikin löytyy kuolleena jonkun reissun päätteeksi, mutta kolmen katoamiskerran jälkeen minusta ko. henkilön uskottavuusarvo on siinä määrin kärsinyt, etten ihan ensimmäisenä olisi soittamassa maitopurkkiyhtiöön, että painakaas meidän flikan kuva purkkiin, kun on hävöksissä.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Eikö teistä kukaan muista aikaa, kun oli itse teini?
Ei monikaan ilmeisesti tai sitten he ovat olleet poikkeuksellisen "kilttejä" itse...Minä ainakin muistan omat nuoruusvuodetPriora kirjoitti:Eikö teistä kukaan muista aikaa, kun oli itse teini?
Priora kirjoitti:Eikö teistä kukaan muista aikaa, kun oli itse teini?
Muistan kyllä hyvinkin. Eikä aina niin helppoa ollut.
Ystävät -kirjassa taisi tosin kohdassa Harrastukset lukea "karkailun" sijaan "ratsastus"...
Anteeksi huono huumorini mutta vaikka kuinka yritän, en vain pysty ymmärtämään/hyväksymään tällaisia tempauksia! Täällä jo moneen kertaan mainittu satu on yksi parhaimpia perusteluja.
Toivottavasti tämä tyttö ymmärtäisi joskus tarvitsevansa enemmän apua kuin julkisuutta.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Muistan erittäinkin hyvin.
Eikä se, että minulla oli äärimmäisen tiukat rajat ja ajat, tehnyt minusta karkailevaa ja yli-angstaavaa.
Tässäkin Lumi-Inkeri tapauksessa on kyseessä sijaiskoti tyttö.
Kasvatus on kaiketi syystä tai toisesta mennyt perseelleen jo vuosia sitten, koska lopputuloksena on ''laitoksessa'' asuva lapsi.
Tai toinen vaihtoehto on sitten se, että tytöllä on jokin vakavampi, ehkä periytyväkin mielenvikaisuus, alkoholi tai huumeongelma, eikä häntä voida saada aisoihin millään normaalikonstein.
Mutta normaali nuori kyllä ymmärtää vähemmästäkin. Tämä tapaus nimittäin alkaa mennä jo aivan naurettavaksi: tyttöä etsitään kissojen ja koirien kanssa 2-3 kertaa vuodessa.
Ja mikä onkaan todellisuus? Montako kertaa tyttö häviää niin, että ennen virallista ilmoitusta lehtiin ehtii löytyä?
Kuka tuommoisen kanssa jaksaa? Haloo?
Eikä se, että minulla oli äärimmäisen tiukat rajat ja ajat, tehnyt minusta karkailevaa ja yli-angstaavaa.
Tässäkin Lumi-Inkeri tapauksessa on kyseessä sijaiskoti tyttö.
Kasvatus on kaiketi syystä tai toisesta mennyt perseelleen jo vuosia sitten, koska lopputuloksena on ''laitoksessa'' asuva lapsi.
Tai toinen vaihtoehto on sitten se, että tytöllä on jokin vakavampi, ehkä periytyväkin mielenvikaisuus, alkoholi tai huumeongelma, eikä häntä voida saada aisoihin millään normaalikonstein.
Mutta normaali nuori kyllä ymmärtää vähemmästäkin. Tämä tapaus nimittäin alkaa mennä jo aivan naurettavaksi: tyttöä etsitään kissojen ja koirien kanssa 2-3 kertaa vuodessa.
Ja mikä onkaan todellisuus? Montako kertaa tyttö häviää niin, että ennen virallista ilmoitusta lehtiin ehtii löytyä?
Kuka tuommoisen kanssa jaksaa? Haloo?
Nuotio & Äreät Tiput
Niin haloooo...Ehkä asian pystyy ymmärtämään paremmin sellainen joka ei ole kasvanut omien rakastavien vanhempien helmoissa. On varmasti vaikeaa ymmärtää jos saanut kotona lämpöä ja rakkautta.
Turha lähteä arvostelemaan jos ei tiedä siitä toisesta puolesta mitään tai nähnyt mitä kaikkea tuollainen voi tehdä nuorelle.
Itselläni on ollut rikkonainen nuoruus josta ei sen enempää muuta kuin etten ole kuitenkaan ollut sijaiskodissa/koulukodissa jne.
Olen nähnyt ja jutellut monen nuoren kanssa jotka ovat joutuneet sijaiskoti/koulukoti kierteeseen ja voin kertoa että se mitä olen henkilökohtaisesti kuullut niin sitä ei voi verrata normaaliin kotiolosuhteisiin tottuneiden kokemuksiin.
Alkaa taas ärsyttämään niin kovin että jää tämä(kin) ketju vastedes lukematta.
Turha lähteä arvostelemaan jos ei tiedä siitä toisesta puolesta mitään tai nähnyt mitä kaikkea tuollainen voi tehdä nuorelle.
Itselläni on ollut rikkonainen nuoruus josta ei sen enempää muuta kuin etten ole kuitenkaan ollut sijaiskodissa/koulukodissa jne.
Olen nähnyt ja jutellut monen nuoren kanssa jotka ovat joutuneet sijaiskoti/koulukoti kierteeseen ja voin kertoa että se mitä olen henkilökohtaisesti kuullut niin sitä ei voi verrata normaaliin kotiolosuhteisiin tottuneiden kokemuksiin.
Alkaa taas ärsyttämään niin kovin että jää tämä(kin) ketju vastedes lukematta.